Kuka uusii omistusasunnon kylppärin silikonisaumat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
4 vuotta sitten remontoidun kylpyhuoneen suihkusta irtosi saumasta paloja pohjaan asti eli ilmeisesti pitäisi kokonaan uusia silikoni koko huoneesta. Kuuluuko taloyhtiölle vai pitääkö hommata joku remppareista paikalle? Itse en osaa toimenpidettä.
Remppareiska.

Opettelet tekemään itse, ei todellakaan vaadi ihmeitä kun minäkin sen osasin tehdä itse.
Ohjeita löytyy netistä, materiaalit on halvat.
Rautakaupasta saat varmasti vinkkejä ja apua tarvikkeiden valintaa.

Käytännössä siis vaan leikkaat vanhan sauman ja poistat kaiken silikonin, rajaat reunat maalarinteipillä ja truuttaat uudet silikonit saumaan, siloitat pinnan veteen kostutetulla sormella.

Voit ostaa vaikka yhden tuubin ylimääräistä saniteettisilikonia (maksaa ehkä 4-5e) ja harjoitella sauman tekoa.

Kannattaa ottaa ensin selvää kuinka kauan tuollaisen rempan takuuaika on ja sitten ottaisin yhteyttä isännöitsijään. Itse en lähtisi tekemään, koska sitten vastuu on sulla, jos jotain vahinkoja tulee jälkeen päin.

[QUOTE="vieras";27276954]4 vuotta sitten remontoidun kylpyhuoneen suihkusta irtosi saumasta paloja pohjaan asti eli ilmeisesti pitäisi kokonaan uusia silikoni koko huoneesta. Kuuluuko taloyhtiölle vai pitääkö hommata joku remppareista paikalle? Itse en osaa toimenpidettä.
Remppareiska.[/QUOTE]

Vuokralaisella ei ole tatäkään ongelmaa.

[QUOTE="tapio";27277257]Vuokralaisella ei ole tatäkään ongelmaa.[/QUOTE]
Kuule muutaman silikonisauman uusiminen on pieni vaiva siitä, että kolmen vuoden kuluttua asuminen maksaa 177e/kk plus sähkö :D.

[QUOTE="vieras";27277269]Kuule muutaman silikonisauman uusiminen on pieni vaiva siitä, että kolmen vuoden kuluttua asuminen maksaa 177e/kk plus sähkö :D.[/QUOTE]

Ai niinkö. Muuta ei kiinteistösi ylläpitoon mene. Jep.

[QUOTE="vieras";27277318]Oma, mites sulla? :)[/QUOTE]

Asunto-osakeyhtiössä oy omistaa kiinteistön, osakkeenomistajilla on ainoastaan hallintaoikeus osakekirjassa mainittuihin tiloihin. Ei omistusoikeutta.

Jos sauman sisälle on mennyt vettä (olisi hyvä tietää kuinka kauan sauma on ollut auki, eli kuinka pitkään vesi on päässyt sinne alle) on HYVÄ ja perusteellinen kuivatus paikallaan. Vaurio ei aukinaisen sauman koosta riippuen välttämättä ole iso, mutta mitä pidempään vesi on sinne mennyt, sitä syvemmälle on kastellut ja sitä pidempään pitää kuivata.

Saumasta vesi myös kuivaa hitaasti. Meillä oli ihan lämmöttämällä tuulettimella vastaava sauma 4päivää kuivauksessa, koska sinne pääsi vieraiden yhdenkerran saunomiset (heidän muksu veti sauman auki saunoimisen aluksi, eivät ajatelleet tuosta sen kummempia ja jatkoivat tyytyväisinä saunontaa). Tietysti ennenkuin sauma lähtee irti, on jotain ollut pielessä. Sen tietää jokainen, joka on joskus rapsutellut sitä normaalisti kiinniolevaa silikoonia irti seinästä...

Silikonisaumat pitää hometta sen 4v putkilon mukaan (saniteettisilikoni).
Sen jälkeen niihin ilmestyy homepilkkuja ja ne pitää jokatapauksessa uusia. Ei mikään remonttifirma voi taata silikonisaumaa sen enempää. Asukkaan pitää aina uusia.

Silikonisauma ei ole vesieriste, ei kuulu taloyhtiön piikkiin. Onko kylppäri rempattu osakkaan omatoimiremonttina vai putkirempan yhteydessä? Jos on epäselvää niin soita isännöitsijälle.