G: Lasten valinnoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Klonkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Klonkku

Aktiivinen jäsen
07.03.2008
13 581
1
36
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, kuinka paljon muut antaa alle kouluikäisten lasten päättää heitä koskevista asioista. Tuli tällainen mieleen kun yks tuttu kauhisteli että annoin meidän 4 vuotiaan valita kaupasta sellaisen välikausitakin, josta en itse niin tykännyt mutta likka itse rakastui siihen heti.

Eli saako lapset itse valita esim. vaatteet kaupassa siten että itse kerrotte, mitä tarvitaan ja lapsi valitsee mieleisensä?

Ei olla kaupassa annettu valita kuin karkkipäiväks karkit, nekin vähän rajoitetusti.
Ja kotona sit kaapistaan otan muutaman "asuvaihtoehdon" joista sit valitsee.

Aina väliin saavat itse valita, mutta minä olen se lopullisen päätöksen tekijä eli hyväksyja ja maksaja =) Meillä taitaa 5 v tehdä eniten itse valintoja, isompien kanssa tulee enemmän keskustelua valinnoista.

Ei ihan vielä ajankohtaista meillä, mutta musta on ihan ok. antaa tuon ikäisen valita järkevistä takeista se kummasta hän itse tykkää ettei tule sitten kitinää että "emmä halua tommosta laittaa mä oisin halunnu sen toisen mitä ei ostettu" ...

Alkuperäinen kirjoittaja Lady-Bird:
Ei ihan vielä ajankohtaista meillä, mutta musta on ihan ok. antaa tuon ikäisen valita järkevistä takeista se kummasta hän itse tykkää ettei tule sitten kitinää että "emmä halua tommosta laittaa mä oisin halunnu sen toisen mitä ei ostettu" ...

Näin mäkin aattelen, mutta aloin miettimään että oonko ihan outo kun annan lasten valita kun tuo yksi kaveri ja sen kaveri oli niin järkyttyneitä kun kerroin millaisen takin annoin tytön valita...

Kyllä mää olen antanut pojan valita vaatteita tai kenkiä kaupassa kun on ollut 1vee. Eihän se toki koko vaatevalikoimaansa päätä. Usein annan valita muutaman vaihtoehdon välillä. On musta kiva tietää, mikä on mieleistä.

Mutta viimeksi ei saanut haluamaansa hellokitty laukkua ja autot-paitaa kaupasta, vaikka niitä ehdottikin.

toki saavat vaikuttaa, mutta loppupeleissä minä päätän. Lapset on 4vja 2,5v ja saatan antaa kaksi paita vaihtoehtoa ja saavat valita kumman laittavat päälle hoitoon tai värin jne. Jos meidän 4v kysyttäisiin mitä laittaa hoitoon päälle niin shortseissa se sinne menisi.

Mä annan tarkoituksella reilu 3veelle usein pari-kolme vaihtoehtoa mistä saa itse valita. Kaupassa, aamulla pukiessa, jne.. Oppii päätöksentekoa. :) Mutta esim. ulkovaatteista katson itse ensin sopivat/järkevät/tarkoituksenmukaiset vaihtoehdot valmiiksi ja sitten saa päättää. En kuitenkaan salli sellaista nirsoilua, että joku tietty vaate vaikka jäisi kokonaan käyttämättä jonkun värin takia minkä mä olen valinnut..eikä toi kyllä nirsoilekaan. Epämukavuus tai muu on sitten eri asia, silloin ei tietenkään tarvitse käyttää.

no tyttö kohta 3v. ei viel itte vaatteitaan valitse,mutta saa kyllä tehdä "päätöksiä" jo. Esim. että mennään ostaan pallo ja saa valita ottaako pienen vai ison jne.
Hyvää opetusta minusta. Nyt on jonku kerran käyny niin,et tyttö on kotona alkanu sit itkeen et oiski halunnu sen toisen,vaikka itse kaupassa päätti kumman ottaa =)

Saa valita itse. Katson sen verran, että on sopiva ja muutenkin hyvä eli jos täyttää kriteerit, niin ostetaan se lapselle mieluinen. Näin meillä on aina tehty. Mun melestäni lasten pitää saada tietyissä rajoissa itse päättää.

Ostan kyllä itsekin lapsille vaatteita. Joskus menee sitten jonkin aikaa, ennen kuin hyväksyvät ne mun ostamani, mutta yleensä kuitenkin lopulta alkavat niitä käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
toki saavat vaikuttaa, mutta loppupeleissä minä päätän. Lapset on 4vja 2,5v ja saatan antaa kaksi paita vaihtoehtoa ja saavat valita kumman laittavat päälle hoitoon tai värin jne. Jos meidän 4v kysyttäisiin mitä laittaa hoitoon päälle niin shortseissa se sinne menisi.

Meillä mentäis tarhaan pyöräilyshortseissa jos sais ite päättää, mutta minä päätän että laitetaan housut ja likka saa ite valita, mitkä housut laittaa :)

No vaatekaupalla saatan antaa 2-3 vaihtoehtoa, ja lapsi saa päättää jos haluaa.

Kuopus yleensä kaupassa vinkuu leluja, joten vaatteista voi valittaa kotona jälkikäteen :snotty: :xmas:

Esikoinen sanoo mielipiteensä kyllä. Ja tarkoitus olis typyn kanssa lähteä shoppailemaan ihan tyttöjen kesken joku päivä koulun jälkeen, sais kevät vaatetta. :D =)

Ja välipaloista ja ruuista saa esittää toivomuksia, mutta ruoka syödään mitä eteen laitetaan.

Harrastuksissa olen kuunnellut mielipidettä, mutta ohjaillut rakentavasti jonkinverran.

Ylipäätään meillä yritetään keskustella asioista. =)

Meillä 2,5 v saa valita, vaatteet tosin näytän vaihtoehdot joista saa valita.

Samoin karkki päivänä saa valita mitä karkkia haluaa, silloin on koko hyllyn valikoima käytössä, viimeksi halusi muumitikkarin

Vaateasioissa neiti 2v 7kk saa nykyään kyllä valita järkevistä vaihtoehdoista mieluisansa. Jos on kaksi pipoa jotka molemmat ajavat asiansa pihalla, saa päättää kumman pistää. Ja jos kauppaan mennään jotain vaatetta ostamaan ja jos on kaksi samaa hintaluokkaa olevaa tarkoituksensa tekevää tuotetta niin tottakai saa valita, enhän minä määrää mistä kuoseista ja väreistä lapsi pitää..! Samoin ruokaillessa ainakin välillä saa valita että banaania vai omenaa jne.

Annan 2-3 vaihtoehtoa, ja niistä saa valita. 3 vuotias tyttömme olisi halunnut Prinsessa-repun, jossa ei ollut sivutaskuja, mutta sitä en suostunut ostamaan ja annoin sitten valita sivutaskullisten mallien väliltä. Löytyi niistäkin prinsessareppu.

Värit ovat tytölle nykyään myös tärkeitä. Ostan siis suosiolla pinkkejä ja vaaleanpunaisia vaatteita. Kaupan kalleinta en suostu ostamaan, mutta jos hinta on kohdallaan, niin silloin tyttö saa päättää.

Kyllä jonkin verran saa vaikuttaa. Pojalla ei ole ikinä ollut muuta väliä,kuin että on vaatteet päällä.Tyttö sitten taas onkin toisen sorttinen ja on aina halunnut mukaan vaatekaupoille ja katselemaan vaatteita. Kauhen kalliita en ole ostanut,mutta kun tietyn hintaluokan sisällä pysyvät toiveet,niin saa kyllä vaikuttaa vaatteisiinsa.

Saavat lapset itse vaikuttaa vaateostoksiinsa. Meillä varsinkin eskarineiti on ollut aina tarkka vaatteistaan ja jos olen sattunut ostamaan jonkun lapselle epämieluisan vaatteen, ei hän sitä ole juurikaan pitänyt :whistle: En muista juurikaan tilanteita, että olisivat halunneet ehdottomasti valita sellaisen vaatteen, jota en tahtoisi ostaa..

Aamuisin vaatteet valitaan usein niin, että lapset valitsevat puolet, eli vaikka paidan ja minä/isi sitten valitsee alaosan. Näin säästytään omituisilta väriyhdistelmiltä, mitkä joskus voivat kyllä olla aika hauskan näköisiä ;)

Saavat lapset muissakin asiossa päättää omista asioistaan, kuten harrastuksista (mitä tahtovat harrastaa ja jatkavatko niitä seuraavana lukuvuonna) jne..

Meillä tyttö 3v saa päättää myös itse tietyistä asioista esim. mitä vaatteita laittaa päälleen ja yleensä annan hänelle vaihtoehtoja mistä valita. Joskus hän saa myös päättää mitä ruokaa syödään ja taas hänelle annetaan ensin pari kolme vaihtoehtoa mistä saa valita mieleisensä ruuan. Mielestäni on hyvä antaa lapselle pientä päätösvaltaa asioista, itse teemme mieheni kanssa kuitenkin lopulliset ratkaisut, mutta tietyissä asioissa kuuntelemme myös tytön mielipidettä.

Yhteistyössä