Kuka tietää lääkkeistä?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kyseessä on lääkkeet Ketipinor 100, Mirtazapin 30 ja Zopinox 7,5.
Nämä lääkkeet on määrätty miehelleni 10 vuotta sitten masennukseen ja unta parantamaan. Iltaisin hän ottaa n. klo 21 yhden Mirtazapinin, puolikkaan Ketipinoria ja puolikkaan Zopinoxia ja näillä hän nukkuu välin 22-07. Silti hän sanoo olevansa aina väsynyt, koko ajan ja tekee kaikki asiat väsyneenä. Jos joutuu heräämään aamulla klo 5-6 hän on aamupäivän puhumaton ja kiukkuinen väsymyksestä. Ikää n. 70.

Voivatko nuo lääkkeet aiheuttaa kokoaikaisen väsymyksen vai mikähän sen voi aiheuttaa? Hänellä ei ole mihinkään hoitokontaktia eikä hän sellaista haluakaan. Syy väsymykseen hänen omasta mielestään on aina muissa ihmisissä ja olosuhteissa. Se tästä tekee muille raskasta koska syy kaadetaan toisten syyksi eikä hän itse edes yritä hakea mistään apua, ei tarvitse koska kaikki johtuu muista.
 
oikea lääkitys
Jos mies on käyttänyt 10 vuotta samaa coctailia, olisi aiheellista mennä lääkäriin tarkistuttamaan, onko lääkitys kohdallaan. Ikääkin on kertynyt. Lääkkeet kehittyvät myös koko ajan; jatkuva väsymys on raskasta elämää. Liian äkkiä ei pidä ruveta lopettamaan. Lue pakkauksessa olevat lääkeinfot huolellisesti. Geriatrin (vanhustautien erik. lääkäri) vastaanotolle kannattaa tilata aika.
 
vierailija
Geriatreja ei ole täällä lähimaillakaan eikä ajan tilaaminen hyödyttäisi mitään koska mies ei mene kellekään lääkäriin. Hän on sanonut etteivät lääkkeet häntä auta senkun syö tottumuksesta, syy uupumukseen kun on muissa eikä mistään lääkäreistä saa edes puhua.
 
oikea lääkitys
Terveyskeskuksessa on psykiatrinen sairaanhoitaja tai terveydenhoitaja, voi heiltä kysyä neuvoja, mitä tehdä? Ja kyllä tk-lääkärikin voi auttaa, jos on kokenut konkari. Miehet on yleensäkin vastahakoisia (?) lääkäriin menemään. Joten nyt pitää keksiä luovia ja uusia menetelmiä ukon taltuttamiseksi........kaikella rakkaudella tietenkin!
 
vierailija
Kiitos vastauksista ja neuvoista, mutta kun tähän ihmiseen ei tehoa mitkään luovat eikä uudet eikä vanhatkaan menetelmät - kun ei mene lääkäriin niin ei mene. Ja jos menee niin ei kerro siellä niinkuin asiat on, vaan puhuu kaikki omaksi edukseen. Psyk.hoitaja oli kuvioissa mukana, mutta kun tuli organisaatiomuutokset ja hoitajia eläköityi, niin tässä kohtaa luiskahti "verkon läpi". Hoitajan kanssa kävin hänestä puhumassa (miehen tietämättä), mutta eipä hän voinut tehdä mitään, koska kuuli kahdenlaista tarinaa.
 
vierailija
Välillä tuntuu että täällä on outo kilpailu siitä miten huonosti hän on nukkunnut. Jos herää aamulla aikaisin 5-6 välillä, niin minä olen suunnilleen rikollinen jos herään vasta klo 8. Se oma nukkumiseni voi tarkoittaa sitä että ole nukahtanut illalla 23- aikoihin, herännyt yöllä kerran ja valvonut siinä tunninkin. Aamulla en nouse heti herättyäni, vaan venyttelen jäseniä hyvän tovin, olen, herään hitaasti ja vasta sitten tulen keittiöön, kuten tänään tuo aika 8 on kun olin keittiössä.

Mutta siitä ei oteta, olen nukkkunut liikaa ja syy hänen väsymykseensä.
Jos tähän joku kysymys pitää laittaa, niin onko muillakin tälläistä? Nukkuminen on joku the juttu minkä kanssa hallitaan, silloin on lupa kiukutella, mököttää, vastata ilkeästi, leikkiä marttyyriä "kun se hänen uupumuksensa on aina muitten syy". Vanhin tyttäremme jo aikanaan kotonaan asuessaan sanoi että häntä hävetti se jos nukkui kymmeneen. Minulle lapsena sanottiin että se on kuin laittaisi rahaa pankkiin kun nukkuu hyvin, miehen kotona ei saanut nukkua.

Ja kyllä, mikään ei muutu koska kaikki on toisten syytä, pillerit ei silloin auta eikä puhu kellekään mitään kun ei suostu lääkäriin.
 
Tarkistuksen aika
Jos nuo lääkkeet on määrätty 10 vuotta sitten, ihmettelen suuresti, että niiden reseptit vielä uusitaan!! Siinä on tymäkkä coctail masennus- ja unilääkkeitä, joita mitään ei ole tarkoitus käyttää pitkään kontrolloimatta niiden vaikutusta. Niillä voi todellakin olla sivuvaikutuksena väsymys, vaikka nukkuisi miten pitkiä yöunia.
Syy voi siis todellakin olla siinä. Noin pikaisesti luettuna löysin ainakin yhden lääkkeen sivuvaikutuksista mainittuna väsymyksen ja yhdistettynä vaikutukset voivat vahvistua. Riippuvuuskin mainittiin mahdolliseksi.

Voit hakea tietoja luotettavalta sivustolta antamalla hakusanaksi lääkkeen nimi, itsekin löysin ne helposti siten. Älä lueskele muita kuin asiantuntijasivustoja, kuten esim. Duodecim tai muu vastaava. Pakkausten lääkeselosteissakin on tietoja myös sivuvaikutuksista.
 
vierailija
Kuten kerroin, hän on haluamalla halunnut pois mt-tston kirjoilta kertomalla aina miten hyvin menee ja pääsi psykhoitajan asiakkaaksi niin, että kävi siellä muutaman kerran vuodessa. Organisaatiomuutos ja hoitajien eläköitymiset tekivät sen että nyt hän ei (suureksi ilokseen) ole kirjoilla missään eikä kukaan tarkista lääkkeitä. Eikä tietty halua olla tekemisissä minkään lääkärintapaisenkaan kanssa.

Omakannassa uusien tuli viesti että nyt ei Zopinoxia uusita ellei käy lääkärissä. Netin kautta ajan varaaminen ei onnistu eikä hän halua soittaa, joten se jää...
Lääkärillä/hoitajalla hän kertoo asiat parhain päin, joten saa siten kuulijan hämättyä. Hän sanoo aina että syy väsymykseen ei ole lääkkeet vaan muut ihmiset ja olosuhteet. Siis muut.
 
huonosti nukkuva
Minulle on joitakin vuosia sitten määrätty unilääkkeeksi masennuslääkettä nimeltä Remeron ( on samanlainen lääke kuin mirtazapin) , pieni annos illalla.. Se aiheutti sen, etten nukkunut koko yönä yhtään. Koko ajan " muurahaisia" jaloissa, piti koko ajan potkia jalkoja ja oli levoton olo muutenkin. Aamulla olin ihan tokkurassa ja seuravan päivän väsynyt. Viikon kokeilun jälkeen lopetin.
 
vierailija
No kyllä voivat - niin kuin voi miljoona mutakin asiaa.

Siis oikeasti, tämä ihmisten yksinkertaisuus ja typeryys eivät koskaan lakkaa hämmästyttämästä. OIkeasti -- kyselet tällaisia asioita netin keskustelupalstalla...?
 
vierailija
No kyllä voivat - niin kuin voi miljoona mutakin asiaa.

Siis oikeasti, tämä ihmisten yksinkertaisuus ja typeryys eivät koskaan lakkaa hämmästyttämästä. OIkeasti -- kyselet tällaisia asioita netin keskustelupalstalla...?
Mielestäni täällä on typerämpiäkin asioita kyselty ja niistä on asiallisesti keskusteltu ja jos sinua tämä häiritsee jotenkin, niin ole hyvä ja pysy pois täältä äläkä ainakaan jatkossa vastaa. Minusta keskustelupalsta on paikka mistä voi kysyä ja keskustella kokemuksista mitä muilla on ollut ja niistä voi saada itselleen jotakin. Ehkä kysymykseni pointti olikin siinä miten mt-potilas, joka jää omasta tahdostaan kaikkien hoitokontaktien ulkopuolelle eikä hae itselleen apua eikä sitä apua saa hakea muutkaan, niin siinä jää omaiset aika yksin. On se hyvä että sinä et ole tälläinen yksinkertainen ja typerä ihminen... olikohan sinulla kenties hyväkin ratkaisu tähän?
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Jopa on typerä asenne tuolla 9.32 kirjoittavalla vieraalla.
Mä olen ihan samaa mieltä kuin hän. On typerää kysellä täällä lääkeiden vaikutuksista, kun eihän täällä kenelläkään ole lääkkeiden syojän sairaushistoriaa tai muita lääkkeitä tiedossa. Ja tuskinpa täällä lääkärit näitä lueskelee ja vastailee.
Mitä jos joku ihan vain veetuillakseen vastailee mitä sattuu, noudatetaanko sitten sellaisia ohjeita?
Kun fiksua olisi kysyä tuollaisia suoraan lääkäriltä.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Jopas tuo aloitus nyt kumman härdellin sai aikaan. Kun nimenomaan on mainittu että ko. henkilö ei ole minkään mt-hoidon piirissä eikä ole kertonut tilanteestaan psykiatriselle hoitajalle. Silloin kun hoitaja tai lääkäri ei kuule totuutta potilaalta, niin miten hoidat? Omainen VOI kertoa oman näkemyksensä, mutta potilas on se jota kuunnellaan ja sen mukaan hoidetaan. Selän takana ei voi hoitaa ketään.
 

Yhteistyössä