Kuka maksaa keskussairaalan tutkimukset ja hoidot potilaalle? Miten homma käytännössä toimii.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "xxx"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

"xxx"

Vieras
Toki jokainen maksaa sen oman poliklinikka maksunsa mutta se ei taida ihan riittää.

Maksaako oma kunta? Valtio? Vai meneekö nämä jostain sairaanhoitopiirin yhteisestä kassasta?

Tädilleni tehtiin keskussairaalassa tutkimuksia. Vika löytyi ja hän saa siihen hoitoa. Kaikki sen puoleen hyvin.
Mutta ehkä vähän luulosairas tätini on täysin vakuuttunut siitä ettei häntä tutkittu tarpeeksi. Koska omakunta kielsi ne tutkimukset rahaan vedoten.

Eikö niin että tämä ei voi pitää paikkansa? Vaan jos keskussairaalan potilaana on niin ne eivät kysele keltään vaan tekevät kaikki tarpeelliset tutkimukset.

Eivät jätä se takia tutkimatta että potilaan oma kunta ei tahtoisi maksaa. Eivät toki tutki kaikkea mahdollista vaan potilaan toivomuksesta, mutta siellä lääkäri tekee päätöksen ja sen mukaan mennään.

lääkäri tekee tutkimuspäätökset. Ei siihen mitään kunnan lupaa tarvita. Toki voi olla, että kunta tehnyt jonkun sopimuksen, että esim. tietynlaisia labrakokeita ei oteta kuin pakosta ( esim. tämä mykoplasma ) mutta ei siitäkään kyllä keltään kysytä jos lääkäri päättää testit ottaa.

Käsittääkseni ko. sairaanhoitopiiriin kuuluvat kunnat osallistuvat kustannuksiin. En tiedä, miten tarkkaan asiaa seurataan per kunta-tasolla sitten...

On hyvä olla "sopivasti" luulosairas ja valvoa oikeuksiaan. Ei niitä kukaan muukaan valvo.

Sairaala laskuttaa potilaan kotikuntaa ja kunta saa rahaa valtiolta, valtio taas saa rahaa meiltä veromaksajilta, eli loppupeleissä se olemme me, jotka ne tutkimukset maksamme. ;) Tälleen mahdollisimman lyhyesti ilamaistuna... :D Sitä en tosin tiedä, kuinka laillista tuo on, että kunta saa "kieltää" tutkimuksia, mutta kait sitten vissiin...

[QUOTE="yyhoo";25511445]Sairaala laskuttaa potilaan kotikuntaa ja kunta saa rahaa valtiolta (+ tietysti oman kuntansa veronmaksajilta), valtio taas saa rahaa meiltä veromaksajilta, eli loppupeleissä se olemme me, jotka ne tutkimukset maksamme. ;) Tälleen mahdollisimman lyhyesti ilamaistuna... :D Sitä en tosin tiedä, kuinka laillista tuo on, että kunta saa "kieltää" tutkimuksia, mutta kait sitten vissiin...[/QUOTE]

.

Kiitos. Tätä minä juuri mietin.

Että jos keskussairaalan lääkäri näkee tarpeelliseksi tehdä tutkimuksen A niin se myös tehdään eikä toinen kunta voi sitä kieltää rahaa vedoton.
Tottakai on eriasia jos potilas on itse päättänyt että hänellä on varmasti sairaus B ja sen takia on tehtävä tutkimus A. Niin silloin lääkäri voi kieltäytyä tästä jos ei näe tutkimukselle mitään syytä.

Tädilleni tehtin kuitenkin yliopistollisisessa keskussairaalassa useampikin tutkimus ja vika löytyi. Joten minun on hyvin hyvin vaikea uskoa että mitään olisi jätetty puolitiehen rahan takia. Tai ainakaa tätini oma kunta olisi voinut päättää tälläisiä asioita.

[QUOTE="Abc";25511458]Ei se kunta voi mitään tutkimuksia kieltää. Lääkäri tekee päätöksen tutkimuksien tarpeellisuudesta ihan lääketieteellisten syiden perusteeella.[/QUOTE]

Mutta ei se lääkärikään kalliita tutkimuksia määrää, ellei aivan pakko ole, mahdollisimman halvalla on tarkoitus päästä.

Hoidot ja tutkimukset maksaa tätisi kunnassa asuvat yksityisellä sektorilla työssäkäyvät ihmiset.

Niinpä. Sairaanhoito kannattaisi yksityistää kokonaan niin se tuottaisi verorahaa kunnille ja valtiolle eikä kuluttaisi verorahoja kuten nyt. Niissä maissa joissa sairaanhoito toimii yksityisellä pohjalla lähes kokonaan on terveydenhuollon työntekijöiden palkat paljon parempia ja hoito laadukasta ja jokainen saa teettää niin paljon tutkimuksia ja toimenpiteitä kuin haluaa, tosin tietysti nämä pitää sitten itse maksaa tai ottaa vakuutus joka ne maksaa (vakuutusyhtiö tosin saattaa asettaa rajoituksia mitä tutkitaan ja hoidetaan tai jos ihan mitä vaan saa vakuutuksen piikkiin niin vakuutusmaksut ovat todella kovia sitten tietysti). Esim. USA:ssa lääkärin palkka on Suomeen verrattuna usein moninkertainen, joillain aloilla USA:ssa lääkäri voi saada jopa 80.000 dollaria kuukaudessa palkkaa (tosin palkasta saattaa mennä melkein puolet lääkärin vakuutusmaksuihin, käytännössä pakko olla jokin vakuutus joka korvaa mahdolliset vahingot joiden korvaussummat saattavat olla miljoonia dollareita).

Eli ajatelkaa paljonko verorahoja yksityinen terveydenhoito tuottaisi esim. 50.000 euron kuukausiansioista Suomen verotuksella, melkein 30.000 euroa kuukaudessa tuottaisi yhden lääkärin palkka veroja kunnille ja valtiolle jos sairaanhoito olisi yksityistä. Nyt taas virkalääkäreiden palkat maksetaan verorahoilla eli lääkäripalvelujen tuottaminen päinvastoin kuluttaa verorahoja.

Tosin ne, keillä ei olisi varaa maksaa hoitoja ja tutkimuksia eivät sitten niitä ehkä saisi kuin ehkä sosiaalitoimen maksamana jotain aivan minimihoitoa esim. sairaanhoitajan vastaanotolla mahdollisesti. Niinhän se on kuitenkin monissa maissa (kuten USA:ssa) että se maksaa joka käyttää eikä näin niin kuin täällä sosialistisissa pohjoismaissa että kaikki maksavat veroina kaikkien muidenkin hoidot ja tutkimukset.

Tosin kulut yksityistettäessä usein karkaavat pilviin, ainakin USA:n terveydenhoito maksaa erittäin paljon verrattuna siihen mitä tulosta sillä rahalla saadaan verrattuna esim. juuri pohjoismaihin. Mutta tietysti sosialistisesti toimittaesas pienillä palkoilla ja vanhoilla huonoilla rakennuksilla yms. on hoito halvempaa tuottaa.

[QUOTE="vieras";25511482]Mutta ei se lääkärikään kalliita tutkimuksia määrää, ellei aivan pakko ole, mahdollisimman halvalla on tarkoitus päästä.[/QUOTE]

Ei määrääkään, mutta jos on tosi kyseessä, ei siinä rahoja mietitä. Olen itse työskennellyt vuosia keskussairaalassa lääkärinä ja näin ainakin olen itse toiminut. Mitään erityistä ohjeistusta ei ole annettu.

Yhteistyössä