Kummien vaiko kummilapsen vanhempien velvollisuus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Kummalla on velvolisuus koittaa ylläpitää suhdetta kummin ja pienen, itse vielä kykenemättömän kummilapsen välillä? Meillä on tyttö 2,5v, jonka kummit lupasivat kesällä tulla kylään, kun tyttö täytti 2v. Samalla piti juhlia tytön isoveljen rippijuhlia. Aikanaan ollaankin tutustuttu tämän perheen kanssa toisiimme juuri näiden molempien perheiden isojen lasten kautta, esikoisemme on siis ollut hyvä ystävä tämän kummen pojan kanssa. Nämä ihmiset aikanaan itse suostuivat kovin mielellään sitten iltatähtemme kummeiksi. Niin, ensin oli tytön 2v synttärit, jolloin kummit snoivat, että ostivat lahjan, mutta haluavat tuoda sen itse mielummin kun että laittaisivat postissa. Ok, sehän olisikin ollut kiva juttu. Svttiin, että tulevat sit 3 viikon päästä kun on meillä myös rippijuhlat. Sen jälkeen eivät ole enää vastanneet puheluihin, eivätkä tekstiviesteihin. Soiteltiin monesti laitettiin viestiä, että tervetuloa... ei mitään vastausta. Sen verran olen tarkastanut yhteisiltä tutuiltamme, että he ovat kunnossa. Vaan ihmetyttää, etteivät mitään yhteyttä pidä. Eivätkä salli näköjään meidänkään pitävän.
Harmittaa, kun tyttökin kysyy jo kummitätiä, kun isommat lapset puhuu kummeistaan ja soittelevat kummiloihin. Mutta että, onko se yhteydenpitovelvollisuus minulla vai enemmänkin heillä, sitä olen alkanut pohtimaan?

Kurja tilanne. Te olette kyllä mielestäni tehneet jo tarpeeksi, kun olette koittaneet ottaa yhteyttä. Mun mielestä molemminpuolinen yhteydenpito on hyvästä. Eli ei ole varsinaisesti kummankaan tehtävä, vaan molemmat huolehtivat siitä, että yhteys säilyy.

Kyllä mä oletan että kummit ovat kiinnostuneita kummilapsestaan ja kyselevät kuulumisia ihan ilman että mun täytyy soittaa niille ja ilmottaa miten muksulla menee..

Yhteyttä tosin pidetään muutenkin.
Tosi ikävä tilanne tuollainen.

Mä varmaan hommaisin lapselle lisää kummeja, sellaisista, jotka pitävät yhteyttä jo muutenkin. Silloin lapsi saisi olla yhteydssä kummeihinsa ja ne entiset sais unohtaa...

Tänään oli viimeinen päivä tulla kortteja ennen joulua. Eipä tullut korttiakaan tytölle kummeilta. Vaivihkaa kirjoitin itse tytölle kortin ja annoin sen, kun kaikki muut lapset innossaan laittoivat kummiensa lähettämiä kortteja seinälle joulukalenterin alle. Ei siinä mitään jos eivät lahjaa laita, kun korttikin ois iso ilo lapselle. Ainakin meillä. Me kyllä ainakin laitettiin kummilaan kortti sekä tytön nimellä että meidän perheeltä. Viimevuonna tyttö vielä sai kortin ja silloin oitettiin ja kiiteltiin ja kerrottiin miten pikkutyttö ilahtui ihan omasta nimikkopostista. No nyt ei sit suotu sitäkään iloa sit.

mua jaksaa hämmästyttää miten te paisuttelette tuota kummiutta niin paljon B) eihän ne lapset sitä osais surra jos vanhemmat ei tekis siitä niin isoa asiaa, että tuokaapa nyt kaikki ne kummien kortit tähän kasaan.

Alkuperäinen kirjoittaja VanHelsing:
mua jaksaa hämmästyttää miten te paisuttelette tuota kummiutta niin paljon B) eihän ne lapset sitä osais surra jos vanhemmat ei tekis siitä niin isoa asiaa, että tuokaapa nyt kaikki ne kummien kortit tähän kasaan.

Siis kun haetaan posti niin tottakai lapset kysyy keltä tuli kortteja. pitääkö sit sanoa, että nää on vaan jotain vieraita? kun sanon, että tää on kummisedältä, ja tää sulle sun kummeilta ja lapset kysyy että saako laittaa seinään kuten mä laitan kaikki muutkin saapuneet joulukortit niin eikö sais antaa laittaa. pitäskö sanoa, että ei saa laittaa kun kaikille ei oo. Mutta harmittaahan se toki kun muut saa kortin kummeilta ja yks jää ilman. Huomaa sen paisuttelemattakin. eli mä en pyydä erikseen kaikkia tuomaan korttisaalistaan esille missään vaiheessa.

Ei meillä ole ainakaan jaksettu väkisin pitää ihmissuhteita yllä, aikamme on yritetty omalta osaltamme muutamien kanssa tuloksetta. Vaikka kummiksi pyydettäessä ovat olleet intoa täynnä, niin ei se into ole sitten kuitenkaan riittänyt kaikilla. Ne lapset keiden kummit ovat osoittautuneet vähän huonoiksi valinnoiksi, ovat hienosti ohjautuneet muiden tuttujemme ja sukulaistemme "lapsiystäviksi".
Nykyäänhän on mahdollista myös lisätä kummeja, jos tilanne on kovin ongelmallinen... mutta ojasta allikkoon, kohta voi olla liuta kummeja jotka eivät pidä yhteyttä.

Yhteistyössä