Kumpi parempi ajankohta luopua tutista??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen tytön äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kolmen tytön äiti

Vieras
Tyttö jo 2,5-v.ja yhä tutti nukkuessa..*hävettää*..Meidän kolmas lapsi ja pisimpään ollut tutti käytössä,tyttö hirveän temperamenttinen ja tahtoa täynnä,ollut haastava.Ehkä sen takia ei ole "jaksanut" alkaa tutista luopumiseen..Ei ole ikinä nukkunutkaan hyvin.
Nyt ensi viikola alkaa taas päiväkoti ja havahduin siihen,että kesä meni,eikä tutista luovuttu!Tänä aamuna tyttö sanoi,ettei tarvitse tuttia..Mutta luulenpa,että kohta mieli muuttuu..Olen kuitenkin ajatellut,että nyt jos koskaan jättäisi tutit oraville,enne kuin tarhakin alkaa..Mutta onko teidän mielestä hyvä ajankohta nyt,kun arki muuttuu(ehtiikö parissa päivässä tottua tutittomuuteen) vai pitäiskö odottaa,että menee vähän aikaa uuta arkea syksyllä..?
Ja EN kaipaa kommentteja tyyliin "Noin isolla vielä tutti ym." Tiedän..

minä otin niin että päikkyjen aikaan opeteltiin ilman tuttia nukkumaan,seuraavana päivänä päikyt ja sitten yö unet ilman tuttia ja kokonaan jäi pois.
ikää 1.9kk

No ei 2,5v mikään iso ole, mutta nythän on hyvä aika, kun kerran itse on siihen valmis. Voi sitten vedota, että itse annoit tutin pois. Ostakaa, joku kiva juttu jonka voi ottaa silloin, kun tutittaa vaikka kirja.
Tutti on hoidossa aika huono juttu, kun lapsi ei siitä osaa oikein huolehtia.

Me vietiin pojan kanssa tutit oravavauvoille postilaatikkoon ja sen jälkeen lähdettiin lenkille. Lenkiltä palattuamme oravavauvat olivat vieneet tutit, mutta tilalle oli tullut kiitokseksi tuteista salama-auto ja autot-elokuva. Poika oli todella tyytyväinen. Itse kertoi innoissaan monta päivää vaihtokaupasta. Ei siis itkenyt lainkaan tutin perään. Poika oli silloin vähän vajaa 2v. Rohkeasti vaan tutit heti pois! =)

Jos jäät odottamaan niin kauan, et Nico-Pedderi itse tekee asiassa päätöksen, niin voi hyvinkin olla neljä vuotias, ennen kuin tutti lähtee. Näin oli tutun lapsella. Vasta sitten tutti pois, kun lapsi itse halusi, koska pitäähän lapsen itse saada päättää omista asioistaan :headwall: Oli muuten aika nolon näköistä, kun iso lapsi sössötti tutti suussa, vaikka osasi puhua täysin normaalisti.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt äkkiä tutti pois:
Jos jäät odottamaan niin kauan, et Nico-Pedderi itse tekee asiassa päätöksen, niin voi hyvinkin olla neljä vuotias, ennen kuin tutti lähtee. Näin oli tutun lapsella. Vasta sitten tutti pois, kun lapsi itse halusi, koska pitäähän lapsen itse saada päättää omista asioistaan :headwall: Oli muuten aika nolon näköistä, kun iso lapsi sössötti tutti suussa, vaikka osasi puhua täysin normaalisti.

Ääliö.

Nyt juuri tuti pois jos lapsi on itsekin ehdotellut.
Meillä tutti annettiin pupuille keväällä ja nyt 2 ja puolivuotias tyttö vei tiri vauvalle iltapullonsa.
Höpöttelee vaan iltaisin miten iso tyttö on.
Minusta tuntuisi ihan järkevälle jättää se nyt ennen hoidon alkua pois.
Voipi olla sitten stressaavampaa kun on hoitorumba yn. niin tehdä tuota.Pitkittyy sitte ehkä helposti.

Itse oon pitäny rajana tuota kahta vuotta. Keskimmäinen luopui tutista 2 vuotta täytettyään. Ne vain heitettiin pois ja annettiin tulevalle vauvalle joka syntyi n. 4 kk tästä. Hyvin luopui. Ei vaikeuksia.

Samana päivänä oli hammaslääkäri ja sanoi että tytöllä jo alkavaa avopurentaa johtuen tutin ja tuttipullon käytöstä, tyttö jätti vähän ennemmin pullon pois ja samana päivänä luopui sitten tutista, kun hammaslääkäriltä tulimme.

Nykyään joskus kun itkee, sanon että laitanko tutin suuhun? Sanoo nauraen: Mä oon syöny jo mun tutit. :D Eikä tuttia oo kyselly kun siitä luopui.

Esikoinen jätti tutin n. 6-7 kk:n iässä pois itte. Keskimmäiselle siis sanoin että annetaan vauvan syödä tuttia. Meillä ollutkin lähinnä nukahtamisvaiheessa tutti. Puhuivat aikaisin ja vaikeaa tutti suussa, eivät päivällä tarvinneet kuin päiväuniaikaan yleensä ja yöunille mentäessä.

Sanotaan että jos tutista vaikeampi luopua mitä vanhemmaksi antaa sitä imeä. Tiedän lapsia jotka ovat salaa imeneet koulussa veskissäkin vielä tuttia. Ehkä hyvä vierottaa jossain vaiheessa.