Hae Anna.fi-sivustolta

Kummalle aloitteen tekeminen kuuluu: miehelle vai naiselle?

Viestiketju osiossa 'Suhteita ja kohtaamisia' , käynnistäjänä Odotusta Pariisissa..., 19.08.2009.

1. En löytänyt tästä aiheesta "selkeää" ketjua, joten kokemuksia kaivataan. Kuuluuko aloitteen tekeminen nykyäänkin enemmän miehille vai ovatko miehet ja naiset tässä asiassa "tulleet tasoihin"? Jos on seurustellut esim. puoli vuotta, niin ei kai ole mies eikä mikään, jos ei siihen mennessä ole tehnyt kunnon aloitetta...vai onko näin?

2. kjufc Vierailija

3. 6767 Vierailija

Nyt on vuosi 2009 eikä 1970, aloitteen voi tehdä myös nainenkin. Kumpi vaan, enää ei pitäisi olla miesten ja naisten juttuja.

4. Aivan! Vierailija

Ja kyllä se jo 1970 kuului muistaakseni rohkeammalle ja nopeammalle, ainakin siihen suuntaan oltiin jo lujaa menossa. Ja eiköhän ne topakkaluonteiset ja reippaat naiset ole tehneeet sen omasta puolestaan kautta aikojen, jos ne tosin sitten poltettiinkin roviolla. Enää ei polteta :)

5. kikatusnauru Vierailija

hmm... mielenkiintoinen kysymys, jota olen itsekin pohtinut paljon. Itse olen 35 vee nainen, ja minun mielessäni aloite kuuluu miehelle. Ja siis nyt puhun kiinnostuksen osoittamisesta ja mahdollisen parisuhteen virittelemisestä, en aloitteesta seksiin. Oma kokemukseni myös on, että jos mies on kiinnostunut, niin kyllä hän myös sen aloitteen tekee.

Työkavereissani on kuitenkin paljon nuoria miehiä, siis 10-15 vuotta itseäni nuorempia, ja joskus tästä asiasta porukalla puhuttuamme aika moni ihan normaali nuori mies sanoi, että odottaa naisen tekevän aloitteen, koska itse kokevat olevansa liian ujoja. Ja samaan ilmiöön olen törmännyt eräällä urheilupainotteisella keskustelufoorumilla: siellä nuoret miehet pohtivat aidosti, että uskaltaisiko vai eikö uskaltaisi ja tuskailevt sen kanssa, kun nainen ei tee mitään.

Voisiko tässä olla joku sukupolvien välinen ero? Onko naisista tullut entistä aloitteellisempia ja miehistä vastaavasti aiempaa nössömpiä?

6. Sukupolvien välisestä erosta tuli mieleen myös ikäero. Jos mies on vaikkapa yli 10 vuotta naista vanhempi ja siis jo todella kokenut(itse siis vaikka 50), niin tuskinpa se enää ujoudesta olisi kiinni. Toisaalta mies, jos on fiksu, niin ei heti käy kiinni kuin sika limppuun... ;)

7. Minun mielestäni aloite kuuluu sille jota kiinnostaaa. Eli jos olet kiinnostunut, teet aloitteen. Monet ystävistäni pitivät minua hulluna kun tein aloitteita miehiä kohtaan, he itse toki istuskelivat nurkassa odottelemassa että joku huomaisi heidätkin. Yhdestä aloitteesta sitten alkoikin 10-vuotinen suhde.

8. Enpä usko, että on kysymys sukupolvien välisestä erosta. Tai ainakaan omalla kohdallani (ja ystävieni) en usko tähän. Olen itsekin reilu 3kymppinen ja ollut sellainen, että jos jotain haluan, niin en kyllä lepää laakereillani, vaan teen asialle jotain. Jos joku mies kiinnostaa, niin otan kyllä yhteyttä ja kysyn.

Tosin aika usein se on ollut se mies, joka on ehtinyt ensin (!), mutta jos ei olisi ehtinyt, niin ihan varmasti olisin ottanut vaan suoraan yhteyttä.

Minusta ei ole siihen, että makaisin vain ja odottaisin, että jotain tapahtuisi.

9. Minä en soita Vierailija

Mun mielestä myös aloitteen tekeminen kuuluu miehelle. Jotenkin siinä on vaan sitä vanhanajan ritarillista (ja erittäin miehekästä) romantiikkaa. Ärsyttää lähinnä mies joka oikein odottamalla odottaa naisen tekevän aloitteen ja samassa ajassa herra olisi voinut jo itsekin tehdä aloitteen. Kyse ei siis välttämättä ole miehellä ujoudessa vaan siinä, että miehistä on tullut itserakkaita, mihinkään itse kykenemättömiä laiskureita. Jos pokkaa on niin menee reippaana miehenä kysymään neitokaista ulos. Jos mies tekee aloitteen niin mies osoittaa olevansa naisesta tosissaan kiinnostunut. Jos nainen tekee aloitteen, mies voi aina ensimmäisen riidan tultua todeta, että itsepähän nainen hänet valitsi, ei mies suinkaan valinnnut naista. Märiskää miehet tähän sitten mitä tahansa. Ennemmin kuolen vaikka vanhana piikana kuin katselen saamattomia ja itserakkaita nahjuksia.

10. Se huutaa, jolla on hätä, sanoo sanonta ja on oikeassa, mutta ei siihen hätää tarvita.
    "Se sanoo, jolla on asiaa", on ihan yhtä hyvä versio.

Minusta aloitteen odottaminen toiselta, jos itsellä on asiaa, oli se toinen kumpaa sukupuolta tahansa, on ihan hassua. Toinen odottaa sitten ehkä samaa. Jos kysymys kerran on minulla, minä kysyn, vastauksen laatu ei tee kysymystä huonoksi.

11. Juuri tällä palstalla olen kommentoinut aloiteasiaa useammassakin ketjussa. Hämmästyttävää, kuinka paljon tänne kirjoittaa ihmisiä, jotka ovat ihastuneita työtoveriin, johonkin epämääräiseen asiakaskontaktiin, lapsensa opettajaan jne.

Jotensakin teinityttömäisesti he kyselevät täällä mihin voisivat ryhtyä kun ovat kuukausikaupalla kuolanneet nimenomaan aika yleisesti työtoveriaan. He pähkäilevät aikuisen! miehen ujoutta ja kyselevät voisivatko tehdä aloitteen. Ja saavat vastaukseksi, että olet hullu ellet pyydä kahville tms. Soittaminen, jos on saanut käsiinsä miekkosen puhelinnumeron on naiselle suorastaan kansalaisvelvollisuus. Mitä ihmettä - tuohan on jo seksuaalista häirintää työpaikalla.

Monet ressukat ovatkin neuvojen mukaan toimineet ja saaneet vastaansa häkeltyneen työtoverin vaivautuneissa merkeissä tai juuri nämä ujot ovat raivostuneet ja sanoneet suorat sanat. Pientä kevyttä flirttiä luonnollisesti ei ole olemassa, silloinhan ollaan välittömästi jo purjehtimassa kohti avioliiton satamaa. Ei jumalialessus, jos elämäntilanne ei salli etsiä kumppania muualta kuin duunista niin parasta jättää väliin.

Eipä silti, kyllä näitä aktiivisia naisia löytyy ketjusta kuin ketjusta. Näin jo ikäisenä ellinä en voi
    kuin pyöritellä silmiäni. Nimenomaan tuo, että saat kyllä aloitteentekemisen takaisin riitojen yhteydessä. Itserakkaita kusipäitähän ne ovat olleet siihenkin aikaan kun tyttö vielä päivysti lankapuhelimen ääressä täpinöissään (mutta ei itse soittanut) - mitenkähän nyt kun aloitteen teko näyttää lähes tyystin siirtyneen naiselle.

Kyse on luonnollisesti maailman yksinkertaisimmasta asiasta; vielä viime vuosituhannen viime kymmenillä sitä jontturaa piti miehen ruinata, nyt sitä tyrkytetään kyllästymiseen asti. Että se naisista saa, joka on nopein.

12. Anteeksi kuinka? Vierailija

Enpä usko, että on kysymys sukupolvien välisestä erosta. Tai ainakaan omalla kohdallani (ja ystävieni) en usko tähän. Olen itsekin reilu 3kymppinen ja ollut sellainen, että jos jotain haluan, niin en kyllä lepää laakereillani, vaan teen

Vertaatko äitiisi (n. 50 v)? Kyllä sen ikäiset ellit mielestäni vielä jättivät aloitteenteon miehelle. Joten näin ollen katsot olevasi vanhempaa sukupolvea (hih, onhan tuota ikää jo) ja vertaat 10-vuotiaisiin. Hui!

13. Anteeksi anteeksi Vierailija

ensimmäinen kappale on siis lainaus.

14. Onhan ne viiskymppiset naiset yhä markkinoilla, eivät ne kaikki pariutuneet lopuksi ikää silloin teini-iän jälkeen. Nyt moni niistä on aloitteita tekevä 50-v.nainen. Eli varmaan kuitenkin lähinnä yksilökysymys nykyään, ja kyllä aloitteita on osa naisista tehnyt kautta aikain. Tosin ennen varmaan todella paljon pienempi osa kuin nykyään.

Tuolle jontturanpohtijalle nyt voisi huomauttaa, etteivät kaikki sitä ensimmäisenä mieti, eli kyllä niitä aloitteita tehdään ihan ihmissuhteeseen, tutustumiseen. Eivät edes läheskään kaikki miehet aina mieti vain petiinmenoa, eli tässä ketjussa ei kai ollut kyse vain seksialoitteista, vaan aloitteesta kiinnostavan ihmisen suuntaan. Joskin ennen ehkä pyydettiin vähän keskittyneemmin sitä kättä, nyt muuta, mutta kyllä iso osa ihmisistä hakee kuitenkin yhä lähinnä sitä ylintä pääomaa... :)

15. lähinnä aiempaa aikaa kuin nykyisten 50-v. naisten nuoruutta. Siis tosiaan aiempia polvia. Tuon ikäluokan naiset ovat omassa tuttavapiirissäni ainakin olleet hyvinkin aktiivisia jo nuorina.

16. yksi vaaan Vierailija

Niinpä juuri, ihmissuhteiden pitää olla kaksisuuntaisia ja tasa-arvoisia. Yhteydenpdon pitää toimia molempiin suuntiin, eikä aina edellytetä että tpisen pitää aina ensimmäiseksi ottaa asia puheeksi tai kysyä asiasta. Jos toinen ei halua kertoa asiaa oma-aloiteisesti, niin sitten saa olla. Itselläni oli hyvinkin rakas läheinen, mutta hän ehdolisti minua ja minun olisi aina pitänyt olla se ehdottaja ja aloitteen tekijä. No, viimeisin viesti jonka luin, oli kun hän lähti ja toivotteli hyvää kesää ja jne... Soitin kerran perään ja kun ei mitään kuulunut niin annoin sitten se olla.

17. eli tässä ketjussa ei kai ollut kyse vain seksialoitteista, vaan aloitteesta kiinnostavan ihmisen suuntaan

Eli olemme kaikki vastanneet hiukan pieleen, sillä mieshän on jo olemassa. Mihin aloite - ystävyyteen nyt kun ollaan jo kiinnostuksessa?

18. Ei sinistä Vierailija

19. Selvennän hieman: eli tarkoitan lähinnä sitä seurustelun vaihetta, jossa aletaan "vakavoitua" eli suunnitella yhteistä tulevaisuutta ja ottaa esille esim. elämänarvot, mitä arvostaa elämässä eniten ja mikä on tärkeää jne. Perheenperustamiset ym. Kyllähän joillakin pareilla suhde etenee hyvinkin nopsasti, toiset hiihtävät hitaammin. Mutta uskotteko miehen ujouden olevan syynä siihen, ettei uskalla ottaa näitä elämän isoja "riskejä" eli että sitoutuisi naiseen, varsinkin silloin, jos mies on elänyt pitkässä suhteessa eli tavallaan osoittanut, että pystyy vakisuhteeseen?

20. 36v/m Vierailija

Aloitteen tekeminen kuuluu myös naiselle, ei vain miehelle.

Perustelut:

- elämme 2000-lukua ja tasa-arvon aikaa (aikakausi "nyrkin ja hellan" välissä elämiseen meni jo...)

- osalla naisista on kilahtanut tasa-arvo päähän, joka ilmenee mm. prinsessa-syndroomana, jonka mukaan maailma pyörii naisen ympärillä, ja miehen pitäisi pyyteettömästi toteuttaa pienemmätkin naisen oikut kuin kultainen noutaja

- naiset saavat vihdoin laittaa itsensä likoon myös aloitteen tekemisessä, eikä vain leikkiä vaikeasti tavoiteltavaa. Ennen kaikkea kokea sen, miltä tuntuu kohdata ylimielistä saati veemäistä käytöstä, jota miehet saavat kokea tämän päivän naisilta

21. Hyvä. Eriäviäkin mielipiteitä saadaan ; 36v/m: toki kai olet kokenut myös positiivisiakin asioita, esim. reippaasti aloitteita tekeviä naisia? Ja tuskin olet ujo, vai oletko?

22. Totta töriset Vierailija

Kyse ei siis välttämättä ole naisella ujoudessa vaan siinä, että naisista on tullut itserakkaita, mihinkään itse kykenemättömiä laiskureita.

Jos nainen tekee aloitteen, niin nainen osoittaa olevansa miehestä tosissaan kiinnostunut.

Jos mies tekee aloitteen, nainen voi aina ensimmäisen riidan tultua todeta, että itsepähän mies hänet valitsi, ei nainen suinkaan valinnut miestä.

"Märiskää naiset tähän sitten mitä tahansa."

23. Minä en soita Vierailija

Olen edelleen sitä mieltä mitä kirjoitin. Ja tiedän kyllä eläväni 2000-lukua mutta joissakin asioissa odotan, että mies vie ja nainen vikisee. 2000-luvulle kuuluu myös eriävät mielipiteet ja erilaiset ihmiset jotka eivät aina ajattele samalla tavalla asioista. Sorry boys:)

24. 36v/m Vierailija

Toki. Tähän mennessä olen sellaisen (naisen) kokenut/tutenut kerran eläissäni. Harmi vain, että ymmärsin tämä vasta jälkikäteen.

Kyllä ! Olen ujo siinä mielessä, että teen aloitteita vain harvoille ja valituille, ja vain tositarkoituksella. Mutta aloitteellisia naisia on aivan liian vähän :(

Paljon enemmän on naisia, jotka antavat itsestään ristiriitaisia signaaleja. Esimerkiksi ollaan samaan aikaan sekä kiinnostuneita että vaikeasti tavoiteltavia. Silloin on vaikea päätellä, mitä nainen ajattelee tai haluaa...

25. Siimanainen Vierailija

Omalla kohdallani kiinnostun miehestä, joka kiinnostuu minusta ja osoittaa sen. Me haluamme sen sadun prinssin, joka saa meidät tunteman itsemme naiseksi ja niin se vain on. Tasa-arvo on tullut, mutta kyllä naisia aina kiinnostaa mies, joka ottaa ohjat käsiin myös lähestymisessä. Oli nainen kuinka vahva tahansa tai miehekäskin, hänet voi hurmata miehekkyydellä: määrätietoisuudella ja huomionosoituksilla. Tässä ei ole mitään itsekästä, se on naisen luonne. Vaikeasti tavoiteltava nainen on älykäs, sen vain sanon. Hän ymmärtää, että miehet haluavat yhtä asiaa. Niinpä hän testaa, onko miehessä tarpeeksi miestä kesyttämään hänet. Siksi naiset viehtyvät helposti rikkaista miehistä; näillä on mahdollisuus luoda tämä illuusio pienellä vaivalla (suurella rahalla). Naisellinen nainen haluaa, että mies tekee vaikutuksen. Tämä ei muutu riippuen naisen rahanhimosta.

Oma mieheni on miehekkäin tapaamani mies. Hän ei omasta yhteiskunnalisesta asemastaan piitannut minua iskiessään 3 vuotta sitten. Hän oli itsevarma ja teki minulle kaikesta rimpuilustani huolimatta selväksi, että olen hänen naisensa. Hän ei ollut komein, rikkain tai edes hauskin mies, joka minua vikitteli. Hän oli mies, joka otti mitä tahtoi.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri