Kumpi pyyhkii paremmin: kostea moppi vai nihkeä liina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Väittely: Siivousalan ammattilaiset pohtivat, miten pölyt oikein kuuluu pyyhkiä

Aamulehden sivuilla on keskusteltu Tampereen kaupungin tarjoamasta kotien siivousavusta, jonka kaupunki ostaa Sol Palvelut Oy:ltä.

Jotkut asiakkaat ovat päivitelleet sitä, että siivoojat eivät käytä edes vettä ja moppia. Aamulehden jutussa kaupungin kotihoidon palveluesimies totesi, että nihkeällä liinalla pyyhkiminen on ammattilaisten mielestä paras tapa puhdistaa pintoja.

Siivousalan yrittäjä Tuula Lahtinen Komerox Ky:stä vastasi kuitenkin mielipidekirjoituksessaan, että nihkeäpyyhintä sopii lähinnä usein tehtävään laitossiivoukseen.

Miksi nykyään halutaan välttää veden käyttöä siivouksessa?

Kehitysjohtaja Ulla Annala Sol Palvelut Oy:stä:

- Monille tulee väärä kuva, että vettä ei käytetä, kun siivoojat eivät kuljeta mukana sankoa ja vettä eivätkä huuhtele liinaa pesuvedessä. Siivouspyyhkeet ja -mopit otetaan aamulla suoraan pyykkikoneesta, joihin on annosteltu pesuainekin. Siivoojalla on mukana kostutuspullo. Nihkeä pyyhintä on nopeaa ja hygieenistä. Joka talouteen on omat liinat ja mopit.

Siivousalan yrittäjä Tuula Lahtinen Komerox Ky:stä.

- Nihkeäpyyhintä on kevyempää työtä kuin märän mopin kanssa touhuaminen. Toisaalta olen sitä mieltä, että asiakkaat haluavat siivoojan tekevän raskaamman siivoustyön, ja he voivat itse välillä tehdä nihkeäpyyhinnän. Asiakkaan kannattaa tarkistaa, ymmärretäänkö molemmin puolin, mitä ollaan tekemässä, jotta hän saa sen mitä on tilannut. Olen kehottanut asiakkaitani ostamaan oman mopin kotiin. Siten se on kotikohtainen, niin kuin hammasharja on henkilökohtainen.

Mikä on paras tapa pyyhkiä likaa kotien ammattimaisessa siivouksessa?

Annala: - Nihkeäpyyhinnällä, mikrokuitutuotteilla, saadaan pöly parhaiten pois. Tarpeen mukaan käytetään kostea- tai märkäpyyhintää.

[b9Lahtinen: - Minä käytän vettä ja pesuainetta. Minulla on asiakkaina paljon lapsi- ja koiraperheitä, ja vesi kyllä värjäytyy tummaksi mopatessa. Siinä tulee myös se tuoksu, joku haluaa Tolua ja toinen sitruunantuoksua.[/b]

Kuinka usein pitää siivota, jotta nihkeällä pyyhkiminen riittää puhdistukseen?

Annala: - Jos kodissa liikutaan sisäjalkineissa, eikä ole kotieläimiä, pölyisyys on suurin ongelma. Pölynpoistoon nihkeä tai jopa kuiva mikromoppi on pölynimuriakin parempi väline. Käyntimme taajuudet ovat tilaajasta kiinni. Pääsääntöisesti käymme kerran tai jollakin kaksi kertaa kuukaudessa, silloin siivotaan edellä mainituilla välineillä ja menetelmillä.

Lahtinen - Kun ikäihmisten luona käydään kerran kuukaudessa, nihkeällä pyyhkiminen ei minusta riitä. Minä käyn viikottain tai kahden viikon välein asiakkaiden luona, ja mopatessa irtoaa aina likaa. Kuukaudessa lika jo pinttyy kiinni.

Markus Kuokkanen

7719894-wide.jpg

Komerox Ky:n yrittäjän Tuula Lehtisen turkoosi mikrokuitumoppi on kotikäyttöön tarkoitettu uutuustuote. Sol Palveluiden kehitysjohtaja Ulla Annalan ammattikäyttöön tehty moppi on vielä kevyempi ja nopeampi käyttää.

kostea moppi vai nihkeä liina?Kumpaa itse käytyä?

Täällä koste moppi.

Nihkeää käytän, kosteaa ei edes saa käyttää parketti- tai laminaattilattioilla (meillä tosin muovimatot). Ja ilman pesuainetta vielä, vaikken mikään himosiivooja olekaan eli kaikkia lattioita ei pyyhitä joka viikko.

Mun mielestä kannattavinta olisi ensin imuroida/pyyhkiä nihkeällä ja sen jälkeen pestä, ainakin jos kodista kyse.. Kummallakaan kuvan mopeista en kyllä omaan kotiini koskisi.. (levymoppi on karsee ja tosta toisesta ei oo muuta hyötyy ku levittää pas*at tasasesti) :D

~siivooja se olen minäkin ollut

Yhteistyössä