Hae Anna.fi-sivustolta

kulujen jakaminen

Viestiketju osiossa 'Yksinhuoltajuus ja uusperheet' , käynnistäjänä vierailija, 02.10.2019.

1. vierailija Vierailija

avioeron jälkeen minulle jäi talo ja vaimoni osuus myös asuntolainasta,jota olen maksanut jo kaksi vuotta yksin.
    Nyt olen löytänyt uuden elämän kumppanin,joka on asunut luonani jo kohta vuoden.
    Minulla on yksi lapsi joka asuu luonani myös melkein koko ajan.
    elikkäs kaipaisin neuvoja kulujen hoitamiseen,koska haluaisin sen olevan molemmille tasapuolista.
    Minä maksan yksin asuntolainaa ja myös kaikki kodin kunnostamiskustannukset ainakin tähän mennessä.
    Avopuolisoni on tähän asti maksanut sähkö ja vesilaskun kylläkin.
    En kuitenkaan haluaisi hänen ottavan asuntolainanmaksua vielä kanssani,koska jos pahin mahdollinen tapahtuisi eli ero niin taas joutuisin korvaamaan/lunastamaan lainaa.Tämä ajatus siittä koska kuitenkin niin vähän aikaa erosta ja haluaisin katsoa pitemmälle miten meidän arki ja rakkaus kestää.
    Mutta minkälaista ratkaisua lähtisin hänelle aluksi ehdottamaan?
    Kiinteää vuokra summaa?
    Yhteistä kulutiliä?
    Avopuolisollani on myös paljon lemmikkejä,jotka vievät ison osan talon ja tallin osuudesta.Talli on periaatteessa nykyään vain niiden yöpaikkana,koska sisälläkään ei kaikki voi aina olla.Tallikaan ei enää ole työpajana niinkuin ennen.Olen joutunut luopumaan paljosta tilasta ja kiinteistö kuluu myös lemmikkien olosta,koska taloa tehtäessä ei otettu eläimiä niin huomioon.On puulattiat mitkä on täynä kynnenjälkiä ja jne...
    Tulotasomme ovat samanlaiset.
    Jokin suunnitelma pitäisi saada että minullakin jäisi varaa muuhunkin kuin velkaan ja loput menee ruokaan ja muihin moniin laskuihin.
    Onko joku ollut vastaavassa tilanteessa ja miten ratkaisitte asian?

2. Kohtuulliseksi Vierailija

Ajattelet fiksusti. kannata tehdä sopimuksia, jotka johtaisivat suhteessa eteen tulevilla tapahtumilla riitoihin siitä, mitä kummallekin kuuluu, vaan pitää omistus- ja velkasuhteet ihan erillään. Talo on sinun ja sinä pidät sen kunnossa sekä määrittelet, mitä tiloja mikäkin toiminto saa viedä.

Minusta avokkisi kuuluu kuitenkin yksin vastata siitä, että hänen lemmikkiensä vuoksi tulee kulumista ja vahinkoa sekä siitä, että niille pitää olla tilaa. Luonnollisesati myös oman osuutensa asumiskuluista, joiksi tulkitsen mainitsemasi sähkö- ja vesilaskut. Eivät ne riitä kattamaan kaikkea, jota hän itse ja hänen lemmikkinsä tilan osalta talosta menee.. Kuluminen täytyy tietysti huomioida erikseen.

Mieti valmiiksi ja tee paperille laskelmat, mikä sinusta on riittävää ja kohtuullista sekä perustelut niille, ennen kuin alat keskustella rahasta ja asioista Tilanne on varmasti tunteita herättävä ja joudut tiukkaan paikkaan, sillä toinen varmasti ottaa ainakin aluksi nokkiinsa, sillä tilanne on ollut hänelle todella edullinen ja helppo. Oikeudenmukainen se ei kuitenkaan ole ollut sinulle. Joudut olemaan jämäkkä ja tiukkakin.

Meillä avokkini kanssa on vähän samantapainen tilanne omistusten suhteen, mutta lapsia tai eläimiä ei ole. Olemme yhdessä rakentaneet, mutta rahoitus tuli mieheltä. Minä maksan omat kuluni ja osuuteni yhteisitä menoista, kuten ruuasta yms., mutta asumiskuluja en maksa, sillä osuuteni rakentamisessa kattoi varmasti "vuokrat" tosi pitkäksi aikaa. Miehelläni on tulot tuplasti omani. Olemme kokeneet, että kuvio toimii hyvin eikä kumpikaan koe oloansa hyväksi käytetyksi. Mahdollisten eteen tulevien asioiden varalta olemme tehneet asiakirjat, jotka pätevät niin sairastumis, eron tai kuoleman sattuessa kohdalle Näin on mennyt jo parikymmentä vuotta.

Kokemus siitä, että on hyväksikäytetty, syö suhteelta pohjaa koko ajan. Sinä tiedät jo sen. Nyt pitäisi toisenkin puoliskon tajuta asia, jos hän toivoo suhteellenne pitkän tulevaisuuden. Lemmikitkin ovat asia, josta molemmilla pitää olla samanlainen ajatus ja kokemus, muuten tulee ongelmia. Onko teillä niin, että avokki rinnastaa koirat ihmisiin? Se tuntuu olevan hyvin yleistä ja niiden tarpeita jopa liioitellaan, sillä ne ovat omistajalle lasten korvikkeita. Se on tuttu asia ihan lähipiiristä ja omakin koiruli oli aikanaan aika vauva!

Sen voin lohduksesi sanoa, että menipä nyt teillä tämä tilanne syteen tai saveen, ero ei ole kuolemaksi eikä sen takia tarvitse venyä hyväksymään mitä tahansa. Kun erossa ei ole lapsia mukana, tilanne on hirveän paljon helpompi ja siitä toipuu nopeasti, joten ei kannata pelätä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri