Kun haikaran vierailu viivästyy: oletteko kertoneet plussan saatuanne lapsettomuus-taustasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nallukkan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nallukkan

Jäsen
09.11.2011
208
8
18
Meillä yritystä takana 2,5 v ja lopultakin olen raskaana 7+1. Clomifen-kuuri tarvittiin tämän plussan aikaansaamiseksi. Kovinkaan moni läheisistä ihmisistä ei tiedä tästä pitkästä yrityksestä mitään. Välillä esimerkiksi anopin ja äidin vihjailuja kuunnellessa olen miettinyt, tietävätkö he edes että lapsettomuutta on ja että ei se vauvojen teko ole niin yksinkertaista?! Viimeksi pari viikkoa sitten anoppi loksautti, että on luopunut toivosta saada lapsenlapsia jo aikaa sitten... Ollaan kuitenkin vasta alle 30v, joten aika ihmeellistä töksäyttelyä.

Olenkin nyt miettinyt, että pitäiskö meidän esimerkiksi juuri anopille vähän mainita asiasta sitten kun vauvasta kerrotaan? Menisiköhän siellä kaaliin, kuinka paljon on loukannut (tietämättään)? Toisaalta, kannattaakohan se kertoa.. Anoppikin on vähän juoruilija, joten pian saattaa koko suku tietää ettei sitä vauvaa niin helpolla aikaan saatu.

Mites te muut joilla raskautuminen on kestänyt, oletteko kertoneet plussan saatuanne myös lapsettomuus-taustasta?

Kyllä mä olen jotenkin kautta rantain joillekin vihjannut. Meillä nyt ei pitkää lapsettomuutta ole, kakkosta yritettiin vuosi, mutta siihen vuoteen mahtui 3 keskenmenoa. Näihin "päätitte pyöräyttää toisen" letkautuksiin olen juurikin kommentoinut, että se pyöräyttäminen ei aina onnistu ihan tosta vaan...

Meillä yritystä ennen plussaa 2,5 vuotta ja ivf-hoidolla saatiin viimein se kauan kaivattu plussa viime joulukuussa.
Hoidoissa ollessa kerroin vain omalle äidille, isälle ja sisaruksille asiasta, eli lähimmille ihmisille.
Nyt raskautumisen jälkeen olen esim.työpaikalla kertonut asiasta, koska mun mielestä on nimenomaan ollut tärkeää että ihmiset tulisivat enemmän tietoisiksi siitä, että lapsettomuutta on olemassa. Vaikka lapsettomuudesta nykyisin puhutaan enemmän niin silti monien asenne tuntuu olevan se, että lapsia noin vaan "pyöräytellään" tai "laitetaan tilaukseen".
Näille töksäyttelijöille vaan asiasta puhuminen tuntuu kaikkein vaikeimmalta. Ja tuntuu että nämä töksäyttelijät eivät ehkä asiaa ymmärtäisi kuitenkaan.

Meillä esim. mun miehen vanhemmat ja suku ei tiedä lapsettomuudestamme. Jotenkin en osaa niille asiasta kertoa eikä mies oikein tunnu sellaisista asioista puhuvan vanhempiensa kanssa.

katiri 31+5

Yhteistyössä