kuiva alapää

  • Viestiketjun aloittaja mie-76
  • Ensimmäinen viesti
mie-76
Yhden keskustelun jo lähetin, enkä löytänyt sitä, toivottavasti ei tule montaa kertaa. Onko neuvoja kuivien limakalvojen hoitoon? Harmittaa kun alapää ei kostu millään! Tätä on jatkunut pari viikkoa, viime menkoista saakka, jolloin alkoi tuntua että siteet hautoivat alapään ""rikki"". Aiemmin kostuin todella helposti ja paljon!! Mikä on tullut, mitään syytä en keksi. Onko apteekissa mitään voiteita, joilla voisi helpottaa arkaa pimppaa? Onhan liukkareita ainaskin, mutta entä muuta apua?
Varmaan vaiva menee itsestään ohi, toivottavasti. Vai onko kellään kokemusta gefilus-tuotteista, voisiko ne auttaa?
 
Mira
Voi olla kyse jostain hormonimuutoksesta. Tuohon sideallergiaan suosittelen tutustumaan http://kuukuppikunta.net/ -sivuihin ja siellä 'Perustietoa kupista' -kohdan lisäksi myös alasivuun 'Muut kestosuojat'. Turha kärsiä, kun vaihtoehtokin on olemassa!
 
et
Kuivuus voi johtua hiivasta. Se kannattaisi tutkia ja lääkitä. Reseptittä saa lääkkeet apteekista, mutta jos ei ole ennen ollut hiivaa, niin kannattaa ensin varmistaa.

Ceridal-öljyä voi käyttää huoletta. Samoin Ky-jellya.

Estrogeenin puutos voi aiheuttaa kuivuutta, mutta jos kuukautiset olivat normaalisti, niin siitä ei varmasti ole kysymys.
 
alkuperäinen
Oireista päätellen voisi olla hiiva, paitsi ei valkovuotoa. Mutta yleensä hiivan tulos negatiivinen.. Eli olen kyllä otattanut näytteitä. Viimeeksi minulla oli ylimääräinen lääkärin määräämä hiivalääke, jonka otin, eikä oireet helpottanut.
 
Tia
Mulla on ollut sama vaiva, joka on aiheuttanut sitten virtsavaivojakin. Johtuu pillereistä!

Olen käyttänyt nyt 4 kk Vagifem emätintabletteja ja yhtä rasvaa alapäähän (en muista nyt nimeä, apteekista saa kuitenkin) ja vaiva on tiessään!

Kärsin vaivasta parisen vuotta ja nyt pääsin eroon siitä kuukaudessa. Eli mars gynelle vaan=)
 
alkuperäinen
Minullakin on ollut nyt pari virtsatientulehdusta lähekkäin, liittyneen samaan asiaan. Siis saitko reseptin lääkkeisiin, vai myydäänkö niitä ilmankin? Katsositko rasvan nimen vielä? Gynelle meno olisi helpotus, mutta aikaa ei tahdo saada juuri silloin kun on vaiva....
 
mie
Gyneni suositteli kuiviin ja herkkiin limakalvoihin apteekista ilman reseptiä saatavaa Ovestin-voidetta. On kuulemma tarkoitettu ""mummoille"" :) Vahvistaa limakalvoja, joita hormonitasapainon muutokset herkistävät.

En vain ole vielä ehtinyt tuota voidetta hakemaan. Kellään kokemuksia Ovestinista?!

Bakteeritasapainon palauttamiseksi olen käyttänyt Gyno-jotain (?) emätinkapseleita, niissä on maitohappobakteereja. Ovat auttaneet lievään kutinaan :)
 
Onerva
Esikoisen synnytyksen jälkeen kärsin kuivuudesta ja lääkäri suositteli Ovestinia. Ennen kuin ehdin tuota testaamaan tulin uudestaan raskaaksi ja nyt toisen synnytyksen jälkeen kärsin jälleen kuivuudesta. Jospa nyt ehtisin tuota voidetta kokeilla, toki sitten vasta kun imetys on loppunut kokonaan. :) On kuulemma tehokas lääke, mummoille tarkoitettu, mutta tepsii nuorempien kuivuneille limakalvoille.
 

Yhteistyössä