Kulut ja kotityöt

  • Viestiketjun aloittaja puoliksi
  • Ensimmäinen viesti
Juho
Alkuperäistä kirjoittajaa käytetään tosiaankin hyödyksi; melkeinpä alistetaan. Älä alistu tuollaiseen työn ja talouden jakoon!

Normaalitilanteessa/parisuhteessa en oikein ymmärrä sitä jonkun kirjoittajan esittämää periaatetta, että parempituloisen pitäisi maksaa enemmän yhteisistä menoista. Normaalisti yhdessä asuessa yhteiset työtkin tietysti pyritään jakamaan tasapuolisesti. Kyllä kotityölläkin tietysti hintansa on, ja jotenkin kovin epätasaisesti jakautuvat kotityöt on kopensoitava. Vaikka sitten rahalla.
 
Ellie
Pääsenhän minä vähällä kun en turhaa nipota joka asiasta, ei se elämä siitä autuaammaksi muutu vaikka kuinka koti kiiltäisi, päinvastoin.

Ei meillä petatakaan sänkyjä joka päivä, peitto vaan suoraksi kun sängystä nousee. Miksi petata sen enempää, ketä se hyödyttää.
Ruokapöydän ja tiskipöydän murut pyyhkäisen tiskin yhteydessä, siihen menee n. 1 min.
Tuulikaapin lattialla saa olla vähän hiekkaa ja ukko saa pitää vaatteitaan missä haluaa, niin minäkin teen;-)
Pyykkiä pestään 3 - 5 koneellista viikossa eli 30 - 50 min menee aikaa siihen korkeintaan. Silitän vain ihan välttämättömät: verhot, paidat, pöytäliinat. Ei tarvitse edes joka kk silittää...
Kaupassa käyn töistä tullessa n. 3 kertaa viikossa, siihen menee kaikkinensa n. 30 min.
Pihatöihin menee max 1 h/ vko, mies hoitaa koirien ruokkimisen. Mut ne koirat onkin ihan vain iloksi ja ...:n kauhuksi voin kertoa että koiratkin saavat olla sisällä ja ne ne vasta sotkeekin;) Kaikenkaikkiaan meillä eletään, ei meidän koti ole mikään edustuskoti, jota puunataan vieraita varten. Kodissa ratkaisee sen tunnelma, meillä se on lämmin... kyllä se eläminen saa näkyä.

Minä muuten pystyisin aivan hyvin maksamaan kaikki taloutemme menot ja jäisi rahaa säästöönkin.

Ja mitä mies tekee? Hän tekee kaikkea muuta näitä miesten töitä, toki laittaa ruokaa joskus, saattaa erehtyä tiskaamaankin joskus. Mutta en minä häntä työntekijäksi ottanut, vaan siksi että rakastan häntä. Mitä minä tekisin miehellä joka pesee pyykkiä ja siivoaa jos meillä ei olisi rakkautta, kumppanuutta, henkistä tasa-arvoa, seksiä? Kukapa haluaisi kumppanikseen pikku kotiapulaisen, minä ainakin haluan MIEHEN; sellaisen joka osaa rakentaa talon omin käsin, osaa korjata autot ja muut koneet, joka osaa itse metsästää ruoan luonnosta ja laittaa sen pöytään asti jne. Ehdottomasti miehen pitää kohdella minua tasavertaisena kumppanina.

PS:Minun äitini opetti aikanaan että laiska se on joka töitänsä laskee. Minä en laske, en omiani enkä mieheni.
 
Lilli
Paljonko maksaisi jos mies kävisi joka päivä töiden jälkeen ulkona syömässä? Ja pesettäisi vaatteensa pesulassa? Ja käyttäisi siivouspalvelua?

Kysy mieheltäsi tätä asiaa. Hän vaikuttaa ihmiseltä jolla on laskutaitoa. Laita hänet laskemaan, paljonko hän säästää kuukaudessa, kun sinä teet nuo hommat. Ehkä hän laskiessaan ymmärtää jotain muutakin...


Miten olette ajatelleet jakaa kulut, jos menette naimisiin? Entä jos teette lapsia? Kumpi hoitaa lasten kulut? Ja kumpi päättää mitä lapselle voi ja pitää hankkia ja mikä on turhaa? Nimittäin jos sitten eroatte, elatusmaksut lasketaan niin että suurempituloinen osallistuu lapsen kuluihin enemmän... Tätäkin kannattaa pohtia yhdessä ja ääneen jo avoliiton aikana.

Entäs jos toinen teistä sairastuu, vaikka vakavastikin. Joutuu jäämään niin pitkälle sairaslomalle että tulot tippuvat, tai jää työttömäksi. Eroatteko, jos rahasi eivät riitä lääkekuluihisi vuokran jälkeen? Sossusta nimittäin et saisi apua, koska siellä otetaan avopuolison tulot huomioon.. yhteinen jääkaappi ja koti, yhteiset kulut systeemillä...

Kysy tätä avokiltasi. Vastaus voi laittaa miettimään....
 
....
<<minä ainakin haluan MIEHEN; sellaisen joka osaa rakentaa talon omin käsin, osaa korjata autot ja muut koneet, joka osaa itse metsästää ruoan luonnosta

Ai sorry. En tajunnutkaan että miehesi hankkii ihan konkreettisesti sen ruuan pöytäänne, jonka itse on vielä nikkaroinut. Ja puut kaatanut. Ja talojakin rakentaa. Miksi muuten tarvitsette koko ajan uutta taloa? Eli koko elämännekö mies rakentaa kotityö-osuudellaan taloa teille? Vai onko se vain hidas?

Tekeehän sekin sitten jotain. Minua raivostuttaa miehet, jotka makaa sohvalla. ;-)

Meillä kun ei ole autoakaan. Ja jos on, niin en huoli sellaista, jota pitää joka päivä korjata tunteja. Ostan uuden.
 
nnn
Niin ap. pistä kova kovaa vastaan ja kysy kumman miehesi haluaa tehdä:

A. rakentaa sinulle talon omin käsin. Ja huonekalut sinne. Metsästää ruokanne (lihan, kalan, riistan ym.) - niin että se riittää koko vuodeksi. Perunamaa on itsestään selvyys. Korjata aina autonne, pyykkikoneenne ym. koneet, ja tehdä kaikki pikku remontit.

Tässähän miehelle on listaa niistä kotitöistä, joita voi tehdä. Ja rahapuolihan tuossa tulee sivussa, kun mistään työstä ei tarvitse maksaa ulkopuoliselle eikä ruuastakaan paljoa.

B. Ostatette / vuokraatte jonkun muun rakentaman talon. Viette auton korjaamoon / huoltoon / se on niin uusi, ettei tarvitse koko ajan korjata. Muutenkin käytätte ammattiliikkeitä koneiden korjaukseen. Ostatte ruuan kaupasta.

Tässä tapauksessa mies osallistuu muihin kotitöihin ja kuluihin.
 
Guest
Miehesi kannattaisi laskea kyllä, niin paljon hän on tehnyt: Rakentanut talonkin, ja korjaa kaiken, hankkii ruuankin. Kyllä sinun sitten kelpaa sipaista ruuan murut pöydältä silloin tällöin, kun sinua sattuu huvittamaan.
 

Yhteistyössä