Hae Anna.fi-sivustolta

Kuka maksaa häät?

Viestiketju osiossa 'Häähumua' , käynnistäjänä Morsiamen äiti, 30.05.2007.

1. skräppääminen Vierailija

Näppäräsorminen voi tehdä kutsukortit ja kiitoskortit itsekin. Esimerkiksi tietokone löytyy nykyään hääikäisiltä ihmisiltä lähes takuuvarmasti ja jos tulostinta ei ole, niin printtereitä saa ostettua tarjouksesta usein esim. 70 eurolla. Riisi paperia (vaikka vähän paksumpaakin) ei maksa montaa euroa. Jos tykkää skäppäämisestä tai on hyvä piirtämään, niin voihan esim. kiitoskortteihin tai kutsukortteihin tehdä persoonallista ilmettä ilman rahaakin (esim. piirtämällä). Jopa kirjekuoria voi taitella tavallisesta kirjepaperista, mutta tavallinen kirjekuorikaan ei monta euroa maksa. Postimaksuihin menee n. 80 senttiä kappaleelta tai sitten voi lähellä asuvia käydä moikkaamassa ja viedä kiitoskortti mennessään.

Kukkia voi kesäaikaan poimia luonnosta ja esim. oksien kanssa niistä saa näyttäviä kokonaisuuksia. Samoin syksyllä voi käyttää luonnon materiaalia esim. oksia, sammalta, lehtiä. Kaiken ei tarvitse olla ammattilaisen jäljiltä. Vaikka kukkakimppu ja viehe olisikin ammattilaisen käsialaa, niin pöytäkoristeet voi ihan hyvin olla itsetehtyjä.

Hääpukukin voi olla käytettynä ostettu tai vuokrattu esim. huutonetistä löytyy vaikka mitä. Samoin kengät voi olla sellaiset, joille on käyttöä myöhemminkin esim. satiinikengät voi vaikka värjätä.

Meillä on häissä, rippijuhlissa, kastetilaisuudessa yms. hyödynnetty tuttavia esim. pojan rippijuhlassa oli tarjoilemassa hänen tyttöystävänsä kaverinsa kanssa. Palkinnoksi tarjosin leffaliput ja tietysti saivat syödä ja juoda juhlissa vatsat täyteen. Koko juhlaan meni aikaa n. 2 tuntia. Olen itsekin ollut sellaisissa tuttavaporukan juhlissa tarjoilemassa muutaman kerran, jonne en olisi ns. vieraana päässyt. Minusta se on ihan hyvä perinteinen tapa eli vuoroin vieraissa.

Juhlatiloja kannattaa kysellä eri paikoista. Joskus voi löytyä ihan yllättäviäkin ratkaisuja esim. vanhempien kesämökki, vanhempien omakotitalon piha, urheiluseuran, nuorisoseuran tai vaikka kalastusseuran maja jne. Myös jotkut seurakunnat vuokraavat tiloja, jos tapahtuma on alkoholiton.

2. Kuvittelisin, että vanha tapa, jolloin morsiamen vanhemmat maksoivat häät, johtui siitä, että tyttö PÄÄSI naimisiin ja muutti pojan kotiin miniäksi. Vei vielä mukanaan kapioita. Kirstullisen lakanoita ym. tekstiilejä.
    Vieläkin joissain (alikehirryneissä) maissa morsiamen vanhemmat lahjovat paria ja sulhasen vanhempia mm. kullalla.

Jos vanhemmat haluavat omaehtoisesti kustantaa lastensa häät, pitäisi kummankin vanhempien ottaa osaa yhtä isolla summalla. Silloin asia olisi tasapuolinen.

Mutta nykyään meitä vanhempia on eri liitoissa eronneina, joten se on hankala yhtälö.
    Toisella saattaa olla varallisuutta huomattavasti enemmän kuin toisella.

Kannattaisko jokaisen parin järjestää sellainen hääjuhla, johon HEILLÄ olisi varaa, eikä olettaa, että vanhemmat kustantaisivat heille juhlat?
    Tiedän tapauksia jossa vanhemmat suhtautuvat varsin skeptisesti nuorenparin rakkauden kestoon.
    Silloin ei taatusti huvita maksaa itseään kipeäksi parin vuoden liitosta, josta ei jää kenellekään kuin paha mieli.

3. kirjoitustaidoton Vierailija

Enpäs lukenut viestiäni ennen klikkausta. Tarkoitus oli kirjoittaa "alikehittyneissä".
    Sorry!!!

4. itsellinen Vierailija

minä ja mieheni, me maksoimme itse häämme. Ei olisi tullut mieleenkään pyytää rahaa vanhemmiltamme. Ei ikinä. Eikä vastaanottaa rahaa vaikka sitä tarjottiinkin.
    Me oltiin sentään kaksi työssäkäyvää, paljon parempipalkkaisia, kuin omat vanhempamme koskaan ovat olleet.

Häävieraina olivat molempien vanhemmat ja sisarukset perheineen, läheisimmät kaverit, yhteensä 39 henkilöä. Syötiin hyvin, alkoholia ei suuremmin ollut, kun ei olla muutenkaan ryyppäävää porukkaa.
    Aika pienellä budjetilla pärjättiin, mutta todella mukavaa oli siitä huolimatta, hyvää ruokaa riitti syödä moneen kertaan päivän/illan/yön aikana.
    Viimeiset vieraat lähtivät aamuyöllä 4 aikaan.
    Eikä ollut mitään seuraleikkikotkotuksia, pelkkää juttelua, yhdessäoloa ja tanssimista. Oli ihan meidän näköisemme häät.

5. Ex-Rouva Vierailija

Kyllä niitä häitä on näköjään järjestetty iankaiken eri suuruisilla budjeteilla....naurua.

Itse menin naimisiin -92 ja sekä minä että äitini rakastamme ruoalaittoa ja leipomista. Leivoin kaiken itse hääkakkua lukuunottamatta, joka tilattiin leipomosta. Kolmea lajia pikkuleipiä, kahta lajia kuivaa kakkua, pullakranssia. Ruokana hämäläinen pitopöytä, tein silakkarullat, lohipateet, graavilohet, pääruokana suikalepaisti, kahta lajia salaattia. Kaikkea en enää edes muista.
    Tarjolla oli boolia sekä sahtia. Vieraita kutsuttiin 250, joista paikalla oli 220.

Morsiuspukuni aluskorsetteineen ja kenkineen maksoi 5000 mk eli n. 840 €
    Morsiuskimppuni oli maahan saakka ulottuva roikkuva kimppu, maksoi 1000 mk, eli 170 €
    Sulhasen smokki oli vuokrattu.
    Hääkuvauksen hintaa en muista, otettiin sekä ulko- että studiokuvia, morsiusneidoilla että ilman.
    Hääauto saatiin suhteilla ilmaiseksi, kutsut teetettiin silkkipainossa, hinta oli muistaakseni 350 mk eli reilut 50 €
    Tilan vuokra oli 1000 mk eli 170 €.

Äitini maksoi kaikkki tarjoiluun liittyvät kulut, kutsut ja tilavuokran eli jotain 15 000 mk eli 2500 €.
    Me maksoimme itse vaatteemme, auton koristelun, kuvat, ja tietysti häämatkan ja alkoholitarjoilun.

Ihan naurettavaahan näitä hintoja on vertailla nykypäivän hintoihin. Nyt kun olen itse järjestänyt rippijuhlia kahdelle tyttärelleni, niin itse tehtynä pelkkään ruokatarjoiluun uppoaa 600 € noin 30 hengelle.

Jos tyttäreni päättävät mennä joskus naimisiin, niin kartutan mielihyvin heidän hääkassaansa 3000 eurolla. Koen sen äidin ihastuttavaksi oikeudeksi ja teen sen rakkaudella.

6. -maria Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Me kyllä lähdemme sulhaseni kanssa siitä lähtökohdasta, että maksamme itse omat häämme. Äitini tosin haluaa maksaa pukumme ja sulhasen vanhemmat ovat maatilallisia (lihakarjaa, viljelysmaata: perunat viljat, marjat...), joten he haluavat lahjoittaa häihimme ruuat. Emme ole pyytäneet heitä osallisumaan, mutta kun välttämättä haluavat, emme pistä vastaankaan. Saamme siis samalla tarjota vieraillemme todellista lähiruokaa. Me maksamme sitten tarjoilijoiden palkat, tilan vuokrat ym...

7. isänsä poika Vierailija

8. isänsä poika Vierailija

Olen 25 vuotias ihminen. Tuleva vaimoni perui juuri häät,syynä moukks mies,ei aio laittaa penniäkään häihin. Se pitäisi olla elämäsi tärkein päivä. Olen loppuun saakka varatuinta miesten aikomuksia saada no mutta keliakia.

9. häät ovat niin förbii kuin olla ja voi nyky-yhteiskunnassa. Omaisuutensa voi jakaa toisen kanssa muillakin konstein.

Jos joku tyhmä vielä avioon haluaa, siviilivihkiminen ja siitä vaikka hotelliin hääyötä kaksisteen viettämään.

10. Ei noin suinkaan Vierailija

No kyllähän homot vielä naimisiin haluaa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri