Kuka ei jaksa hyysätä ja emännöidä joulun takia hiki otsassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Laiska"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Laiska"

Vieras
Minä en jaksa. Onneksi päästään mummolaan joulun viettoon niin lapsilla on perinteinen joulu. Tulevaisuudessa kun äitini ei jaksa (halua) laittaa enää joulua niin meillä vietettävä joulu on kyllä vaatimattomampi versio perinteisestä ylirunsaasta suomalaisesta joulupöydästä tai sitten houkuttelen kaikki jonnekin valmiiseen joulun viettoon.
Onko muita, jotka eivät omaa tuota emäntägeeniä tai hössötyssyyhyä vaan haluavat mukavan helpon joulun? Ja tämä ei tarkoita, että lapsille ei olisi kaikkea mitä he haluavat. Useamman perheen lapset eivät ehkä kuitenkaan syö edes kaikkea niistä "notkuvista" joulupöydistä eli ruoan paljous on ainoastaan aikuisia varten.

Minä en jaksa hössöttää. Ei mitään joulusiivousta. En tee ruokia itse vaan ostan kaupasta pakolliset. Lapselle asiaankuuluvat lahjat, miehelle kans muutama. Itse en odota yhtäkään lahjaa koska mieheni on vielä vähemmän jouluihminen kuin minä. En ole vielä edes koristellut sisällä, koristelen hyvin vähän muutenkin ja vasta huomenna kun lapsi on nukkumassa. En ole paistanut pipareita enkä torttuja enkä mitään muutakaan. Ulkona on yhdet jouluvalot ja lyhty johon laitan kynttilän aattona.
Varmaan joku jouluhössöttäjä pitää tosi ankeena mutta meillä on hyvä näin. Minä aijon levätä jouluna, mennään aattona mummolaan syömään. Muutenkin aika menee yhdessäoloon eikä hössöttämiseen.

Minä jaksan. Mutta täytyy sanoa, että pienten lasten kanssa ei olisi oikein aina jaksanutkaan. Just yks ilta systerin kanssa juteltiin ja hän kertoi joulusta 25 vuotta sitten, kun vieraiden lähdettyä oli purskahtanut itkuun silkasta väsymyksestä. Ei hyvä, jos joutuu uuvuttamaan itsensä suvun passaamisella :(

Jo toistakymmentä vuotta me ollaan järjestetty joulu nyyttikestiperiaatteella. Joulun alla sovitaan, kuka valmistaa ja hankkii mitäkin. Mitä vanhemmaksi vanhempani ovat tulleet, sitä vähemmän heille on langennut hommia. Nyt päävastuu on mulla ja siskollani. Silti sekä mun että siskoni jo omilleen muuttaneet esikoisemme osallistuvat joulun valmisteluun mahdollisuuksiensa mukaan.

Mä pidän juhlien järjestämisestä...lauantai tulee olemaan neljäs järjestämäni juhla viimeisen 2 kuukauden aikana. Mutta lapseni ovatkin jo aikuisia ja saan nukkua yöni rauhassa eikä päivisin tarvitse hoitaa lapsia.

Täällä kans yks laiskimus :) Tänä vuonna en tee joulun eteen muuta kuin ostan lahjat, kiirettä on muutenkin ollu oikeastaan koko vuosi täynnä niin ei kiitos yhtään enempää! Ajateltiin loisia joulunpyhät sukulaisten luona nauttien heidän runsaista joulutarjoiluista ja tunnelmista. Ensi vuonna voivat sitten puolestaan tulla nauttimaan joulusta meille :)

Jouluaattona on tasan 2vkoa laskettuun aikaan, en jaksa millään kovin kummoisesti siivota tai mitään muutakaan enää, hyvä että jaksan olla elossa :D Lahjat on kuitenkin hyvissä ajoin hommattu ja meillä on kuusi ja se on koristeltu ja joulukoristeita on pienimuotoisesti esillä. Joulunpyhät pääsääntöisesti siipeillään mummoiloissa (mikäli ei olla synnyttämässä) joten ruuista ei tartte stressiä ottaakaan. Joulu tulee ja ennenkaikkea menee vaikken pistäisi tikkua ristiin.

Minäkään en ole osannut koskaan hössöttää joulusta.. Koristeita olemme lasten kanssa laittaneet kyllä, mutta mitään viikkosiivouksesta poikkeavaa suursiivousta ei olla koskaan tehty jouluna.. Tänä vuonna kun olen ollut nuorimman kanssa sairaalassa kohta kaks viikkoa, tärkeimmältä tuntuu se, että pääsisimme edes jouluksi kotiin.. mies on hommannut laatikot kaupasta ja lapsille on lahjat hankittuna.. Mielestäni ihan kiva joulu meillä on aina ollut, vaikkei pöydät notkukaan yltiöpäisiä herkkuja jne..

Mä en jaksa emännöidä jouluna, emme viitsi kutsua meille ketään. En osaa emännöidä ilman stressiä ja saan sen jo ihan tavallisesta vieraiden kahvittamisesta, joten en uskalla edes ajatella millaista olisi emännöidä jouluna. Olemme oman perheen kesken ja lähes kaikki ruoka on hankittu valmiina, sen kun vaan lämmitetään. Ihanan rentoa ja stressitöntä! Kyllä tänne varmaan tietyt sukulaiset haluaisivat tulla joulua viettämään, mutta minäkin haluan nauttia joulusta enkä viettää sitä keittiössä tuskaillen.

[QUOTE="vieras";25282296]Mä en jaksa emännöidä jouluna, emme viitsi kutsua meille ketään. En osaa emännöidä ilman stressiä ja saan sen jo ihan tavallisesta vieraiden kahvittamisesta, joten en uskalla edes ajatella millaista olisi emännöidä jouluna. Olemme oman perheen kesken ja lähes kaikki ruoka on hankittu valmiina, sen kun vaan lämmitetään. Ihanan rentoa ja stressitöntä! Kyllä tänne varmaan tietyt sukulaiset haluaisivat tulla joulua viettämään, mutta minäkin haluan nauttia joulusta enkä viettää sitä keittiössä tuskaillen.[/QUOTE]

Tää on niin totta!
Meillekin haluaisi moni tulla (molemmat isovanhemmat, mun veli, miehen veli perheineen kaiketi....), mutta mua ei kiinnosta passata ja hyysätä. Meillä on alkuvuodesta lasten synttäreitä ja sitten kuitenkin pistetään kemuja pystyyn. Mä en oikeasti voi sille mitään, mutta mua ei kiinnosta kestitys. Miehen sisko ja mun vanhemmat on ainoat joista en ota stressiä jos tulevat kylään. Muuten en jaksa vieraita juurikaan. Mulla on kaksi pientä lasta ja rankka työ....

Voi kun olisikin paikka mihin vois mennä passattavaks..mutta eipä oo vaan kaikki tulis niin meille. Monta vuotta olen stressannut ja passannut vieraita enkä ole juuri joulusta ehtinyt nauttimaan. Vielä joskus lähden jonnekin Lappiin mökkiin ja vietän ihanan ja stressittömän joulun..

[QUOTE="vieras";25282377]Ei tuu kiire kun sen joulun valmistelun aloittaa ajoissa - laatikot voi tehdä/ostaa etukäteen pakasteeseen ja kaikkea pystyy ennakoimaan jos jaksaa/haluaa.[/QUOTE]

Tää on just se, kun puuttuu se emäntägeeni eikä ole sitä hössötyssyyhyä niin ei kiinnosta ennakoida, koska joulun voi viettää tosi minimaalisesti. Meillä onneksi mies tekee myös ruokia, eli tortut, piparit ja graavilohi on hänen heiniään.

[QUOTE="Katrilli";25282382]Tää on niin totta!
Meillekin haluaisi moni tulla (molemmat isovanhemmat, mun veli, miehen veli perheineen kaiketi....), mutta mua ei kiinnosta passata ja hyysätä. Meillä on alkuvuodesta lasten synttäreitä ja sitten kuitenkin pistetään kemuja pystyyn. Mä en oikeasti voi sille mitään, mutta mua ei kiinnosta kestitys. Miehen sisko ja mun vanhemmat on ainoat joista en ota stressiä jos tulevat kylään. Muuten en jaksa vieraita juurikaan. Mulla on kaksi pientä lasta ja rankka työ....[/QUOTE]

Huh! En siis olekaan ainoa. Tulee kieltämättä vähän huono omatunto, mutta toisaalta todella itsekin haluan nautiskella joulun tunnelmasta, rauhasta, kiireettömyydestä jne. Jos meille olisi tulossa jouluna vieraita, kuolisin varmaan stressiin miettiessäni, etten vaan pöperöilläni pilaa kenenkään jouluateriaa, olisiko meillä "riittävästi tunnelmaa" jne. Meillä myös 3 pientä lasta, joista pienin vasta 4kk, joten ihan käytännössäkin olisi haasteellista saada kaikki jouluvalmistelut tehtyä. En kehtaisi tarjota kaupan valmista vieraille, mutta omalle porukalle ne riittävät hyvin.

Mä en jaksa, eikä kyllä tarvitsekkaan:) omalla porukalla ollaan, "joulusiivous" on ollut eilen ihan normaali viikkosiivous eli imurointi ja pölyjen pyyhintä, ei tuottanut ongelmia. Osa ruuista ollaan ostettu valmiina ja osa tehdään itse, mutta ei niistäkään mitään stressiä olla vedetty, niiden teko on ollut tänään ja loput huomenna ja ihan mielellään teenkin. Pari viikkoa sitten
kävin lahjat hankkimassa lapsille kahtena eri päivänä kun sain lapset serkuille leikkimään siksi aikaa.

Mutta en todellakaan jaksaisi mitään toisten passausta kuten esim. toissajouluna, voi kamala!
Joulu on rauhoittumisen aikaa ja niin ollaan nyt oivallettu, ja halutaan siis olla ihan rauhassa :)

Jos haluaa kestittää sukulaisiaan jouluna, mutta kokee, että ei ehdi tai jaksa, niin mä lämpimästi suosittelen nyyttikestiperiaatetta. Monet joulun ruuat ovat kuitenkin kylminä tarjottavia, joten vieraat voivat varsin hyvin tuoda tullessaan rosollin, graavin lohen, juomat, piparkakut, joulutortut, salaattiainekset, sillit, kaviaarit jne. Näin sekä työmäärä että kustannukset jakaantuvat tasaisemmin eikä koko joulun järjestäminen kaadu yhden niskoille.

[QUOTE="Tiu";25282401]Voi kun olisikin paikka mihin vois mennä passattavaks..mutta eipä oo vaan kaikki tulis niin meille. Monta vuotta olen stressannut ja passannut vieraita enkä ole juuri joulusta ehtinyt nauttimaan. Vielä joskus lähden jonnekin Lappiin mökkiin ja vietän ihanan ja stressittömän joulun..[/QUOTE]

Miksi ihmeessä teet noin? Kyllä nykyään pitää kaikilla olla oikeus kieltäytyä moisesta pakkoemännyydestä jos se vaan väsyttää. Kuinka monta kertaa olen kuullut vanhemmilta työkavereilta kauhukertomuksia joulun väsymyksestä. Yksikin työkaveri sanoi, että hän oli kaikissa joulukuvissakin aina ihan kuolleen näköinne kun oli niin uupunut siitä hyysäämisestä ja passaamisesta. Pyh, jo joutaa roskakoppaan moinen perinne niiltä joita passaaminen ei kiinnosta.

Yhteistyössä