Kun hampaat pestään väkisin (1v8kk)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mikä neuvoksi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mikä neuvoksi?

Vieras
Olisiko hyviä vinkkejä hampaiden pesuun. Meillä ei ole koskaan erityisemmin puuhasta pidetty mutta nyt on mennyt jokseenkin huudoksi. Alkaa huutaa heti kun hampaita aletaan harjata ja huutaa koko harjauksen ajan. Eli jokseenkin väkinäistä. Tosin huuto loppuu heti pesun jälkeen, eli ei ole kipuhuutoa tms. vaan selvästi "minua ärsyttää -huutoa".
Pientä määrää tahnaakin käytetään vaikka ei vielä osaa kunnolla sylkeä, mutta sekään ei tunnu tepsivän. Harjana tavallinen lastenharja.
Joka ilta ne hampaat pestään, mutta kaikille osapuolille kurjaa on että huudon kanssa...

Meillä sama ongelma ja vauva on humattavasti nuorempi eli 11kk. Joten haluaisin myöskin tietää että helpottaako tuo koskaan ja mikä olisi apuna siihen =) Ja alkuperäiselle, sori ettei musta ollu auttamaan :D

Meillä auttoi tahna ja se, että nostan hänet peilin eteen pesun ajaksi ja saa katsella sieltä toimitusta. Lisäksi tykkää puristella tahnatuubia samalla, korkki kiinni :)

Mun vinkit olis että kertoo samalla tarinaa,taikka laulaa.Joku hauska laulu vaikka ite päästä tempoo.
Myös se on aikanaan auttanut että tyttö on pessyt äidin taikka isin hampaat sen jälkeen kun omat on pesty.Taikka ennen jos ei jaksa oottaa.

Olis tärkeetä saada tuo pesu mukavaksi,meillä hankalina iltoina isukki tulee ihailemaan miten upeet hampaat tulee ja sitten peilataan peilin eessä vielä että on hohtavan valkoiset ja äidillä näin rumat....=)

TOisaalta hampaat pitää pestä eli jokainen ilta ees jollainlailla pitäis saada pestyä.Meillä pidetään siitä kyllä kiinni ja tyttö ite huutaa että nyt pestään hampaat.Ikää jo 2 v 2 kk.

Oon ite joskus esittänyt jotain hulluntanssia samalla kun isi pesee,naamari ollutpäässä ja laulanut röllilaulua...NÄitä on ollut apuna hankalina hetkinä!!
Toivottavasti jostain olis apua.

Nykyään mä kerron tarinaa tosiaan taikka laulan.Mutta melkein menee ihan nätisti vaan kun luettelen mitkä hampaat on jo pesty.Voishan niille keksiä nimetkin oikein!!!=)

Meillä toimii kun pojalla (1,6kk) oma harja kädessä ja muki - kun vesi juoksee hiljaa kraanassa toimituksen ajan on niillä kiva leikkiä, ja välillä harjata itsekin. Poika seisoo pallilla lavuaarin edessä ja näin saan itse harjattua hänen hampaat aika hyvin. Välillä pitää toki laulellakin :-) Ja lopuksi tietysti kovasti kehua!

Voi kokeilla sähköhammasharjalla pesua tai sitä, että yhtäaikaa äiti pesee lapsen hampaita ja lapsi äidin... Yleensä lasta naurattaa niin kovasti, että hampaat ovat sopivasti esillä, kun suu on auki. Yksi hyvä keino on myös esim. sanoa joitakin loruja tai vaikka painaa "hammasnappulasta" (nenästä) suu auki, jolloin kun saa lapsen nauramaan, hän yhdistää hampaitten pesun siihen, että tehdään joku kiva leikki.

Meillä esikoinen VIHASI hampaitten harjausta ja mikään ei auttanut. Pesimme silti hampaat väkisin kahdesti päivässä, koska itselläni on sen verran ongelmia hampaitten kanssa (paikkoja lähes 10, vetäytyneitä ientaskuja, ientulehdusta, hammaskiveä), että en halua samaa riesaa lapsille. Esikoinen on jo yli 10-wee eikä reikiä ole vielä yhtään. Arvatenkin olen siis äärettömän ylpeä "kätteni" jäljistä, kun kaikki lapset ovat ilman reikäisiä hampaita, vaikka me vanhemmat kuulummekin tähän "mehupullo" sukupolveen, jossa mehua tai maitoa latkittiin pitkin yötä isonakin lapsena.

Meillä tällä nuorimmaisella oli huutoa ja tappelu hampaiden pesu. kun oli n 2v3kk niin alkoi antaa pestä hampaat kiltisti. Kuunnelstiin kuinka juna sanoo (harjaamisen ääniä). Nyt antaa sitten pestä ihan tappelemati muutenkin =)

meillä kolmen ensimmäisen kanssa toimi tarina, eli kuvaus hammaspeikosta ja siitä kuinka jahtasin hammasharjalla sitä isoa peikkoa pitkin hampaita, nopea ja hyvä piiloutumaan mokoma. Kun hampaat olivat puhtaat, niin lapsen vuoro oli hoidella pikkupeikot. Nuorimman kanssa tämä ei sitten yllättäen toimikaan, joten saman ongelman kanssa painin nyt kuin te...

Semmosia sähköhammasharjojakin on olemassa, jotka alkavat soittaa jotakin hauskaa sävelmää kun minuutti harjausta tullut täyteen :D Tänään just katoin anttilassa, maksoi 24,90 muistaakseni ja 16 eri melodiaa.
Ehkä turhuuksien rovio, mutta toisaalta jos kaikki keinot on käytetty jo....
Muutenkin hammashoitolassa kehuivat sähköharjaa, ja kuinka se on tehokkaampi hampaiden puhdistamisessa kuin tavallinen harja.

Kokeile antaa hänen pestä hampaansa ensin itse peilin edessä, meillä nuorin neiti 1.7v inhosi hammastahnaa ja kammosi hammaspesua, lopetin hammastahnan käytön ja nyt sujuu hammaspesu nopsasti ilman kyyneliä.

Meillä on käytetty ihan tavallista Braunin sähköhammasharjaa. Pojalla oma harja laitteeseen. Suu aukeaa kuin linnunpojalla ja harjaus on tehty suht nopeasti ja tehokkaasti. Poika nyt 1v8kk. Kannattaa kokeilla, eiköhän nuo ikärajat ole ihan ohjeellisia, pääasia on että hampaat tulee pestyä.

Ihan mahdotonta pojan 1v11kk kiukku hampaidenpesua vastaan.Istun päällä ja pesen jos ei muu auta.Nyt tosin hiukan helpottanut kun hänelle laitettiin tuoli vessaan ja saa sen päällä seistä ja läträtä veden kanssa kun pesen hänen hampaat.Silti kyllä huutaa koko toimituksen ajan.miehen sähköhammasharja kyllä kiinnostaa kovin joten synttärilahjaksi sellainen ostetaan.Onneksi meillä ei siis ainut hankalatapaus:)

Meillä ei ole huutamalla pesty. Olen viisiin huono äiti. Mutta meillä typy ainakin pienempänä oksensi helposti jos itsi pitkään ja väkisin pesemisestä olisi seurannut oksennus. Olen sitten vaikeina aikoina soveltaen pessyt hampaat, uhkailu, lahjonta, kiristäminen, houkuttelu, leikkiminen on aika pitkälle tepsineet. Voi olla, että on joiltain päiviltä jäänyt väliin. Mutta esim. seuraavana pesu on onnistunut, onneksi hyvin pitkälle matkii vanhempia ja suihkussa yleensä pesu onnistuu. Yleensä kun suihkulelulta on pesty "hampaat" pestään myös omat hampaat. Nyttemmin riittää houkuttelu, saa sitten sen jälkeen "karkkia" xylitolikarkkia siis.

En tee väkisin mitään, ellei ole aivan pakko. Mutta meillä pakkoa tulee harvemmin, on aika rauhallinen ja kiltti tyttö meillä. Miltei aina onnistuu sovinnolla, hieman kun viitsii "suostutella". Kaikilla lapsilla ei varmasti toimi näin.

Meillä kanssa koitettiin kaikenmaailman konstit, mutta eivät juuri auttaneet. tällä hetkellä pesen hampaa ja neito `huutaa`ei siis mitään paniikki huutoa vaan väsymystään ja ärtymystään ja huuto loppuu kuin seinään kun hampit on pesty tai alkaa itse harjaamaan. paremmiin ja nopeemmin saa pestyä kun suu auki huudon takia:)

Meillä toimii se, että lapsi pesee äidin tai isän hampaita samalla. Mutta en oikein ymmärrä, mitä se haittaa jos lapsi protestoi/huutaa harjattaessa. On niin useita tilanteita, joista lapsi ei tykkää, mutta ne täytyy vain hoitaa. Uskon, että jos on rauhallinen ja sanoo lapselle jämäkästi, että hampaat on harjattava, ei huudolla ole mitään merkitystä (paitsi vaikeuttaa toimenpidettä). Kyllä lapsi sitten pikkuhiljaa oppii...

Sama juttu oli meillä, kaamee huuto kun näkikin hammasharjan. Mut, pikkuhiljaa tottui....joku ilta saattaa olla että ei anna pestä, sit en väkisin harjaa. Ja hammaslääkäri sanoi että ainakin Herra Hakkarainen -hammastahna on sellasta, että ei haittaa vaikka sitä ei syljekään ulos.

Kiitokset vinkeistä! Tässä pitää kaivaa siis äidin vanhoja harrasteteatteritaitoja esiin.. =) Ja hyvä kuulla, että ongelmia on muillakin, eli ei siis ole erikoistapaus kyseessä. Toivottavasti lähtee meillä ja muilla ongelmatapauksilla iän myötä sujumaan! Etenkin kun pikkuhiljaa tarvitsisi ottaa ohjelmaan myös aamuhampaiden pesu, jota olen tähän asti vähän vältellyt iltahampaidenpesun vaikeuksien takia.
Itse olen ainakin niin addiktoitunut hampaiden pesuun, että vaikka olisin miten väsynyt ja poikki niin en kertakaikkiaan pysty nukahtamaan ilman hampaiden pesua, toivottavasti hyvä tapa tarttuu vielä pikkuiseenkin!

Onko ihme että lapsi huutaa, jos istutaan päällä ja pestään hampaat?!
Voi hyvänen aika.
Ja sähköhammasharjaa en ihan pienille suosittelis, koska niillä saattaa pestä "liikaa", jolloin pahimmassa tapauksessa ienraja nousee, ja sillon ei kyllä vihlonnalla ole rajaa :/
Varsinkin jos pien pesee itse, niin ei kyllä osaa lainkaan säännöstellä sitä voimakkuutta millä pesee...

Alkuperäinen kirjoittaja Älkää väkisin:
Onko ihme että lapsi huutaa, jos istutaan päällä ja pestään hampaat?!
Voi hyvänen aika.
Ja sähköhammasharjaa en ihan pienille suosittelis, koska niillä saattaa pestä "liikaa"

No miten hampaiden pesu sitten mielestäsi pitäisi hoitaa? Jätetään hampaat pesemättä jos se ei ole lapsen mielestä kivaa, niinkö?

Meillä pestiin pojan hampaat aika pitkään vaan jotenkuten. Joskus sai pestä hyvinkin, toisinaan taas ei ollenkaan. Sit meni vissiin viikko, kun ei saanut pestyä ollenkaan, jonka päätteeksi päätin, että nyt ruvetaan sitte harjaamaan väkisin, jos ei muu auta. Pari iltaa homma oli kamalaa. En tykkää pakottaa lasta mihinkään. Koko ajan lapsella oli myös omassa kädessä harja. Sit yhtenä iltana homma alkoi sujua tosi hyvin eikä sen jälkeen ole tarvinnut taistella asiasta.

Laitan tahnan harjaan ja yleensä poika ottaa sen harjan käteensä ja laittaa suuhunsa. Itte otan toisen harjan ja harjailen sit rauhassa kaikki hampaat. Sit kun mun osuuteni on ohi, poika jatkaa omalla harjallaan vielä pitkään. Kyllä meilläkin tahna menee kurkusta alas vielä, mut oletan ettei ole vaarallista.