Kun äiti on köyhä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen ns. ylemmästä keskiluokasta. Me matkustelimme parikin kertaa vuodessa ulkomaille, asuimme omakotitalossa ja koskaan ei suuremmin tarvinnut miettiä raha-asioita, rahaa riitti mukavaan, tavalliseen elämään.
Koko sukuni on korkeasti koulutettua ja hyvin toimeen tulevaa.

Yläasteen jälkeen lukioon, sieltä yliopistoon. Se oli ihan selvää. Yliopistossa tajusin, ettei tämä ala ole minun juttuni. Jätin opinnot kesken, lähdin töihin miettimään tulevaisuutta. Samalla tapasin tulevan lasten isän. Parin vuoden seurustelun päästä meille syntyi esikoinen. Mies pääsi loistavaan työpaikkaan ja minä lähdin opiskelemaan lapsen ollessa pari vuotias. Kohta toinen lapsi ilmoitteli tulostaan. Opiskelin ahkerasti lapsen syntymään saakka. Toinen lapsemme syntyi terveenä, mutta kohta huomattiin lapsen sydänvika. Koko maailma muuttui. Vaikka kyse ei ollut varsinaisesti henkeä uhkaavasta tilanteesta, meni muutama ensimmäinen vuosi lääkäreillä ravatessa, leikkauksia odotellessa ja sairaalajaksoissa. Jätin opiskelut kesken ja keskityin vain perheeseen. Mikäs minulla oli ollessa, kun mies tienasi hyvin. Tämä oli yhteinen päätös.

Saimme tähän vielä lisäksi kaksi lasta. Kuopuksen ollessa pari vuotias lähdin taas opiskelemaan. Olin löytänyt alan jota oikeasti halusin tehdä, vaikka se onkin pienipalkkainen.

Parisuhde huononi vuosi vuodelta. Olimme esikoisen syntyessä parikymppisiä ja nyt jo pian nelikymppisiä. Kävi se klassinen erilleen kasvaminen. Meillä on tällä hetkellä kaksi ala-asteelaista ja kaksi päiväkotilaista. Kaikki neljä harrastavat ahkerasti. Mies tienaa yli 4000€ kuussa, minä en mitään. Lapsilisät saan tililleni, lisäksi teen keikkaa aina silloin tällöin.
Roikun suhteessa, koska en voi lähteä nyt poiskaan. En pärjäisi mitenkään, en omista mitään. Lapset kulkevat merkkivaatteissa, minä ostan vaatteita itselleni (harvoin) osamaksulla, koska ikinä ei ole rahaa hankkia paria paitaa kerralla. En osta itselleni juuri koskaan mitään, mies ei nykyisin viitsi tuoda minulle edes kaupasta ruokaa. Maksan lasten harrastukset, osan kauppareissuista, annan rahaa leffakäynteihin ja herkkuihin ja maksan puhelinlaskut ja vakuutukset.

Meillä eletään samassa perheessä kahta eri elämää. Mies syö ulkona, ostaa tuosta vaan kalliita tavaroita ja minä mietin kuukauden, että onko varaa ostaa itselle uusi ripsiväri. Kampaajalla kävin viimeksi 2007, kavereiden kanssa käyn kerran kuussa ulkona, mutta en yleensä syö mitään ja juonkin pelkkää vettä.

En ikinä ajatellut elämästäni tällaista. Kun saan opiskelut loppuun, toivon löytäväni työpaikan. Sitten lähden tästä suhteesta ja nopeasti, vaikka se pelottaakin, miten tulen lasten kanssa pärjäämään rahallisesti. Mies käyttää lapsia huvipuistoissa ja kylpylöissä, äiti jätetään aina kotiin. Lapset ovat tottuneet mukavaan elämään, heillä on uudet puhelimet, neljä erilaista pelikonetta, hienot vaatteet ja minä tiedän, etten tätä heille ikinä voi tarjota. Mies ei voi olla työnsä puolesta lähivanhempi ( enkä minä halua lapsia jättää), minä tätä huushollia olen viimeiset 12 vuotta yksin pyörittänyt. Isä tarjoilee huvit, minä arjen.

Äitini ei haluaisi minun eroavan, koska minä en kuulemma tule tulemaan rahallisesti toimeen mitenkään. Vanhemmilta en tule saamaan sen enempää rahallista tukea, enkä sitä haluaisikaan.

Onko muita samassa tilanteessa olevia? Miten olette pärjänneet/ ratkaisseet asiat?

Ratkaisu on helppo.
Eroa.
Jos miehesi maksaa nytkin suurimman osan lasten menoista, hän eron jälkeen tulee maksamaan ne tulevaisuudessakin, siitä pitää huolta oikeuslaitos ja sossu.
Eron jälkeen, saadessasi mieheltäsi elatusapua neljälle lapselle, lapsilisät, yksinhuoltajakorotukset, ilmaiset päivähoidot, asumistuet, henkillökohtainen tilanteesi paranee huomattavasti.
Todennäköisesti, rahatilanteestasi johtuen, miehesi maksaa tällä hetkellä lastenne harrastukset ja oletettavasti myös eron jälkeen, joten eroamalla et voi mitään muuta kuin saada itsetuntosi ja taloudellisen itsemääräämisoikeutesi takaisin omiin käsiisi.
Älä uhriudu vaan toimi.

Minä en jäisi suhteeseen rahan takia. Sinulla on kuitenkin se tilanne, että opiskelet, eli mahdollisuus joskus parempaan elintasoon on olemassa. Mutta vaikka ei olisikaan, niin itse en jäisi vain elintason takia suhteeseen.

Kyllähän lapset saavat kännykkänsä ja pelikoneensa pitää, vaikka ero tulisikin. Ehkä mies suostuisi maksamaan heidän harrastuksensa, jos maksaa ne suoraan järjestäjälle eikä sinulle? (Tämä voisi olla hyvä senkin vuoksi, koska isompi elatusmaksu varmaan huomioitaisiin asumistuessa.) Ja jos kerran jo suhteen aikana mies on tarjoillut lapsille huvit ilman sinua, niin mikä oikeastaan muuttuisi jatkossa? Mies matkustelisi lasten kanssa silloin, kun lapset ovat hänen luonaan, ja veisi huvipuistoihin yms. ja sinun luonaan olisi sitä normaalia arkea. Ei kai sinun tarvitsekaan tuota kaikkea pystyä lapsille tarjoamaan eron jälkeen, jos et ole voinut tarjota niitä nytkään, tai olla edes niissä mukana?

Eikä kaikki arjesta poikkeava edes kauheasti rahaa vaadi. Voi tehdä kivoja asioita ilmaiseksi, lähes ilmaiseksi tai kohtalaisen halvallakin. Joten kyllä myös pienituloisessa kodissa voidaan saada iloa ja vaihtelua arkeen.

Miten tilanne on ajautunut tuollaiseksi? Vai onko ollut aina?
Pystyttekö vielä puhumaan, ja sitä kautta ehkä korjaamaan tilannetta?

Jos ette pysty korjaamaan tilannetta, lähde. Mielestäni tuo on nöyryyttävää, ja minkälaisen mallin lapsetkaan saavat naisen/äidin elämästä.

Ole onnellinen,lapsesi saavat kaiken.Minä joudun ostamaan lasten vaatteet osamaksuilla ja ottamaan vippilainaa,että saadaan edes ruokaa.Mies on pienipalkkaisessa työssä,kaikki menee,lainoihin laskuihin ja ulosottoon,minä työtön työmarkkinatuella.Emme saa asumistukea ja sossusta emme saa mitään,koska velkoja ja lainoja ei huomioida sossutuessa.Joskus meidän lapset pääsee hesburgeriin ja uimaan.Tämäkin on meille suuri satsaus,joka on arjen ruokarahoista pois.
Onneksi lapsilla on pleikkarit ym.vehkeet,jotka on ostettu,kun olin vielä töissä,pienellä palkalla.Mulla jää 5 henkiselle perheelle työmarkkinatuesta ja lapsilisästä laskujen jälkeen 300-600e.kk. Tässä on kaikki meidän perheen käyttörahat.Mieheltä tulee 100e.joskus ,ehkä kerran 3kk.ruokaan rahaa.Lisään vielä että emme käytä alkoholia,huumeita,tupakkaa.Itselleni en koskaan osta mitään.Meillä ei myöskään ole harrastuksia,koska ei ole varaa niihin.Töihin hakemisen rutisijat ei tartte vaivautua,haettu ja haettu on,en pääse.

Ole onnellinen,lapsesi saavat kaiken.Minä joudun ostamaan lasten vaatteet osamaksuilla ja ottamaan vippilainaa,että saadaan edes ruokaa.Mies on pienipalkkaisessa työssä,kaikki menee,lainoihin laskuihin ja ulosottoon,minä työtön työmarkkinatuella.Emme saa asumistukea ja sossusta emme saa mitään,koska velkoja ja lainoja ei huomioida sossutuessa.Joskus meidän lapset pääsee hesburgeriin ja uimaan.Tämäkin on meille suuri satsaus,joka on arjen ruokarahoista pois.
Onneksi lapsilla on pleikkarit ym.vehkeet,jotka on ostettu,kun olin vielä töissä,pienellä palkalla.Mulla jää 5 henkiselle perheelle työmarkkinatuesta ja lapsilisästä laskujen jälkeen 300-600e.kk. Tässä on kaikki meidän perheen käyttörahat.Mieheltä tulee 100e.joskus ,ehkä kerran 3kk.ruokaan rahaa.Lisään vielä että emme käytä alkoholia,huumeita,tupakkaa.Itselleni en koskaan osta mitään.Meillä ei myöskään ole harrastuksia,koska ei ole varaa niihin.Töihin hakemisen rutisijat ei tartte vaivautua,haettu ja haettu on,en pääse.
Lisään vielä,ulkomailla ei ole mun lapset käyneet lomalla koskaan ,vanhin täyttää 16v.Ja muukin lomailu on jäänyt melko vähäiseksi.Pari reissua teemme kesässä vanhalla asuntoautolla,lähialueille.Tämä on mun lasten ainoa lomailu vuodessa.

Lisään vielä,ulkomailla ei ole mun lapset käyneet lomalla koskaan ,vanhin täyttää 16v.Ja muukin lomailu on jäänyt melko vähäiseksi.Pari reissua teemme kesässä vanhalla asuntoautolla,lähialueille.Tämä on mun lasten ainoa lomailu vuodessa.
Hieno homma, saatte ostaa ne laputetut pakkaukset matkan varrelta ja siten ainakin kunnollista ruokaa heille ja samalla itsellesi:-)
https://kaksplus.fi/threads/the-ketju.2218883/page-12267#post-31336458

”minä tätä huushollia olen viimeiset 12 vuotta yksin pyörittänyt”

Ööh, et ole. Uskomatonta itsepetosta. Sinun miehesi on mahdollistanut kaiken, myös sen, että sinä olet voinut öllötellä kotona. Sinä olet valintasi tehnyt, elä sen kanssa.

Ratkaisu on helppo.
Eroa.
Jos miehesi maksaa nytkin suurimman osan lasten menoista, hän eron jälkeen tulee maksamaan ne tulevaisuudessakin, siitä pitää huolta oikeuslaitos ja sossu.
Eron jälkeen, saadessasi mieheltäsi elatusapua neljälle lapselle, lapsilisät, yksinhuoltajakorotukset, ilmaiset päivähoidot, asumistuet, henkillökohtainen tilanteesi paranee huomattavasti.
Tällä palstalla saa kyllä helposti täysin härskiä ja häpeilemätöntä sympatiaa ja vinkkejä lokkeiluun miehen ja yhteiskunnan kustannuksella. Nämä ihmiset oikeasti uskottelevat itselleen ja toisilleen, että tällainen toiminta on täysin oikeutettua ja hyväksyttävää, eikä naisen tarvitse kantaa merkittävää vastuuta itsestään ja lapsistaan taloudellisesti. Näiden ihmisten masinoiman, täysin systemaattisen järjestelmän hyväksikäytön ansiosta syntyvyys on laskussa, koska yhä useamman miehen osa on päätyä naisten elättäjiksi ja vähintäänkin verotukselliseksi nettomaksajiksi. Vain sinisilmäinen mies siksi enää lähtee lisääntymään suomalaisen naisen kanssa. Tämän höyryävän sonnan vuoksi meidän vuosikymmenien ajan isolla rahalla ja vaivalla rakennettua suomalaista sosiaalista turvaverkkoa on pakko purkaa vauhdilla. Lasten tekemisestä on tullut yhä useammalle naiselle elinkeino ja itse ryssityt parisuhteet maksatetaan eron jälkeen miehellä ja yhteiskunnalla.

Standardit muuttuvat, suomalaisella köyhällä on asuntoauto...

Elämä on valintoja täynnä.

Eli ap täällä jälleen.
Tilanne ei siis ole ollut aina tämä. Alussa meni hyvin ja tehtiin aina kaikkea yhdessä perheenä. Kuopuksen synnyttyä tilanne huononi huomattavasti, viimeinen pisara oli se, kun lähdin opiskelemaan. Mies tekee epäsäännöllistä työtä, ei siis ole töissä klo 9-17 ja viikonloppuja vapaalla. Parisuhteelle ei jäänyt enää aikaa, ( eikä energiaa) ja vuosien myötä minä kasvoin eri suuntaan ja mies toiseen.

Olen joka tapauksessa lähdössä tästä suhteesta, alun perin mietin, että kun saisin opiskelut loppuun ja työpaikan, niin sitten häivyn. Monta kertaa ollaan tästä puhuttu, tunteet ovat vaan jo aika lailla kuolleet. Miehen motiivi olla yhdessä on se, että ei halua maksaa elatusmaksuja. Ei ymmärrä miksi kaverinsa mm. maksaa 500€ kuukaudessa kolmasta lapsestaan, kun hänestä ei elämiseen tarvitse mennä niin paljoa. Itselläni menee ruokaan ja muihin lasten juttuihin kyllä tuon verran kuukaudessa, lapsilisät menevät suoraan kauppaan, eikä se mihinkään edes riitä. Onneksi on keikkatöitä, mutta niiden tekeminen hidastuttaa opiskelua. Ainoa aika lukea on öisin, päivät pyöritän lasten arkea ja olen itse koulussa. Siihen päälle sitten vähän töitä, jos mies on kotona.
Miehestä tämä nykyinen tilanne on parempi lapsillekin. Kummatkin vanhemmat ovat saman katon alla. Ei meillä enää edes tapella, hän elelee omaa elämäänsä, minä omaani.

Lapset eivät reagoi siihen, etten ole enää mukana reissuilla. Joskus joku on kysellyt, että miksei äiti tule mukaan, mutta se selitetään sillä, että äiti jää tekemään kouluhommia/ äidillä on töitä/ tai jotain muita kiireitä. Meillä on sitten omat jutut, käydään lenkillä, pulkkamäessä, hiihtämässä tai vaikka kävelyllä.

Pari vuotta sitten oltiin reissussa yhdessä. Minä maksoin puolet matkasta, mies puolet. Kyllä siihen tuli säästettyäkin. Mies haluaisi minun osallistuvan enemmän perheen menoihin, mutta käytän nyt jo kaiken rahan lapsiin ja kotiin. Tietenkin voisin jättää opiskelut kesken, mutta se tarkoittaisi sitä, että töiden löytyminen olisi huomattavasti vaikeampaa. Ei minulla ole kuin lukiokoulutus ja pari pätkää yliopistosta ja amk:sta. Ei tällä taustalla töitä saa oikeestaan mistään, nyt teen keikkaa kaupan kassalla.

Kun lähden ei mies voi olla lasten kanssa kuin noin joka toinen viikonloppu. Tietenkin silloin tällöin iltaisin, mutta välillä hän on poissa öitä ja joskus jopa viikkoja työnsä takia. Usein arkena isä tulee kotiin vähän ennen kymmentä ja lapset odottavat siihen asti, että voivat edes moikata isäänsä. Aamulla mukulat lähtevät kouluun/hoitoon isän vielä nukkuessa ja isä lähtee töihin koulupäivän aikana tullen kotiin taas vasta nukkumaanmenon aikaan.

Kyllä me lasten kanssa tullaa pärjäämään. Olisi kiva vaan kuulla muiden tarinoita miten elämä on järjestynyt.

Yhteistyössä