Hae Anna.fi-sivustolta

Kuka maksaa häät?

Viestiketju osiossa 'Häähumua' , käynnistäjänä Morsiamen äiti, 30.05.2007.

1. Morsiamen äiti Vierailija

Kuka maksaa häänne? Eli mikä on nykyään käytäntö? Tyttäreni on vähän nyreissään, kun emme suostu maksamaan häitä kokonaisuudessaan, vaan osa lankeaa parin itse maksettavaksi. Miehen äidillä kun ei ole yhtään rahaa eikä aio osallistua hääkuluihin yhtään. Kuitenkin olemme luvanneet maksaa noin 3000 euroa häistä ja loput maksaa hääpari.

2. Pelakuu Vierailija

No minun mielestäni jos on jo vuosia seurustellut aikuinen pariskunta jotka ovat asuneetkin jo avoliitossa ennen naimisiin menoa niin maksavat itse omat juhlansa. On ihan outoa että jomman kumman vanhempien pitäisi kustantaa toisten juhlat. Siis töissäkäyvien, talon ostaneiden ja ehkä lapsenkin jo saaneiden ihmisten juhlat. Niin, ja en ole itse vanhempi vaan 25-vuotias.

3. Morsiamen äiti Vierailija

No pari on asunut yhdessä vajaat 2 vuotta ja ovat silloin 27- ja 30-vuotiaita. Lapsia heillä ei ole.

4. laskukone. Vierailija

Mielestäni teidän ei tarvitsisi maksaa penniäkään, ja tyttärenne saisi osoittaa kiitollisuutta jo yksin häälahjastakin. 3000+ euroa häistä on muutenkin järjetön summa. Olen itsekin menossa naimisiin ja selailen hääpalstoja saadakseni realistisia vinkkejä juhlien järjestämiseen. Niitä on kuitenkin melko harvassa, sillä kaikki tuntuvat suunnittelevan presidentin vastaanottoihin verrattavia kekkereitä, joissa jo kukkapuska maksaa 1000 euroa, 17 timantin design-sormuksista puhumattakaan.

Minäkin olen 25 v. akateeminen pätkätyöläinen, ja aion maksaa juhlani itse sekä mitoittaa ne rahatilanteeni mukaan. Jos haluaisin tuhansien eurojen juhlat, siirtäisin niitä n. 10 vuodella, jolloin minulla olisi varaa niihin ilman kulutusluottoa. Vanhempani eivät ole edes ehdottaneet, että osallistuisivat kustannuksiin, ja miksi heidän edes pitäisi? Kyseessä eivät kuitenkaan ole lakkiaiset tms. alaikäisten tai vielä kotona asuvien lasten juhlat. Aiemmin, kun nuoret parit muuttivat suoraan vanhempiensa luota aviopuolisonsa luo, oli mahdollisesti järkevää, että vanhemmat järjestivät ja/tai maksoivat juhlat. Nykyään odotan ainakin itse nuorilta (myös itseltäni) enemmän selkärankaa. Mikäli tyttärenne ja hänen tuleva miehensä eivät voi itse maksaa häitään, suosittele heille budjetin tarkistusta.

5. nainen 30+ Vierailija

Tämän on pakko olla provo. Ei kai kukaan täysin aikuinen ihminen voi olettaa, että äiti maksaisi häät kokonaisuudessaa.Toki monesti hääparin vanhemmat ihan vapaa-ehtoisesti osallistuvat häiden kustannuksiin, edellyttäen tietenkin, että heillä on siihen varaa.

Mutta täysin samaa mieltä, kuin edellinen kirjoittaja, kyse ei ole enää vanhempien taloudessa asuvista "lapsista" tai edes opiskelunsa alkutaipaleella olevista, 20 kymppisistä nuorista aikuisista. Hyvin outoa. Liekö tämä tottakaan, taitaa olla vain provo. Mutta eipä tuo haitaa :)

6. morsmaikku* Vierailija

Nykyään käytäntö taitaa olla se, että pari maksaa itse. Monia vanhemmat kuitenkin taitavat avustaa, jos heillä on siihen mahdollisuus. Avustamisen pitäisi kuitenkin mielestäni olla vapaaehtoista, ei vanhempien tarvitse maksaa lähes kolmikymppisten lastensa menoja.

Parin pitäisi olla todella kiitollinen, jos haluat heitä avustaa noinkin isolla summalla. Oletko hemmotellut tytärtäsi vähän liikaakin, jos hän vain vaatii, eikä osaa osoittaa sinulle kiitollisuutta. Olet todella avulias, kiltti ja antelias kun haluat rahoittaa tyttäresi häitä noinkin paljon.

Itse en tiedä pystyisinkö edes ottamaan vastaan noin isoa rahaa jos joku haluaisi häitämme "sponssata".

7. morsmaikku* Vierailija

niin, ja olen siis itsekin 27-vuotias.

8. Kuule, kaikkea on nähty. Erään perhetuttuni 30-vuotias, oman talon rakennuttanut, aviossa oleva, teini-ikäisen lapsen äiti, maksatti 30-vuotissyntymäpäiväjuhlansa (80 vierasta) isällään...

9. naitu neiti Vierailija

olit 21v ja mieheni 25v kun menimme naimisiin. maksoimme itse häämme; ei olisi tullut mieleenkään vanhemmilta rahaa olla vailla! pienet häämme maksoivat kaikkineen 28000mk 90-luvun puolessa välissä.

10. n47 Vierailija

Entä, jos juhlat olivat isän lahja?

11. vanhemmat maksoi Vierailija

Menin naimisiin 90-luvun alkupuolella, ja olin silloin parikymppinen, mieheni oli pari vuotta minua vanhempi. Vanhempani ehdottivat, että jos heidän + sulhasen vanhempien lahja meille olisi häiden maksaminen, mutta sulhasen vanhemmat olivat jyrkästi sitä mieltä, että hääkustannukset kuuluvat morsiamen vanhemmille, eivätkä he niihin osallistu. Minun vanhempani sitten maksoivat häät, eivätkä he ottaneet kuuleviin korviinsakaan, että olisimme vähäisiä kesä- ja iltatyötienistejä häihin sijoittaneet. Emme kyllä mitään kalliita häitä pitäneetkään, ei sen puoleen. Hääpuvun teettämisen maksoi puolestaan isovanhempani. Morsiuskimpun, jkampaukset, meikin ja sormukset + häämatkan maksoimme luonnollisesti itse.

12. --neito-- Vierailija

Mä oikeesti pelkään, että mun vanhemmat haluavat osallistua häidemme kustannuksiin... En itse sitä halua. Olemmehan aikuisia ihmisiä, joilla on jo säännölliset tulot. Sen takia olen ajatellut, että lähetämme kutsun häihimme, joka sitten vasta paljastaa aikeemme ja siinä vaiheessa on jo myöhäistä osallistua kustannuksiin. ;) Tiedämme millaiset häät haluamme ja pelkään että ainakin minun äitini haluaisi isot häät. Epäilyni on synytynyt siitä, että niin kauan kuin muistan on äitini nurissut sitä, että äitini ja isäni häät olivat pienet. Ja jos vanhempani osallistuvat kustannuksiin, äitini pääsisi vaikuttamaan häihimme ja vieraslistaan. Luulen, että anoppikin olisi isojen häiden kannalla...

13. Kun eivät olleet. Tytär vaatimalla vaati vastahankaista isäänsä maksamaan kyseiset kekkerit.

Miksi kirjoittaisin asiasta, josta minulla ei olisi oikeata tietoa, vaan pelkkiä epäilyjä? Niinkö sinä teet, ja siksi epäilet muiden tekevän samoin?

14. n47 Vierailija

En tee mutta täällä usein vedetään johtopäätöksiä asioista, joista ei oikeasti olla perillä. Mutta jos sinä olet ollut paikalla kun tytär on isältään vaatimalla näin vaatinut niin sittenhän asia on selvä.

Minun isäni maksoi minun kylpyhuoneremppani ja tuli mieleen, että toivottavasti kukaan ei siitä noin ajatellut/ajattele. Isä nimittäin väen väkisin halusi hommata työmiehet ja valvoi hommaa ja maksoi laskun. Kun vastustin, hän sanoi, että se on 40 vee synttärilahja häneltä, eikä halunnut mitään mutinoita.

15. selvä juttu Vierailija

16. Liisa pien Vierailija

Mieletön summa tuo 3000 euroa ja se ei tyydytä! Mieheni kanssa me järjestimme 120 hengen häät 1500 eurolla ja huom. siihen kuului myös häämatka Maltalla! Puvun ompelutin ja leivoin itse kaikki herkut häihin ja ruuat valmistettiin myös ei-ammattilaisten voimin, samoin pöytien kukkalaitteet yms. Uskomatonta millaisia summia ihmiset ovat valmiita laittamaan häihinsä.

17. dslkj Vierailija

Ensimmäinen "normaalin ihmisen" budjetti ja muutenkin järkevä tapa järjestää juhlat!

18. mizzu Vierailija

olet kyllä aikas täti jos vielä lapset pyörii jaloissa? Tuo budjetti kuulostaa kyllä hyvältä, kun oma vieraslista alkaa myös näyttää yli 100 hengen ja budjetti pitopalvelun jälkeen todellakin yli 1500, mutta itselläni ei ole aikaa eikä voimia kahden pienen lapsen kanssa alkaa leipomaan minkään sortin juhlaherkkuja. Sukulaisten ja ystävien avuliaisuutta rohkenen epäillä enkä heitä niinkään viitsisi vaivatakaan... kerran (toivotaan) sitä vain naimisiin mennään ja nautitaan siitä päivästä vaikka se hieman maksaisikin (omasta kukkarosta tietysti)...

19. Sini78 Vierailija

Meillä häämme maksoivat kokonaisuudessaan mieheni ja minun vanhemmat puoliksi. Se oli heiltä meille häälahja. Eli tehtiin valmiiksi budjetti tarkasti paperille ja he laittoivat summan tilille, josta käytimme rahat juhliin.

Me emme vaatineet vanhemmiltamme mitään, vaan he nimenomaan tulivat itse ehdottamaan asiaa. Olemme mieheni kanssa molemmat ainoita lapsia, joten vanhemmat senkin vuoksi halusivat antaa arvokkaan lahjan.

Vaikka molemmat olemme vakityössä, hyvin ansaitsevia ihmisiä, niin miksi meidän olisi pitänyt kieltäytyä ko. lahjasta, jos kerran sellainen meille halutaan antaa?

Onnekseni meillä on niin järkevät (ja ilmeisen poikkeukselliset) vanhemmat, ettei pelkoa heidän puuttumisesta juhlien valmisteluun ollut. Eli saimme tehdä juuri sellaiset hippalot kuin halusimme.

20. Morsiamen äiti Vierailija

Yrittääkö joku uskotelle, että 1500 eurolla pystyy järjestämään häät 120 hengelle ja siitä summasta vielä maksamaan Maltalle häämatkan. Järjestin itse 50-vuotissynttärit kotonani ja vieraita oli noin 70 henkeä ja rahaa kului jotain 700 euroa syömisiin ja juomisiin. Eli 1500 eurosta jos vähennetään kahden hengen Maltan matka noin 800-1000 euroa jää summaksi 500-700 euroa ja siitä hääpuku josta kankaat + ompelija vähintää 150-200 euroa niin eipä kovin kummosia juhlia järjestä 120:lle korkeintaan pullakahvit. Sitten tarvitaan vielä kukat, kampaus, meikki, kengät juomat. Juomat pelkästään tekee vaikka hankkisi sitten Virosta matkoineen noin 500 euroa. Eli turha kirjoitella tollaisia summia, jotka eivät pidä paikkaansa. Ollaan nimittäin selvitelty aika tarkkaan mitä mikin maksaa. Tilavuokra Helsingissä on 500-1500 yhdeltä illalta ja se on pelkkä tila, johon ei kuuluu mitään tarjoilua.

21. Riippuu asioista Vierailija

Kyllä minä väittäisin, että 1 500 eurolla saa hyvinkin järjestettyä bileet isollekin joukolle, jos tekee paljon itse ja niin käsittääkseni kyseinen henkilö olikin toiminut. Kun kaikki leipomukset ja ruoat tekee itse, ne saa aika edullisesti, kukat voi poimia luonnosta ja hääpuvun ompelijakin voi olla joku tuttava, joka ei ota työstään mitään palkkaa. Meikata voi itse ja samoin hiukset voi laittaa itse, tai sitten taas tuttavapiirissä voi olla joku sellainen, joka osaa nuo hommat tehdä. Alkoholiakaan ei ole pakko tarjota hurjia määriä, eikä Malta matkakohteena ole niitä kaikkein kalleimpia.

22. Annukka7 Vierailija

Liisa pien: hieno juttu, että sait häät järjestettyä noin edullisesti!
    Minulla ja miehelläni on tulossa pienen budjetin häät, joten kuulisin mielelläni, mikä oli teidän tarkka budjetti, eli
    - paljonko maksoivat sormukset kummallekkin?
    - miten valokuvaus järjestettiin?
    - mistä löysitte edullisen tilan noin isolle ihmismäärälle?
    -mistä sait edullisesti morsiuskimpun ja miehelle vieheen?
    -paljonko maksoit kampauksen teosta yhteensä, sisältäen siis myös värjäyksen, leikkauksen ym. muut jutut ennen varsinaista kampausta? Paljonko maksoi miehen parturi (tämähän kuuluu myös arkipäivän kuluihin, mut mun mielestä tämä lasketaan myös hääbudjettiin)
    -meikkasitko itse vai meikkasiko joku sinut?
    -mistä sait edullista työvoimaa tarjoilemaa, tiskaamaan ym?
    -miten teit häiden kutsukorit ja kiitoskortit? Nimittäin jo postimaksut on melkoiset, jos kaikille lähettää sekä kutsut että kiitoskorit ihan postin kautta
    -oliko lapsille palkattu juhliin lapsenvahti, ja saitko sen jostain edullisesti?

Meille on tulossa noin 60 vierasta joista 17 lapsia, eikä tuo budjetti meinaa riittää, vaikka tehdään paljon itse ja tila on ilmainen. En tiedä vielä tarkkoja summia, mutta vaikka laskisin seuraaville aika tärkeille asioille kuinka pieniä summia, niin tuo budjetti ylittyy.
    - sormukset
    -hääpuvun vuokra
    - miehen puvun vuokra
    - kampaus ja värjäys+ meikkaus (joo, tiedetään, tukan voi laittaa saparolle itsekkin ja ripsaria silmiin, mutta tää on mun elämäni ensimmäinen, ja ainoa päivä, että saan kampaajan laittaman kampauksen.:)
    - viralliset valokuvat
    - kengät
    - morsiuskimppu (tuttu tekee halvalla, muttei toki ilmaiseksi) ja viehe
    - koristeet paikan päälle- kyllä jotain pöytäliinaa ja servettiä kuuluu olla
    - lapsenvahdit lapsivieraille
    - kakku
    - pitopalvelun ruuat (en käsitä, miten morsiamet voivat olla samaan aikaan pystyttämässä opaskylttejä ja kuorruttamssa voileipäkakkua, tai kampaajalla ja hauduttamassa karjalanpaistia- aika ei vain riitä sellaisten ruokien tekemiseen, joita ei voi tehdä etukäteen!) Ruuan raaka-aineet saadaan pitkälti omasta puutarhasta ym, joten sinänsä eivät maksa paljoa.

23.  
  24. En ole Liisa pien, mutta vastaanpa silti, sillä myös meillä oli varsin edulliset häät, tosin mainitsemani hinnat ovat markoissa!

- paljonko maksoivat sormukset kummallekkin?
    Minun sormus maksoi 1 500 mk, miehelle ei sormusta enää ostettu, silloin ei ainakaan kovin yleisesti ollut "muotia", että miehelle tuli toinen sormus kihlasormuksen lisäksi/sijaan
    - miten valokuvaus järjestettiin?
    Kävimme kuvaamossa, kuvat maksoivat n. 400 mk (muistaakseni)
    - mistä löysitte edullisen tilan noin isolle ihmismäärälle?
    Suhteiden avulla saimme ilmaiseksi tilan
    -mistä sait edullisesti morsiuskimpun ja miehelle vieheen?
    Kukkakimpun hintaa en tiedä, sillä sen kävi sulho ostamassa
    -paljonko maksoit kampauksen teosta yhteensä, sisältäen siis myös värjäyksen, leikkauksen ym. muut jutut ennen varsinaista kampausta? Paljonko maksoi miehen parturi (tämähän kuuluu myös arkipäivän kuluihin, mut mun mielestä tämä lasketaan myös hääbudjettiin)
    Naapurissa asuva ystävätär oli kampaaja, joten hän teki kaiken koekampauksineen päivineen "asevelihintaan" 60 mk...
    -meikkasitko itse vai meikkasiko joku sinut?
    Meikkasin pääasiassa itse
    -mistä sait edullista työvoimaa tarjoilemaa, tiskaamaan ym?
    Meillä oli ihan ilmaista työvoimaa, mummu organisoi siihen jotakin ystäviään, Marttoja tms.
    -miten teit häiden kutsukorit ja kiitoskortit? Nimittäin jo postimaksut on melkoiset, jos kaikille lähettää sekä kutsut että kiitoskorit ihan postin kautta
    Kutsukortit painoi ilmaiseksi kirjapainossa työskennellyt serkku, äiti ja isä lähettivät ne, joten postikuluista ei ole myöskään muistikuvaa.
    -oliko lapsille palkattu juhliin lapsenvahti, ja saitko sen jostain edullisesti?
    Meillä ei ollut tällaista.

Ruoat tehtiin itse (taas niitä mummun ystäviä) ja kakun teki enoni, joka on leipuri. Kukat oli poimittu omasta puutarhasta. Hääpuvun teki tuttu ompelija. Häämatka (mökkiloma) maksoi 1 000 mk. Eli veikkaisin, että kaikkineen nuo 120 hengen häät tulivat euroiksi muutettuna maksamaan alle 1 000 euroa...

25. Ihmetteleväinen! Vierailija

Markka-ajoista on kyllä hinnat varmaan eurojen myötä tuplaantuneet. Jos teettää ilmaiseksi esim. hääpuvun jollakin on se mielestäni jo röyhkeyden huippu. Varmaan varastatte osan tarjottavistakin, sillä muuten ei 1500 euron budjetti riitä 120 hengen häihin häämatkoineen. Katsoin tänään niin halvin matka Maltalle maksaa 400 euroa per nuppi ja siihen vielä tarvitaan rahaa matkakohteessa. Eli jos 1000 euroa riittää parin häämatkaan niin tarttee olla jo aika pihisti liikkeellä. Ei silloin ei ole enää kysymyksessä häämatka vaan säästömatka. Joten 500 eurolla pitäis saada sitten kasaan kaikki muu - sormukset - kengät - vaatteet - ruoat - juomat - kukkaset - morsiuskimppu - kampaukset. Tuskin niitä nyt ilmaiseksi saatte. Eli ei kannata tänne palstoille puppua sentään kirjoitella. 120 hengen häät vaikka itse tekisi tarjottavat maksaa vähintaan häämatkoineen sen 3000 euroa ja silti ovat aika vaatimattomat.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri