Kun lapsi ei syö ruokaa!!! Mitä ite tekisitte? ärsyttää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt ap

Vieras
1v7kk lapsi syönyt yleensä hyvin ja syö kuulemma päiväkodissakin melkeen aina hyvin. Nyt useempi viikonloppu putkeen ei vaan yksinkertaisesti suostu syömään ruokaa, aamu- ja iltapuurot kyllä menee. Olen jo kokeillu sitäkin, että tarjoon vaan sitä samaa annosta uudelleen ja uudelleen joskus jopa iltapuuron sijaan, mutta ei sitten vaan syö! toissaviikonlopun eli vain aamu- ja iltapaloilla, kun en sitten viittinyt laittaa nälkäisenä nukkumaan, niin tein kuitenki iltapuuron, kun päivän ateria ei iltapalanakaan uponnut. Kaupan soseita kyllä on syöny ilman ongelmia, kun joskus on niitä tullut ostettua. Kaipa sitten alan vaan ostelee niitä, ku en jaksa vääntää tästä asiasta. Vai onko parempia ehdotuksia?

Mun periaate on se, että jos ei syö, niin ei syö. Lapsen ei ole pakko syödä, mutta maistaa pitää. En ymmärrä tuputtajia tai niitä, jotka istuttaa lasta tunnin puuron edessä.

Eli siis mä tekisin niin, että tarjoaisin normaalit 5 ruokaa päivän aikana. Ja jos ei syö jotain, niin seuraava eri ruokalaji tulee sitten seuraavalla ruualla. Eli jos ei lounas maistu, niin välipalan saa seuraavaksi (eikä se ole lämmitetty lounas).

Usein lapset syövät päiväkodissa hyvin, koska muutkin syövät. Syötkö itse lapsen kanssa kotona? Omia kokkauksiakin kannattaa miettiä eli voisin tehdä lapsen lempiruokaa useammin, jos on siitä kiinni. En kyllä mitään soseita noin isolle ostaisi enää.

Jos ei syö, ei syö. Ei terve lapsi nälkään kuole. Maistaa pitää, mutta ei ole pakko syödä. Mitään välipaloja meillä ei sitten kyllä saa ennen seuraavaa ruoka aikaa enkä pyöritä ravintolaa, joten sitä syödään, mitä on tarjolla.

samoin kärppänä heinälatoon, en ole tarjonnut välipalajugurtteja sun muita herkkuja sitten, vaan samaa ruokaa uudelleen, luulisi olevan jo klo 16 pintaan nälkä, kun on vaan aamupuuron syöny, mutta ei. ja vielä kolmantena päivänä putkeen oli sama homma, kyllä nyt luulis nälän jo tulevan. ja selvästi onkin nälkä ollut, kun on sitten iltaa kohti kiukkunen...:( ja samaa ruokaa kaikki syömme, joten ensimmäisellä ruokailuyrityksellä olen itsekin ollut syömässä lapsen kanssa...mä jo päätin ostaa sosetta, hermoja säästääkseni...

Meillä on kans se periaate että jos eivät syö ni eivät syö, eikä oo nälkään nääntyneet. Säännölliset ruoka-ajat on, ja joka päivä aamupala, lämmin ruoka, välipala, lämmin ruoka ja iltapala, näiden välillä ei tarjoilu pelaa. Jos jää ruokailu välistä niin seuraavan kerran saa syömistä seuraavan ruokailun aikana kun muutkin syö. En myöskään tuputa samaa ruokaa, en jaksa uskoa että sama annos moneen kertaan lämmitettynä olis yhtään mieluisampaa viidennellä kun ekalla kerralla. Ei se maistuis itellekään! Usein syödään sellaisia ruokia joista lapset tykkää, keittoja ja jauheliharuokia siis :)

Taitaa olla ikään liittyvää... Meillä molemmat pojat ovat tuossa 1,5v tienoilla heittäytyneet todella krantuiksi ja välillä eläneet pitkiäkin pätkiä pelkällä aamu- ja iltapuurolla. Kummasti vaan ovat siitä huolimatta olleet terveitä, kasvaneet ja kehittyneet normaalisti. Esikoinen täyttää pian 4v ja nyt vasta alkaa hänelle ruoka maittaa ja suostuu maistamaan uusia ruokia. Eli jos nyt sille soselinjalle meinaat lähteä, niin varaudu siihen että melko pitkään voit joutua niitä ostelemaan...

[QUOTE="a.p";24912474]samoin kärppänä heinälatoon, en ole tarjonnut välipalajugurtteja sun muita herkkuja sitten, vaan samaa ruokaa uudelleen, luulisi olevan jo klo 16 pintaan nälkä, kun on vaan aamupuuron syöny, mutta ei. ja vielä kolmantena päivänä putkeen oli sama homma, kyllä nyt luulis nälän jo tulevan. ja selvästi onkin nälkä ollut, kun on sitten iltaa kohti kiukkunen...:( ja samaa ruokaa kaikki syömme, joten ensimmäisellä ruokailuyrityksellä olen itsekin ollut syömässä lapsen kanssa...mä jo päätin ostaa sosetta, hermoja säästääkseni...[/QUOTE]

En todellakaan tarjoaisi samaa ruokaa lounaaksi ja välipalaksi. Sitten taas päivälliseksi tarjoaisin lämmitettyä lounasta, jos itsekin sitä syön.

Miksi pitäisi yrittää syödä samaa lounasta koko päivä? Eikö voisi olla niin, että aamiainen aamulla, lounas lounaalla, välipala välipala-aikaan (siis jos teillä sellainen yleensäkin on päikkäreiden jälkeen siis), päivällinen päivällisaikaan ja iltapala iltapala-aikaan??

[QUOTE="vieras";24912538]Taitaa olla ikään liittyvää... Meillä molemmat pojat ovat tuossa 1,5v tienoilla heittäytyneet todella krantuiksi ja välillä eläneet pitkiäkin pätkiä pelkällä aamu- ja iltapuurolla. Kummasti vaan ovat siitä huolimatta olleet terveitä, kasvaneet ja kehittyneet normaalisti. Esikoinen täyttää pian 4v ja nyt vasta alkaa hänelle ruoka maittaa ja suostuu maistamaan uusia ruokia. Eli jos nyt sille soselinjalle meinaat lähteä, niin varaudu siihen että melko pitkään voit joutua niitä ostelemaan...[/QUOTE]

sepä tästä tekeekin niin stressaavaa,että sitten on jo uusi ongelma, kun muksu ei suostu syömään muuta kun soseita.

[QUOTE="vieras";24912555]En todellakaan tarjoaisi samaa ruokaa lounaaksi ja välipalaksi. Sitten taas päivälliseksi tarjoaisin lämmitettyä lounasta, jos itsekin sitä syön.

Miksi pitäisi yrittää syödä samaa lounasta koko päivä? Eikö voisi olla niin, että aamiainen aamulla, lounas lounaalla, välipala välipala-aikaan (siis jos teillä sellainen yleensäkin on päikkäreiden jälkeen siis), päivällinen päivällisaikaan ja iltapala iltapala-aikaan??[/QUOTE]

no jotenkin ajattelin, että ei lapsi voi valita aterian sijaan vain herkkuja ts. jogurtit, välipalaleivät. mutta ehkä mä annankin sille sitten kuitenkin jugurttivälipalan tänään, ja huomenna mahdollisesti sama juttu ja sunnuntaina myös, kunnes menee ma hoitoon jo syö normaalia ruokaa??? Mun mielestä ei vaan oo hyvä,et lapsi syö vain "herkkunaposteltavia" joita meillä on esim. nää jugurtit, koska harovin mitään karkkeja tms. oikeita herkkuja on arkipäivänä tarjolla, eli siis jos ei ole joku juhla.

Ja paljastanpa nyt tässä faktan, jonka jo valmiiksi tiedän johtavan keskustelun off topic, mutta siksi sama lounas, kun meillä on vain yksi lämmin ateria päivässä. Näin oli lapsuuden kodissakin. aamupala + lämmin ruoka + välipala + iltapala. Nää kyllä on riittänyt itselle ja muksuille sekä miehelle. Ei kaikilla ole varaa 2 lämpimään ateriaan päivässä, vaikka se suositus olisikin. Ja harvoin noi hoitopäivän jälkeen ottaakaan lämmintä ruokaa illala kotona (teen vain, jos en itse koulussa ole kerinnyt syödä) esikoinen ottaa, jos on ollut "pahaa" ruokaa hoidossa, muuten ei. *sateenvarjo auki*

[QUOTE="a.p";24912665]no jotenkin ajattelin, että ei lapsi voi valita aterian sijaan vain herkkuja ts. jogurtit, välipalaleivät. mutta ehkä mä annankin sille sitten kuitenkin jugurttivälipalan tänään, ja huomenna mahdollisesti sama juttu ja sunnuntaina myös, kunnes menee ma hoitoon jo syö normaalia ruokaa??? Mun mielestä ei vaan oo hyvä,et lapsi syö vain "herkkunaposteltavia" joita meillä on esim. nää jugurtit, koska harovin mitään karkkeja tms. oikeita herkkuja on arkipäivänä tarjolla, eli siis jos ei ole joku juhla.

Ja paljastanpa nyt tässä faktan, jonka jo valmiiksi tiedän johtavan keskustelun off topic, mutta siksi sama lounas, kun meillä on vain yksi lämmin ateria päivässä. Näin oli lapsuuden kodissakin. aamupala + lämmin ruoka + välipala + iltapala. Nää kyllä on riittänyt itselle ja muksuille sekä miehelle. Ei kaikilla ole varaa 2 lämpimään ateriaan päivässä, vaikka se suositus olisikin. Ja harvoin noi hoitopäivän jälkeen ottaakaan lämmintä ruokaa illala kotona (teen vain, jos en itse koulussa ole kerinnyt syödä) esikoinen ottaa, jos on ollut "pahaa" ruokaa hoidossa, muuten ei. *sateenvarjo auki*[/QUOTE]

Jos ruoka ei maistu klo 12 eikä sama ruoka klo 15, niin sitten ruoka on terveen lapsen mielestä "pahaa".

Anna lounas klo 12, pieni välipala klo 15 ja päivällinen/illallinen vasta klo 18. Maistuisiko sitten se lämminkin ruoka?

Meillä syödään usein niin, että teen päivälliseksi tuoreen ruuan ja sitä syödään seuraavan päivän lounaana. Eli siis lämmitetään sama ruoka seuraavana päivänä ja sitten taas illemmalla teen uuden. Tai sitten syödään samaa ruokaa päivällä ja illemmalla. Ei minusta ole kallista, mut kukin tyylillään.

Yhteistyössä