Kuka tietää tekijänoikeuksista? (Hello Kitty-autosta tuli mieleen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mielenkiinnosta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mielenkiinnosta

Vieras
Jokin aika sitten kiersi facebookissa linkki nettiautoon, jossa oli myynnissä auto johon oli maalattu Hello Kitty.
Tuli siitä mieleen,että miten tekijänoikeusasiat menevät näissä asioissa? Voisinko minä esimerkiksi ruveta perustamaan yritystä jossa itse ompelen vaatteet ja joissa esim.se Hello Kitty,Puuha Pete tms -painatus?

tuo auto tuskin kiinnostaa hello kitty tavaramerkin omistajia kun tuskin se tyyppi niitä myy liukuhihnalta, mutta jos alat tekemään tavaramerkin piiriin kuuluvaa nimenomaan myymistarkoituksessa niin varmasti jossain vaiheessa sinuun otetaan yhteyttä.

Jos myyt jollain tämmöisellä kuvalla koristettuja tuotteita, tai siis käytät tunnettua sarjakuvahahmoa, disneyhahmoa- ihan mitä vaan 'tunnettua' hahmoa sun pitää anoa ja maksaa siihen käyttöoikeus.

JA ihan knoppitietona, esim.Lassi ja Leevi painatukset markkinoilla myytävissä paidoissa joissa on päät pyörällä ja teksti viittaa alkoholin käyttöön, ovat kaikki tekijänoikeuksia rikkovia :D Watterson ei tod. ole antanut käyttöoikeuksia vääristelevään käyttöön.

Kaikke aei voi valvoa mutta ihmisillä pitäis olla jokin kuusa edes, että mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Omaan käyttöön voit tehdä, mutta myyntiin et.

Mutta esim.prinsessan varmaan voisikin painattaa? Sehän ei kuulu mihinkään tekijänoikeuspiiriin enää,on niin laaja käsite?

Itse en olisi uskalntanut edes tuota autoa maalata Hello Kitty-logolla!

[QUOTE="aapee";25108030]Mutta esim.prinsessan varmaan voisikin painattaa? Sehän ei kuulu mihinkään tekijänoikeuspiiriin enää,on niin laaja käsite?

Itse en olisi uskalntanut edes tuota autoa maalata Hello Kitty-logolla![/QUOTE]

Minkä prinsessan? Disneyn? Et voi tehdä myyntiin ilman lisenssiä jos laillisesti toimit.

Kiitos aamuäree vastauksesta!
Täytyy selvitellä tuota maksupolitiikkaa,kun ihan vaan käväisi mielessä eräs tuote johon olisi kiva sommitella joku tunnettu hahmo. Näitä tuotteita ei ole ennen myyty painatuksella.
Tuskinpa asia etenee mihinkään suuntaan,mutta oman mielenrauhan takia kyselen varmuutta :)

[QUOTE="aapee";25108040]Kiitos aamuäree vastauksesta!
Täytyy selvitellä tuota maksupolitiikkaa,kun ihan vaan käväisi mielessä eräs tuote johon olisi kiva sommitella joku tunnettu hahmo. Näitä tuotteita ei ole ennen myyty painatuksella.
Tuskinpa asia etenee mihinkään suuntaan,mutta oman mielenrauhan takia kyselen varmuutta :)[/QUOTE]

Ne on muuten sitten hel- anteeksi, tosi kalliita ne lisenssit. Ja ne on määräaikaisia, eli vuosittain yleensä joutuu maksamaan uudelleen.
MIKSI ei siis suunnittelisi omaa kuvaa, jos taitoa on?

Aamuäree;ihan perusprinsessan oman piirroksen mukaan! taikka sitten vain kruunu tms.
Näistä ei varmaan ongelmia voisi tulla?

En muista auton merkkiä,mutta todella hieno se oli!!

[QUOTE="aapee";25108045]Aamuäree;ihan perusprinsessan oman piirroksen mukaan! taikka sitten vain kruunu tms.
Näistä ei varmaan ongelmia voisi tulla?

En muista auton merkkiä,mutta todella hieno se oli!![/QUOTE]

No jos sen tekee itse, mutta se ei ole tunnistettava kopio (yks yhteen) esim Disneyn Ruususesta, sen saa tehdä. Tietenkin, sehän on silloin sun mallisi.

Joo täytyy suunnitella joku oma,jos saisikin tästä uran itsellensä! :D

Tämä sama asia on mietityttänyt esim.firman nimissä, ettei tule lähellekään samaa nimeä kuin joka toisella on,ja joutuu sitten ongelmiin.Muutaman kirjaimen erolla esimerkiksi nimi hyväksytään,ja ongelmia mahdollisesti tulee.

Meillä siis kävi niin että miehellä on puualan-firma ja leikkimökkejä on häneltä kyselty. Tuli sitten mieleen että olisin äippäloman jälkeen hypännyt yritykseen mukaan tekemään itse ne leikkimökit,mutta nimenomaan olisin halunnut tehdä esim.vaikka prinsessalinna-leikkimökin. Niitä tavallisiahan saa monesta paikasta.

Kun kirjoitin johdannon tuonne Wikipediaan http://fi.wikipedia.org/wiki/Lassi_ja_Leevi niin olin lukenut asiasta englanninkielisiltä sivuilta. Nyt sen kirjoittamani lauseen perässä on kysymysmerkki.

En sitten enää millään löydä sitä kausetta enää.Faktaa se kuitenkin on. Ei kannata lähteä kaupallistamaan. Se on ns. tuotemerkki. Lassi ja Leevi.eli englantinkielisesti Calvin and Hobbes.

Tuo Leevi hanmo on tavallaan mun edesmennyt keltainen labradorinnouta, ja minä Lassi. Waterson ei muistaakseni hallitse enää niitä tekijänoikeuksia, vaan isompi taho. Voin olla väärässäkin.

Ystävällisin terveisin

J-P

Yhteistyössä