Kuivaksi opettelusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saagat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

saagat

Jäsen
31.05.2007
57
0
6
Meidän tyttö alkoi 1,5-vuotiaana kieltäytyä vaipasta. Ilman vaippaa ollaan oltu nyt pari kuukautta (nyt hän on siis 1v8kk). Erikoista on, että hän oppi yö- ja päiväunikuivaksi heti, mutta päivisin vahinkoja sattuu edelleen. Hän muistaa hyvin harvoin itse mennä potalle. Me joudumme edelleen käskemään säännöllisin väliajoin pissille. Alan kyllästyä pissivahinkojen siivoamiseen ja mietin, pitäisikö laittaa päivisin vaippa tytölle. Mietityttää vain, koska hän on siis yökuiva ja ei itse halua vaippaa, teenkö väärin, jos päivisin palataan laittamaan vaippa? Viime aikoina hän on oppinut hieman pidättämään, sillä siinä vaiheessa, kun housussa on tilkka pissiä, hän juoksee potalle. Muuta muutosta kuivempaan suuntaan ei ole tapahtunut parin kuukauden aikana.

Miten kauan pottailun oppiminen yleensä kestää? Viikkoja? Kuukausia? Esikoispoikamme ilmoitti 1v10kk:n iässä, että ei käytä vaippaa. Sen jälkeen vahinkoja sattui kaksi ja poika oli 24h kuiva. Nyt olen ihan ihmeissäni meidän yökuivan-päivisin-lattialle-pissijän kanssa.

Oletko miettinyt harjoitushousuja, mitä kestoilijat monesti käyttää? Imisi sen pissan kosteuden, mutta jäisi kuitenkin niin märän tuntuiseksi että tyttö tietäisi vahingon tulleen. Tuo pottailun opettelun kesto on varmaankin hyvin yksilöllistä. Meillä tyttö näki esimerkin tuttavien tytöstä ja sen jälkeen on pidetty kotona ilman vaippaa ja opittu käymään siellä tai pöntöllä pienentäjän kanssa. Aluksi vahinkoja tuli, mutta vein potalle vaikka vahinko oli jo käynyt, jotta sain edes muutaman tipan sinne tekosyyksi kehuille. Tämä auttoi meillä. Ongelmana on että ei osaa mennä isoille hädille potalle vaan ne tulevat lattialle tai housuihin. Kyllähän se inhottavaa on se siivoaminen, mutta eiköhän tuo senkin opi aikanaan. Tämä siis opittu kuukauden aikana, nyt voi varmasti ottaa kauppaan ilman vaippaa ym pikku reissuille, mutta pidemmille matkoille laitetaan vaippa.

Yhteistyössä