kuka tietää, tuista ja elareista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja skååle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

skååle

Vieras
Eli olen kotihoidontuella, 600e kk. Lapsilisät 300e kk. Elarit sovittu 150e kk lastenvalvojan luona. Kosks ovat puolks isällään. Asumistukea saan 530e kk. Eli yht tulot n
1600e k. Jos tulee isoja menojs esim sähkölasku, saako siihen sossusta apua vai käskevätkä pyytää esim lisää elaria vai kuinka??kiitos jos joku osaa vastata

Ei sossu käske enää pyytää lisää elareita vaan luotetaan siihen et se sopimus mikä on tehty lastenvalvojalla on oikeudenmukainen. Sossusta saat apua sähkölaskun maksuun jos olet muutenkin oikeutettu toimeentulotukeen. Oletko?

Täytyy kyl sanoa et aika kiitettävää lasten isältä kun maksaa elareita vaikka lapset puoliksi henellä, eihän sellasessa tilanteessa yleensä maksella elareita kummallekkaan jotkut laittaa jopa lapsilisät puoliksi.

Alkuperäinen kirjoittaja skååle;24986606:
Ei olla, toi 1600 on raja meille jolla maksetaan vuokra vesi ja ruoka. Ylimenevät menot eli sähkö ja lääkärimaksut vissiin sossu sit jeesaa?

Netissä on laskurit jolla voit tarkistaa. Ne tosin on suuntaa-antavia vaan, mutta kuitenkin. En mä osaa sanoa mikä teillä on se perusosa.

Tuskimpa sossu avustaa sähkölaskuissa tms. koska lapset otetaan huomioon menoissa vaan puolelta kuulta joten 1600e/kk pitäisi riittää kaikkiin menoihin ja jos ei niin menoista on karsittava

Keep: Jos kommenttisi oli tarkoitettu tuohon ylempään niin kyllä ainakin täällä suunnalla menee noin. Minulla on ex-miehen kanssa lapset viikko/viikko ja ollessani vielä opiskelija jouduin hakemaan toimeentulotukea opintotuen ja opintolainan päälle ja meille laskettiin perusosaksi (minä ja 2 lasta) 672e ja sillä piti asumismenojen jälkeen pärjätä/kk. Olisin myös joutunut muuttamaan halvempaan asuntoon jos en olisi valmistunut parin kk:n sisällä koska lapset asuvat minulla vaan puolet kk:sta joten kolmio ei ole välttämätön. Niin ja yhteensä siis tulot kuukaudessa oli hieman alle 1400e mikä sisälsi asumismenot.

[QUOTE="vieras";24986628]Täytyy kyl sanoa et aika kiitettävää lasten isältä kun maksaa elareita vaikka lapset puoliksi henellä, eihän sellasessa tilanteessa yleensä maksella elareita kummallekkaan jotkut laittaa jopa lapsilisät puoliksi.[/QUOTE]

Varmaan vaikuttaa miten lasten menoista on sovittu... Meillä lapset viikko/viikko, itse olen lähivanhempi. En halunnut elareita lainkaan, sillä saan lapsilisät ja niillä kuittaan kyllä kaikki kolmen lapsemme rahamenot. Exä ei osallistu rahallisesti niihin. Olen hoitoalalla, joten palkka ei mikään huippu mutta toimeen tullaan kivasti. Jos vielä saisin elarit, eläisin herroiksi. Siksi välillä tuntuu että niitä etävanhempia (yleensä isiä) todella sorretaan taloudellisesti. No, yksilöllisiä kaikki ihmiset ja erot. Itse pidän tärkeimpänä että lasten asioista pystytään sovussa sopimaan ja tarpeen tullen molemmat vanhemmat joustavat.

Ei kyllä noilla tuloilla sossusta saa mitään, kun lapsetkin ovat vain puolikkaan kuun paikalla.

mama: kun lapsesi tulevta teini-ikään ja lapsilisät loppuvat opiskeluaikana on aika hienoa, että hoitoalan palkastais kustannat heille koulutuksen yms.
Ovatko lapsesi edes kouluikäisiä?

Yhteistyössä