Kumpi tärkeämpi: Oma (pieni) piha ja leikkipaikka just tuossa oman pihan takana vai omankielinen naapurusto ja lyhyet koulu- ja tarhamatkat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ninaTT

Aktiivinen jäsen
13.09.2007
18 922
0
36
Mietin muuttamista mutta toisaalta tää paikka on todella kiva... Vähän kalliinpuoleinen muttei kuitenkaan paha. Tässä on oma pieni aidattu piha ja muutaman metrin päästä siitä mistä oma piha loppuu on hiekkalaatikko ja kiipeilyteline. Lähin kunnon leikkipuisto on 50 m päässä kotiovelta. Tää on junaradan varrella mutta erittäin hiljainen asema. Kun alotan yliopisto-opinnot niin koulumatkaa tulee mulle 20-40 minuuttia, siihen päälle vielä 20 minuuttia ku vien lapsen tarhaan.

Jos taas muuttaisimme Arabianrantaan, ei olisi enää omaa pihaa, vaa olis kerrostaloasunto. Päiväkoti ja tytön 1. ja 2. luokka olis ihan siinä alakerrassa, joten pk:seen vienti kestäisi 5 minuuttia. Talossa asuisi runsaasti muita ruotsinkielisiä lapsia. Mun koulumatka olis joko 5 min tai 25 min, riippuen kumpaan meen. Arabianranta on ihan mukavaa seutua mutta ei siellä ihan yhtä rauhallista ja luonnonläheistä ole ku täällä. Asunto olis todnäköisesti samaa hintaluokkaa mutta ehkä 50-100?/kk vähemmän.

Vuos asutaan vielä tässä, sitten ehkä muutetaan. Tai sit muutetaan vasta n 2v päästä. Vai muutetaanko ollenkaan? Pitäiskö silti jäädä tähän?

Riippuu viihtymisestä ja lasten iästä. Lyhyt koulumatka on tärkeä juttu. Ite muuttaisin arabianrantaan mielellään jos vain olisi takeet pk- ja koulupaikoista lähellä. Sieltäkin löytyy varmasti puistoa ym? Monestihan suosituilla alueilla on paikat lähellä, mutta ne ovat täynnä...

Arabianranta on varmaan ainoita Helsingin kaupunginosia, jonne voisin muuttaa. Siis voisin toki johonkin Katajanokallekin, mutta siis jos mietin realistisista vaihtoehdoista. Näin niinkun btw.

Mutta joo.. enpä osaa sanoa. Kielistä en tiedä, mutta arabianranta muuten on aikas kiva. Mutta kiva se on missä nytkin asut. Ja sä oot niin liikkuvainen, että tuskin te siellä arabianrannassakaan vaan kerrostalon kerrosten välejä kulkisitte, vaikka sieltä löytyis kaikki palvelut :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Riippuu viihtymisestä ja lasten iästä. Lyhyt koulumatka on tärkeä juttu. Ite muuttaisin arabianrantaan mielellään jos vain olisi takeet pk- ja koulupaikoista lähellä. Sieltäkin löytyy varmasti puistoa ym? Monestihan suosituilla alueilla on paikat lähellä, mutta ne ovat täynnä...

Jos muutettais Arabianrantaan heti ens kesänä niin voisimme jonottaa tarhapaikkaa vaikka 7-8 kuukautta helpostikin jotta saatais just siitä pk:sta, käyköhän päinsä noin kauan samaa pk:ta jonottaa? Tai hätätapauksessa voitais odottaa vaikka vuos, laittaisin hakemukset het ku muutettais ja paikkaa tarvitaan oikeasti kunnolla vasta syksyllä 2012 :) Mutta vois alottaa osa-aikaisena ennen sitä. Koska ei olis mitään järkeä asua siinä kämpässä ja kuskata lasta tarhaan jonnekin kauemmas, lähin toinen ruotsinkielinen pk on varmaan jossaki käpylässä tai jotain :/

Lapsi on nyt 2v, tässä on ollu ihanaa ku on voinu päästä tytön "yksin" ulos - siis esim olen avannut oven, tyttö juossut hiekkalaatikolle ja itse olen rauhassa keittänyt teen ja sitten mennyt omalle pihalleni lehteä lukemaan. Tässä voisi 4v lapsen päästää jo itsekseen leikkipuistoon, ei mitään autoteitä lähellä ja todella rauhallista seutua. Itekin nautin tuosta pihalla roikkumisesta. Talvella ei ihan yhtä "hienoa" mutta on tässä talvellakin paljon tekemistä vrt moneen kerrostaloalueeseen. Ja jos tekisi toisen lapsen muutaman vuoden päästä... Argh. Onneks ei tarvii vielä päättää, mutta yritän varautua päätöksentekoon jo nyt. Vaikeeta tulee olee.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Arabianranta on varmaan ainoita Helsingin kaupunginosia, jonne voisin muuttaa. Siis voisin toki johonkin Katajanokallekin, mutta siis jos mietin realistisista vaihtoehdoista. Näin niinkun btw.

Mutta joo.. enpä osaa sanoa. Kielistä en tiedä, mutta arabianranta muuten on aikas kiva. Mutta kiva se on missä nytkin asut. Ja sä oot niin liikkuvainen, että tuskin te siellä arabianrannassakaan vaan kerrostalon kerrosten välejä kulkisitte, vaikka sieltä löytyis kaikki palvelut :D

:D

Se olis kyllä mulle eka kerta ku "kaikki" olis niin lähellä o.O Muistan ku exä asu siinä niin mä kuljin töihin sen 45 minuuttia sieltä, kouluunkin vähintään puol tuntia. Ite oon ekaluokalta asti menny bussilla kouluun, tarhat sitä ennen oli vielä kauempana.

Tuo kielijuttu olis aika jees... Tiedän ihan kokemuksesta miten ruotsi voi jäädä jalkoihin jos kaverit puhuu vaa suomea. Ja ku mun ruotsi on niin kehnoa niin yritän kaikinpuolin turvata tytölle kunnollisen äidinkielen.

Yhteistyössä