Hae Anna.fi-sivustolta

Kuka käy koskemassa :)?

Viestiketju osiossa 'Yliluonnolliset ilmiöt' , käynnistäjänä Aamu, 30.01.2010.

1. Carola Vierailija

Näemmä tähän ei pysty laittamaan linkkiä, mutta googlettamalla tuo otsake se löytyy.

2. Anita* Aurinkoinen Sydämmen asialla

Saadut tykkäykset:
    0

Eli kuulen toisten puheista sellaista, mitä eivät ole itse sanoneet ja joskus eivät edes tienneet koko asiasta mitään.

3. Veskari Vierailija

Joo, Näkijän tarina on toinen kirja ja toinen kirja on Monarkkiperhosen salaisuudet. Se tv-sarja on pelkkä Näkijä.

4. Carola Vierailija

Nyt ymmärrän myös mitä tarkoitat.

Itselleni on tapahtunut tällainen tilanne: olin selvittelemässä erästä vasta oletettua rikosta, josta oli vain minun intuitiviinen ajatus, ja olimme tarkistamassa papereita arkistossa, johon olimme merkillisten sattumien kautta päässeet livahtamaan "takaoven kautta". En edes tiennyt mitä piti etsiä. Olin työparini kanssa siellä.

Erään kansion ollessa auki, kuulin aivan selvästi vanhan miehen sanovan erään ratkaisevan asian, kysyin vieressä olleelta työpariltan, että kuuliko hän mitään, hän sanoi, että ei hänen mielestään mies sanonut mitään. Myöhemmin jälleen kuulin miehen kehoittavan ottamaan eräästä paperista valokopion vaikka itsellenä oli täysin sama paperi kädessä. Toimin näin vaikka en ymmärtänyt miksi.

Vain muutamaa tuntia myöhemmin tämä todisteaineisto oli jonkun toimesta hävitetty, mutta rikos selvisi, koska siitä oli jäänyt valokopiot minulle.

Edelleen minulle on epäselvää, että puhuiko mies vai mistä tuo ääni tuli.

Tätäkö tarkoitat?

5. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    17
    Sinänsä vähän virheellistä puhua Bellin verkkoteoriasta, kun kyseisen teorian oli kuitenkin kehitellyt brittiastronomi Percy Seymour, joka on myös esittänyt teorioita siitä, miten astrologia toimii.

Muutenkin nuo Teuvo E. Laitisen artikkelit ovat turhan yksipuolisia, eikä hänen suhtautumisensa ja näkökantansa ole kovinkaan tieteellisiä, mikä on tietenkin parapsykologilta ymmärrettävää.

6. Carola Vierailija

Huomasin saman virheen: olisi pitänyt puhua maailmanviivaverkkoteoriasta, ja oikeastaan koko juttu on aika vaikea mieltää, ellei ole tutustunut tarkemmin suhteellisuusteoriaan ja EPR-pradoksiin. Ymmärrän hyvin. Yksipuolisuudesta artikkelia ei kyllä voi moittia.

7. tiede on enakkoluuloista monesti, mutta pikkuhiljaa sen prosessi hylkää toimimattomat mallit ja selitykset meidän elostamme ja ympäristöstämme. hieman ironista onkin että tieteen oma prosessi pakottaa ottamaan mukaan ja tarkasteluun yliluonnollisen puolelle katsottuja ilmiöitä, tarkastelutapoja ja maailmakuvia, joita aiemmin on karsastettu taikauskona...

Thomas Campbell on esittänyt kolmiosaisessa kirjasarjassaan My Big Toe huimaavan teorian kaikesta. kun on lukenut teokset läpi ymmärtää "kaikesta" sanan merkityksen tässä yhteydessä. suosittelen tutustumista!

8. Anita* Aurinkoinen Sydämmen asialla

Saadut tykkäykset:
    0
    Juu tätäkin, sinun on silti helpompi näitä ymmärtää, kun on kokemusta enemmän, itse olen tavallaan ihan alkuasetelmissa ja joitain juttuja ymmärrän ja toisista olen ihan pihalla, vaikkakaan en siitä huolta osaa kantaa. Mutta elän varmuuden vuoksi matalalla profiililla, sillä vedän kaikenlaista energiaa luokseni tulvimalla. Olo on välillä kuin Liisalla ihmemaassa.

Mutta tuohon olen törmännyt usein, johdatteluun, saatan nähdä jonkun silmistä jotta on johdattelemassa jotakin asiaa eteenpäin vuokseni. Pitää vain osata eroittaa vilpitön ja vääränlainen viestintä katseesta ja siihen vilpittömään luottaa. Näin olen ajatellut.

Aika etevästi huomattu tuo kopioiminen, hieno juttu.

Hyvän linkin laitoit, alan olemaan jo loppusuoralla huh kun on pitkä, mutta siinä on paljon hyvää tietoa ymmärtää asioita laajemmin.

9. Carola Vierailija

Loistavan hyvä kommentti, juuri tuohon "mukaan ottoon" pakottaa vähintäinkin filosofisessa mielessä atominytimen tutkimukset, joihin tuo edellä mainitsemani paradoksikin liittyy. Kiitos lukuvinkistä!

10. Carola Vierailija

Anita, muistan kauan sitten, kun oikein tosissani jouduin ja tulin pakon edessä lopulta tilanteeseen, jossa piti ryhtyä ihmettelemään, että mikä minä olen ja kuka minä olen, ja sen kammon tunteen - en ollut koskaan tutkinut paranormaaleja ilmiöitä, vaan pikemminkin vieroksunut niitä, koska ne olivat itselleni eräänlainen epämukava pakkomaailma jo muutenkin - ja kun tutkin asiaa ja totesin, että tällainen henkilö luokitellaan meedioksi. HYI. Sitä sanaa on pakko virallisissa asioissa käyttää, mutta muuten nyt jo pystyn tällaiselle "luokittelulle" nauramaankin - todellisuudessa vastaan yhtä vähän kuvaa meediosta kuin Allison Du Boiskin. Tiedän kyllä tuon energiamellastuksen, mutta ajan kanssa se asettuu paremmin "paikoilleen".

11. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    17
    Lainaus tuosta aikaisemmasta artikkelista:

"Seymour pystyy teoriansa pohjalta rakentamaan selitysmalleja monille paranormaaleille ilmiöille, kuten telepatialle, selvänäköisyydelle ja -kuuloisuudelle, ennaltatietämiselle, aaveille, kummittelulle ja ilmestyksille, etiäisille, kuolinvuodekokemuksille, elonkehälle (aura) ja homeopatialle."

Kyllähän niitä selitysmalleja voi rakennella vaikka loputtomasti, mutta silti nuo paranormaalit ilmiöt ovat todistamatta. Hänen teoriansa (paremminkin hypoteesinsa) on toistaiseksi turha, koska se pyrkii selittämään ilmiöitä, joita ei ole edes todennettu olevan.

12. Carola Vierailija

Jännä, että tämä ketju vetää sinua puoleen, vaikka selvästi olet kovin kielteisellä asenteella - psykologiassa sitä taidetaan kutsua motivaatioristiriidaksi - se mitä koitaa välttää vetääkin puoleen... Uteliaisuuttani kysyn, että oletko kokenut jotakin yliluonnollista joskus, luulen niin, ja nyt haluaisit sille tarkan, tieteellisen selvityksen? Mitä koit?

13. Anita* Aurinkoinen Sydämmen asialla

Saadut tykkäykset:
    0
    Hassua, teki mieli kopsata tuolta pieni pätkä ja se sopiikin tähän nyt oikein hyvin, eli:

Tieteessä avantgardismi, uusien teorioiden ja visioiden esittäminen, on todella hämmästyttävän arkaluontoinen asia. Vaikka uusi teoria lepäisi täysin yleisesti hyväksytyllä tieteellisellä pohjalla ja vaikka se esitettäisiin kaikin asiaankuuluvin varauksin, se saa vastustajansa suuttumuskäyrän helposti kohoamaan yli horisontin, mikäli sattuu sisältämään liiaksi hänen vakaumustaan uhkaavia elementtejä. Eikä selityksistä tule puutetta. Teoria on pelkkää haihattelua, sen tueksi ei ole olemassa minkäänlaisia tieteellisiä perusteita, se on yritys viedä kehitystä väärään suuntaan tai jotain vastaavaa. Mikäli teoria pohjautuu johonkin tutkimukseen, tietää torjuja sen ilman tutustumistakin epäpäteväksi. Inhimillisellä kekseliäisyydellä ei ole rajoja, kun epämiellyttävä tunkeilija halutaan ajaa pois näköpiiristä. "Olen lyönyt lukkoon kantani, älkää sekoittako minua tosiasioilla", kuten pirteä pila tieteen maailmasta asian ilmaisee.

14. leah valoa jokaiseen päivään.

Saadut tykkäykset:
    0
    olen aina vierastanut meedio sanaa ja näkijäkin tuntuu oudolta, kun puhutaan "näkijöistä" jotenkin kuin vanhentunut sana, kai silti tällä amattikunnalla on jokin nimi oltava.

15. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    17
    En ole koskaan henkilökohtaisesti mitään yliluonnollista. Tämä ketju alkoi vetämään puoleensa seuraavan kirjoituksesi takia:

Minä kun olen seurannut tieteellisiä julkaisuja, ja muutenkin olen tieteestä kovasti kiinnostunut, niin minua alkoi kiinnostamaan, että milloin joku paranormaali ilmiö on muka tieteellisesti todistettu?

16. Anita* Aurinkoinen Sydämmen asialla

Saadut tykkäykset:
    0
    Eli sain luettua, olipa urakka, mutta sen arvoinen. Juurikin tuo vastustus oli hyvin sielä loppupäässä esillä. Siihen törmää kaikenaikaa, sitten vain vaikenee ja tuntee itsensä erilliseksi, kun ei voi siitä loistoaiheestaan luennoidakaan ja jakaa muille.

Sama reagtio taitaa täällä palstallakin olla usein päivänaiheena, tänään taisi olla yhtenä nimityksenä: kateus, tuossa toisessa ketjussa.

Niin kanssa sitten tiedä niistä nimikkeistä löytyyhän niitä erinlaisia. Itsekin kirjoitin pitkän mailin selittääkseni juttujani psygologianalan ammattilaiselle ja häneltä tuli erittäin lyhyt vastaus: toiset meistä ovat meedioita.

Silti ajattelin satsata ensiviikonlopun "hömppäviikonlopuksi" ostin komediavideoita, ehkä luen jonkin rakkausrompsun ja haluan vain kikatella ja pitää "lomaa", kokeilla osaako sitä enää. Unohdin lisätä, aion tilata ensimmäisen noutopitsani myös. Ensimmäinen yritykseni meni pieleen, sillä puhelimessa vastattiin: saattaa mennä korkeintaan kaksi tuntia kun on jonoa. Nyt varaudun siis jonotukseen. En nyt enempiä keksi tähän hätään mitä hömppään kuuluu, mutta eiköhän inspiraatio kehittele ajatusta.

17. leah valoa jokaiseen päivään.

Saadut tykkäykset:
    0
    Minä koen, että jos joku asia tulee ilmi on sen aika tulla, mitään ei satu "sattumalta" mutta tuttu tunne tuo, että joskus tietty varovaisuus on paikoillaan omissa ajatuksissa,
    esim. usein ystäväni kanssa puhuessa tulee tunne,
    että esim. joku työ ei ole hänen juttunsa, en tuo sitä julki ja hän sanoo usein jonkun ajan kuluttua minulle, ettei ollut hänen juttunsa.
    Annan hänen itse tehdä päätöksensä, en tuo aina heti huomaamiani asioita esille vaan odotan hetken tai sitten en sano mitään ,riippuu jos asiaa kysytään saatan kertoa tai olen sanomatta riippuen mikä tunne tulee ko.asiasta.

18. lueskelija Vierailija

Mä ajattelin ihan samoin ja myös samasta syystä aloin lukemaan ketjua.

19. leah valoa jokaiseen päivään.

Saadut tykkäykset:
    0
    Minusta henkimaailma on sellainen näkymätön "tieteenala" jota ei ainakaan vielä pystytä eikä kuulukkaan todistaa, koska sen joko tuntee itsessään tai ei ja se on sen tarkoitus, jokainen hakee oman polkunsa mutta tämäkin polku on kaikille avoin.
    Henkimaailmaan uskovat eivät kiellä ateistia kokemasta samoja asioita kuin he (ainakin suurin osa toimii näin), eikä heidän tarvitse yrittää todistaa sen olemassa oloa,eikö se oli hiukan outo ajatus yrittää todistaa ateistille henkimaailmaa?'
    Ja miksi pitäisi?
    Todistella ihmiselle joka ei siihen usko/koe sitä ,miksi?
    Vähän samaa ,kuin ateisti yrittää todistella henkimaailmaan uskovalle (vähän väärä sana, pitäisi käyttää kokevalle) ateistin kokemaa maailmankuvaa,
    toisin sanoen toinen elää täysin toisenlaista maailmaa/todellisuutta/ulottuvuutta.
    Ainakaan minulla ei ole tarvetta käännyttää ketään, jokainen on omassa "uskossaan".

20. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    17
    Ateisti on henkilö, jolta puuttuu jumalusko. Ateisti voi uskoa henkimaailmaan, kunhan henkimaailmaan ei liity mitään jumalaa.

21. leah valoa jokaiseen päivään.

Saadut tykkäykset:
    0
    Henkimaailmaan liittyy Jumala mutta ei siinä perinteisessä kristillisessä mielessä.
    Jumala ei ole persoonan kaltainen hahmo joksi Jumala on kuvattu keskiajalla helpottamaan ihmisten "uskoa" ja "pelkoa" sekä Jumalaa, että saatanaa kohtaan.
    Eli hyvä/paha..kummaa, että kummatkin kuvattiin silloin miehiksi..no sivu huomautuksena ainoastaan siis.
    Kaikki piti silloin kuvata ja siihen muotoon, että saatiin äkkiä ihmisille perille mitä haettiin, eli aivopesua, mutta se kuului siihen aikaan ja nyt siitä ollaan pääsemässä pois.

Jumala siis on kosmos/kaikkeus/luoja.ym.
    Jumala on meissä ja kaikessa.
    Mitään palvontaa ei ole tälläisessä Luoja käsitteessä.

22. Carola Vierailija

Otanpa nyt esille tosi vaikean asian. Nimittäin sen, että todellisuudessa ateisti ja uskovainen ovat sama asia. Saattaa kuulostaa oudolta, mutta miettikää: toinen uskoo jotakin on, toinen uskoo, että jotakin ei ole. Usko on tuo yhteinen nimittäjä - ei se mitä on tai ei ole. Miten ne eroavat toisistaan, jos sitä ei voida todistaa?

23. Carola Vierailija

Periaatteessa olen leahin kanssa samaa mieltä, ja usko ja uskonto pitäisi ymmärtää erillisinä asioina. Albert Einstein on ilmaissut käsityksensä uskosta/uskonnosta näin Wikisitaateissa:

# "Ajatus henkilöityneestä Jumalasta on minulle varsin vieras ja se tuntuu jopa naiivilta."[35]
    # "En yritä kuvitella henkilöitynyttä Jumalaa; riittää kun ihmettelee maailman rakennetta sikäli kun sitä voidaan ymmärtää riittämättömillä aisteillamme."[35]
    # "Jumala ei heitä noppaa universumilla." [29]
    # "Luonnontiede ilman uskontoa on rampa, uskonto ilman luonnontiedettä on sokea"[35]
    # "Olen syvästi uskonnollinen uskonnoton. Tämä on jokseenkin uudenlainen uskonto."[35]

24. Carola Vierailija

Täytyy nyt tähän vielä lisätä, että miten itse koen asian: koen sen siten, että uskonto/usko minussa on merkityksen ja tarkoituksen ymmärtämistä oikeudenmukaisuuden ja moraalin kautta, ja toimimista näiden asioiden hyväksi ilman symboolimaailmaa.

25. Vesinäkki Vierailija

Kysyin kerran ateisti-serkultani että eikö hän usko jumalaan. Ateisti vastasi että asia ei ole niin. Hänelle on aivan yksi ja sama onko jumala olemassa vai ei! Häntä ei mikään voisi vähemmän kiinnostaa!

Hän ei siis usko sen paremmin jumalan olemassaoloon kuin olemattomuuteenkaan. Häntä koko asia ei hetkauta tipan vertaa:)

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri