Kun lapsi ei halua kakata---Äidillä on mennä hermot...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mansesta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mansesta

Vieras
Onko kellään kokemusta.

Meidän 2-v ollut ummetusta viime syksystä. Nyt Movicol Jr. saadaan kakka pehmeäksi ja oppinut kakkaamaan potalle mutta viikon ajan ei suostu sanoo vaan EN EN EN!
Olen istuttanut potalla ja pyytänyt kiltisti kakkaamaan (vaikka sitten vaippaan kunhan tekee sen) mutta on vaikeaa mitään ei tee. Äidillä menee hermot...
Toissapäivänä laitettiin peräruiske kun ei suostunut kakkaamaan ja kakka ei ollut kovaa ihan löysällä eli siitä ei ole kiinni.

Tänään istui vajaan tunnin potalla kunnes sitten kakkasi. Kehuin ja palkitsin kyllä siitä sitten ja itsekin oli iloinen siitä.

Mutta tämä on yllättävän rankkaa jos näin jatkuu.

Neuvoja tai kokemuksia kiitos.

Mä en kyllä sais tuota meidän 2-vuotiasta istumaan paikallaan potalla tai ylipäätään missään tuntia. Potta/pytty ei häntä kiinnosta lainkaan, mut en aio ottaa stressiä asiasta, kyllä se ehtii niillä istua viel ihan riittämiin vaikka ei vielä nyt onnistukaan.

Rentoudu ja anna asian hoitua itsestään. Kun juotte vettä tarpeeksi ja syötte terveellisesti myös kuituja esim.porkkanaraastetta jne. ei liikaa sokeria, ja liikutte ulkona paljon ja kakkaukselle on aikaa, ei kiire eikä painostuksen tunnetta, niin se sujuu paremmin. Minusta psyykkisesti tärkeää että et jahtaa hänen kakkaansa, vaan kunnioitat pientä ihmistä siinä mielessä, että tuotos on hänen omansa. Eli että äiti ei hypi lapsen silmille ja reviirille, vaan antaa oman pienen henkisen tilan. Vaikka arjessa tärkeää mahan toiminta niin tehotoimilla teet vain hallaa. Panttaaminen on kuulemma yleistä, mutta painostus pahentaa asiaa. Meillä sama, itse huomasin että meillä autto kun annoin lapselle aikaa istua potalla ilman kiirettä. Vieläkin panttaa kakkaa ja haluaisi tietyn hetken päivästä, ja jos se hetki on kiireinen tai muuten hermostuttava, niin kakka ei meinaa tulla.

Mitä jos annatte vaan olla... Menisikö hän sitten itse kakalle, kun oikeasti kakattaa. Annatte vaan mahan pehmikettä, niin kyllä se kakka viimein tulee, kun on tullakseen. Älkää tehkö asiasta liian suurta numeroa?

Älkää istuttako noin pitkää aikaa potalla, ei tuntuis itsestäkään kivalta istua tuntia pytyllä. Kannattaa käyttää jonkin aikaa säännöllisesti vatsaa löysyttävää lääkettä (esim. Duphalac sopii lapsillekin), jotta tilanne normalisoituu. Kyllä se siitä :)

Yhteistyössä