Kun lopetit imetyksen, alkoiko lapsesi sairastella enemmän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiiteni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tiiteni

Jäsen
01.06.2007
533
0
16
Musta tuntuu, että meillä kävi näin, tai voihan se tietysti olla sattumaakin. Tyttö on nyt 1v5kk. 10kk iässä sairasti ekan flunssan (imetin silloin). 1v2kk muistaakseni oli kun sairasti toisen flunssan (imetin edelleen). Lopetin imetyksen 1v4kk ja viikon päästä tuli flunssa. Siitä pari viikkoa ja taas flunssassa. Viime talvena oli täysin terve koko ajan ja tosiaan vasta keväällä tuli se eka flunssa.

Kotona hoidan edelleen, mutta tammikuussa menee päiväkotiin. Mahtaakohan sitten olla jatkuvasti kipeänä..? Tiedän, ei pitäisi valittaa, kun ollaan näin vähillä sairasteluilla selvitty. Korvatulehduksiakaan ei ole (kai) ollut -->ei ole lääkärissä kyllä käytykään flunssien aikana/jälkeen.

Siis, onko muilla pitkään (tai lyhyemmänkin aikaa) imettäneillä sellaista tuntumaa, että sairastelut lisääntyisivät imetyksen lopetuksen myötä?

:o Ihan totta muuten! Lopetin imetyksen, kun ipana oli 1v 4kk. Siihen asti ipana sairasti tosi vähän, ihan pari pikku flunssaa tai räkätautia oli. Nyt tänä syksynä käytännössä puolet ajasta menee vähintäänkin pienessä räkätaudissa. Räkää riittää aina viikosta kahteen, sitten on viikko-pari tervettä aikaa ja taas uusi räkätauti. Mä olen miettinyt syitä tuohon sairastamiseen, mutta tuossapa taisikin sitten olla yksi syy. :/

Mäkin siis olen kotona vielä, joten päivähoito ei meilläkään selitä sairastelua. Perhekahviloista ja kerhoistahan noi räkätaudit sille tulee, mutta viime keväänä, jolloin vielä imetin, ei kyllä tullut vaikka kuinka käytiin kerhoissa.

Meillä taas mennyt päinvastoin. Imetin kakkosta n. 1-vuotiaaksi ja sairasteli koko ajan (korvatulehduksia ja keuhkoputkentulehduksia sekä vatsatauteja jatkuvasti). Kun lopetin imetyksen ei ole sairastellut juuri lainkaan. En kyllä usko että sillä on sinänsä ollut tähän vaikutusta. Luultavasti vain iän myötä vastustuskyky parantunut. Esikoista taas imetin vain muutaman kuukauden ja hän ei taas sairastellut juuri ollenkaan alle 1-vuotiaana. Lisäksi esikoinen imi tuttia ja kakkonen taas ei eli silläkään ei ainakaan meidän kohdalla ole ollut tunnettua vaikutusta. Sitähän sanotaan että tutin imeminen lisäisi korvatulehduksia.

ei.
esikoisella eka korvatulehdus iässä 7 kk, imetys loppui vuoden iässä.
kakkosella imetys loppui kun tyttö 7 kk, eka flunssa/kuume (ts. ei allergioista johtuva sairastuminen) tapahtui 6 kk myöhemmin.
Kummallakaan ei myöskään tarhan aloitus (1v6kk ja 1v10kk) ole aiheuttanut mitään sairastumiskierrettä. Esikoisella tosin korvat oireili vähän väliä, mutta niin ne teki jo kotihoidon aikana.

EI. Lopetin imettämisen silloin , kun vauva oli 2kk ja ekan flunssan hän sai tässä 1v7kk vanhana , kun aloitti päiväkodin. lapsen serkkua imetettiin yli vuoden ikäiseksi ja hän kyllä sairasteli jo vauvasta asti paljon!

Kyllä, mutten tiedä oliko vaan sattumaa kun alkoi silloin olla enemmän tekemisissä muiden lasten kanssa ja tutkia muutenkin maailmaa itsekseen liikkuen. 7,5 kk lopetin kokonaan imetyksen.

En ole imettänyt päivääkään eikä poika ole sairastellut. Korvikkeella mentiin ja se oli mun oma valinta. En halunnut imettää. Oli sen verran vaikea synnytys raskausmyrkytys yms.
Ei ole poika sairastunut kuin yhden korvatulehduksen ja sekin etelänmatkan tuliaisena. Kunnon ilmastoinnit hotelissa ja lentomatkat.
Ei se imetys välttämättä suojaa sairauksilta.

Alkuperäinen kirjoittaja ski:
Ei se imetys välttämättä suojaa sairauksilta.

Eipä niin. Mutta tässähän ei kai nyt ollut tarkoitus verrata imetettyjä ja korvikkeella ruokittuja vauvoja keskenään, vaan imetyksen lopetuksen vaikutusta lapsen sairasteluun. =) Mä kyllä luulen, että meidän ipanalla se on jotain vaikuttanut, ainakaan en ole mitään muuta syytä tuohon lisääntyneeseen sairasteluun vielä keksinyt. Enkä sitäkään olisi tullut ajatelleeksi ilman tätä ketjua!

kyllä ja ei. tavallaan siis voi ajatella et vaikutti, mutta kun ottaa huomioon vuodenajan ja sen et liikuttiin kerhoissa ym niin voihan olla että ne vaan sattui samaan aikaan..

niinku teillä jos nyt just olet lopettanut imetyksen niin marraskuu- kaikki pöpöt liikkeellä. sit muksu on taaperoiässä eli nuolee ja maistelee kaikkea ja varmana saa kaikki pöpöt, mut niin kuuluukin! miten muuten se saisi kerättyä vastustuskykyä itselleen?

Imetys lopetettu 3vkoa sitten ja heti lenssu iski. Sitten viime viikolla ripuli,joka kestää vieläkin ja nyt tänään taas räkätauti!!!! Olen kyllä itsekin nuhassa eli tarttuvaa on.... ;) Pojulla ikää 1v3kk

Mä osaimetin niin että lopetin kokonaan kun vauva oli 4kk.
Eka nuha sillä oli 11kk ikäsenä.
Se että on ollut terve johtuu varmaankin siitä että on saanut jo istukan kautta probiootteja ja sitten äidinmaidon kautta ja sitten itse syötynä.

kyllähän lasten tulee sairastaa että vastustuskyky kasvaa.meillä oli eka flunssa 9kk iässä ja siitä sitten niitä on ollut tasaiseen tahtiin.
päiväkotiin meni 2v ja sitä ennen jo oli korvakierteessä ym.nyt 2v9kk ja koko syksyn oli nuhaa mutta nyt helpottaa taas.
tuntuu että kaikilla tutuilla ja ystävillä lapset sairastelee ihan samalla tavalla vuodenajan mukaan.se vaan kuuluu näihin ensimmäisiin vuosiin.

Alkuperäinen kirjoittaja anuuu81:
kyllä ja ei. tavallaan siis voi ajatella et vaikutti, mutta kun ottaa huomioon vuodenajan ja sen et liikuttiin kerhoissa ym niin voihan olla että ne vaan sattui samaan aikaan..

niinku teillä jos nyt just olet lopettanut imetyksen niin marraskuu- kaikki pöpöt liikkeellä. sit muksu on taaperoiässä eli nuolee ja maistelee kaikkea ja varmana saa kaikki pöpöt, mut niin kuuluukin! miten muuten se saisi kerättyä vastustuskykyä itselleen?

Sitä vaan ihmettelen, kun ei viime vuonna sairastanut tähän aikaan vuodesta yhtään, vaan vasta keväällä. Oli kuitenkin jo lähes puolivuotias vuosi sitten. No joo, viime vuonna ei käyty kerhossa, mutta ystävien lapsiperheissä kyllä vierailtiin ja tyttö nuoleskeli huomattavasti enemmän kaikkea kuin nykyään.

Öö.... Imetän edelleen pojan kaikki maidot ( poika 15 kk) ja nyt on juuri kolmas ihan perättäinen sairaus menossa koska olemme alkaneet kulkea kerhoissa tänä syksynä. Eli meillä kyllä sairastellaan imetyksestä huolimatta! Myös ekana vuonna poika sai isoilta sisaruksilta kaikki maailman lentsut. Ehkä tämä loppuu sitten joskus kun lopetan imetyksen :D

Ei.

Imetin esikoista 6 viikkoa ja siinäkin meni rinnalla koko ajan lisämaito. Ensimmäisen kerran hän sairastui nuhaan 1v 3kk iässä, silloin oli yhden illan ajan myös kuumetta. Sen jälkeen on ollut kahdesti nuhaa ja kerran samanlainen illan kestänyt kuume, seuraavana päivänä lapsella on ollut ihan normaali olotila. Eli melkein jos voi sanoa, niin toisin päin...

imetin molempia poikia pari kuukautta,kummatkaa ei oo ollu kipeinä pahemmin.nuorempi on kyl tosin nyt 5kk,mut esikoinen sai oksennustaudin 9kk ikäsenä,sitä ennen ei yhtään mitää, nyt ku on 1v5kk niin oli tos muutama kuukaus takaperin vauvarokko,ja muutaman kerran ollu pikku flunssa. Tuttavan vauva sai 2vk:n ikäsenä oksennustaudin et eipä se tissimaito näytä niin suojaavan.Uskon siihen et se flussa tulee kelle se tulee et ei se kato ookko korvikkeella vai tissimaidolla.kaikki on nii yksilöitä,jotkut sairastuu helpommin ku toiset.

Yhdyn edelliseen, että yksilöitä ovat lapset sairastamisen suhteen ja itse olen lähes menettänyt uskoni että imetys suojaisi taudeilta/ allergioilta. Tyttö täysimetetty 2 kk sen jälkeen korviketta + imetystä 6 kk asti, jonka jälkeen korvikkeella ja nyt yli 1 v. tavallista maitoa. Vauvarokko sairastettu tähän mennessä ja kerran ollut nuhaa/ yskää. Tuttavapiirissä samanikäisiä täysimettyjä vähän väliä flunssassa, joskin vanhemmatkin sairastaa usein ja mieheni kanssa flunssassa korkeintaan kerran vuodessa jos sitäkään.

Osittaisimetin 2 kk saakka kun ei vain maito riittänyt ja neuvolassa th totesi että se riittää antamaan suojan. Nyt ikää 1v 2kk eikä ole sairastellut, ei tullut etelän matkaltakaan mitään. :)
Annettiin tosin 1 -vuotiaaseen saakka päivittäin maitohappobakteereja laitokselta asti joten olisiko vaikutusta.

Meillä kävi toisinpäin. Ensimmäinen korvatulehdus 4kk välissä viisi tulehdusta + vauvarokko ja pari räkätautii. Imettämisen lopetus 9kk, jonka jälkeen 4kk terveenä oloa. Imetyksestä kulunut puoli vuotta yksi flunssa ja vesirokko sairastettu. Eli taitaa olla ihan lapsen omasta vastustuskyvystä kiinni.

Yhteistyössä