Kun laihduttaa, mitä saa syödä ja mitä ei? (Protskut, hiilarit...)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön

Vieras
Eli mitä mä saan syödä (ruoka-aineet) ja mitä ehdottomasti en?
Saako laihduttaessa syödä hiilihydraattipitoista- tai proteiinipitoista (tms.) ruokaa ja missä ruoka-aineissa noita on?

On niin hankala ja laaja kysymys. Nyt keväällä ja kesällä ehdottomasti paljon vihanneksia.Ruokalautanen vaikka puolilleen vihanneksia.Täyttää vatsaa eikä niissä ole paljon kaloreita. Ehdoton ei on mielestäni vaalea leipä,vaaleat makaroonit...

Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön:
Tuleeko hiilareita esimerkiksi leivästä? Tarkemmin sanottuna ruisleivästä?
Pitäisikö siis esim. leipää välttää?
Tumma täysjvä on hyvää! Pari kolme siivua voi syödä hyvin päivässä! Syö tummaa makaronia ja riisiä kanaa lihaa paljon erilaisia vihanneksia keitettynä tai raakana, tee vokkeja keittoja kasviksista mutta syö paljon proteiinia rahkaa, piimää, leikkeleitä ym. näillä lähtee ja älä santsaa ruokaa!! Liiku paljon!

Joka aterialla 1/4 lautasesta lämpimiä kasviksia (ei perunaa, riisiä eikä makaronia), 1/4 proteiinipitoista eli lihaa, kalaa tai kanaa ja puolet sitten tuoretta salaattia, porkkanaraastetta tms. ja loraus rypsiöljyä. Aamuisin syön kaurapuuron ja kananmunan ja iltapalalla rahkaa marjoilla tai pari viipaletta 100% ruisleipää kevytleikkeleen kera ja paljon salaattia. Välipalaksi rahkaa/raejuustoa ja marjoja kera makeutusaineen.

Näin saat paljon proteiinia, mutta vain vähän rasvaa ja hiilareita ja laihtuminen on taattua varsinkin jos yhdistät laihtumiseen runsaan liikunnan.

Itse olen kadottanut tällä tavalla muutamassa kuukaudessa 15 kiloa :)

Itse pudotin painoa viimeksi kävelemällä ensin lyhyitä lenkkejä, pikkuhiljaa pidentämällä 3km:sta 8-9km kahdesti viikossa. Söin mielestäni hyvin. Unohda valkoinen jauho ja punainen liha! Söin kanaa, kalaa ja kalkkunaa, kokojyväleipää, rasvatonta jogurttia, leseitä, marjoja, maitorahkaa, vihanneksia, ( vähemmän perunaa, riisiä, herneitä, maissia ja porkkanaa) raejuustoa, kaikkia kaalia, salaatteja ilman majoneesia... ja mitä vielä.. söin koska halusin ja laihduin puolessa vuodessa 25kg. Sokereitakin voi käyttää kohtuudella jos ruokavalio sisältää runsaasti kuituja koska kuidut poistavat sokereita elimistöstä. Kuitupitoisia on leseet, ruispuuro, kaurapuuro, vihannekset. Esim. jos leipä sisältää runsaasti kuituja (yli 10%), hiilareista ei tarvitse välittää. Onnea itse kullekin!

Sä saat syödä mitä vaan, kun syöt vähemmän kuin kulutat.
Ite olen joskus laihduttanu ihan vaan tuntemalla nälkää. Elämä oli vähän solmussa joka tavalla ja nälän tune toi elämän hallinnan tunteen. Eli söin mitä huvitti, lähinnä kaikkea lohturuokaa, silloin kun pakko oli syödä ja söin tietty paljon suklaata, mutta paino putos, koska söin sitä vähän. Mä muuten laskin siitä paskasta tarkkaan PV-pisteitä, että ei tarvinnu pelkkään nälän tunteeseen luottaa.
Toisina päivinä söin järkevämmin, mutta silloin ei saavuttanu sitä ihanaa nälkää, mikä kertoi mulle, että olen olemassa.

Netti on täynnä laskureita, joihin mittasi ja aktiivisuustasosi syöttämällä saat kalorisuosituksia sekä päivittäisen proteiinintarpeesi. Proteeinit ylläpitää lihaksistoa, joten laihduttaessakin on hyvä huolehtia, että niitä saa tarpeeksi, muuten paino voi lähteä läskin sijaan lihaksista.

Hiilarit turvottaa, ja nopeat hiilarit heiluttelevat verensokeria hurjasti, mikä saattaa kostautua sudennälkänä kun verensokeri taas alkaa laskemaan. Yleensä ei ole mitään syytä vältellä täysjyvä- ja ruistuotteita, ellet tarkoituksella karppaa. Sokerit, pullat, vaaleat leivät ja korkeaenergiset juomat taas kannataa jättää laihduttaessa väliin.

Hiilarit kannattaa painottaa aamuun/alkupäivään, illasta sitten proteiinipainotteisempaa. Esim. leipä/puuro aamupalalle, iltapalalla mieluummin rahkaa/raejuustoa tms proteiinipitoisempaa.

Säännöllinen ateriarytmi myös hyvä muistaa. Jos jättää esimerkiksi lounaan väliin, kostautuu se helposti illemmalla ja tulee ahmittua liikaa tai mussutettua kaikkea ylimääräistä.

Yhteistyössä