Kulut, menot ja rahat parisuhteessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Siiri_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Siiri_

Vieras
Hei.

Olen muuttamassa pitkäaikaisen miesystäväni kanssa vihdoinkin yhteen saman katon alle. Miten yhteisten asumiskulujen ja laskujen maksu olisi hyvä jakaa tasapuolisesti, kun olemme kuitenkin eri tuloisia? Yritin etsiä Googlella jotain laskukaavaa, muttei tuottanut tulosta.

Tähän asti olemme asuneet eri asunnoissa ja kumpikin maksaneet tietenkin omat menot yksin. Yhteiset huvitukset olemme tarjonneet toisillemme kokolailla vuorotellen. Mies on ostanut ruokakaupasta joskus vähän kalliimpaa ruokaa meille, johon itselläni ei ole ollut varaa.

Olemme alustavasti sopineet, että vuokra maksetaan tasan puoliksi. Sähkö/netti/sauna/ruokakulut puolitetaan suhteessa tuloihin, niin että suurempituloinen maksaa vähän enemmän. Miten tämä olisi hyvä laskea, että tulos on tasapuolinen palkkaan nähden? (Oma bruttotulo 1000e, miehen 1700e)

Bussikortti, omat harrastukset, vaatteet, meikit, hifistely, lemmikit, puhelinlaskut jne. maksamme itse kumpikin omilta tileiltämme.

Neuvoja ja vinkkejä?

Laskekaa nettotulot! Montako prosenttia ne ovat toisella isommat? Samalla prosenttimäärällä isompituloinen voi sitten maksaa enemmän näitä kuluja, jos niin olette sopineet.

Tämä on aihe josta on lätisty tällä palstalla tuhansien viestien voimalla kyllästymispisteeseen asri. Laita "hae keskustelusta"-ikkunaan esim: rahat ja hakukohteeksi "parisuhteessa". Saat tuhansia vastauksia kysymykseesi.

Eikös ne aiemmat keskustelut ole lähinnä tilanteita, joissa asutaan jo yhdessä ja toinen hoksaa maksavansa mielestään liikaa asioista ja tilanne on mennyt jo riidan puolelle? Minusta on ihan hyvä, että joku viitsii pohtia asiaa jo aiemmin ja täältä saattaa jopa saada vinkinkin itselleen sopivaan ratkaisuun. Esim "no niin" malli on varmastikin joillekin ihan passeli.

Jos suunnitelmiinne kuuluu jossain vaiheessa perheen perustaminen, miettikää, miten silloin raha-asiat hoituvat. Jos toinen on kotona hoitovapaalla, maksatteko edelleen asumisen puoliksi, onko tämä ok? Jos toinen ryhtyy vaikka opiskelemaan tai jää työttömäksi, miten asiat silloin hoidetaan?

Jos asutte vuokralla tuo jako on helpompi. Eli vuokra yms. kiinteät kulut suht puoliksi. Omat puhelinlaskut yms. asiat maksetaan omasta pussista. Ruokamenot jaetaan, kuten parhaaksi sopii.

Jos tulee lapsia, on pakkokin siirtyä "yhteistalouteen", jossa maksetaan laskut yhteisestä potista. Hoitovapaalla tulot kun ovat n. 250 euroa. Siitä ei paljonkaan mitään maksella. Jos lapset ollaan yhteisestä päätöksestä hankittu, se tarkoittaa, että toisen osapuolen tulot lapsesta johtuen romahtaa, joksikin ajaksi. Myöhemmin täytyy huomioida, että hoitomaksut ovat siinä 200 euron tuntumassa. Jos alkaa erittelemään lapsien kuluja yms. asioita alkaa mennä ihan liian vaikeaksi.

Tällä hetkellä maksan itse kaikki talouden laskut ja mies muut. Nyt mennään miehen hyväksi mutta tämä on sattuneesta syystä hieman pakkotilanne. Toki mies taasen maksoi lähes kaikki viimeisen vuoden ajalta, jolloin itse olin hoitovapaalla.

Yhteistyössä