Kuka on suomalainen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aikaturhaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aikaturhaa

Vieras
Jos on syntynyt esim. Ruotsissa, mutta saa suomen kansalaisuuden, on lain mukaan suomalainen. Mutta mun mielestä pitäisi olla suomalaiset vanhemmat ja syntyä Suomessa, että olisi oikeasti suomalainen...

Pyh...
Mun lapset on suomalaisia, vaikka vain toinen vanhemmista on suomalainen. He ovat syntyneet Suomessa, heidän äidinkielensä on suomi, eivätkä he ole koskaan asuneet muualla.

Jaa..
Entäs jos on suomenkansalainen ja suomalaiset vanhemmat, vaan ei ole ikinä asunut Suomessa? Onko kuitenkin suomalainen? Entä jos on suomalaiset vanhemmat ja sattuukin syntymään vaikka Kiinassa? Tai vanhemmat vaikka jostain muusta maasta, lapsi syntyy ja kasvaa ja on kotonaan Suomessa, eikö hän ole suomalainen?

Vaan, ihan tosi..mitä väliä sillä on. Jos tuntee ittensä suomalaiseks, niin eikö sitä silloin voi valikoida jos haluaa kutsua ittensä suomalaiseksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Pyh...
Mun lapset on suomalaisia, vaikka vain toinen vanhemmista on suomalainen. He ovat syntyneet Suomessa, heidän äidinkielensä on Suomi, eivätkä he ole koskaan asuneet muualla.
totta tämäkin,mun suomen kielen ulosanti ei oo taas kohillaan :snotty: :snotty: Mutta mun pointti oli,että Suomeen muualta tulleita ei siis kutsuta suomalaisiksi,kansalaisuuden saatuaan..

Ja kyllä minunkin lapset ovat suomalaisia, vaikkeivät ole Suomessa syntyneet eivätkä ole kuin äitinsä puolesta suomalaisia. Eivätkä ole koskaan (toistaiseksi) Suomesssa edes asuneet... tulen silti pitämään huolen siitä että heissä on riittävästi Suomalaisuutta että voivat rehellisesti sanoa olevansa myös Suomalaisia.
...ja nimetkin on niin supi-Suomalaisia ettei tosi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Pähkinä-:
Jaa..
Entäs jos on suomenkansalainen ja suomalaiset vanhemmat, vaan ei ole ikinä asunut Suomessa? Onko kuitenkin suomalainen? Entä jos on suomalaiset vanhemmat ja sattuukin syntymään vaikka Kiinassa?

ainakin asevelvollisuusikäinen kutsutaan suorittamaan palvelusta

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jaa..
Entäs jos on suomenkansalainen ja suomalaiset vanhemmat, vaan ei ole ikinä asunut Suomessa? Onko kuitenkin suomalainen? Entä jos on suomalaiset vanhemmat ja sattuukin syntymään vaikka Kiinassa?

Ei oo tullu kutsua...
:whistle:

Jaa..

Ei oo tullu kutsua...
:whistle:

Et oletettavasti ole mies sitten...

Alkuperäinen kirjoittaja aikaturhaa:
Jos on syntynyt esim. Ruotsissa, mutta saa suomen kansalaisuuden, on lain mukaan suomalainen. Mutta mun mielestä pitäisi olla suomalaiset vanhemmat ja syntyä Suomessa, että olisi oikeasti suomalainen...

Mun lapset on syntyneet kaikki Espanjassa. Ja molemmat vanhemmat ollaan suomalaisia.

Lapsilla kaksoiskansalaisuus vaikka itse oon miehen kanssa suomenkansalaisia. Ei haittaa arkea eikä juhlaakaan. :D

Alkuperäinen kirjoittaja aikaturhaa:

Aika ahdas näkemys tuo. Mulla on kaveri, joka sisaruksineen on syntynyt Zairessa (zairelaiset vanhemmat), mutta ovat ihan pieninä muuttaneet Suomeen. Ovat Suomen kansalaisia, ja muutenkin - ei tulis mieleenikään olla pitämättä heitä suomalaisina (niin viäntää savvoo että ;)...).

Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Ja jotkut urpot pitää meitä suomenruotsalaisia RUOTSALAISINA!!
:snotty: |O

Hassua. Vaan jos se suomalaisuus on niin kapea malli että te ette siihen mahdu.
;)

Siinä tapauksessa kannattaa avata historian kirjat ja tsekata mitä kieltä täällä on alunperin puhuttu :whistle:

Suomea, joskin viralliset kielet ovat vaihdelleet

Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Mulle suomalainen on sellainen ihminen joka puhuu suomea äidinkielenään.

Just...
Eli saamelaiset ja ruotsinkieliset ei sitten oo suomalaisia.
Saatikka ulkomailla asuvat suomalaisen äidin tai isän, ehkä molempienkin, lapset joiden äidinkieli on asuinmaan kieli.

Eli mikä mä esim olen? Ulkomaalainen?
Vaikka suomessa olen syntynyt, olen suomen kansalainen (tietty!) ja kukaan meidän isovanhemmista ym ei ole koskaan asunutkaan muualla kun suomessa? Mikä tekee siis minusta ei-suomalaisen?

Ja jotkut urpot pitää meitä suomenruotsalaisia RUOTSALAISINA!!
:snotty: |O

Hassua. Vaan jos se suomalaisuus on niin kapea malli että te ette siihen mahdu.
;)

Siinä tapauksessa kannattaa avata historian kirjat ja tsekata mitä kieltä täällä on alunperin puhuttu :whistle:

Suomea, joskin viralliset kielet ovat vaihdelleet

Jep, suomeaKIN, mutta noita virallisia kieliähän mä kyllä tarkoitin.

Just...
Saatikka ulkomailla asuvat suomalaisen äidin tai isän, ehkä molempienkin, lapset joiden äidinkieli on asuinmaan kieli.

On toki. Mutta tuleeko susta turkkilainen jos muutat Turkkiin?

Just...

Kerro ihmeessä mikä mä sun silmissä olen?

muoks. lähden nyt kotoa, mut innolla odotan kuulevani mielipiteesi.

Just...

No ei tietenkään tule. Enköhän mä siltikin ole edelleen syntynyt Suomessa, puhun äidinkielenäni suomea ja kannan Suomen passia...
(miten tää liittyy tuohon, että sun mielestä suomalainen on sellainen joka puhuu suomea äidinkielenään?)