Kumpi parempi matkakohde pienten lasten kanssa, Kööpenhamina vai Oslo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mörköäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mörköäiti

Tunnettu jäsen
03.08.2011
12 670
576
113
Lasten kanssa ei ole vielä tullut käytyä kummassakaan, Kööpenhaminassa kyllä muuten jokunen vuosi sitten. Kumpi näistä olisi lasten kannalta ja lasten kanssa kivempi matkakohde? Saa kertoa omia kokemuksia ja suosituksia. Millaisia lapsia kiinnostavia matkakohteita tai muuta kivaa näistä löytyy? Kummassa on helpompi liikkua rattaiden kanssa? Pääseekö lentoasemalta esim. metrolla tai matalalattiabussilla keskustaan (tämän tiedon nyt löytää helposti muutenkin, mutta laitan samaan kysymyslistaan silti)?

Sanoisin että menee aika lailla tasan, molemmat helppoja ja kivoja lasten kanssa. Jos pakko valita niin ehkä kööpenhamina jopa hieman menee edelle. Sorry, ei perusteluita :)

No vähän olen huono sanomaan, koska Oslossa en ole käynyt. Mutta pienen vauvan kanssa Kööpenhamina oli kiva kohde. Junalla pääsee lentokentältä keskustaan tai oikeastaan metrolla siis. Liekö paikallisjuna halvempii kun niillä laitureilla notkui se päihderiippuvaisten näköisten sakki. Kerta junassa riitti... Se metro oli eri kerroksessa ja aivan ihanan siisti, valoisa, hyvin oli lipuntarkastajia ja matkustajat näytti olevan ns. parempaa porukkaa. Sillä pääsi sille ihanalle hiekkasaarelle, eläintarhaan. Tivoliin taidettiin mennä se ainut junamatka, tosin käveltiin pois eikä ollut pitkä matka. Pieni merenneito ja nuo linnat oli ihan kivan kävelymatkan päässä keskustasta. Eli nuo kohteet oli meille ne mitä aikuiset halusi nähdä (vauvalta ei kysytty) ja on varmaan tosi kivoja isompien lasten kanssa myös. Kävelykatu oli myös tosi rauhallinen, yksi aineissa oleva nähtiin 5 päivän aikana, muuten ei edes humalassa olevia.

Alkuperäinen kirjoittaja köpis;28276901:
Kävelykatu oli myös tosi rauhallinen, yksi aineissa oleva nähtiin 5 päivän aikana, muuten ei edes humalassa olevia.

Se on tosiaan jännä juttu. Pohjolan huumekeskuksen vapaakaupunki on selvästi päihteettömämpi mitä Helsinki.

Mä ehkä valitsisin Kööpenhaminan. En ole itse siellä ollut lasten kanssa, mutta olen kullut monen suosittelevan sitä. Siellä on mm. Tivoli, zoologinen puutarha, planetaario, sekä tänäpääsiäisenä avattu akvaario, joka on pohjoismaissa ainutlaatuinen. Sekä Eksperimentarium, Experimentarium: Forside

Kastrupilta on keskustaan n. 20min, junalla.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="hippi";28277022]Se on tosiaan jännä juttu. Pohjolan huumekeskuksen vapaakaupunki on selvästi päihteettömämpi mitä Helsinki.[/QUOTE]

Juu mutta päärautatieasema oli aika karsee jo alkuillasta verrattuna Helsingin vastaavaan. Eikä kyllä vapaakaupungissa viitsitty käydä. Oli just ammuttu jotain toimittajaa ennen meidän reissua, kun oli mennyt kamera kädessä liikkumaan. Ilmeisesti hyväksyttävää kun oli rikkonut sääntöä ettei sais kuvata. Ei sen jälkeen vakuuttanut matkaoppaiden tekstit että ihan on rauhallista liikkua Christianiassa päiväaikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja köpis;28277825:
Juu mutta päärautatieasema oli aika karsee jo alkuillasta verrattuna Helsingin vastaavaan. Eikä kyllä vapaakaupungissa viitsitty käydä. Oli just ammuttu jotain toimittajaa ennen meidän reissua, kun oli mennyt kamera kädessä liikkumaan. Ilmeisesti hyväksyttävää kun oli rikkonut sääntöä ettei sais kuvata. Ei sen jälkeen vakuuttanut matkaoppaiden tekstit että ihan on rauhallista liikkua Christianiassa päiväaikaan.

Minun mielestäni Kööpenhamina oli yllättävän nuhjuinen, likainen ja jopa masentavan oloinen paikka, kun siellä kävin. Christianiassa oli paikoin pelottavakin tunnelma ja päiväaikaan kävin Christianiassa. Rautatieasema haisi hirveälle ja oli Helsingin rautatieasemaan verrattuna paljon likaisempi ja turvattomamman oloinen.

Muuten ihan kiva kaupunki, tosin järkyttävän kallis.

Köpis ehdottomasti mukavampi. Oltiin omalla autolla, joten en voi auttaa lentojutuissa. Huvipuisoihin, molempiin, kannattaa tutustua, Lastenmuseoon ja Taidemuseoon myös. Satsetä Andersenin museo täytyy nähdä, samoin eläintarha.

Oslosta ei kokemusta, mutta köpis on ankeimpia kaupunkeja missä olen käynyt. Paljon olen reissanut, mutta tuo on harvoja mihin en halua palata. Kulahtanut ja törkeän kallis, eikä mitään ihmeellistä nähtävää. Lasten kanssa oltiin 4 päivää.

Kiitos kommenteista! Kööpenhamina näköjään saa sekä kehuja että haukkuja. Saa kommentoida lisääkin.
Hui, aika hurjaa jos Christianiassa on ammuttu jotakuta. Itsekin kyllä kuvasin siellä, mutta en tosin sillä pääkadulla. Siellä oli ainakin kuvauskieltokylttejä. Mahtaako siellä muuallakin olla kuvaaminen kiellettyä?

Viimeksi muokattu:
Oslo on kyllä mielestäni kaunis kaupunki. Löysin tämmöisen: Barnas Oslo - Oslo For Deg - VisitOslo (Myös englanniksi)

Oslon keskustan kävelykadulla muuten myös on huumeongelma. Heroiininarkomaaneja on siellä kerjäämässä. Tosin en tiedä, ovatko nyt onnistuneet rajottamaan sitä, mutta niin oli ainakin kuusi vuotta sitten. Ei se kuitenkaan ole pilannut Osloa. Siellä kun on muitakin alueita kuin juuri tuo kävelykatu; Oslon keskusta on hieman hajottunut eri osiin. Kävelymatkan päässä on kuitenkin. Ratikka on matalattiainen, hyvin on tilaa vaunuille. Useimmat bussit ovat myös matalalattiallisia. Metrokin on.

Muoks. Nyt muistinkin, että käviessämme Norjassa nyt vuodenvaihteessa, juna oli matalalattiainen.

Eivät nuo narkkarit Oslon keskustassakaan niin haittaa, jos itse valitsee, ettei heihin kiinnitä huomiota. Ja onhan siellä kansaa niin paljon, että hukkuvat helposti joukkoon. Eivät he kuitenkaan ole päällekäyviä.

Hitsi vie, nyt mun tuli ikävä Osloa...
knegg-1.gif

Viimeksi muokattu:
Oisko tuo kaupungin suttuisuus sitten vuodenaikariippuvainen juttu? Oltiin alkukesästä ja just ihasteltiin miten siisti ja rauhallinen kaupunki liikkua vauvan kanssa. Tosiaan se päärautatieasema näytti törkyiseltä, mutta muuten oli uskomattoman rauhallinen paikka. Meidän hotelli oli Nyhavnin lähellä joten ei ollut ongelma. Junalla ei ollut juuri pakko kulkea, se metro meni joka paikkaan. Samat asemat usein mutta eri kerroksissa mikä erotti alkit ja narkit pois silmistä. Näin maalaisena minusta shoppailu Itiksessä tai Forumissa tuntuu paljon turvattomammalta kuin Kööpenhaminan ydinkeskustassa liikkuminen tai nähtävyyksien ympärillä. Ja se kuvauskielto on nähdäkseni vain vapaakaupungissa, todettiin ettei me sinne ängetä vaavin kanssa vaikka mielenkiintoinen paikka olisi ollutkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Köpis;28279642:
Ja se kuvauskielto on nähdäkseni vain vapaakaupungissa, todettiin ettei me sinne ängetä vaavin kanssa vaikka mielenkiintoinen paikka olisi ollutkin.

Niin siis siellä Christianiassa otin niitä kuvia. Näin kuvauskieltoja pääkadulla Pusher Streetilla (ja olin myös lukenut aiemmin, ettei siinä oikein saisi kuvata) ja siinä pidinkin kameran visusti laukussa. Mutta muualla siellä kyllä kuvasin, oli niin kivannäköisiä taloja ja muutenkin tykkäsin miljööstä... Eikö siellä olisi saanut kuvata muuallakaan kuin pääkadulla?

Mä olen käynyt molemmissa lasten kanssa, ja tykkäsivät enemmän Kööpenhaminasta. Johtunee toki siitä, että pääsivät siellä huvipuistoon. Oslossa kyllä tuntui turvallisemmalta, Köpiksessä oli mm. pommiuhka päällä. Liikuimme omalla autolla, joten busseista en tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28280137:
Niin siis siellä Christianiassa otin niitä kuvia. Näin kuvauskieltoja pääkadulla Pusher Streetilla (ja olin myös lukenut aiemmin, ettei siinä oikein saisi kuvata) ja siinä pidinkin kameran visusti laukussa. Mutta muualla siellä kyllä kuvasin, oli niin kivannäköisiä taloja ja muutenkin tykkäsin miljööstä... Eikö siellä olisi saanut kuvata muuallakaan kuin pääkadulla?

En tiedä noista kuvauskielloista, jos oikein muistan niin se ampuminen oli just pääkadulla tapahtunut päiväaikaan.

Yhteistyössä