Kuka ei välitä koko Halloweenista yhtään???? Kenestä perinteinen pyhäinmiestenpäivä / pyhäinpäivä....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Musta halloween on lähinnä karnevaali, eikä se nyt mua mitenkään ärsytä jos joku haluaa siihen sonnustautua. Lapsille lähinnä me ollaan sitä järjestetty / kuljetettu halloweenbileisiin.
Pyhäinpäivä on sitten se virallinen vakavampi juttu.

Halloween ja pyhäinpäivä ovat kaksi eri juhlaa. Kuten vaikka ystävänpäivä ja itsenäisyyspäivä. Niillä on täysin eri tarkoitus. Mutta koska ne Suomessa osuvat aina lähekkäin kalenterissa, täällä luullaan että ne ovat sama asia.

Pyhäinpäivää meillä ei ole koskaan vietetty. Meidän perinteeseemme, edes lapsuuden perheessä, ei ole koskaan kuulunut kynttilöiden vienti haudoille. Tämä siksi, että oma sukuni on kotoisin pohjanmaalta, ja vanhempani ovat muuttaneet tänne pääkaupunkiseudulle. Mieheni suvussa ei myöskään ole ollut pyhäinpäivän tapoja - äitinsä kuoli viime joulukuussa, eli olemme nyt kuitenkin lauantaina menossa kirkkoon.

Halloween - meillä sitä vietetään oman tradition mukaisesti. Tykkään muutenkin tehdä arjesta juhlaa - pukuja ei olisi, ellei pojat olisi menossa koululla järjestettävään halloween juhlaan - toinen lapsista pukeutuu muuten kurpitsaksi. Yksi vuosi sama poika on ollut miljonääri - eli naamiaiset ne juhlat ovat.

Kotona halloweenin kuuluu koristelu, kurpitsoita, kynttilöitä, haamulyhty. Ja sitten hämähäkkejä, hämähäkin seittiä yms. Perinteeksi on tullut myös leipoa halloween pipapareita. Joku vuosi on tehty nakkisormia. Ja syöty jotain naposteltavia / herkkuja.

Olen tylsimys, myönnän, mutta olin aika äimänä kun eilen ilmestyi oven taakse kaksi koulupoikaa kommandopipo päässä huutelemaan "Karkki tai kepponen". En ollut mitenkään varautunut koko halloweeniin joten ei ollut karkkia. Pojat ilmoittivat että rahakin kelpaa. En antanut käteistä (keskitän nämä karkki- ja rahalahjat sitten pääsiäissunnuntain virpojille) jonka jälkeen "kepponen" oli se että käytiin potkaisemassa oveamme. Mitä kivaa siinä oli?

Ahhahaa, että nauroin! :D

En ole ajatellut, että jotkut natiaiset lähtee ihan oikeasti kiertämään. Varmaan joku mummo jossain peräkylässä on aika pihalla, soittaa poliisit tai jotain...

[QUOTE="vieras";27449699]Kiitti sulle.:) olis ollut helpottavaa kuulla silloin ettei uskovaisessa ole pahoja henkiä, kun se mahdollisuus vaan lisäs mun taakkaa kauheest. Mä olin masentunut, ja mulle sanottiin että masentuneessa on paha henki ja sitä ajettiin huutaen pois joka kokouksessa ja mun olo meni siinä pahemmaksi mutta ns maalllisessa terapiassa paranin. Mut olen adhd ja mulla on edellee siihen liittyviä ongelmia. :/[/QUOTE]

minäkin halusin tulla sanomaan sinulle, että Jumala ottaa huomioon meidän jokaisen elämäntilanteen. ei ole ketään, jota Herra ei hyväksyisi.
Itse kannan joskus huonoa omaatuntoa mielialojen heilahteluista ja muusta sellaisesta, mitä ei saa irti mun persoonasta millään. Mutta Jumala auttaa aina, kaikessa, syytä vaan ei aina tiedetä miksi Jumala antaa tapahtua jotain ikävää. Useimmiten jälkeenpäin vasta ymmärretään, miksi jokin koettelemus oli meillä silloin joskus.
Itselläni sellainen käsitys kyllä, että ihmisen voi vallata eri henkivallat, mutta adhd ei ole henkivalta tai muu pahahenki! se on meissä jo meidän syntyessä ollut ja minusta on kyse ihan jostain pienestä poikkeavuudesta aivoissa tjtn. se ei voi siis olla mikään henki. Mutta uskovankin voi joskus vallata tavallaan jokin henkivalta, mutta silloin on yleensä paljon muutakin mennyt pieleen, eikä olla menty Jumalan sanan mukaan eteenpäin. Siksihän on tämä henkien erottamisen armolahjakin joillain, se on avuksi seurakunnalle, että erotettaisiin missä "hengessä" ollaan.

Alkuperäinen kirjoittaja KääKKä de la KääKKä;27451021:
Eikös alkuperäiseen kekriin liittynyt myös usko että vainajienhenget liikkuivat maan päällä tai että hengien oli helpompi siirtyä kuolleista maan päälle? Vai muistanko väärin?
Liittyy. Sen vuoksi kekriruokaa tarjotaan myös vainajien hengille.

Alkuperäinen kirjoittaja KääKKä de la KääKKä;27451044:
Ja eikös ollut niin rengeillä ja piioilla oli vuoden ainut viikon miitainen loma kekrin aikaan?
Kyllä, nk römppäviikko alkaa Kekristä. Se oli myös ajankohta, jolloin rengeillä ja piioilla oli halutessaan mahdollisuus vaihtaa työnantajaa.

[QUOTE="vieras";27448800]Halloween ei kiinnosta yhtään, kuten ei koko pyhäinpäiväkään. Emme vietä kumpaakaan. Meidän perheen suuri juhla on joulu, jonka viettämisestä otamme kaiken irti: valmistelu ja leipominen, askartelu, joulukalenterin teko ja toteutus ja ensimmäisestä perheen yhteisestä vapaapäivästä saakka yhdessä oleminen eri aktiviteetein. Kaupalliset, päälleliimatut rahastukset eivät kiinnosta. Mielestäni halloween ja ystävänpäivä ovat pelkkää kaupan kassojen kilinää, vanhempien houkuttelua tuhlaamaan turhuuteen ja maailman hukuttamista turhaan krääsään.[/QUOTE]

Eikö joulu sitten ole kaupallinen? Haloo! Vai eikö teidän perheessä osteta yhtäkään joululahjaa tai suklaarasiaa,tai pöytä täyteen ruokaa? Epäilenpä...

Yhdysvalloissa asuneena voin kertoa, että mainitsemasi ystävänpäivä ja halloween ovat erittäin suosittuja, ja usein ystävät kokoontuvat silloin yhteen. Ja miksipäs ei voisi ystävälleen tai rakkaalleen sulkaarasiaa tai sydäntä ostaa ystävänpäivänä?
Halloween kutsut voivat myös olla hauskaa yhdessäoloa. En ymmärrä miksi suomalaiset ovat niin nipoja. Mitään hauskaa ei saa , olla . Eikä mitään mihin "joutuu"tuhlaamaan rahaa. Joulukin on vain kulutusjuhla, ja tuo vain stressiä. Parempi olisi jos mitään juhlia ei olisi, pääsiäisnoidistakin on vain haittaa kun tulevat ovelle kolkuttamaan ja kerjäämään suklaamunia.

Miksi täällä on niin vaikea oppia sosiaalisia kykyjä, ja edes yrittää pitää joskus hauskaa? Ainoa tapa, jolloin suomalaisilla on hauskaa, on viinan juonti. Oli sitten joulu tai itsenäisyyspäivä, kännit pitää vetää. Mutta lapsilla ei saa olla hauskaa,
ei halloweenia tai ystävänpäivää. Miksi nyt lapselle opettaisi sellaista taitoa, että ystvävää voisi kunnioittaa ja osoittaa sen hänelle? Niinpä...

[QUOTE="vieras";27451134]

Miksi täällä on niin vaikea oppia sosiaalisia kykyjä, ja edes yrittää pitää joskus hauskaa? Ainoa tapa, jolloin suomalaisilla on hauskaa, on viinan juonti. Oli sitten joulu tai itsenäisyyspäivä, kännit pitää vetää. Mutta lapsilla ei saa olla hauskaa,
ei halloweenia tai ystävänpäivää. Miksi nyt lapselle opettaisi sellaista taitoa, että ystvävää voisi kunnioittaa ja osoittaa sen hänelle? Niinpä...[/QUOTE]

Ei luterilainen suomalainen osaa pitää hauskaa... ainakaa jos on syntisestä juhlasta kyse. Siksihän kekrikin kiellettiin. Tosin useat juhlat ovat pakanallisia, jotka kristinusko on ominut itselleen ja tehnyt n istä sitten "pyhiä".

Yhteistyössä