Hae Anna.fi-sivustolta

kun olin 17v, sanoin etten koskaan tee lapsia

Viestiketju osiossa 'Vapaaehtoinen lapsettomuus' , käynnistäjänä velaleena, 04.02.2016.

1. velaleena Vierailija

Kun olin 17v, sanoin etten koskaan tee lapsia.

Tästä on jo kulunut 20 vuotta aikaa ja kaikenlaista on ehtinyt tapahtua elämässäni sen jälkeen.

Mutta hei, olen edelleen samaa mieltä! Eikä tässä vielä kaikki. Minulla on salaisuus.

Salaisuus on, että olen ihan hävyttömän onnellinen :)

2. notvelaleena Vierailija

minäkin olen onnellinen, ja myös Leena, vaikka en ole vela(y), joten hei, onnellisuus taitaa piilläkin etunimessä :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

3. vela also Vierailija

Sanoin 17v:nä etten halua lapsia. Nyt olen 21 vuotta myöhemmin edelleen sitä mieltä ja onnellinen myöskin!

4. Kaskummastus Vierailija

Kas kummaa, niin sanoin minäkin jo yläasteikäisenä ja mieli ei koskaan muuttunut. Lapsettomuus on ollut yksi elämäni järkevimpiä johtosääntöjä ja tuottanut minulle uskomattoman paljon onnea sekä vapuytta. En uskalla edes kuvitella, mihin syövereihin lisääntyminen olisi minut vetänyt. Lapsia hankkineiden ystäväpiiri ainakin kipuilee lastensa kanssa ja ei ole koskaan rahaa, aikaa, kivaa, unta, elämää. Joskus taannoin vielä näykkivät minua lapsettomuudestani, mutta johan ovat hiljenneet. Kaikkien ei tarvitse valita samoin.

5. Kannassa pysynyt Vierailija

Sanoin 13v etten halua ikinä lapsia ja kohta olen 50v ja jumalattoman onnellinen kun kukaan ei tuuppaa lapsenlapsia ovista ja ikkunoista sisään väkisin. Opiskelen ja harrastan uusia juttuja eikä ole rahapulaa, ei tarvitse centtejä laskea eikä omista tarpeistaan tinkiä. Kyllä minulle ollaan kateellisia ja koitetaan hehkuttaa kuinka ihania ne kitisevät lapsenlapset ovat vaippa rumbaineen ja vahtimisineen mutta harrastuksensa kullakin ja jos ei halua elämässään mitään uusia asioita eikä laajentaa kokemustaan ja uusien asioiden oppimista niin pysyy niissä turvallisissa ja samoissa mistä on alkanutkin, tekee vaan sitä mitä osaa ja on onnellinen siitä.

Miksi sitä onneaan sitten pitää tyrkyttää lapsettomalle joka on onnellinen erilaisista asioita ja niin kuin lapsettomalta varmasti puuttuisi jotain kun ei ole halunnut samoja asioita.

En mainosta onneani enkä kehu koskaan kenellekkään perheelliselle elämääni mutta he vaistoavat ja näkevät päälleppäin ilmeisesti tyytyväisyyteni omaan elämääni niin silloin alkaa kauhea ylistys kuinka vain lapset ja lapsenlapset tuovat onnen ja tätä ihmettelen suuresti, miksi kehua minulle kun minua ei se edes kiinnosta. En minäkään ylistämällä ylistä kenellekkään (muuta kuin tässä anonyyminä)kuinka olen tyytyväinen elämääni ja miksi ylistäisin mutta jo se osaamiseni ja opiskeluni ärsyttää joitakin kun esim. päihitän ATK- osaamisessa monet nuoretkin ja monessa muussakin tieto taidossa ikäiseni eikä se tule tyhjästä vaan sen eteen on tehtävä töitäkin. Tietysti välillä pidän taukoakin ja relaan kun siltä tuntuu.

Moni taitoisuus ja osaaminen on kiehtonut minua aina ja ikääntyessä entistäkin enemmän niin ettei tarvitse vain yhteen tai kahteen asiaan elämässään olla perehtynyt. Se mitenkä ratkaistaan ongelmia eri tavoilla koska kenenkään elämä ei ole koskaan ongelmatonta ja vastoinkäymisiä tulee ihan kaikille ja kaikki tekee virheitä, mitenkä niistä opitaan ettei toisteta samoja loputtomiin ja käännetään ne vahvuudeksi, voimavaroiksi elämässään. Se oma henkinen kasvaminen ja hyväksyä sekin ettei kaikki kasva henkisesti ikinä.

6. Velaleena Vierailija

Niin, meitä on.

Mielenkiintoista on se lasten tehneiden lallatus, että "Kyllä minä tiedän mitä lapseton elämä on, koska itsekin olen ollut lapseton!"

Tietävätkö, todella? Mielestäni ei. Jos on tehnyt lapsen, ei voi sanoa mitä elämä olisi ollut vaikka 5, 10 vuotta sen jälkeen jos olisi pysynyt lapsettomana. Huvittavaa on, että monet lapsen tehneet katsovat, että esimerkiksi vaikka kohta 50 vuotta käyvät lapsettomat viettäisivät parikymppisen ikuista bileputkea.

Lisäksi usein lapsia tahtovien elämä menee tietyt tavoitteet mielessä eteenpäin. Edessä on monta "pitää" ja "pakko tehdä" vaihetta, jotta voidaan saada yleisten normien mukainen kasvuympäristö lapselle. Usein tosin samoja asioita tavoittelee myös vela, mutta ei samanlaisella pakolla ja etenkään sitä ei tarvitse tehdä johonkin tiettyyn ikään mennessä. Minulla on oma tölli, parisuhde ja vakituinen työ, mutta näitä asioita ei ole rakennettu tietyt tavoitteet mielessä. Siis, omanlaista vapautta sekin.

Itsekästä? Ehkä. Kenempä elämä ja valinnat ei olisi. Jokainen rakentakoot oman onnensa oman maun mukaan. Kummallista on pakottaa kaikki samaan muottiin.

7.  
  8. 3 lastenlasta Vierailija

Olen elänyt koko ajan elämäni parasta aikaa ja nauttinut täysillä.
    En vaihtaisi olemassa oloni 58 vuotta kenenkään toisen kanssa.

Olen käynyt aikanaan koulut se oli mahtavan mukavaa aikaa.
    Valmistuin ammattiin, tehnyt työtä useammissa erittäin mukavissa työympäristöissä. Jatko-opiskellut työn ohessa ja tehnyt työtä senkin jälkeen ihanien ihmisten kanssa.
    Lisäksi on koko aikuisiän kestänyt erittäin hyvä parisuhde. On tehty ja kasvatettu lapset ja nyt on jo lapsenlapsiakin.
    Olemme yhdessä hankkineet kodin, on kesämökki järvenrannalla ja metsää riittävästi ympärillä, on lomaosake lämpimässä. On oltu miehen kanssa yhdessä kokonainen vuosi vuorotteluvapaalla ja sinä aikana kiersimme maailman ympäri. Kerran kuukaudessa ollaan muutama päivä lomaosakkeella Ranskassa.

Muksut ovat mahtavia, nähdään muutaman kerran kuukauden aikana, vietetään lomia yhdessä niin mökillä kuin lomaosakkeellakin.

Elämä on ollut meillä helppoa, ei ole ollut isoja vastoinkäymisiä eikä kompastuskiviä. Raha-asiat ovat menneet hyvin, työtä on riittänyt ja toimeentulo on ollut turvattu, ei ole tarvinnut kovasti pihistellä eikä säästellä. Rahaa on jäänyt säästöönkin ja omaisuutta on kertynyt riittävästi vanhuuden varalle. Eläkemaksuja on maksettu niin, että hyvä eläkekin on tulossa.

Ei ole tarvinnut kahdehtia toisten onnea, eikä edes miettiä mitä jos olisin tehnyt näin tai noin. Omat valinnat tyydyttävät täysin ja kun ihmissuhteissakin on kaikki mennyt ok, ei ole ollut riitoja perheen eikä ystävien, työkavereitten kanssa, päinvastoin hurttia huumoria ja naurua piisaa, niin ei ole ollut minkäänlaisia paineita suunnan muutokselle.

Kevätkin on taas ovella, on ihana ulkoilusää, laitan sukset jalkaan ja käyn hiihtämässä 10 km lenkin :D. Sen jälkeen tarjolla on miehen tekemää ruokaa, joten mikäs tässä on elellessä (y).

Tsemppiä kaikille, nautitaan tästä ja huomisesta päivästä kukin omalla tavallamme.;).

9. Kaiiki voi muuttua Vierailija

Kaikki voi muuttua. 17-vuotiaana en halunnut lapsia, en edes 20v.

Menin naimisiin 22-v ja lapsia en ajatellut. Kun olin 24 mies alkoi haaveilla lapsista. No annoin periksi. Eipä tullut, miehessä vika, lyhytikäiset siittiöt. 2v jälkeen sanottiin, että voitte saada koeputkilapsen. Sopeuduimme lapsettomuuteen. Paitsi, että olinkin jo raskaana, no poika tuli ja vielä toinen myöhemmin.

Nyt kadun sitä, etten halunnut lapsia. Onneksi saimme ne 2 rakasta poikaa. He ovat nyt aikuisia ja olemme kahden. Toinen menee ensi kesällä naimisiin ja nuorempi seuraavana.

Minä lapsia kavahtava, olen hoitanut omat lapset ja odotan lapsenlapsia 5 v kuluttua.

meidän suvussa kun lapsia on tullut vasta 4v avioliiton jälkeen.

10. velaleena Vierailija

Kaksi viimeisintä vastaajaa: miksi kirjoititte ketjuun ylipäätänsä? Ihan kiva elämäntarina, mutta mitä oikeastaan tahdoitte sanoa? Mikä oli pointti?

Jos teillä ei ole mitään sitä vastaan, että muut ihmiset eivät välttämättä halua samoja asioita kuin te, miksi sitten jaarittelette ummet lammet "aiheen vierestä".

11. 3 lastenlasta Vierailija

Sinä kerroit omasta elämästäsi, siitä miten nuoruuden haaveesi ovat toteutuneet, minä kerroin omistani. Ei siinä sen kummempaa.

Ei minua haittaa vaikka sinä et halua samoja asioita.
    Miksi sinuakaan haittaisi se etten minä ole halunnut enkä tehnyt samoin kuin sinä?

12. Mummoille ja muille Vierailija

Isovanhemmuuden ja lastenteon ihanuuden hehkutuksille on ihan omat osiot ja ketjut.

13. 3 lastenlasta Vierailija

elämänkertatarinoita on maailma täynnä. Onnellinen voi olla monista asioista.

Minun onnellisuus on paasausta ja ylisanoja, mutta apn ei.
    Perustele, millä tapaa minun kertomukseni heikentää sinun tai apn onnellisuutta?

14. zone21 Vierailija

En mä ainaskaa mee omalle mummolleni sanoon, että ootpa sä ollu tyhmä kun oot tehny mun faijan ja faija mut, vaikk en omii kakrui meinaa tehä. Mä ainaski oon huippuonnessa kun mun mummo halaa ja sanoo, et murunen oot rakas, aina kun erotaan. Ei tulis mieleenkää olla mun mummolle töykee.

15. velaleena Vierailija

Ikävää, jos pahoitin mielenne.

Voisin sanoa, etten koskaan valinnut lapsettomuutta. Minulle se on ollut luonnollinen osa itseäni, se asia joka tuntuu MINULLE oikealta. Yhtälailla kuin ihmiselle on oma seksuaalinen suuntautuminen tai sukupuolisuus. Sitä voi yrittää vastata yhteisön, yleensä ahdasmielisen, odotuksiin tai sitten kulkea yksin kivinen tie. Arvatkaa kuinka monta kertaa nuorena olin toivonut, että tuntisin toisin? Aika monta kertaa. "Mieli muuttuu" ja "kyllä se on sen arvoista" rallatus tuntui vain entistä pahemmalta. Ja ei, siihen ei ole sitä patenttiratkaisua, no että tee nyt sitten jos se sinulle on niin vaikea paikka. Ei kukaan täyspäinenkään mene sanomaan homolle, että käy kiksaisemassa naista, kyllä se sitten kivalta tuntuu ja parannut.

Ja myöskään, kuka täyspäinen itsensä kanssa sinut oleva hetero tulee kertomaan kuinka iiiihana elämäntarina heillä on vastakkaista sukupuolta olevan puolison kanssa. Ajatelkaa, meillä oli ihanat kirkkohäät. Ajatelkaa, me pääsimme siunattiin avioliittoon. Ajatelkaa, meillä on kaksi omaa lasta ja niin edelleen. Eikä sinällänsä, tuohon omahyväiseen leijailuun sisältyy lisäksi se perusajatus, että kaikki ihmiset kaipaisivat samoja ajatuksia. Katsokaa minua, MINÄ olen saavuttanut nämä kaikki, hei bejbet, mites teillä menee?

Minulle on ihan fine, että ihmiset voivat elää omien toiveiden mukaista elämää onnellisina.

16. zone21 Vierailija

mulle tulee mieleen, ett se mikä omassa päässä on ongelma tai poikkeavuus muista, niin sen vuoks ittestä tuntuu siltä, että kaikki muut osottelee just sitä kohtaa.
    sori et en osaa tän paremmin selittää mitä tarkotan ja tää mun seuraava esimerkki voi olla täysin metsässä, mutta esmes mulle ihmisten kropan mittasuhteet on hirveen herkkä paikka. Oon silleen epäsuhtanen, ett mussa ei oo muuta ku laihuus, pitkät jalat ja gorillan pitkät kädet. Monesti oon vittuuntunut muiden puheista vaikka ne ei oo mitenkään mulle ees tarkotettu.
    Mä takerrun tosi herkästi kaikkeen ulkonäköshaisseen, huomaan esmes lehtien jutut ja telkkarissa olevien vartalot. Esmes mun paras kaveri jolla on täydellinen tiimalasivartalo ruikuttaa läskeistään tms. tai mun systeri jolla on tuplakokoset tissit mun omiini nähden, jos se niistä mainitsee yhtään mitään, niin mä oon heti, ett mitä se niitä ryntäitään kehuu tai bestis läskejään moittii, vittuileeko ne mulle tahallaan, vaikkei ne vittuile, ne puhuu mun kanssa niinku ne muilleki kavereille puhuu, eli mä oon niiden silmissä samanvertanen ku muutki ihmiset, vaik mä en sitä tajuu siinä hetkessä.
    Mä joteski otan kaikki ulkonäköön liittyvät jutut enemmän henkkoht. ku joku muu.

En siis tarkota ett sä haluisit kakaroita tms. vaan sitä, ett voisko olla niin, ett sä kiinnität enemmän huomioo ihmisten kakrujuttuihin, koska ne kakrut on sulle jotenki erilaisempi issue ku niille sanojille.

17. kannatan Vierailija

Nyt on aika kannattaa ja jakaa kansalaisaloitetta itsemääräämisoikeuden lisäämiseksi.
    "Steriloimislain ikäraja pohjoismaiseksi eli 25 vuotta ja lapsiluvuksi kaksi lasta"
    https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2401
    Nykylain 30 vuotta tai kolme lasta on holhoavaa vanhanaikaista lainsäädäntöä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri