Kuinkahan yleistä on, että teinien vanhemmat eivät kustanna perusasioita? Ja mistä syystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Alaikäisille on tietysti pakko kustantaa asuminen, ruoka ja jonkinlaiset vaatteet.
Mutta olen kuullut lukioikäisiltä lapsiltani, että jotkut kaverit käyvät töissä opintojen ohessa maksaakseen mm. vaatteita, harrastuksia, bussilippuja, ajokortin. Yksi 18-vuotias maksaa jopa pientä vuokraa vanhemmilleen.

Mulle ei ole tullut mieleenkään, että en maksaisi lapsilleni edellä mainittuja asioita. Olemme matala-keskituloinen perhe, 2 lasta, lukiolaisia, asuvat kotona. Rahaa ei jää joka kuukausi säästöön, emme syö, harrasta tai matkusta kalliisti, vaan elämme melko säästäväisesti.

Miten muilla nämä on järjestetty?

Jos jotain ylikalliita vaatteita haluavat niin itse saavat tienata rahat tai sitten synttäri/joululahjaksi. Säästetty lasten tilille autokoulurahat eli periaatteessa maksetaan se, mutta teini kuitenkin itse maksaa. Yksi tai kaksi harrastusta maksetaan. Puhelinliittymät maksetaan

Olen huomannut saman. Suuri osa luokkalaisista käy töissä lukion ohella!
Niin kävisi meilläkin, mutta kumpikin kilpaurheilee korkealla tasolla niin ihan kotityötkin jää välillä maman tehtäväks, en valita tosin. Koulu saattaa loppua viideltä ja reenit alkaa kuudelta. Siihen päälle turnaukset ja ottelut koeviikot summuut. On heillä siinä ihan täys työ.

Kesätyötkin jäivät kun oli pelit ja turnaukset.🫣 Maman pikku hellantuutelit tiiä rahan tienaamisesta vielä yhtään mittään.😳
Kotona asustavat, saas nähhä jos yliopisto onkin Jyväskylässä (ens syksyllä muuten jo alkaa kirjoitukset) niin joutuu ehkä hakemaan opintolainaa, siihen en kyllä kannusta, voi kun voisivat asua mielummin kotona opiskelun ajan!

Ei se varmaan yleistä ole, mutta tiedän sellaisen perheen, jossa työtä ja itsenäistä pärjäämistä pidetään niin suuressa arvossa, että lapset on pienestä pitäen laitettu tekemään työtä ja vuokraa pitää maksaa, jos meinaa kotona asua lukion jälkeen. Noista lapsista varmasti tulee tervepäisiä aikuisia, mutta miten lie vaikuttaa suhteeseen omiin vanhempiin? :unsure:

Ei se varmaan yleistä ole, mutta tiedän sellaisen perheen, jossa työtä ja itsenäistä pärjäämistä pidetään niin suuressa arvossa, että lapset on pienestä pitäen laitettu tekemään työtä ja vuokraa pitää maksaa, jos meinaa kotona asua lukion jälkeen. Noista lapsista varmasti tulee tervepäisiä aikuisia, mutta miten lie vaikuttaa suhteeseen omiin vanhempiin?
Mun mielestä tuo on kyllä hienoa, että osallistutaan ja otetaan vastuuta. Kiittävät varmasti vanhempiaan joku päivä!

kun iskä opettaa ajokortin niin ei tule kovin kalliiksi, kunta antaa reilun satasen kuussa pensarahaa koulumatkoihin
Täällä ei anneta opiskelijoille mitään rahaa. Ei ees matkakuluihin jos koulumatka ei oo yli 7 kilsaa!

• Haha
Reactions: kruuttis
Pääasia, että jostain oppivat ottamaan vastuuta, oli se sitten työ opiskelun ohessa, intensiivinen harrastus, tehokas opiskelu, tai vaikka pikkusisaruksesta huolehtiminen
Tämäpä juuri. Mutta kun nykyään vähän tuntuu, että näillä natiaisilla on vähän liikaa tuota vapaa-aikaa. Aika täytyisi käyttää kehittävämmin! Ja tästä ovat yksin vanhemmat loppupeleissä vastuussa.

On ne ajat muuttuneet. Muistan omilta lukioajoilta vuosituhannen vaihteen molemmin puolin, että vain yksi luokkakavereista oli vasta ollut kesätöissä. Toisaalta se oli sellainen lukio, johon piti olla keskivertoa parempi todistus, että ehkä vanhemmat halusi, että ne vain opiskeli ja maksoi. En muista enää, että oliko sitten myös erilaisia lakeja, että alaikäinen ei päässyt esim. töihin kauppaan, jossa myydään alkoholia yms. Ne harvat kaveripiiristä, jotka oli alaikäisenä kesätöissä oli yleensä päiväkodissa hoitamassa lapsia tai vanhempien tai sukulaisen yrityksessä.

Jos vanhemmilla on pienet tulot niin ei sitä paljon voi aikuisille lapsille kustantaa kun lapsilisä loppuu. Puhelinliittymä kai aika usein maksetaan, itse ostin bussilipun lukioaikana opintotuella joka oli 80e, siitä piti myös ostaa kirjat mutta nykyään ne saa ilmaiseksi. Ajokortti ei ole läheskään kaikille mahdollinen sen korkean hinnan vuoksi.

Toisaalta nykyään teinit tarvii paljon enemmän kallista elektroniikkaakin kuin aiemmin. Eli tulee ehkä vanhemmille kalliimmaksi, jos vanhemmat kaiken maksaa.
Kännykkä oikeastaan ainoa, senkin voi saada satasen pintaan, tietokoneen käsittääkseni saa koulusta. Pelikonsolit ei ole välttämättömiä ja ne voi hankkia pyytämällä synttärinä sukulaisilta kolehtia tai vaikka lumitöitä tekemällä.

On ne ajat muuttuneet. Muistan omilta lukioajoilta vuosituhannen vaihteen molemmin puolin, että vain yksi luokkakavereista oli vasta ollut kesätöissä. Toisaalta se oli sellainen lukio, johon piti olla keskivertoa parempi todistus, että ehkä vanhemmat halusi, että ne vain opiskeli ja maksoi. En muista enää, että oliko sitten myös erilaisia lakeja, että alaikäinen ei päässyt esim. töihin kauppaan, jossa myydään alkoholia yms. Ne harvat kaveripiiristä, jotka oli alaikäisenä kesätöissä oli yleensä päiväkodissa hoitamassa lapsia tai vanhempien tai sukulaisen yrityksessä.
Pikaruokaloihin pääsi töihin silloinkin ja siivoamaan pääsi ilman koulutusta. Pari tuntia tsto-siivousta iltaisin. Kesät oltiin töissä

On ne ajat muuttuneet. Muistan omilta lukioajoilta vuosituhannen vaihteen molemmin puolin, että vain yksi luokkakavereista oli vasta ollut kesätöissä.

80-luvulla lukiolaiset kävivät kesätöissä, kaikki tuntemani kävivät ja myös joskus iltaisin. Omat jälkeläiseni ovat myös tehneet töitä, itse ovat hakeutuneet. Ostavat jotakin ylimääräistä, säästävät matkaa tai jotain muuta varten.

Hyvähän se on opettaa lapsi tienaamaan rahansa jo nuorena. Itse olen ollut 14-vuotiaasta asti kesätöissä ja lukioaikaankin kävin viikonloppuhommissa. Eikä se siitä ollut kiinni, ettei vanhemmat olisi kustantanut. Kyllä ne kustansi, mutta opettivat myös, että töitä pitää tehdä.

Ei alaikäinen saa tatuointia
Tämä on äärimmäisen hyvä! Tyttö joskus haaveili tatskasta, suostuin koristetarraan. Ei se miellyttänyt sitten loppupeleissä niin luopui koko tatskaideasta.

Tyttö haaveili joskus myös nenäkorusta (septum), onneksi luopui ideasta minulle esittämänsä esitelmän jälkeen. -Kävi siinä läpi komplikaatiot huolella!😂

Napakoruun annoin viimekuussa luvan ja lupalapun kanssa meni sitä synttärirahat kourassa ottamaan. Ei lävistäjä suostunut tehdä lävistystä koska iho on liian nuori. Tyttö on 17v. Rehellinen ja luotettava lävistäjä!❤️🙏🏼

Olen salaa tyytyväinen kun ei onnistunut t-ä-m-ä-k-ä-ä-n!🤭 En usko että laitattaa loppujen lopuksi yhtään mitään!😁 Kesällä kun ei voi ottaa koska on uinnit, mätäkuut summuut.

Yhteistyössä