Kummiudesta ummikolle.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maija

Vieras
Olen helluntailainen ja meillä ei ole ns. kummiutta. Lapselle pidetään nimijuhla, jossa on mukana pastori siunaamassa elämäntaipaleelle.

Lähes koko suku ja suurin osa lähipiiristä tulee samoista kuvioista, joten kummius on jäänyt vieraaksi ja en ole KOSKAAN olliut ristiäisissä.

No nyt hyvät luterilaiset ystävät ovat pyytäneet meitä kummeiksi ja toki ilomielin suostuimme. Hengellinen idea kummiudesta ja tärkeänä aikuisena olemisesta muistamiseen on meille selvä.
Mutta mitää pitää ottaa ristiäisissä huomioon? Joku erityinen lahja tms? Pukeutuminen?

Voi kuullostaa hassulta mutta näitä mietin....

Lahja voi olla vaikka valokuvakehys tms. Kysele vaikka vanhemmilta onko heillä toiveita. Kummilusikka on sellainen perinteinen lahja mutta ei mikään pakollinen. Mekään emme kummina ollessamme sellaista ostaneet vanhempien toivomuksesta.
Pukeutuminen siisteihin vähän parempiin vaatteisiin. Ei mitkään juhlajuhlavaatteet tarvitse olla.

Itse ostimme lasten kuvaraamatun vanhempien toivomuksesta. Isovelikin oli saanut sellaisen.

Osallistutteko te ihan luterilaiseen ristiäistapahtumaankin? Kysyn vaan mielenkiinnolla. Minulla on helluntalaisia ystäviä, joilla on vahva mielipide asiasta. He eivät ymmärrä lapsikastetta vaan aikuiskaste on ainut oikea. Jos joskus saan lapsen ja kastan hänet, luulen,että ystäväni eivät tulisi ristiäistapahtumaan.
Itse en ole siis helluntalainen.

Kyllä luterilaiseen osallistutaan. KAstekysymys on joillekin ehdoton. Itse ajattelemme niin ettei siitä kasteesta vauvalle haittaa ole, mutta lopullinen uskonvalinta tehtävä sitten kun itse ymmärtää asian ja omasta vapaasta tahdosta.

itse kastetilaisuudessa kummit voivat osallistua muutenkin kuin lasta sylissä pitämällä toimitukseen. tosin tästä kannattaa keskustella lapsen vanhempien kanssa. kummi voi siis esim. lukea ääneen lasten evankeliumin.

lapsen vanhemmilta kannattaa kysellä lahjatoivomusia. tiedän yhden kummisedän, joka antoi 5? lahjarahaa... vähän hymyilytti :)

Lahjaksi mieluiten sellainen esine jota lapsi haluaa kuljettaa koko ikänsä mukanaan ja asettaa omassa kodissakin näkyvälle paikalle. Itse ostin ajattomat kehykset ja teetin niihin kuvan kummitytöstä ja kehysten taakse tuli kaiverruslaatta jossa nimi, syntymäaika, -päivä ja -paino.

Mä olen itse saanut aikanaan kastelahjaksi hopeisen kynttilänjalan ja on paljon kivempi kuin vaikka kastekehys. Missä niitä säilytellä sitten kun on aikuinen? Jos kyseessä on tyttölapsi joku kaunis riipuskin voisi olla sopiva. Kaverin lapsille on mummo ostanut kastelahjaksi molemmille pienet kultaiset enkeliriipukset. Tytöt käyttää niitä juhlissa nyt kun ovat 4 ja 6v.

Mun mielestä nuo hammasrasiat ja vauvojen sormukset on enemmän lahjoja lapsen vanhemmille kuin lapselle itselleen.

5v lahjaksi sain samalta kummilta Sarpanevan numeroidun pienen maljakon. Se on nyt aikuisena tosi kiva vaikka lapsena varmaan en ole paljon tuota maljakkoa arvostanut.

Yhteistyössä