Kuka näistä kolmesta persoonallisuushäiriön edustajasta ärsyttäisi sua eniten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Odelia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"Odelia"

Vieras
Narsistiselle persoonallisuudelle on ominaista erilaiset suuruuskuvitelmat, voimakas ihailun tarve ja empatian vähäisyys. Henkilö kokee olevansa oikeutettu erikoiskohteluun, on kateellinen tai ylimielinen ja voi käyttää muita häikäilemättä hyväkseen. Narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsivät koetaan usein kylminä, vaikka he voivatkin ensin vaikuttaa lämpimiltä tai jopa karismaattisilta. Narsistiselle persoonallisuushäiriölle ovat ominaisia omien etuoikeuksien ja erinomaisuuden korostuminen ja vähäinen empatia muita kohtaan.

Vaativasta persoonallisuushäiriöstä kärsivällä on korostunut järjestyksen, täydellisyyden ja kontrollin tarve joustavuuden, avoimuuden ja tehokkuuden kustannuksella. Henkilö on ylitunnollinen ja joustamaton moraalisissa ja arvoihin liittyvissä asioissa, keskittyy korosteisesti yksityiskohtiin, sääntöihin ja aikatauluihin ja omistautuu työlle harrastusten ja ystävyyssuhteiden kustannuksella.

Riippuvainen persoonallisuus ilmenee korostuneena hoivatuksi tulemisen tarpeena, joka johtaa mukautuvaan – jopa alistuvaan ja takertuvaan käyttäytymiseen sekä voimakkaaseen eroon joutumisen pelkoon. Yksin ollessaan riippuvainen tuntee itsensä voimakkaan avuttomaksi ja läheisen suhteen päättyessä hän pyrkii etsimään nopeasti uuden hoivaa ja tukea antavan suhteen. Riippuvainen persoonallisuus kokee, ettei hän kykene itse päättämään edes tavallisista arkielämän asioista, eikä varsinkaan suurista elämää koskevista päätöksistä.

:snotty:

Paha sanoa. Narsistia osaisin jossain määrin käsitellä, voisin olla tarvittavan kylmä jne. Riippuvainen olisi ehkä mulle hankalin - en osaa olla kylmä ihmistä kohtaan, joka ei ole itse sitä mulle.

Oikean narsistin kanssa tekemisissä oleminen olisi varmasti silkkaa painajaista. Noiden kahden muun kanssa voisi olla melko haastavaa, riippuvainen saattaisi pikkaisen pistää ärsyttämäänkin. Mutta narsistin kanssa suorastaan pelottaisi olla tekemisissä.

Narsistin kanssa en haluaisi olla tekemisissä edes työkaverina, en minkäänlaisessa suhteessa, koska en halua olla ilkeä edes narsistille.

Keskimmäinen olisi ok sentään kaverina tai työkaverina. Keskimmäisellä on monia hyviä piirteitä, esim. toi moraali. Varmaan arvostaisin häntä siinä asiassa.

Jälkimmäisen kanssa en pystyisi olemaan parisuhteessa tai läheisessä ystävyyssuhteessa. Olen itse kovin itsenäinen joten läheisriippuvaisuus ei ole minua varten.

[QUOTE="vieras";28140620]Vaativa persoonallisuus ärsyttää eniten. (Narsisteja halveksin ja riippuvaisille toivon vain hyvää)[/QUOTE]

Miksi halveksut narsisteja, yhtä vähän he ovat syyllisiä luonnehäiriöönsä kuin kukaan muukaan? He ovat sellaisiksi syntyneet tai muista syistä tulleet, ilman omaa syytä.

Toki noista narsisti voinee olla vaarallisin ja vaikeimmin tunnistettava. Mutta samalla tavalla perimän ja ympäristön uhri kuin muutkin. Minä kyllä kartan narsisteja, mutta en ymmärrä että heitä pitäisi halveksua.

Yhteistyössä