Kun ei koskaan saa mitään apua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt mutta onnellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt mutta onnellinen

Vieras
Kaksi lasta, 2,5v. ja 5v. Emme saa mieheni kanssa mitään apua koskaan ja ikinä mistään. Vaikka onkin vaan kaksi lasta, niin kyllä väsyttää. Viisi vuotta jo tätä. Saisi jossakin edes helpotusta, joku pitäisi lapsia edes kaksi tuntia, että pystyisin siivoamaan rauhassa. Tuntuu, että kaikilla muilla on joku joka auttaa.

Eikö teillä ole yhtään ystäviä? Sisaruksia? Entäs lasten kummit (jos sellaisia on)? Isovanhemmat, missä he ovat? Entäs löytyykö samassa jamassa olevia tuttavaperheitä, joiden kanssa voisi tehdä vaihtokaupat?

Kaikki ovat niin omassa elämässään kiinni, ettei joko viitsi vaivata tai sitten he eivät ehdi auttamaan. Isovanhempia ei kiinnosta, he eivät välitä tippaakaan. Meidän lapset ovat aika vaativia lapsia, silti rakkaita ja suloisia. En varsinaisesti nyt ole mitenkään ihan loppu (enään), kunhan vaan valitan tässä.

Onko muita tällaisia, vai olemmeko me ainoat?

Ymmarran. Meilla 3 lasta, vanhin 5v ja nuorin 5kk, ja ulkopuolista apua ei ole saatavilla, mutta asian kanssa on oppinut elamaan ja tiedettiin jo ennen lasten saamista etta itse saadaan hoitaa. Hatatapauksissa voi naapuri ja pari kaveria vahtia, mutta heillakin omat pienet lapset joten yleensa nahdaan lasten kanssa. Mies ottaa monesti vanhemmat mukaansa jos menee kavereilleen tai muualle jotta saan valilla olla rauhassa, vaikka vauva onkin viela aina minun mukana. Pyyda miestasi vahtimaan lapsia toisinaan jotta saat vaikka menna kahvilaan tai kaverille yksin.

No onhan teitä sentään kaksi, ei voi olla noin vaikeaa. Itse olen ollut 5 v yksin kolmen kanssa, nyt nuorin 5 v ja vanhin 8 v. Ja hyvin on pärjätty kun pakko on pärjätä.

Tässä on se harmi, että kun ollaan lasten kanssa niin tiiviisti, vähäinenkin ero lapsiin ahdistaa. Jos esimerkiksi esikoinen on kerhossa, hän ikävöi tosi paljon, kun on niin harvoin erossa äidistä. Sama itselle, että on sitten esikoista vähän liian ikävä. Ei olla saatu harjoitella erossa olemista tutussa ja turvallisessa ympäristössä.

Ja juu, olen kiitollinen miehelle kaikesta avusta. En kuitenkaan ajattele niin, että minä olen lasten pääsääntöinen kasvattaja ja mies auttaa minua. Me tehdään se yhdessä. Miehellä tosin on vaativa työ, joka vie paljon aikaa.

No onhan teitä sentään kaksi, ei voi olla noin vaikeaa. Itse olen ollut 5 v yksin kolmen kanssa, nyt nuorin 5 v ja vanhin 8 v. Ja hyvin on pärjätty kun pakko on pärjätä.

Juu ei sentään noin vaikeaa. Syytä on silti muistaa, että lapsetkin ovat erilaisia. Toiset helpompia kuin toiset. Mutta toki nostan sinulle hattua. Kyllä kolmen pienen kanssa yksin on raskasta.

Ymmärrän hyvin, mitä ap tarkoittaa! Voimia teille, koko perheelle. Yrittäkää keksiä jokin keino saada välillä myös omaa ja parisuhdeaikaa.

Täällä taas ihmiset ymmärtää tahallaan väärin, viilaa pilkkua ja saa asian esille ottaneen tuntemaan itsensä tyhmäksi. Ei ollut tietenkään kyse juuri siivoamisesta tai siitä, ettei miehen apu kelpaisi, aargh.

Meillä on jo helpottanut siitä pikkuvauva-ajasta, ja kaikki etenee hyvin tässä. Tarkoitukseni oli ehkä vain nostaa keskustelua tästä sosiaalisesta tuettomuudesta lapsiperheitä kohtaan. Miksei mummu ole mummu? Miksei pappa ole pappa? Mikä tätä nykyajan yhteiskuntaa vaivaa? Miksi katkeaa se jokin huolehtiminen toisesta, ja vain oma itse on tärkeä? Ihan yleiselläkin tasolla, työelämässä, kotielämässä, joka paikassa. Ei me ihmiset kuitenkaan pärjätä ihan yksin, ilman toisten apua.

Minä ainakin tarvitsen ystäviä, joille kertoa huolia. Isovanhempia, joille viedä joskus omat lapset, kun väsyttää. Työkaveria, joka tukee, kun töissä on vaikeaa. Naapuria, jonka kanssa vaihtaa muutama iloinen sana päivän piristykseksi. Ihminen on minulle tärkeä.

Me emme saa mitään apua myöskään, meillä on yksi lapsi, mutta pyöritämme kotona kahta yritystä ja yhtä lasta, siinä on ihan tarpeeksi.
Olisi mukava käydä joskus kahdestaan jossain mutta ei ole mahdollista :(
Asumme ulkomailla ja molempien perheet on ihan muissa maissa.

Lukematta ihan kaikkia vastauksia... luulisin, ettei pointti tässä jutussa ole se, että kämppä pitäisi siivota ja vastauksena toinen saa vaan "siivoo kersojen kanssa". Joskus vaan olis kiva vaikka kuunnella sitä hiljaisuutta. Olla rauhassa, edes se tunti tai puolituntia... jos aina ikusesti ja koko ajan oot lasten kanssa 24/7 niin kyllähän se niin on, että taukoa kaipais. Mä ymmärrän, me ei koskaan päästä miehen kanssa myöskään mihinkään... 6, 4 ja 2 veet pitää huolen.. ja myös se ettei isovanhemmat jaksa kun ovat jo kovin vanhoja. Me asutaan sen verran kaukana "kaikesta" että matkoihin menee jo tunti ja jos esim jonku leffan haluis käydä kattomassa niin siinäpä se koko ilta olikin... ei ole ketään kuka laittais lapset nukkumaan joten tuollaiset jutut saa unohtaa...

Joskus vaan olis kiva... ihan yksin...tai miehen kanssa...

Meillä on neljä lasta ja mekään emme saa apua. Tukiverkostoa ei ole. Silti en koe, että olemme niin suuressa pulassa, että hätyyttäisin tänne ventovieraan ihmisen hoitamaan lapsia, että pääsisin minne? Tarkoitan sitä, että kun on tottunut hoitamaan porukkansa omin voimin, ei enää näe niin suurta tarvetta hoitajalle, että olisi siitä valmis yli 8€ tunti maksamaan.

Mummolat on, toinen on samalla paikkakunnalla, mutta he ei hoida meidän lapsia koskaan. Meillä on diabeetikkolapsi perheessä ja hänen hoito on sen verran vaativaa, että harva tohtii edes yrittää. Joskus toivoisin, että olispa joku esim. lähihoitajaopiskelija, jonka hoiteisiin voisimme turvallisesti jättää lapset. Mutta toisaalta en osaa kauheasti kaivata sellaista, mitä ei ole koskaan ollutkaan.

Tätä tukiverkottomuutta ei ymmärrä sellainen, jolla se verkosto on ja se on ihan normaalijuttu. Ei van tajua, miksi jollain ei ole vastaavaa systeemiä ja apuja. Kuvitellaan, että se on perheen oma vika ja sen verkoston voi kyllä kyhätä itsekin. Ei se niin helppoa ole. Meillä suku ja perhe on päättäneet jättää meidän, koska emme usko samalla tavoin, kuin he. Siihen emme voi vaikuttaa itse millään tapaa.

Lähipiirissä tuntuu olevan raksa-aikaa, vauva-aikaa, kriisiaikaa, yms. En vaan jaksa selostaa omanajantarvetta muille, en osaa pyytää apua tilanteeseen, joka ei ole millään tapaa paha tai ongelmallinen. Me pärjätään näin, kun on ihan pakko.

Tässä on se harmi, että kun ollaan lasten kanssa niin tiiviisti, vähäinenkin ero lapsiin ahdistaa. Jos esimerkiksi esikoinen on kerhossa, hän ikävöi tosi paljon, kun on niin harvoin erossa äidistä. Sama itselle, että on sitten esikoista vähän liian ikävä. Ei olla saatu harjoitella erossa olemista tutussa ja turvallisessa ympäristössä.

Ja juu, olen kiitollinen miehelle kaikesta avusta. En kuitenkaan ajattele niin, että minä olen lasten pääsääntöinen kasvattaja ja mies auttaa minua. Me tehdään se yhdessä. Miehellä tosin on vaativa työ, joka vie paljon aikaa.

jotenkin tulee käsitys että olet tietoisesti sitonut lapset itseesi.. kyllä pieniä eroja pitää kestää ikävöimättä

[QUOTE="vieras";23333612]Ei ole muita, muut ymmärtävät vähintään maksullisen hóitajan ottaa kun tarvivat.[/QUOTE]

No mä en ota sitä maksullistakaan, koska täällä ei ole mahdollista saada vakkarihoitajaa ja minähän en lastani ventovieraalle jätä jos ei ole pakko.

Ymmärrän sua ap, ei meilläkään ole ketään, mut takana vasta hiukan yli 2 vuotta.

Asun ulkomailla eika meilla ole ketaan auttamassa lapsenhoidossa vaikka olisi kylla todella tarpeen joskus joku auttava kasi edes muutaman tunnin. Mieheni toissa todella pitkia paivia eika liiemmin vapaita ole. Toki parjaamme ja rakastamme lastamme mutta ketaan sukulaisia tai muita hoitajia ei ole, tai emme ole "hankkineet" hoitajia. Jotenkin vaikeaa pyytaa ketaan. Tiedettiin kylla jo etukateen tama asia ja siihen ollaan sopeuduttu. Joskus hieman kade niille joilla molempien vanhemmat asuu lahella ja hoitavat mielellaan lastenlapsiaan. Mutta meilla on nyt vaan tallainen tilanne. Tsemppia kaikille "yksinaisille"

Silloin, kun kuopus valvotti öisin allergioiden takia, ja olin oikeasti tosi loppu.. olisi varmaan pitänyt pyytää apua neuvolasta. Mutta ei sekään helppoa ole. En vain pystynyt siihen.

Olen myös törmännyt asenteeseen, ettei minua uskota, kun sanon, ettemme saa mitään apua. Me emme kertakaikkiaan saa mitään apua, ja se on tosi. Enkä ruikuttanut neuvolassa silloin vauva-aikana, vaikka olisi varmaan pitänyt.

Ihan sama tilanne kuin ap:llä. Tsemppiä vaan, luulen että meitä tällaisia perheitä on yllättävän paljon. Yksi ystäväni totesikin, että suku ja lähipiiri ovat joko a)kyvyttömiä tai b)haluttomia auttamaan. Riippumatta siitä miten paljon itse on heidän lapsosiaan hoitanut aikana ennen omia lapsia.

Yhteistyössä