Kumalliset oireet: Laskeuma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sdf123
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sdf123

Vieras
Mulla on kyllä gynekologilleni aika parin viikon päähän mutta kyselen nyt silti etukäteen täältä.

Mua on vaivannut jo muutaman kuukauden ajan omituiset vaivat emättimessä. Oireet alkoi sen jälkeen kun lopetin e-pillerit, vaikka en sitten tiedä onko sillä tämän asian kanssa mitään tekemistä.

Aluksi tuli hiivasienitulehduksen kaltaisia oireita: Kuumotusta, runsasta valkovuotoa, kihelmöintiä, limakalvot ihan turvoksissa ja sellainen painon tunne alapäässä. Käytin gynodactarineja yhden kuurin ja oireet hävisi. Kunnes sama toistui parin viikon päästä. ja taas gynodactarinit. Oireet menivät jotakuinkin pois, mutta tällä kertaa aloin tarkastella alapäätä vähän huoellisemmin ja huomasin että emättimen etuseinämä tuntui ns. suuremmalta kuin ennen ja turvonneelta. Lisäksi emättimen suuaukosta pilkottaa ikään kuin emättimen sisustaa. Vaikka tästä on nyt jo jonkin aikaa niin emättimen suuaukko näyttää edelleen samalta, ja on välillä ärtyneen tuntuinen (vähemmän tosin kuin aiemmin). Pissakaan ei tule ihan samalla tavoin kuin ennen, vaan hiljaisemmalla paineella ja virtsasuihku ei ole tasaisen yhtenäinen.

Olen googlannut noita erilaisia laskemia (peräsuolen, virtsarakon, kohdun...) mutta kuvien perusteella ei ainakaan näytä samalta. Jotkut oireet silti mätsää, esim. painon tunne ja ärsytys. Kävin kyllä puolisen vuotta sitten gynekologilla eikä hän ainakaan maininnut mistään epänormaalista, sanoi että lihakset on hyvässä kunnossa.

Oon synnyttämätön ja alle 3-kymmentä, mutta voi kai laskeuma siltikin olla mahdollinen. Onneksi se gyne on aika pian, ahdistaa kyllä jos se sanoo vaan että ei siellä mitään oo. (tai tietty ahdistaa sekin jos kyse on jostain mihin ei oo varmaa parannusta).

Kiitos jos joku jaksaa vastata!

Mulla on kyllä gynekologilleni aika parin viikon päähän mutta kyselen nyt silti etukäteen täältä.

Mua on vaivannut jo muutaman kuukauden ajan omituiset vaivat emättimessä. Oireet alkoi sen jälkeen kun lopetin e-pillerit, vaikka en sitten tiedä onko sillä tämän asian kanssa mitään tekemistä.

Aluksi tuli hiivasienitulehduksen kaltaisia oireita: Kuumotusta, runsasta valkovuotoa, kihelmöintiä, limakalvot ihan turvoksissa ja sellainen painon tunne alapäässä. Käytin gynodactarineja yhden kuurin ja oireet hävisi. Kunnes sama toistui parin viikon päästä. ja taas gynodactarinit. Oireet menivät jotakuinkin pois, mutta tällä kertaa aloin tarkastella alapäätä vähän huoellisemmin ja huomasin että emättimen etuseinämä tuntui ns. suuremmalta kuin ennen ja turvonneelta. Lisäksi emättimen suuaukosta pilkottaa ikään kuin emättimen sisustaa. Vaikka tästä on nyt jo jonkin aikaa niin emättimen suuaukko näyttää edelleen samalta, ja on välillä ärtyneen tuntuinen (vähemmän tosin kuin aiemmin). Pissakaan ei tule ihan samalla tavoin kuin ennen, vaan hiljaisemmalla paineella ja virtsasuihku ei ole tasaisen yhtenäinen.

Olen googlannut noita erilaisia laskemia (peräsuolen, virtsarakon, kohdun...) mutta kuvien perusteella ei ainakaan näytä samalta. Jotkut oireet silti mätsää, esim. painon tunne ja ärsytys. Kävin kyllä puolisen vuotta sitten gynekologilla eikä hän ainakaan maininnut mistään epänormaalista, sanoi että lihakset on hyvässä kunnossa.

Oon synnyttämätön ja alle 3-kymmentä, mutta voi kai laskeuma siltikin olla mahdollinen. Onneksi se gyne on aika pian, ahdistaa kyllä jos se sanoo vaan että ei siellä mitään oo. (tai tietty ahdistaa sekin jos kyse on jostain mihin ei oo varmaa parannusta).

Kiitos jos joku jaksaa vastata!

Mulla on ollut samankaltaisia ongelmia, ainakin tuo painontunne välillä. Painontunteeseen liittyy yliaktiivisen rakon oireita. Turvotusta ym myös välillä. Oireet tulevat kausittain ja tuntuvat liittyvän limakalvo-ongelmiin (eli yleensä jos on limakalvot ärtyneet, niin on myös virtsahädän tunnetta). Olen alkanut myös miettiä tuota laskeuman vaihtoehtoa, etenkin sen jälkeen kun huomasin, että geishakuulat (tai siis smartbalssit) on jotenkin vaikeampi työntää yhtä ylös kuin ennen. En ole ihan varma tuosta, mutta siltä vähän vaikuttaisi.

Olen myös alle 30 ja synnyttämätön, siksi olen ajatellut että ei voisi olla mistään kohdunlaskeumasta kyse. Kuulisin tosi mielelläni, mitä gyne sinulle sanoo!

Viimeksi muokattu:
Joo tähän liittyy myös yliaktiivinen rakko. Tai ainakin sellainen tunne kuin ois pissahätä vaikkei oikeasti olekaan. Käyn aina iltaisin just ennen nukkumaanmenoa pissalla, mutta aina kun oon mennyt makuulleen tulee samantien sellainen tunne että on pakko mennä uudestaan.

Lueskelin näistä yhdeltä toiselta palstalta, ja siellä joku sanoi huomanneensa että emättimen suulta pilkottavan poimun päässä on pienen pieni reikä. Oli sitten katsonut sitä myös pytyllä ja huomannut että siitä reiästä tulee pissa. Testasin sitten mielenkiinnosta saman, ja tosiaan sama juttu. Taitaa siis olla virtsarakon ja/tai emättimen etuseinämän laskeuma. Mistä ihmeestä tällainenkin voi tulla?! Kun muuten ei taida paikat olla laskeutuneet, kohdunsuu ainakaan. Sormilla tunnustellessa mitään ei ainakaan tule vastaan.

Ennen näitä oireita mulla oli kyllä pitkään sellaista kierron välissä olevaa jomottavaa särkyä alavatsassa ja alapäässä, mutta gynekologini sanoi silloin että se on varmastikin ovulaatiokipua. Liittyisköhän sittenkin tuohon laskeumaan...?

Tuun kyllä sitten raportoimaan tänne mitä gyne sanoi. Toivottavasti ottaa asian vakavasti!

No nyt kävin gynellä, ja ei taida onneksi olla laskeumaa. Tehtiin myös sisäultra, ja kaikki kohdallaan. Gyne sanoi, että se "ylimääräinen poimu" joka sieltä pilkottaa, on turvonnutta virtsaputken suun ympärillä olevaa limakalvoa. Lisäksi emättimen eteisen limakalvot on turvonneet. Lääkäri oli sitä mieltä että jokin on niitä nyt pidempään ärsyttänyt. Sekään ei varmaan auta asiaa kun oon joutunut käyttämään nyt tosi pitkään siteitä erinäisistä syistä johtuvien vuotohäiriöiden takia. Lisäksi teen istumatyötä ja välillä tuntuu että sekin pelkästää kipeyttää paikkoja.

Meen nyt lääkärin kehotuksesta vielä kuitenkin antamaan virtsanäytteen, koska virtsatulehduskin voi kuulemma oireilla tosi monella tavalla. Ehkä sunkin, nimim. jljljjljl, olis hyvä käydä virtsakokeessa?
Joka tapauksessa, mistään vakavammasta ei taida olla kyse, mutta olishan se kiva tietää mistä ne limakalvot ärtyy noin että pullistelevat ja ärtyvät.

Tämäkin gyne sanoi, että jomotukset ja säryt viittaisivat kovasti ovulaatiokipuihin.

Moi!

Kiva, kun kävit raportoimassa ja ihan hyvä homma, ettei kuitenkaan laskeumasta ollut kyse. Joskus, kun nämä epämääräiset oireeni alkoivat, minulta otettiin useampaan otteeseen virtsanäyte, muttei mitään näkynyt. Tai kerran taisi olla "sekaflooraa", joka tulkittiin vain epäpuhtaaksi näytteeksi.

Hormoneihin liittyväksi tai niistä johtuvaksi olen itse tulkinnut oireiluni (etenkin kun oireet heittelevät, välillä ei mitään ja välillä ihan selkeästi). Yksi oireeni (ajoittaista myös) on sellainen välillä häiritsevänkin runsas, vetinen vuoto. Samassa yhteydessä on usein sitä ärsyttävää turvotuksen tunnetta. Ihan valkovuotoa se siis on (oletan), mutta ei minulla ennen ole sellaista ollut (ennen näiden oireiden ilmaantumista siis). Kuitenkin lääkäri otaksui vuodon olevan vain kiertoon liittyvää. Voihan se tietysti olla, että "ikä painaa" jo, ja hormonitoiminta muuttuu. Aika usein jää ovulaation merkitkin havaitsematta... Luulisi kuitenkin, ettei sentään ihan tässä iässä vielä hormonit niin pahasti ala brakaamaan, että ihan vaan iän tuomista muutoksista olisi kyse.

Istuminen muuten pahentaa minullakin asiaa, ja toisaalta silloin kun ei ole mitään oireita, voi istuakin ihan normaalisti. Myös tiukat farkut on aika huono yhdistelmä oireiden kanssa. Juuri tuossa vähän aikaa sitten oli ihan hankalaa, kun en tiennyt miten istuisin. Nukkuessa paras asento oli kyljellään mahdollisimman "auki", koska selällään maatessakin se turvotus tuntui.

Siteet kyllä varmaan on hankalia, jos joutuu paljon käyttää. Itse vaihdoin kuukuppiin pari vuotta sitten, että pääsin hautovista siteistä eroon. Kuppi kyllä onkin ihan jees, vaikka runsaimpina päivinä (tai ainakaan öinä) siihen ei ihan yksinään uskalla luottaa. Paras puoli siinä on se, että se ei kuivata vaikka pitäisikin vain varmuuden vuoksi esim. menkkoja odotellessa.

http://keskustelu.plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/naistentaudit/1781117/alapaaongelmia/

Tuossa on aloittamani ketju, jossa tuskissani tilitin oireistani niiden oltua jonkin aikaa päällä. On ehkä vähän masentunutta tekstiä (tuli hirveä ahdistuksen kierre siitä vaivasta kokonaisuudessaan, kunnes sitten osasin rauhoittua). Avautumisen lisäksi tuossa ketjussa on kuitenkin paljon "sairaushistoriasta" ja kaikista keinoista, joita olen vaivaan kokeillut.

Lueskelin tuon ketjun läpi (en ihan joka kommenttia kyllä tarkasti), ja pitkään olet kyllä jaksanut vaivan kanssa. Paljon oli tutun kuuloisia oireita.

Muistan kans tuon viileyden tunteen, siis ainakin sitä oli silloin kun nää oireet alkoivat. Samoin tuo vetinen vuoto, täsmälleen samanlaista! Paitsi nyt ei ole havaittavaa valkovuotoa kun on tätä e-pillereiden lopetuksesta johtuvaa epäsäännöllistä vuotoa. Ja tosiaan, oon aiemmin pitänyt tiukkoja housuja mut nyt on jäänyt sekin, kun ei vaan kerta kaikkiaan pysty. Heti huomaa miten paikat ärtyy jos pitää sellaisia. Pitää kyllä vaihtaa myös hajusteettomaan pyykinpesuaineeseen. Ei nykyinenkään pesuaine ole mitään voimakkaan tuoksuista, mut hyvä tottakai koittaa täysin hajustamatonta. Ovestinia oon myös käyttänyt satunnaisesti, ja se helpottaa kyllä jonkin verran, mutta toisaalta tuntuu että se alapään ylimääräinen romplaaminenkin ärsyttää limakalvoja ja aiheuttaa vaan ylimääräistä päänvaivaa.

Tällä hetkellä oon ihan varma että tää kaikki on niiden e-pillereiden syytä. Oireet alkoivat niin tasan sen jälkeen kun ne lopetin, että taitaa olla mennyt koko hormoonitoiminta sekaisin toistaiseksi. Voihan tää tietysti olla pysyvämpikin tila, kun säkin olet kärsinyt vaivasta jo niin pitkään, mut toivon nyt että tää menis ohi kunhan oma luomu hormoonitoiminta taas palaa kokonaan.

Katotaan nyt sit mitä sanovat siitä virtsanäytteestä... Lupaan raportoida taas :)

Ai jaa, sulla oli tuota viileää tunnettakin! :O Se on ollut suht harvinainen oire kun olen aika paljon keskusteluja lukenut. Kuitenkin joillakin on ollut tosi samanlaista oireilua, juuri mukaanlukien tuo vetinen vuoto. Itse olen kokenut melkein inhottavimmaksi sen virtsaputken/-rakon "nykimisen", jota ei kyllä onneksi ole nyt melko pitkään aikaan ollut. Se oli usein ensisoittoa muiden oireiden ilmaantumiselle.

Voi hyvin olla, että pillereillä on sinulla osuutensa tuossa. Ja voi myös hyvin olla, että tilanne rauhoittuu kun oma hormonitoiminta normalisoituu. Minä en käytä pillereitä, mutta toisaalta voisin kuvitella, että todella paha stressi (ja ehkä masennuskin) aikoinaan silloin muutama vuosi sitten pistivät hormonit jotenkin pahemman kerran sekaisin. Muuten voisin ajatella, että syyllinen olisi "vain" jokin virus/bakteerikin, mutta koska oireet heittelevät ja niihin liittyy usein myös mielialan heittely, uskon ongelman kumpuvavan hormoneista.

Toisaalta jännää on, että kiertoni on yleensä säännöllinen. Ei ihan päivän tarkkuudella mutta kuitenkin ihan jees, eli ei mitään suurempia sekoiluja. (Välillä, suht harvoin, voi olla n. viikon myöhässä minkä epäilen johtuvan siitä, ettei ovulaatiota todennäköisesti ole kyseisessä kierrossa tapahtunut.)

No niin, ei ollut virtsanätteessä mitään tulehdukseen tms. viittaavaa. Tavallaan on helpottunut olo, tavallaan ei. Jos olisi ollut niin olisin voinut selittää ison osan oireista esim. pitkittyneellä virtsatietulehduksella.

No, mutta nyt tuntuu olevan onneksi parempi vaihe meneillään. Kunhan ei jäisi vaan vaiheeksi. Nyt ei ole mitään painon tunnetta eikä juuri turvotustakaan ja tiputteluvuotokin alkaa olla tositosi vähäistä.

Mainitsit masennuksen/stressin... Sitä mulla on kyl ollut nyt jo pidemmän aikaa, stressaava elämäntilanne ainakin ja tunteet on heitelleet aika tavalla. Eli hyvät ainekset hormoonien heittelylle. Omituinen ajatus vaan että se vois sit oireilla noin. Oon just niin neuroottista tyyppiä et on tullut tässä kelailtua että entäs jos se gyne ei vaan huomannut jotain... Huoh. Oon tainnu lukea liikaa näitä keskustelufoorumeja, niitäkin kun on sattunut silmään joissa gyneltä on jäänyt huomaamatta joku vakavampi juttu. Ahdistavaa!

Joo kuulostaa koko ajan vaan enemmän samanlaiselta kuin minun oireiluni.

Niin kuin tuosta linkittämästäni ketjustakin varmaan huomaa, niin olin myös tosi hajalla asiasta aikoinaan. Jotenkin sen potentiaalinen vulvodyniakin ahdisti ihan kauheasti. Pahin vaihe oli se, kun olin "varma" että oireeni ovat pahan vulvodynian alkusoittoa, ja kiinnitin hirveästi huomiota pieniinkin poikkeaviin tuntemuksiin. Oireettomana päivänä saattoi olla hyvinkin vapautunut olo, mutta oireiden palatessa olotila romahti. Tunteiden tosi raju heittely kuului asiaan, ja olen aika varma että se oli ainakin osittain myös hormonaalista eikä vain oireista ahdistumista. (Samaa mielialan heittelyä kun on ilmennyt myöhemminkin, vaikken enää ole ottanut stressiä oireiden ajoittaisesta ilmaantumisesta.)

Minua helpotti ihan hirveästi, kun eräs todella ihana, asiallinen ja aidon empaattinen lääkäri rauhoitteli ja sanoi tuon vaivan olevan todella yleinen, ja yleensä se sitten vaan menee jossain vaiheessa ohi. Ei ehkä pelkästään tuo vakuuttelu olisi riittänyt ellen olisi selvästi havainnut hänestä, että hän tiesi mistä on kyse (vaikkei sinänsä diagnoosia olisikaan). Hän mm. osasi kysyä olenko ollut ahdistunut ja masentunut. Lisäksi hän sitten pyynnöstäni määräsi niitä Teroluteja, joiden vaikutus oli ihan käsittämätön aluksi. Se vaikutti mielialaankin aivan selvästi, jopa selvemmin kuin fyysisiin oireisiin. Fyysisiin oireisiin suurin hyöty oli siitä, että valkovuotoa alkoi taas tulla (pahimpien oireiden aikaan se oli tosiaan käytännössä ihan poissa) ja muutenkin kuivuus helpotti.

Olen aika varma siitä, että tämä on jokin mystinen "oireyhtymä" johon liittyy hormonien heittely ja sitä kautta mielialan heittely (tai mielialan heittely ja sitä kautta hormonien, who knows...). Vulvodynian kanssa on paljon yhteistä, mutta eipä siitä vuldodyniastakaan tiedetä mistä se johtuu. Toisaalta tuntuisi tosiaan hassulta, jos PELKKÄ hormonien heittely saisi tuollaisia epämääräisiä limakalvo-oireitakin aikaan (mikä se viileä tunnekin oikein on..?!). Tuntuisi järkevältä, että vetistä vuotoa ja muita ongelmia aiheuttaisi jokin pöpö, mutta mene ja tiedä. Minunkin oireeni saivat kuitenkin ensisysäyksen limakalvojen mekaanisesta rasituksesta, kun mies "raaputti" sormillaan vähän turhan kovaa virtsaputken suulta. Sen jälkeen sitten tuli se viileä tunne ja virtsatulehdukseen viittaavat oireet (ilman virtsatulehdusta). Ero virtsatulehdusoireisiin tosin on se, että virtsaaminen ei kirvele vaan helpottaa. Eli ehkä enemmän kuitenkin sitä yliaktiivista rakkoa...

Tuntuu siis hassulta, että jos itsellänikin nuo fyysiset oireet ihan alkujaan näyttivät lähtevän tuosta limakalvojen "raaputuksesta", niin missä vaiheessa homma sitten menikin hormonaaliseksi ongelmaksi... :O On tämä monimutkaista. Noh, nykyään en koe tuota vaivaa erityisen ongelmalliseksi. Pieniä limakalvo- ja rakko-oireita ilmenee toisinaan, mutta aika usein saa myös olla oireettomana. Enemmän melkein on noi psyykkiset oireet häirinneet, koska on niin inhottavaa olla aina yhtäkkiä ihan haluton ja yliherkkä ilman mitään syytä.

Kivaa että olet löytänyt osaavan lääkärin! Muakin se gyne kovasti rauhoitteli, ja näytti ihan kuvastakin että se laskeumaksi luulemani poimu/poimut on vaan turvotusta siinä emättimen aukon reunoilla. Eli emättimen aukon ympärykset kello yhden ja yhdentoista kohdalta on jostain syystä turvoksissa. Vähän hassu kuvaus, mutta ehkä tosta sai selvän mitä tarkoitan. Tsekkasin vielä itse peilin kanssa, ja tosiaan, nyt käsitän että ei tuo mikään laskeuma ole.

Hämmästyttää vaan et jääkö se tuon näköiseksi koko loppuelämäkseni?! Gyne sanoi että eiköhän se siitä normalisoidu pian, mut se on ollu tuollainen nyt monta kuukautta. Noh sille ei sit mitään voi jos sellaiseks jää, pääasia ettei oo mitään vakavaa.

Gyne multakin kysyi, et jospa siitä kohtaa on kiihotettu joskus jotenkin vähän kovemmin. Saattaa olla! Esim. esileikin yhteydessä kun ei vielä ole kostunut, niin voi hyvin olla että kitka on ärsyttänyt aukon seutua. Mut tosiaan, missä vaiheessa se on sitten muuttunut hormoonien ja mielialan aiheuttamaksi. Niinhän se vaan on että kaikki vaikuttaa kaikkeen, mut enpä olis joskus vuosia sitten voinut kuvitellakaan että alapää limakalvoineen päivineen reagoisi mielen mukana. Ainoa mistä olin kuullut oli stressin aiheuttama hiiva ja epäsäännölliset vuodot. Aina oppii uutta!

Onneks tuo hillitön vuotaminen on nyt loppunut, eli en varmaankaan tarvii Terolut-kuuria.

Yhteistyössä