Kun on niin paha olla, että ihan lamaantuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hajalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hajalla

Vieras
Itken tätä kirjoittaessa. Mulla on aivan hirveän paha olla.
Pelkään, että satutan itseäni. Tässä on tapahtunut aivan liikaa, liian lyhyen ajan sisään. Tuntuu, että en vaan jaksa.
Lasten ja puolison takia en tee itsemurhaa, enkä muutenkaan uskaltaisi tehdä sitä.

En voi vaan tajuta, miten elämä voi romuttua täysin pilalle näin lyhyen ajan sisään. Mulla on tuolla rauhoittavia lääkkeitä, mutta en uskalla niitäkään ottaa kun minun pitää lasten takia pysyä 'selväjärkisenä'. Ironista, koska en todellakaan ole selväjärkinen.

Ilmeisesti olen elänyt liian helppoa elämää ja se ottaa nyt takaisin tai kostaa jostain pahasta jonka olen tehnyt (en vaan ymmärrä mitä, jos tietäisin, yrittäisin korjata asian)

Mistä saada lisää voimavaroja, että pääsen tämän kivisen muurin yli?
Miten lasten käy, kun elämä ympäriltä on levinnyt käsiin ja äiti on sekaisin kuin seinäkello?
Eikä mulla ole ketään, kelle purkaa vyyhtiä. En usko, että pääsen psykiatrillekaan puhumaan tästä.

Päivät täyttyvät 'miksi näin piti käydä'-kysymyksillä. En vaan saa enää mistään kiinni, mihin tartun? Kuka auttaa? :'(

Onko tapahtunut jotain ikävää lähiaikoina vai oletko vain muuten masentunut? Kyllä sun kannattaa ottaa niitä lääkkeitä jos lääkäri niitä tohon sun olotilaan on määrännyt!

Mitä sulle on käynyt? Siis minkälaista apua kaipaat ja ketä sinua voi tukea ja auttaa?

Älä hyvä ihminen anna MINKÄÄN asian horjuttaa itseäsi niin paljon ettet pysty olemaan äiti lapsillesi. Koita löytää jostakin senverran voimia että pärjäät aina seuraavaan tuntiin jne.

Jokainen meistä kohtaa elämässä vastoinkäymisiä ja joskus ne ovat äärimmäisen koviakin, mutta AINA niistä on eteenpäin päästy. Aikaa se saattaa viedä ja raskasta se on, mutta kyllä se aurinko sinne risukasaan ihan oikeasti vielä jokin päivä paistaa, ihan varmasti.

En uskalla valottaa tilannetta, tunnistamisen pelossa.
Ja en ole Nadia.
En uskalla noita lääkkeitä ottaa, entä jos nukahdan? Pienin on vielä niin pieni, että sen perässä täytyy juosta.
Minusta tuntuu vain nyt siltä, että kamelinselkä on nyt katkennut. Olen hyvin reunalla, yksikin väärä askel vielä ja se on menoa sitten.

On niin pelottavaa, kun en näe ulospääsyä, tärisen nytkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko tapahtunut jotain ikävää lähiaikoina vai oletko vain muuten masentunut? Kyllä sun kannattaa ottaa niitä lääkkeitä jos lääkäri niitä tohon sun olotilaan on määrännyt!

Voisin sanoa, että olen olosuhteitten pakosta lannistunut. En tiedä onko tämä masennusta, vai onko vain järki lähtenyt.

Jos rahahuolia, yhteys velkaneuvontaan. Jos ihmissuhdeasia, kokeile mielenterveystoimistoa. Jos uhkaava tilanne, ota yhteys poliisiin. Missään tapauksessa ei kannata jäädä tuossa tilanteessa yksin. Kuulostat niin huonossa jamassa olevalta, että tuskin omin voimin näet yhtään ratkaisua tilanteeseesi. Ulkopuolinen voi nähdäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
On niin pelottavaa, kun en näe ulospääsyä, tärisen nytkin.

Nimenomaan, et näe, mutta se ei tarkoita, ettei sitä ole.
Hyvä kysymys tuossa tilanteessa on aina "mikä on pahinta, mitä voi tapahtua?". ja sen jälkeen "mikä on pahinta, mitä siitä voi seurata?" Usko pois, vastaus ei koskaan ole mitään oikeasti pahaa, se vaan ensin tuntuu siltä, koska ihmisellä on hireä muutoksen pelko.
Laita vaikka yv:tä, jos haluat puhua asiasta enemmän, etkä palstalla uskalla. Pelkkä asiasta puhuminen auttaa usein saamaan sen oikeisiin mittasuhteisiin.

Jos rahahuolia, yhteys velkaneuvontaan. Jos ihmissuhdeasia, kokeile mielenterveystoimistoa. Jos uhkaava tilanne, ota yhteys poliisiin. Missään tapauksessa ei kannata jäädä tuossa tilanteessa yksin. Kuulostat niin huonossa jamassa olevalta, että tuskin omin voimin näet yhtään ratkaisua tilanteeseesi. Ulkopuolinen voi nähdäkin.

Peesi, ja jos parisuhdeongelma->perheneuvolaan/parisuhdeneuvojalle, väkivallan uhka->turvakoti/poliisi jne. Yritätkö selvitä yksin ja pitää kulisseja läheisillekin yllä? Se kuluttaa vielä enemmän. Vaikeuksia tulee kaikille, tai ainakin useimmille meistä joskus, toisinaan enemmän ja toisinaan vähemmän, mutta harvoin milloinkaan on niin umpikujassa, etteikö helpotusta ja apua voisi jostain saada, kun lähtee rohkeasti hakemaan.

Mutta mistä sitä apua saa? Mielenterveystoimisto?
Ei ole kyse rahahuolista, ihmissuhteista tai ulkopuolisen aiheuttamasta uhkaavasta tilanteesta. On vain niin paljon onnettomuuksia ja sattumuksia tapahtunut, lisäkuormaa tulee päivittäin.
Oksennan kohta, niin paha olo.

Jos jaksat puoli tuntia niin soita valtakunnalliseen kriisipuhelimeen ja sieltä auttavat eteenpäin! Aukeaa yhdeksältä.

http://www.mielenterveysseura.fi/sos-keskus/valtakunnallinen_kriisipuhelin

Kyllä sitä saa, mutta hullua kyllä, se pitää jaksaa vaatia ja tuossa kunnossa sitä ei ikinä jaksa. Sitten kun tulee se vaihe, että jaksaa hakea apua, onkin jo niin kunnossa, niin kunnossa, että esittää lääkärille terveempää kuin on. Mun neuvo on että hae sitä apua heti. Soita vaikka 112 tai paikalliseen terveyskeskukseen ja liioittele pahaa oloasi. Sano että sulla on itsetuhoisia ajatuksia ja jätä kertomatta, että perheen takia et toteuta niitä. Saat neuvot, mihin soittaa juuri sinun paikkakunnallasi.

Ei ole kyse rahahuolista, ihmissuhteista tai ulkopuolisen aiheuttamasta uhkaavasta tilanteesta. On vain niin paljon onnettomuuksia ja sattumuksia tapahtunut, lisäkuormaa tulee päivittäin.
Oksennan kohta, niin paha olo.

Soita päivystykseen ja kerro pahasta olosta, sano että on pakko päästä lääkärille tai jonnekin.