Kun olen pakkotyössä saan 30% enemmän palkkaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Sehän on enemmän kuin mitä Tehy lähti ajamaan. Ja kaikki suomalaiset (jos tätä palstaa on uskominen) ovat pakkotyölain puolella. Siis myöskin ne, jotka ovat sitä mieltä että Tehyn pyytämät korotukset ovat liian suuria. 30% korotus ei sitten ole, vai?

Ja meidänkin yksikössä täytyy olla vähintään 80% työntekijöistä töissä, jotta potilasturvallisuus taataan. Se taas tarkoittaa sitä, että saamme lisää työntekijöitä! Tähän asti on koko ajan menty vajaamiehityksellä, potilasturvallisuus on vaarantunut koko ajan, muttei kukaan ole siitä ollut huolissaan!

Samaten HUS:in johtaja sanoi aamulla uutisissa, että heilläkin tämä laki tarkoittaa sitä, että joissakin paikoissa on enemmän väkeä töissä kuin aikaisemmin.

Mitäpä olette tästä mieltä?

No pakkolaki eli suojatyöhön velvoitetaan noin 1000 hoitajaa käsittääkseni. Ihan reilua, että poikkeusoloissa maksetaan enemmän.

toivon vaan, että tehy lopettais uhkailunsa ja säästäis ihmishenget.

Alkuperäinen kirjoittaja samassa veneessä:
Hyvä juttu jos edes joskus henkilökuntaa on tarpeeksi.

Sanopa muuta. Jännä juttu, ettei ketään kiinnosta se tosiasia, että potilasturvallisuus ei ole tähänkään asti kaikkialla toteutunut. Nyt siitä on vaan tehty iso juttu irtisanoutumisten takia, joten kaikki huutaa turvallisuuden perään.

Tilannehan on parempi nyt pakkolain voimalla monissa yksiköissä, missä on aikaisemmin jatkuvasti ollut työvoimapula ja vajaamiehitys. Tuollakin toisessa ketjussa huudellaan, että nyt ihmisiä kuolee työtaistelun takia. Mutta ei tajuta, ettei potilasturvallisuus ole suinkaan tähänkään asti toteutunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja samassa veneessä:
Hyvä juttu jos edes joskus henkilökuntaa on tarpeeksi.

Sanopa muuta. Jännä juttu, ettei ketään kiinnosta se tosiasia, että potilasturvallisuus ei ole tähänkään asti kaikkialla toteutunut. Nyt siitä on vaan tehty iso juttu irtisanoutumisten takia, joten kaikki huutaa turvallisuuden perään.

Tilannehan on parempi nyt pakkolain voimalla monissa yksiköissä, missä on aikaisemmin jatkuvasti ollut työvoimapula ja vajaamiehitys. Tuollakin toisessa ketjussa huudellaan, että nyt ihmisiä kuolee työtaistelun takia. Mutta ei tajuta, ettei potilasturvallisuus ole suinkaan tähänkään asti toteutunut.

Höpö höpo. Pakkolaki ei todellakaan ole parempi millään muotoa kuin että kaikki olisivat töissä. Niin kuin yllä jo mainitsin, suojatyötä velvoitetaan tekemään vain kaikkein kriittisimmillä osastoilla, ja noin tuhat hoitajaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
No pakkolaki eli suojatyöhön velvoitetaan noin 1000 hoitajaa käsittääkseni. Ihan reilua, että poikkeusoloissa maksetaan enemmän.

toivon vaan, että tehy lopettais uhkailunsa ja säästäis ihmishenget.

Kyllä se määrä on paljon suurempi mikä töihin velvoitetaan, katsoppa vaan. Johan sairaanhoitopiirit on ilmoittaneet, että vähintään 30-40 % tehyläisistä pitää olla töissä, kun hallitus puhuu 10-20% työntekijöitä.

Ja edelleen, monissa paikoissa ei ole tähänkään asti ollut niin paljon väkeä töissä kuin olisi pitänyt. Miksei se ole aikaisemmin huolestuttanut ketään?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Miksei se ole aikaisemmin huolestuttanut ketään?

Taitaa mennä vellit ja jauhot nyt sekaisin? Jos noin pienellä ajatuskapasiteetillä on liikenteessä, niin ei ihme että lakkoon ollaan menossa, ja sitä kautta katastrofiin.

VArmasti osalla osastoista on pula työntekijöistä, ja onhan se ollut tiedossa. Tämäko työtaistelu sen nyt turvaa, ihmishenkien turvaamisen ja täydet työpaikat?

:o

Itse tyoskentelin n puoli vuotta akuutissa paikassa, jossa joka tyovuoro oli liian vahan tyontekijoita ja seka tyo- etta potilasturvallisuus taysin hukassa. Sain tarpeekseni ja lahdin. Nykyaan siella tyoskentelee viela vahemman ihmisia, kaikki vastavalmistuneita ja suurin osa keikkalaisia. Potilaita kuolee, virheita tapahtuu... Potilailla on turvallista silloin kuin tyontekijoilla on turvallista. Minua ei kiinnosta olla syntipukkina paikassa, missa on kuin villissa lannessa. Jatin sairaanhoitajan tyon ja olen paljon onnellisempi! Olen taysin tyotaistelun kannalla, se turvaa seka tyontekijoitya, etta meita potilaita tulevaisuudessa. Minua ei tosin tyohon pakoteta millaan. Sota- aikana menisin vapaaehtoisesti, muuten en.

Alkuperäinen kirjoittaja mina:
Itse tyoskentelin n puoli vuotta akuutissa paikassa, jossa joka tyovuoro oli liian vahan tyontekijoita ja seka tyo- etta potilasturvallisuus taysin hukassa..

Aamulla oli radiossa mielenkiintoinen ohjelma, joss joku mies puhui kerrankin järkeviä.

KErtoi siitä, ettei todellakaan kaikilla 17 000 tehyläisellä ole aina kiire, eikä heidän ammattiosaamisensa ole aliarvostettua palkan tasolla. Mutta niitäkin paikkoja on. Puhui myös sairaanhoitajien ja muiden tulospalkkauksesta, palkan sitomisesti kouluttuneisuuteen, työn vaatiivuuteen ja vastuullisuuteen.

VArmasti on niitäkin paikkoja, jossa esim. sairaanhoitajan ammattitaito on todella pitkälle vietyä ja vastuu sen mukaista. Mutta ei varmasti joka ikiselläosastolla, joka ikisellä hoitotyötä tekevällä.

Minusta joukkoirtisanoutuminen, lakkoilu, pakkotyö ym. ovat kaikki yhtä älyttömiä vaihtoehtoja. En todellakaan hyväksy hoitajien irtisanoutumisia tai lakkoilua, mutta haluan heille kunnon palkan. Olin jo ennen vaaleja sitä mieltä, että mitään veronalennuksia ei pidä tehdä, koska esim. tilanne sairaanhoidossa on sellainen kuin on! Esim. perintöveroa saisi olla jokaisesta perinnöstä, turha oli nostaa sitä verotettavan perinnön summaa enyistä ylemmäs; nyt yhä suurempi joukko perillisistä säästyy veroilta. Niin, en tässä todellakaan puhu omaan pussiini: sekä minulta että puolisolta on jo aiemmin isä kuollut ja verot on maksettu, vaikka perintöä ei ole jaeetu. Kummankin äiti on iäkäs ja sairas, joten voi olla perinnönjaot käsillä koska tahansa. Minä äitiemmekin perinnöistä olisin valmis maksamaan tuntuvaa veroa, kun vain nekin rahat ohjattaisiin yhteiskunnassa tärkeimpiin osoitteisiin kuten terveydenhuoltoon (mm. palkkoihin) jne.

Ja varmasti on totta sekin, että samalla palkalla hoitajat tekevät hyvinkin erilaisia töitä: työn raskaus ja vastuullisuus vaihtelevat todella paljon!

Aamulla oli radiossa mielenkiintoinen ohjelma, joss joku mies puhui kerrankin järkeviä.

KErtoi siitä, ettei todellakaan kaikilla 17 000 tehyläisellä ole aina kiire, eikä heidän ammattiosaamisensa ole aliarvostettua palkan tasolla. Mutta niitäkin paikkoja on. Puhui myös sairaanhoitajien ja muiden tulospalkkauksesta, palkan sitomisesti kouluttuneisuuteen, työn vaatiivuuteen ja vastuullisuuteen.

Se on aivan totta ja se olisikin hyva idea, mutta minua ainakin pelottaa tulevaisuus vanhustenhoidossa. Alue ei kasittaakseni innosta ja kiinnosta juuri ketaan tyontekoon (mukaan luen itseni) ja mielellani nakisin palkan nostettavan myos siella, jotta alalle saataisiin tarpeeksi tyovoimaa. Muuten olen aivan samaa mielta, siita, etta kouluttautunut ja vaativan alan tyontekijan panos huomioitaisiin palkassa.

Itse tyoskentelin n puoli vuotta akuutissa paikassa, jossa joka tyovuoro oli liian vahan tyontekijoita ja seka tyo- etta potilasturvallisuus taysin hukassa. Sain tarpeekseni ja lahdin. Nykyaan siella tyoskentelee viela vahemman ihmisia, kaikki vastavalmistuneita ja suurin osa keikkalaisia. Potilaita kuolee, virheita tapahtuu... Potilailla on turvallista silloin kuin tyontekijoilla on turvallista. Minua ei kiinnosta olla syntipukkina paikassa, missa on kuin villissa lannessa. Jatin sairaanhoitajan tyon ja olen paljon onnellisempi! Olen taysin tyotaistelun kannalla, se turvaa seka tyontekijoitya, etta meita potilaita tulevaisuudessa. Minua ei tosin tyohon pakoteta millaan. Sota- aikana menisin vapaaehtoisesti, muuten en.

Tälle kirjoitukselle peesi!
=) Vaikka ite olenkin perushoitaja enkä vuosiin ole työelämässä ollut vaan muksujen kanssa kotona.Mielestäni tämä alamäki hoito-alalla lähti käyntiin 90-luvun lamassa jolloin alettiin tekemään mitä mielenkiintosempia säästötoimia,jos joku hoitajista muistaa täällä!?Eikä parannusta tullut vaikka valtion talous parantui.
Näissä keskusteluissa tuntuu tosiaan välillä ihmisillä olevan hukassa tietoisuus koko hoitaja-systeemin laaja-alaisuudesta ja eroista eri yksiköiden välillä ,joskus menee jopa akuutit ja krooniset osastot sekaisin eikä ihmiset tunnu aina tietävän eroja eri hoitajien välillä,että mikä kuuluu kenenkin vastuu-alueeseen jne.
Ite kun olen ollut viime vuosina potilaana akuutti osastoilla niin ei ole voinut kuin kauhistella ettei hoitovirheitä tapahdu enempää,niin retuperällä on henkilöstömäärät ym.
Muistatteko kun laman jälkeen yliopistolliset sairaalat lopettivat perushoitajien uudet virat ja vanhat vaihtuivat erik.sh:n viroiksi ?kaikki hoitajat vastustivat uudistusta käytännön työhön vedoten.Silloin päättäjät lupasivat lisätä erik.sh:n virkoja vastaavasti.Mitään ei kuitenkaan tapahtunut ja erik.sh:t tekivät oman duuninsa lisäksi vielä perushoitajien hommat!!En yhtään ihmettele,että nyt tuli se hetki,kun hoitajat kyllästyivät turhiin lupauksiin,tätähän on jatkunut jo yli kymmenen vuotta!!
Hups! Innostuinhan minäkin vihdosta viimein! :ashamed:
(vänkääjille tiedoksi,että tämä mun kokemus ja mielipide,en lähde tästä kuitenkaan täällä riitelemään! =) )

Joo, sain nopeasti tarpeekseni tasta akuutista osastosta, siirryin teholle, jossa jaksoin useamman vuoden, mutta tyontekijoiden vahyys oli ongelma siellakin, usein soiteltiin vapaapaivalla, voisinko tulla toihin tai jatkaisinko seuraavaankin vuoroon, kun ei ole osaavia tyontekijoita tarjolla. huoh...

Arkea synnytyssalilla: työvuoro alkaa klo 7. Iltavuorosta onkin sairastunut työntekijä, sinun on jatkettava vuoroasi illankin ajan . Kotiin pääset klo 22. Aamulla taas aamuvuoroon. Jopa vapaapäivältä tai lomalta saatetaan soittaa työvuoroon, kun ei ole mistä ottaa sairasloman sijaisia. Eläkkeellä oleviakin on soitettu töihin.

Ja tämä ihan "normaalia arkea". Mitähän ensi viikolla ? Lisää henkilökuntaa saadaan alalle vain laittamalla palkka-asiat kuntoon. Täällä kun ei kouluteta kätilöitä, eipä niitä ole muualtakaan tulossa.

Alkuperäinen kirjoittaja täysi tuki tehylle:
Arkea synnytyssalilla: työvuoro alkaa klo 7. Iltavuorosta onkin sairastunut työntekijä, sinun on jatkettava vuoroasi illankin ajan . Kotiin pääset klo 22. Aamulla taas aamuvuoroon. Jopa vapaapäivältä tai lomalta saatetaan soittaa työvuoroon, kun ei ole mistä ottaa sairasloman sijaisia. Eläkkeellä oleviakin on soitettu töihin.

Ja tämä ihan "normaalia arkea". Mitähän ensi viikolla ? Lisää henkilökuntaa saadaan alalle vain laittamalla palkka-asiat kuntoon. Täällä kun ei kouluteta kätilöitä, eipä niitä ole muualtakaan tulossa.

minkään pakkolain voimalla minä en töihin mene... olen tavoittamattomissa, tulkoot poliisit hakeen jos niin tärkeä olen!

Se on aivan totta ja se olisikin hyva idea, mutta minua ainakin pelottaa tulevaisuus vanhustenhoidossa. Alue ei kasittaakseni innosta ja kiinnosta juuri ketaan tyontekoon (mukaan luen itseni) ja mielellani nakisin palkan nostettavan myos siella, jotta alalle saataisiin tarpeeksi tyovoimaa. Muuten olen aivan samaa mielta, siita, etta kouluttautunut ja vaativan alan tyontekijan panos huomioitaisiin palkassa.

Elikkä sinusta vanhuspuolella työssä oleva hoitaja ei ole vastuullisessa ja vaativassa työssä, tai kouluttautunut? Että armopalana myös vanhustyön hoitajat ansaitsisivat korotuksen palkkoihinsa? Mitä sinä tiedät vanhustyöstä?

Itse olen ollut vuosia vanhainkodissa töissä, enkä allekirjoita ollenkaan sinun luomaasi mielikuvaa. Vanhainkodissa lääkäri käy kerran viikossa, muutoin vastuussa on sh. Ja usein koko talossa on vuorossa vain yksi sh, jolloin hänen vastuullaan on vuoroa kohti n. 40 vanhusta. Meillä vielä toisinaan viereisten palvelutalojen asukkaat, eli vielä n. 15 henkilöä lisää. Jos, ja yleensä kun, jotain tapahtuu, sh päättää loppupeleissä yksinään, miten edetään eli lähetetäänkö eteenpäin vai seuraillaanko vanhainkodilla. Nykyään asukkailla on mitä erilaisimpia sairauksia ja ongelmia ja he ovat yleensä jo aika huonossa kunnossa vanhainkodille tullessaan, joten tarkkana saa olla. Meillä sairaanhoitajat myös osallistuvat ihan kaikkeen perushoitoon syöttämisistä ja pesuista lähtien, siivotaankin jos niikseen tulee. Sen lisäksi teemme sairaanhoidolliset toimenpiteet, otamme kaikki labranäytteet itse, kirjoitamme lääkärin sanelut auki, tilaamme ja jaamme lääkkeet, pidämme yhteyttä kotihoitoon jne, hommaamme sijaisia sairastuneiden tilalle ym ym. Omia ruokataukoja ei yleensä ehdi pitää, siltikin paperityöt joutuu tekemään lähes tulkoon poikkeuksetta ylitöinä. Teemme myös jatkuvalla syötöllä tuplavuoroja (07-22), kun sijaisia ei yksinkertaisesti saada.

Minua ärsyttää suunnattomasti se, että vanhainkoteja pidetään jotenkin helppoina tai ei-vaativina paikkoina. Ei, me emme tee erikoissairaanhoidon temppuja, mutta meillä ei myöskään ole sellaista tukea taustalla, mitä sairaaloissa toimivilla sairaanhoitajilla on. Vanhainkodissa sairaanhoitajana toimiminen vaatii laaja-alaista osaamista hoitotyön kentällä. Joten voisitte lopettaa vanhustyön sairaanhoitajien luokittelemisen ö-mappiin, kiitos!

Alkuperäinen kirjoittaja vanhustyön sh:

Elikkä sinusta vanhuspuolella työssä oleva hoitaja ei ole vastuullisessa ja vaativassa työssä, tai kouluttautunut? Että armopalana myös vanhustyön hoitajat ansaitsisivat korotuksen palkkoihinsa? Mitä sinä tiedät vanhustyöstä?

Itse olen ollut vuosia vanhainkodissa töissä, enkä allekirjoita ollenkaan sinun luomaasi mielikuvaa. Vanhainkodissa lääkäri käy kerran viikossa, muutoin vastuussa on sh. Ja usein koko talossa on vuorossa vain yksi sh, jolloin hänen vastuullaan on vuoroa kohti n. 40 vanhusta. Meillä vielä toisinaan viereisten palvelutalojen asukkaat, eli vielä n. 15 henkilöä lisää. Jos, ja yleensä kun, jotain tapahtuu, sh päättää loppupeleissä yksinään, miten edetään eli lähetetäänkö eteenpäin vai seuraillaanko vanhainkodilla. Nykyään asukkailla on mitä erilaisimpia sairauksia ja ongelmia ja he ovat yleensä jo aika huonossa kunnossa vanhainkodille tullessaan, joten tarkkana saa olla. Meillä sairaanhoitajat myös osallistuvat ihan kaikkeen perushoitoon syöttämisistä ja pesuista lähtien, siivotaankin jos niikseen tulee. Sen lisäksi teemme sairaanhoidolliset toimenpiteet, otamme kaikki labranäytteet itse, kirjoitamme lääkärin sanelut auki, tilaamme ja jaamme lääkkeet, pidämme yhteyttä kotihoitoon jne, hommaamme sijaisia sairastuneiden tilalle ym ym. Omia ruokataukoja ei yleensä ehdi pitää, siltikin paperityöt joutuu tekemään lähes tulkoon poikkeuksetta ylitöinä. Teemme myös jatkuvalla syötöllä tuplavuoroja (07-22), kun sijaisia ei yksinkertaisesti saada.

Minua ärsyttää suunnattomasti se, että vanhainkoteja pidetään jotenkin helppoina tai ei-vaativina paikkoina. Ei, me emme tee erikoissairaanhoidon temppuja, mutta meillä ei myöskään ole sellaista tukea taustalla, mitä sairaaloissa toimivilla sairaanhoitajilla on. Vanhainkodissa sairaanhoitajana toimiminen vaatii laaja-alaista osaamista hoitotyön kentällä. Joten voisitte lopettaa vanhustyön sairaanhoitajien luokittelemisen ö-mappiin, kiitos!

Suo anteeksi, en tarkoittanut loukata. En tieda millaista siella on, oma kuvani on tullut siita, mita olen kuullut vanhusosastoilla keikkoja tehneilta, mutta olen ymmartanyt, etta tyontekijoita on hyvin vaikea saada. Samat tyot tehdaan myos teholla ja muilla akuuteilla osastoilla, kun mainitsit itse tekevasi.

Yritin sanoa, etta mielestani kouluttautuminen ja ajan tasalla pysyminen pitaisi palkita, kuten myos se, etta on enemman vastuuta. Talla tarkoitan ihan kaikilla sairaanhoidon tai terveydenhoidon alalla tyoskentelevia. Voit tyoskennella teholla, etka koskaan mene koulutuksiin tai vanhustenhoidossa ja kouluttaudut jatkuvasti lisaa. Voit myos tehda ainoastaan minimin tai voit olla esim tiimin johtaja, dm vastaava ym. Tama pitaisi mielestani nakya palkassa.

Viela kerran haluan pyytaa anteeksi loukkantumistasi, tarkeaa on mielestani, etta hoito on hyvaa ja tyontekijoita tarpeeksi, kaikilla osa- alueilla.

mina ja vanhustyön sh: olitte kumpikin samaa mieltä mutta jostain syystä väärinkäsitys!Hyvä esimerkki,kun pienistä väärinkäsityksistä syntyy palstalla riitaa..toivottavasti ei teille!:)

hih,tän päivän lehdessä oli että lääkärit ihan huonona,kun joutuvat tekemään hoitsujen työt eivätkä osaa,hieno pakkolaki!;)akuuttisairaalat on hierarkisuudeltaan varmasti armeijan tasoa ja ihmiset ei tunnu käsittävän,että siellä on jokasella oma roolinsa ja muut ei sitä hommaa osaa,tiimityötä äärimmillään.Eihän ne lääkärit edes tiedä missä tarvittavat instrumentit on!
Kyllä huomaa ettei päättäjät taaskaan tiedä käytännön työstä mitään!

Mielestäni tämä on älytön leikki. Antaisivat kiltisti sen korotuksen ja sillä siisti. Nyt jos irtisanoutumiset ja lakko toteutuu kuinka pitkään se annetaan kestää? Pakkotyöläiset (osastoilla joilla on pakko olla tietynverran henkilökuntaa että potilasturvalisuus turvataan (teho mm)ja toisilla osastoilla yritetään sitten pärjätä superin ym porukoilla (vierailevia tähtiä eli toisilta osastoilta tulee työntekijöitä).
Kuinkahan monta virhettä tapahtuukaan tuona aikana? Teetetäänkö pienellä porukalla ylipitkiä päiviä? Ovat vieraalla osastolla, vieraalla "alueella". Eräskin hoitaja joka on töissä lasten neuron polilla (päiväosasto) sanoi että voi joutua töihin lasten teholle tai lasten akuutti osastolle joissa ei ole ollut kuin opiskelu aikaan viimeksi. Ja ei taida olla aikaa perehdykselle.....

Kyllä nämä erikoisjärjestelyt ja pakkotyön iso korotus on paljon enemmän kuin hoitajien vaatimien korotusten kustannukset. Jo pelkästään yksi synnyttävän lento Ruotsiin tulee maksamaan 10 000-20 000euroa ja siihen päälle vielä älyttömän suuret sairaala- ja hoitokulut, ollaan jo hurjissa lukemissa. En enää luota yhtään päättäjien rahankäyttötaitoihin, heidän mielestään 100e on vähemmän kuin 3e...

Alkuperäinen kirjoittaja täysi tuki tehylle:

Tämä nyt on ihan normaalia muillakin aloilla mm kaupan alalla, varsinkin kiire aikoina niin kuin nyt kun joulu lähestyy. Menet aamulla kuuteen. ja joudut tekemään myös ilta vuoron kun työntekijä on sairastunut ja ketään toista ei saada vuoroon. pääset töistä klo 21 ja aamulla taas kuuteen...vapaalta soitellaan töihin. Nytkin minulla alkaa 9 päivän putki töitä, kiitos sunnuntai aukiolojen. kiire on jatkuvaa ja kiire vain kasvaa kun joulu lähestyy. Nostellaan painavia laatikoita selkä vääränä....vaan meillä ei ole ihmishenki vaarassa siksi palkkakin surkea.
Kannatan hoitajien palkan nostoa, mutta kyllä kaupanalallekin olisi saanut tulla paremmat korotukset tai edes takuu kokopäivä työsopimuksesta.

Yhteistyössä