Hae Anna.fi-sivustolta

1. Anna.fi:n keskustelut siirtyvät Kaksplus.fi:n alle 1.12.2020.

Tästä syystä käyttäjätunnukset lakkaavat toimimasta. Voit luoda uudet tunnukset Kaksplus.fissä osoitteessa keskustelu.kaksplus.fi/register

Tervetuloa edelleen keskustelemaan kiinnostavista aiheista osoitteeseen keskustelu.kaksplus.fi

Ystävällisin terveisin,

Annan toimitus
    Dismiss Notice

Kummin "ostovelvollisuus"?

Viestiketju osiossa 'Säästöpossu' , käynnistäjänä missä raja, 16.02.2009.

1. vast. Vierailija

No jos se on vain vihjailua, niin ehkä olet käsittänyt asian väärin? Kun eivät kerran suoraan kysy?

Itse jatkaisin samalla linjalla "Joo aivan totta, nykyään on kaikki niin kallista. Hyvä kun itselleen saa ruuan ostettua". Eli käsitä sitten itse tahdikkaasti asia "väärin" ja vie keskustelu yleisille lamakeskustelu- raiteille, jos vaikka se alkuperäinen tarkoitus onkin niin julkea kuin epäilet sen olevan.

2. huhhuuuu Vierailija

No tollasiin jos pyydettäis, johan pitäisin pienen kurinpalautussaarnan- aikuisille.

3. vainiin Vierailija

Olen kummi ilman kummin vlevollisuuksia!
    Olin iloinen, kun minut pyydettiin kummiksi, mutta heti toimituksen jälkeen, lapsen äiti ilmoitti:"ei sinulla ole mitään velvollisuuksia tämän jälkeen".

4. ihme juttu Vierailija

5. ??????????? Vierailija

Onko tämä kummi, joka ei tiedä olevansa lapsesi kummi, siis ihan virallinen kummi? Jos on, niin käytännössä olet siis ristiäisissä ilmoittanut papille hänen nimensä ilman hänen suostumustaan? Miten voit olla noin moraaliton?

6. kyl vastuu on Vierailija

Miksi ruveta edes jonkun lapsen kummiksi,jos ei kanna vastuuta?
    Kyllä kummilla minun miesestäni on jonkunlainen vastuu lapsen kasvatuksessa.
    Merkkipäivät hyvä muistaa ainaki 18 ikävuoteen.

7. kummitussetä Vierailija

Merkkipäivien muistamisella ja vastuulla kasvatuksesta ei ole kyllä mitään tekemistä keskenään. Kerrotko mitä tuolla vastuulla tarkoitat oikeasti?

8. kummi usealle Vierailija

Kummin tehtävä on huolehtia lapsen kristillisestä kasvattamisesta. Kummin velvollisuuksiin ei kuulu lahjojen ostaminen. Pitäisiköhän sinun käydä keskustelemassa papin kanssa, jotta oppisit, mitä ovat kummin tehtävät. Voit rukoilla kummilapsesi puolesta ja voit opettaa rukoilua kummilapsellesi. Voitte lukea lasten Raamattua ja voit opastaa vanhempia viemään lapsen seurakunnan kerhoon ja pyhäkouluun, jossa lapsi kuulee Jumalan sanaa.

Minusta on naurettavaa, että ei-uskovaiset ihmiset selittävät ihan tohkeissaan, että kummin tehtävä on kantaa lapselle lahjoja. Kummin tehtävä on kantaa lapsi Hyvän Paimenen luo, eli opastaa lasta kristillisessä uskossa ja elämässä.

9. kyl vastuu on Vierailija

Olen samaa mieltä,mutta meneppä puhumaan jollekkin 13-18vuotiselle Jumalasta kadulla viikonloppuna.Tulee meinaan turpaan ihan varmasti.

10. kummi usealle Vierailija

En suosittele, että kadulla menisi teinejä "käännyttämään", vaikka kyllä näitä lappujen jakelijoitakin näkee. Mutta tässä ketjussa oli puhe kummien tehtävistä, joten olettaisin, että kummit tapaavat kummilapsiaan jossakin muualla kuin viikonloppuisin kadulla. Hengelliset asiat ovat herkkiä ja niitä onkin parasta käsitellä lapsen ja nuoren kanssa rauhallisessa paikassa, vaikka kotona. Lapsen kavereitten ei tarvitse silloin olla läsnä. Joskus lapsella tai nuorella voi olla sellaisia kysymyksiä, joita hän ei halua esittää kavereidensa kuullen, mutta haluaisi kysyä joltakin aikuiselta. Minä käyn tapaamassa kummilapsiani heidän kotonaan. Ihan pienestä asti on puhuttu uskon asioista ja lapset suhtautuvat niihin luontevasti.

11. Jos ei joku muista .
    Kaikki alkoi tästä.

12. uppia Vierailija

13. kummittelija Vierailija

Ap, ootko ihan varma, että olet tulkinnut vihjailut oikein? Ehkäpä sinulle vaan on kerrottu realiteetit; lapsiperheillä on vähän rahaa ja paljon menoja.

Omia kummilapsiani pyrin ilahduttamaan milloin vain pystyn. Rahaa ei ole meilläkään, mut jos oisin, ostaisin kummipojilleni kaikenlaista ihanaa. Kun siihen ei ole varaa, niin pientä yllätystä pyri järjestämään kuitenkin. Esimerkiksi koulujen loppuessa lähtee kummipojalle leffaliput ja karkkirhaa kirjepostina, että pääsee rentoutumaan ahkeroinnin jälkeen. Heillä kun on todella tiukkaa, niin tiedän, että jo sekin on hänelle iso juttu että saa mennä kauppaan ja ostaa omalla rahalla mitä vaan haluaa.

14. Meillä on kolme kummilasta. Pistetään kaikille rahaa tilille joka kuukausi (iästä riippuen 5-15 eur). Mutta ei sitten viedä koskaan mitään muuta, käydään kyllä niin usein kun mahdollista (ei asuta samalla paikkakunnalla) ja lähetellään kortteja reissuista. Nuo summat ei meillä tunnu, mutta vuosien varrella muuttuvat ihan kohtuullisiksi noille muksuille.

15. Mimmi** Vierailija

Minulla ei ole itsellä lapsia, testamenttaan kaiken jäljelle jäävän omaisuuteni kummilapselleni ja hänen veljelleen. Näin olen ajatellut.

16. Tykkään muistaa pienesti kummilasta, ei ole mikään velvoite vaan ilo.

Kerran tosin mainittiin toisen kummilapsen kohdalla "että kyllä se raha on kaikkein paras sille x henkilölle, saapahan sitte itte ostaa mitä tykkää"....

En olisi voinut enempää olla eri mieltä mutta tuollaisissa tilanteissa on paras vaieta (ja edelleen itse tehdä ne valinnat enempiä kyselemättä).

17. Noora Elviira Vierailija

Olen yhdelle kummi,myönnän olevani huono kummi. Olen huono ostelemaan lahjoja tai muistamaan muuten. Kun kummilapseni oli pieni yritin häneen kontaktia,kummilapsen äiti esti sen,hän oli kait mustasukkainen?
    Kummilapsen äiti soitti, että kummilapseni pääsee ripille,panin lahjan menemään. Ylioppilasjuhliin en saanut kutsua menin kuitenkin,ammvalmistujaisiin en saanut kutsua enkä muistanut mitenkään.
    Kummilapseni on yli 20v,muutamia joulukortteja on tullut häneltä,minkäänlaista henkilökohtaista kontaktia ei ole koskaan syntynyt. En ole koskaan ollut samalla aaltopituudella kummilapseni vanhempien kanssa ja olin hyvin nuori kun kummeuteni alkoi. Vähäisistä muistamisistakin kiitos on ollut lujassa.

18. jepulisss Vierailija

Minulta kysyttiin jouluna ihan suoraan minkä hintaisen lahjan olin ajatellut ostaa 3 v. kummipojalle (=kaverin lapsi), kun kysyin mitä voisin pojalle hankkia. Siis pojan äiti kysyi paljonko olen valmis laittamaan lahjaan. Kun sanoin, etten ole ajatellut asiaa, hän pyysi ostamaan 30 e arvoiset housut. Noh ostin pojalle sitten ne 30 e arvoiset housut, jotka äiti pyysi!!! Itsellänikään ei ole niin kalliita housuja, mutta mitä olisin sanonut siihen?!? Mielestäni aikas törkeää.

Pojalla on jo kaikki mahdollinen, joten on vaikeaa keksiä mitä enää ostaisi. Olisi myös tyhmää antaa pelkkää rahaa kummipojalle. Noin pieni ei vielä tajua sen päälle. Kaverini sanoi käyttävänsä itseensä rahat, jotka mummo pojalle antaa ja, että pojalla ei ole edes pankkitiliä vielä.

19. jepulisss Vierailija

Mä laitan omalleni 10-20 e kuussa. Eipä tulisi mieleenkään laittaa kummilapselle joka kk rahaa...

20. jepulisss Vierailija

Selvennykseksi: Törkeää tuossa oli se, että oma lapseni ei kulje noin kalliissa vaatteissa, koska meillä ei ole niihin varaa. Hänelle kelpaa H&M:n ja Lindexin kuteet. Jäi hieman paha mieli. Ei hoitovapaalla ollessa ole kamalasti ylimääräistä. Oma vika tietty...olisi pitänyt rohkeasti sanoa, että ei ole varaa. Kaverini on aika äkkipikainen ja on valmis katkaisemaan jopa välit, jos asiat eivät mene hänen toivomalla tavalla. Kummipojan takia en halua, että välit menee poikki. Tällä viikolla olen nähnyt häntä 2 kertaa =) Kummeudessa minulle on tärkeää antaa aikaani lapselle...kun taas vanhemmat haluavat kalliita merkkilahjoja ja rahaa.

21. lapsille maistuu Vierailija

Onko lahja pakko aina ostaa? Lahjan voi tehdä itse tai lahja voi olla esim. aikaa. Vein kerran lahjaksi itse leipomani kakun. Kaikkein pettynein taisi olla lapsen äiti, mutta naperoille kakku maistui hyvin.

22. Epäajatustenlukija Vierailija

Minusta ystäväsi ei käyttäytynyt mitenkään törkeästi. Hän haluasi tietää, paljonko pystyt lahjaan laittamaan rahaa. Miten muuten hän voisi kertoa sinulle lahjatoiveen, itsehän kysyit mitä voisit hankkia? Kun sitten et suostunut vastaamaan, hän ilmeisesti arvio että 30e:n arvoinen lahja lienee sopiva ja esitti sen toiveen (jota itse kysyit!!!). Jos itsellä ei ole raha tiukalla, ei todellakaan välttämättä älyä että 30e on jollekin liian iso summa.

Eli tämähän meni näin

- Kysyt mitä ystäväsi haluaisi lahjaksi
    - Ystäväsi kysyy, minkä hintaluokan toivetta haluat
    - Sinä et osaa sanoa hintahaarukkaa
    - Ystäväsi arvioi, että 30e:n lahja lienee sopiva, ja esittää sen mukaisen toiveen.

SINUN olisi pitänyt joko jo alussa sanoa, että "ajattelin jotain 10-20 euron lahjaa, mikähän olisi sopiva" tai viimeistään lahjatoiveen kuultuasi sanoa, että toive on aika kallis, olisiko jotain vähän edullisempaa toivetta? Minusta siis ystäväsi ei tehnyt mitään väärää, eihän hän voi tietää että 30e on sinulle liikaa kun et kerran itse mitään suostunut sanomaan...

23. O tempore, o mores Vierailija

No haloo! Kummilapsen äidillä siis oli se perusoletus, että kummi on velvollinen lahjan ostamaan ja sitten vielä kehtaa tivata suoraan, miten paljon rahaa hoitovapaalla oleva kummi on valmis lahjaan laittamaan. MInusta on täysin ymmärrettävää, ettei tuollaiseen kysymykseen osaa mitään vastata. MInä ainakin pahoittaisin mieleni moisesta tökeryydestä niin, että menisin hiljaiseksi. Kummin tehtävänä on lapsen kristillinen kasvatus! Muistetaanpa se, nykyajan mammonanpalvojat.

24. Epäajatustenlukija Vierailija

Jepuliss kysyi ITSE ensin, mitä ostaisi lapselle lahjaksi! Olisiko äidin siinä vaiheessa pitänyt alkaa kieltelemään, että älä nyt osta mitään, ei tartte? Tai sanoa "ihan sama, osta mitä haluat"? Jos IHAN ITSE kysyy, mitä ostaisi lahjaksi, niin ei ole vastaajan vika jos menee tekemään sen virheen, että vastaa, haloo! Ja minusta on päinvastoin kohteliasta kysellä ennen lahjatoivetta (jonka siis jepuliss ITSE pyysi kertomaan), että minkä hintatason toiveen saa esittää. Tällähän äiti nimenomaan yritti selvittää, ettei esitä liian hinnakasta toivetta.

Mikähän sitten olisi se kohtelias tapa vastata lahjatoivekyselyyn, kun kerran tuo on niin pöyristyttävä? Jos kursailee "ihan sama, ei tartte mitään" niin lahjanantajan kysymys oli ihan turha. Siinäpä sitten antaa jonkun ihan turhan tavaran tai jotain, mitä saajalla jo on. Jättäisi kysymättä, niin selviäisivät molemmat helpommalla.

Tai jos kyselyyn kuitenkin saa vastata, niin pitäisikö alkaa luettelemaan eri hintaisia lahjoja, joista kysyjä saisi sitten itse valita (kun hintaluokkaa ei kerran saanut kysyä)? Mutta ei, tällainen lahjalistan tekeminen se vasta töykeää olisikin! Ja sitten se viimeinen vaihtoehto, johon esimerkin äitikin päätyi kun Jepuliss ei osannut itse sanoa sopivaa hintaluokkaa: lahjakyselyn saava arvioi itse mikä olisi lahjanantajalle sopiva summa, ja esittää sen hintaluokan lahjatoiveen. Ja taas menee pieleen, jos/kun toiveen esittäjälle ei olekaan tarkkaa tietoa kysyjän rahatilanteesta, vaan toivoja menee vahingossa esittämään liian kalliin toiveen!

Avatkaa ne suunne perhana, tai pitäkää jo alusta asti kiinni ilman lahjatoiveiden kyselyä, niin ei tartte tulla tänne itkemään!

25. Parasta olisi Vierailija

että se lahjatoive olisi max 10 euron luokkaa.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri