Kun koiranpentu tulee taloon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kun koiranpentu tulee taloon niin kauanko olisi hyvä, että mulla olisi silloin lomaa? Entä jos saankin pennun sellaiseen aikaan, jolloin en itse voi lomia pitää. Voiko pennun opettaa nopeastikin tutustumaan kotiin? Riittääkö jos mö olisin esim. 5pvä pennun kanssa kotona? Vai olisiko hyvä olla enemmän aikaa?

Jäisikö pentu sen 5 pvän jälkeen heti yksin? Kuinka pitkäksi aikaa? Me oltiin pennun kanssa aikalailla kuukausi ennenkuin jäi yksin. Sitä ennen harjoiteltiin yksin oloa, eli aina pieneksi hetkeksi jätettiin yksin. Jos voit olla tuon 5pvä vain, niin keskity pentuun. Älä käy pennun kanssa kylässä / ja mieluusti niin, että teillä ei käy vieraita. Pentu oppii, että sinä olet emäntä, ja se paikka missä olette, on koti.

Joo kesälomaksi mäkin suunnittelin, mutta kun ei voi teitää kuinka sen kesäloman saa ja milloin pentuja olisi tulossa. No, pitää katsella kuinka käy ja järkätä mahdollisimman paljon lomapäiviä siihen saumaan.

Joo ja siis jos ei lomia silloin satu saamaan niin yksin pentu jäisi kotiin n.8h päiväksi....ja se ei tosiaan olisi kivaa, mtta jos pakko niin ei kais ille mitään voi. Pitäisi vain olla edes ne muutamat päivät sen kanssa täysillä.

En usko, että pennulla mitään suurempia "traumoja" tulee, jos yksin jääkin. Jättää vaikka oman paidan / sukan tms. jossa on paljon omaa hajua koiralle, niin on sitten tuttu tuoksu kuitenkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kiira:
En usko, että pennulla mitään suurempia "traumoja" tulee, jos yksin jääkin. Jättää vaikka oman paidan / sukan tms. jossa on paljon omaa hajua koiralle, niin on sitten tuttu tuoksu kuitenkin :)

Jep, tietty näin teemme :) Suljitko pentua mihinkään pienempään tilaan yksin ollessa? Siis esim makuuhuoneiden ovet kiinni?

Meillä oli koira pihalla, kun oli niin lämpimät ilmat. Häkissä siis. Mutta jos olisi sisällä ollut, niin varmaan olisi pitänyt jotenkin rajata aluetta, ettei ihan koko talossa pääsee touhuamaan :)
Meillä on nyt 4kk jämtlanninpystykorva (ulkokoira siis), mutta meidän vauva se vaan vieläkin nukkuu sisällä <3 Ei henno laittaa ulos, kun niin makeasti koisailee sohvan alla :P

pari viikkoa on hyvä olla ensin pennun kanssa että tottuu perheeseen
sit pikkuhiljaa totuttaa yksin oloon.
kauppareissun ajaksi ym..
meidän 5kk pentu ei vieläkään ole ollut kuin muutaman tunnin "yksin" ( kaksin ) vanhemman koiran kanssa

pöh, ei sen kanssa tarvi olla, ainakaan 5 päivää kauempaa.. Jos olet esim kuukauden kotona niin pentu vaan tottuu siihen että kotona on aina joku ja ei osaa olla yksin.. helpompi kun alusta asti opettaa siihen että voi olla päivät yksin..

Alkuperäinen kirjoittaja .-.:
pöh, ei sen kanssa tarvi olla, ainakaan 5 päivää kauempaa.. Jos olet esim kuukauden kotona niin pentu vaan tottuu siihen että kotona on aina joku ja ei osaa olla yksin.. helpompi kun alusta asti opettaa siihen että voi olla päivät yksin..

Meidän koira kyllä osaa olla sekä sisällä että ulkona hienosti yksin, vaikka se kuukausi sen kanssa oltiinkin.

Mulla oli vapaata seuraava päivä kun otin pennun..... Ja tosi hyvin meni.
Mies kävi ruokiksella käyttämässä ulkona ja antoi päiväruuan ja muuten oli yksin ollessaan boxissa. Yhtään pissi- tai kakkavahinkoa ei sattunut koko yksinoloaikana.
Ei toki joka pennulla onnistu yhtä hyvin, mutta meillä onnistu eikä ole koskaan kärsinyt mistään eroahdistuksesta riippumatta tai juuri riippuen "karusta" alusta ;-)

Kyllä sen pennun voi jättää jo seuraavana päivänä yksin. Ei se siitä mitään traumoja saa ja tuo sisäsiisteyskin on minusta vain tekosyy olla pennun kanssa kokoajan. Onhan se hyvä, että pentu saa huomiota osakseen enemmänkin, mutta joillakin vaan ei ole niin pitkiä lomia että olis aikaa olla pennun kanssa useampia viikkoja ja parempi menevälle ihmiselle onkin, että pentu oppii yksinoloon.

Ei se pentu siihen kuole.

Kun viime kesänä luovutin pentuja, ohjeistin omistajia, että mahdollisimman nopeasti siihen rytmiin, mikä sitten pennulla tulee olemaan. Itse olen aikuisten koirieni kanssa aikanaan ollut kotona muutaman pv, sitten olen joutunut menemään töihin. Tosin sain järkkäiltyä niin, että tein paljon klo 13 alkavia iltoja, mies tuli kotiin 17 aikaan, joten montaa tuntia ei tarvinnut yksin ollan Eniten vahinkoa tehnyt pentu oli lapsuuden kotini koirista se, jonka kanssa oltiin 6 viikkoa koko ajan pentuna, ja sitten joutui jäämään yksin työpäivien ajaksi. Siihen totuttaminen oli tosi vaikeaa, repi ja silppusi kaiken.

Nykyinen pentu 3,5 kk on ollut alustaan saakka yksin täällä, se kun elää emon kylkiäisenä :) Ja kaikista minun pennuista tuo on tehnyt vähiten tuhatöitä :) Repii vaan emoaan...

Peesailen kyllä sipsiä täysin. Kun pennun menee opettamaan alussa siihen että aina joku paikalla niin siinä vaiheessa kun pitäisi oppia normaali rytmi se onkin kauhea shokki ja seurauksena eroahdistusta jne. Mahdollisimman pian vaan normaalirytmiin.

Meille koira tuli pari pvää ennen kesälomien loppua. Kasvattaja oli sitä mieltä, ettei meidän kannata totuttaa pentua alunperinkään siihen, että aina on joku kotona. Meillä oli miehen kanssa silloin eri aikaan lomat, eli kun miehen loppui minun alkoi ja näin ollen pentu olisi ollut koko kesän meillä niin, että aina olisi joku ollut kotona. Siinä vaiheessahan se olisi ollut 5kk ikäinen jo.

Yhteistyössä