Kumpi työ "parempi" selkävaivaiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras."

Vieras
ns. päiväkotiapulaisen työ vai suurtalouskeittiön työ? Ajattelin siis hakea näitä kahta työtä palkkatuella, ravintolapuolen koulutus on, vanha kylläkin. Lähihoitajan tms. koulutusta ei, lastenhoidosta vain käytännön kokemus omista lapsista.

En tiedä onko tällaisia päiväkotiapulaisia enää, mutta palkkaavatko palkkatuella lisäkäsiä vaikkei koulutusta hommaan olisikaan, niin avustamaan pukemisissa yms. Tietenkään kasvatusvastuuta ei voi olla. Ainakin meidän lapsen päiväkotiryhmässä on joku tällainen avustaja (nuori tyttö) Ei ole opiskelija, koska on ollut jo pitkään.

Työ siis pitäisi olla mahdollisimman vähän selkää rasittava, ajattelin että pärjäisin lastenhoidossa paremmin, koska siitä on käytännön kokemus kotona. Keittiötyö on varmasti raskasta, paljon seisomista kai, mikä ei ole hyvä juttu. Selän kannalta pitäisi olla vaihtelevia työasentoja.

Mä sanoisin, että päiväkoti sopii paremmin. Saa liikkua ja vaihdella asentoa monipuolisesti. Mulla on selkävaivoja ja pärjään kahden pienen lapsen kanssa kotona, välillä on kipuja, mutta silloin pystyy yleensä keksimään jonkun vähemmän kivuliaan asennon jossa hoitaa vaikkapa pukeminen. Olen ollut myös lyhyen pätkän päiväkodissa pienten ryhmässä "kesätöissä", ja ihan hyvin onnistui. Paljon toki nostelua, kumartelua, jaloillaan oloa, mutta vaihtelevuuden vuoksi ei ollut liian paha. Keittiötyössä en ole koskaan ollut, mutta kuvittelisin, että siinä joutuu tekemään liikkeissä paljon toistoja ja asentoa ei voi vaihdella niin monipuolisesti.

eka aivan varmasti parempi. saa istua, saa seisoa, saa liikkua vuorotellen, ei staattisia asentoja, ei edes nostelua jos ei ole ihan pikkulapsia. monessa paikassa on sohvakin, jossa maata jos pahaksi menee. toisessa aivan vastakkaista.

Olen ollut keittiötyössä. Koko päivä oli aina seisomista. Mulla meni jalat aina aivan paskaksi ja selkä heti siinä perässä. Ja mulla siis ei normaalisti ole mitään jalka- tai selkävaivoja, että ne tuli kaikki ihan siitä keittiötyöstä. Eli sitä en kyllä ainakaan missään nimessä voi suositella!

Molempi pahempi.. Paljon riippuu minkälaatunen selkävaiva on. Keittiötyö raskasta ja pitkään jalkeilla, samoissa asennoissa. Lastenhoidossa taas asennot on ergonomisesti huonoja - paljon kumartelua ja kyykkimistä. Se on eri asia kotona vessattaa ja pukea paria omaa lasta kun päivähoidossa pikkuasiakkaita on kymmenen.

On kai se sekä kovilla siinäkin kun pitää naperoita pukea ja koukistella ja kyykistellä? Olisko mitään muita vaihtoehtoja tarjolla?

No vaihtoehdot voi olla jotain muuta päivätyötä, ei siis vuorotyötä lainkaan. Plussaa tietenkin olis jos se olis mielekästä. Pidän ihmisläheisestä työstä ja sellaisesta jossa saa tehdä, ei siis mitään tietokoneella istumista päivästä toiseen.

Ammatinvalintatesteissä ykkösenä on ollut lähihoitajan työ, mutta toistaiseksi ei ole koulutusta siihen ja tuleeko lie koskaan, kun jos tämä selkähomma paljastuu niin voiko se olla este kouluun pääsylle.

Mulla on siis skolioosi ja kulumaa selkärangassa, kroonista selkäkipua. Lääkäri kieltänyt selkää rasittavat työt. Ikää 33v. joten jotain pitäis keksiä kun on työvuosia vielä jäljellä reilusti. Koulutus on vain ravintola-alalta ja sitä nyt ei pysty tekemään.

[QUOTE="eila";29511274]Molempi pahempi.. Paljon riippuu minkälaatunen selkävaiva on. Keittiötyö raskasta ja pitkään jalkeilla, samoissa asennoissa. Lastenhoidossa taas asennot on ergonomisesti huonoja - paljon kumartelua ja kyykkimistä. Se on eri asia kotona vessattaa ja pukea paria omaa lasta kun päivähoidossa pikkuasiakkaita on kymmenen.[/QUOTE]

Onhan se totta tuokin kyllä. Ei vaan meinaa keksiä mitään...

Yhteistyössä