Kumpi kokoonpano (lapset) perheessä on mielestäsi lasten kannalta parempi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PenniMenniläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

PenniMenniläinen

Vieras
a) kolme lasta, vahin poika, sitten tyttö 1,5v ikäerolla poikaan ja viimeisenä tyttö 5v ikäerolla keskimmäiseen (vanhempaan tyttöön) ja siis 6,5v ikäerolla esikoispoikaan.

b) kaksi lasta, vanhempi tyttö ja nuorempi poika, ikäero 4 vuotta.

Kysyn, koska meidän perhepiirissä tällaiset tapaukset ja eräät ihmiset pitää toista noista (en nyt kerro kumpaa) lasten kannalta paaaljon parempana ja toisen perheen "kokoonpanoa" arvostellaan lasten/jonkun lapsen kannalta epäedulliseksi... Itse en ole samoilla linjoilla.

B-vaihtoehtoa kaiketi suositaan. Sen mä noista ottaisin jos pitäisi valita, en ehkä haluaisi kolmea lasta. Omat p8v ja t7v. Ja lastenkin kannalta ajateltuna perheen b lapset saaneet enemmän huomiota vanhemmiltaan.

Toisaalta esim. A-vaihtoehdossa äiti pystyi olla kotona vanhempien lasten mennessä kouluun... Ja vanhemmilla lapsilla seuraa toisistaan kun äiti hoitaa kuopusta. Pienin on isompien lellikki.

[QUOTE="...";26075718]No vittu ihan sama. Enemmän vaikuttaa se, millaiset vanhemmat ovat ja millaisen kodin he lapsille pystyvät tarjoamaan.[/QUOTE]

Oikein hyvät kodit on molemmilla lapsilla. Lapsiin panostetaan.

Se kumpi vanhemmista tuntuu paremmalta.

Sukupuoliin nyt ei pysty vaikuttamaan enkä pidä niitä edes oleellisina. Meillä on sukupuolia myöten about juuri tuo a-tilanne ja meille sopii koska haluttiin ensin kaksi lasta lyhyellä ikäerolla ja sitten taukoa minkä jälkeen 1-2 lasta. Ikävää olisi jos olisi joutunut kakkosta odottelemaan monta vuotta ja sitten lapsiluku olisi jäänyt "vajaaksi".

Niille taas ketkä haluavat kaksi lasta pidemmällä ikäerolla sopii jälkimmäinen paremmin.

Riippuu paitsi vanhemmista, myös mielestäni vielä enemmän lapsista ja heidän (synnynnäisestä) temperamentistaan (mikä taas puolestaan vaikuttaa sisarussuhteiden kehittymiseen).

Mahdotonta siis etukäteen arvioida kumpi kukoonpano toimii paremmin. Jokainen tilanne on aina yksilöllinen.

Lapsikeskeisille vanhemmille sopii kolme lastasuht pienillä ikäeroilla. Jos taas lapsen kanssa oleminen tuntuu rankalta, neljä vuotta ikäeroa on varmaankin ihan kiva. Mutta itselläni siis kolme alle kouluikäistä, ja on hauskaa kun tekevät samoja juttuja ja vaatteet menee ristiin jne. Kaikki hulina kerralla!

Mun lapsilla on 10v ikäero, ja mun mielestä oikein hyvä ja mulle sopiva :D Poika täyttää kesällä 13v ja tyttö alkusyksystä 3v... Ikäero johtuu tosin siitä, että olin yksin pojan kanssa pitkään ennenkuin tapasin tytön isän, mutta yhtään aikaisemmin en oliskaan toista lasta halunnut, isoveljestä on TOSI iso apu tytön kanssa ja tulevat hyvin toimeen keskenään, tyttö on isoveljen silmäterä <3

Yhteistyössä