kuivaksi opettelua..miten edetä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kikka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kikka"

Vieras
Eli siis meillä kohta 2v5kk poika. Meidän kuivaksi opettelu on tällä hetkellä sillä tasolla, että öisin pysyy kuivana ja joka aamu tekee aamupissat pottaan. Muuten käy suosiolla potalla ruokailujen jälkeen ja tällöin usein tuloksena kakka (jos siis jotakin tuotosta tulee). Mutta muuten...ei siis suostu istumaan potalla, hokee vaan että "ei potalle" ja että "vaippa laitetaan".
Ollaan kokeiltu olla myös ilman vaippaa sillä tuloksella että niitä pissoja saa sitten vähän väliä siivota.
Miten ton ipanan saisi suosiolla istumaan sinne potalle vai olisko vaan parempi pistää jäihin koko asia?!

Meillä pari kuukautta vanhempi poika ja on jo "täyskuiva". Kakat tekee pottaa, mutta pissat pönttöön seisaaltaan. Aluksi teki pissatkin pottaan seisaaltaan (oli hauskempaa kuin istua pissalle), siten että pottaa pidettiin niin lähellä pippeliä että varmasti pissa osui pottaan eikä lentänyt lattialle. Mutta nyt onneksi tekee pissat pönttöön eli käy itsenäisesti vessassa, pyyhkimään huutaa, mutta juuri aamulla kertoi että hoidossa kuulemma pyyhkii itse.

melkein sama, paitsi 2,5 vuotias tyttö. Ja istuu kyllä potalla, jos sinne laitan (useimmiten), mutta ei kakkaa pottaan ja pissakin vain, jos oon tarpeeksi usein sinne laittanut. Siis eikö tuon ikäisen kuuluisi jo osata itse pyytää sinne potalle. Jos otan vaipan pois, niin pissat ja kakat tulee lattialle, ei tajua itse potalle mennä. Kuitenkin useimmiten yökuiva (myös päikkäreillä), eli pissaa pottaan ennen nukkumaanmenoa ja sen jälkeen. Muuten ihan sattumanvaraista, että pissaako vai ei. Kuitenkin siis osaa pidätellä, koska nukkueessann ei yleensä pissaa. Olen yrittänyt maanitella, kehua kovasti, ostanut nättejä prinsessapöksyjä ja ei mitään... tai siis voisin mä vaipan ottaa pois, jos jaksaisin viedä vartin välein sinne potalle, mutta kun tietääkseni se päiväkuivuus tarkoitttaa, että LAPSI osaa itse pyytää pääsyä potalle ja tän ikäinen kai sinne osaa jo itsekin mennä. Paitsi meillä... :(

[QUOTE="pojan äiti";24436853]Meillä pari kuukautta vanhempi poika ja on jo "täyskuiva". Kakat tekee pottaa, mutta pissat pönttöön seisaaltaan. Aluksi teki pissatkin pottaan seisaaltaan (oli hauskempaa kuin istua pissalle), siten että pottaa pidettiin niin lähellä pippeliä että varmasti pissa osui pottaan eikä lentänyt lattialle. Mutta nyt onneksi tekee pissat pönttöön eli käy itsenäisesti vessassa, pyyhkimään huutaa, mutta juuri aamulla kertoi että hoidossa kuulemma pyyhkii itse.[/QUOTE]

jaa.

No musta tossa ei ole mitään et jonkin ikäsenä kuuluis jo osata pyytää potalle yms. Jotkut oppii alta 2-vuotiaina, toiset 3-vuotiaina.

Meil on kans 2,5-vuotias poitsu. Keväällä vielä ei suostunu potalle, isolle pöntölle meni wc-supistajan kans, mutta ei tehny sinne mitään. Sit alko istuu joskus potallakin, muttei tehny sinne mitään. Kesällä sit pidin vaan ilman vaippoja ja kylhän sitä sai pestä sit pissejä. Pidin pottaa kokoajan esillä. Ensin kävi siin niin et tuli mukaan ku ite kävin pissalla ja sanoin et mennään pissille. Pitkään meni niin ettei sinne pottaan mitään tullu, mut lykkäsin sen vaan siihen säännöllisesti. Ei kans alkuun suostunu siin istuu eikä isolle pöntöllekään enää suostunu. Sit kehuin hirveesti ku tuli pisut pottaan ja pistin sit taas n. 1-1,5h välein potalle. Joskus ehti lirahtaa lattialle, mut jatkoin vaan samaa rataa. Olihan se pari viikkoa yhtä pissien siivoomista, mut kyl se siitä. Nyt sanoo pipi ja pitää kättä haarojen välissä kun on hätä ni kerkeen sit laittaa potalle. Päivät on ilman vaippaa ja pitkään aikaan ei ole enää lattioille tullu. Eilen tuli eka kakkakin pottaan. Hiljaa hyvää tulee. Kyl ne kaikki kuivaks oppii, ei kannata liikaa stressata.

Meilläkin kyllä pysyy myös päiväunilla vaippa kuivana ja päikkäreiden jälkeen potalla suostuu käymään, mutta ongelmana on ne hetket jolloin pitää siis keskeyttää leikit tms. ja lähteä potalle. Mäkin olen kokeillut jo vaikka mitä; hienoja alushousuja, kehumisia ja taputuksia jne jne. Aina on itsekin kovin innoissaan kun pottaan jotakin tulee, mutta silti sinne meneminen on aina niin hankalaa.. :/

Meilläkin oli tuollainen vaihe, että halusi väkisin vaipan. Annoin periksi ja taas kokeilin muutaman päivän päästä uudestaan. Lisäksi meille tuli myös siinä vaiheessa takapakkia, kun oppi menemään itse pissalle potalle, halusikin tehdä kakan vaippaan. Annoin siinäkin periksi ja parin viikon sisällä taas päästiin asiassa eteenpäin. Olen sitä mieltä, että pikku hiljaa kannattaa asiassa edetä, takapakkeja tulee aika ajoin mutta kyllä se siitä. Meidän neiti oppi vaipasta pois sitten lopulta noin 2,3 kk

Mitä jos koittaisit jotain palkintosysteemiä, et vaikka jääkaapin oveen lista ja aina saa tarran siihen kun käy potalla, ja sit jostain 5-10 tarrasta joku kiva pikku palkinto.

Oliskohan kuitenkin paras, että antaa edetä omaa tahtiaan. Jos joku toinen lapsi on jo kuiva tuossa iässä, ei se tarkoita, että kaikkien täytyisi olla. Jos liian nopeasti edetään ja lasta painostetaan, tulee takapakkia aikanaa. Hyväksytään lapset sellaisena kuin ne ovat...

Mä annoin surutta pissiä sit housuun jossei potalle suostunut. Tietty heti vaihoin kuivat tilalle. Kesällä siis oli helppo kun pidin vaan alkkareita sillä sisällä päällä. Usein oon myös ottanu jonku kirjan mukaan potalle, et voi lueskella samalla. Mietin et voisko olla vaik joku ihan oma pottakirja, mitä saa lueskella ainoastaan potalla? Voisko sellanen toimia? En siis tiedä, mut tuli vaan mieleen et jotain tollastakin vois kokeilla.

Meillä toimi lahjonta, eli pieni xylitol-karkki jokaisesta onnistuneesta tuotoksesta, ja kun karkki mahdollisuudesta muistuteltiin jos käy potalla, niin aika äkkiä se oli siellä itse koko ajan istumassa ja karkkia vaatimassa :D