Kun perheeseen syntyy toinen lapsi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auts
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

auts

Aktiivinen jäsen
03.11.2004
6 895
0
36
mä sanoin miehelle että mitäs jos otetaan toinen ä pakkaus et sitten molemmilla lapsilla omat pakkaukset ja ne voi sitten myöhemmin antaa omille lapsilleen mies nauroi ja sanoi että ettet yhtään pidemmälle ajattele...

ja esim ku pojalla on oma soittokello sängyssä niin pitääkö mun ostaa toiselleki et silläkin on oma...

tajuuko joku mitä mä tarkoitan?? mulla jo valmiiksi huono omatunto jos toinen ei saa niin paljon uutta kun toinen jne :ashamed:

Joo, no mä ainakin otan kaikille just ton ä-pakkauksen ja ostan vähän uusia vaatteitakin, tasapuolisuuden nimissä.

Siis säilytän kyllä jokaisen oman ä-pakkauksen siinä laatikossaan ja kirjotan vaikka lapsen nimen päälle. Uskon, että tämä ei ainakaan kaduta minua ikinä kuten se voisi kaduttaa etten esim. ottaisi pakkausta.

ei se äitiyspakkaus NIIN paljon tilaa vie (mutta meillä toinen pakkaus otettiin rahana). eikä se sitä tarkoita että kaikki pitää ostaa sitten uutena toiseen kertaan jos edellisetkin on käyttökelpoisia.

tuskin vauva traumoja saa jos isosisaruksen bodyja jne käyttää.

Mä otin pakkauksen kahdelle ekalle, kolmannelle en enää. Suurin osa niistä kamoista on pantu eteenpäin jo aikaa sitte. Mihin niitä säilöis kun ei ole tilaa. Voihan sitä olla tasapuolinen jossain muussa asiassa sitten, tuskin ne niitä pakkauksia haikailee isompina :saint: Niin ja ei meillä kuopus ole koskaan valittanu vaikka on isosiskon vanhoja vaatteita yms käyttänyt. Toki välillä saa ihan uuttakin.

Meniköhän tää asian viertä...

Mä ainakin otin toiselle ä-pakkauksen just ton takia :) Mies antoi mun itse valita otanko rahan vai pakkauksen, eikä sillä ollut mitään mielipidettä tosta asiasta.
Toka lapsi on kyllä muuten saanut paljon vähemmän kaikkea.. Vaunut, kaukalo ja paljon muuta tavaraa on siskon käytettyjä. Vaatteita oon vähän ostanut tokalle, kun tytön vaatteita ei oikein voi pojalla kierrättää :D
Kun kolmas joskus tulee, niin se varmaan saa vielä vähemmän uutta, kun toka.. Nyt on meillä olemassa tyttöjen ja poikien vaatteita niin paljon valmiina.

En ottanut tytölle pakkausta, otin rahan. Mutta lastenvaateostohimo vain triplaantui kun sain tytön. :xmas: On jo nyt kaapit pullollaan ties minkäkokoista tytön vaatetta vaikka akka on vasta 2kk. :laugh:
Pitää aina tyhjennellä varastoja välillä, jos löytääkin kirppikseltätai kaupoista edullisemmin vielä söpömpiä. :ashamed:
Pojallekin tuli/tulee kylläpaljon osteltua,mutta erityisesti tälle tytölle. :whistle:

Meillä molemmat poikia! Käytän vanhemman vanhoja vaatteita osaksi toisella ja osan myyn kirpparilla! Uutta ostan toisellekkin aika paljon! esim. vanhemman vanhat paremmat ulkopuvut menee toisella pihapukuna ja "ykkös" puku ostetaan uutena yms.

Mä otin kans toisellekin äitiyspakkauksen. Vaunut, istuimet, pinniksen jne. jätkä saa kyllä perintönä isosiskoltaan, mut paljon oon saanu ostaa uusia vaatteita uudelle tulokkaalle, kun kaikki esikoisen vaatteet on niiiiiin tyttövaatteita. Ja uusia lelujakin kuopus tulee varmaan saamaan; siis jos alkaa tuo auto-osasto kiinnostaa :whistle:

Pakko sanoa, että voi apua, säästääkö joku ihan oikeasti äitiyspakkauksen lapselleen? Missä merkillisessä sellainen hehtaarilaatikko mahtuu ihmisellä olemaan säilössä? Eikä vauva ainakaan siitä mitään tajua, onko hänen päällään uusia vai kerran käytettyjä vaatteita, paitsi ehkä siitä, että ne käytetyt ovat pehmeämmiksi kuluneet... Ja ketä voi aikuisena enää kiinnostaa, onko sitä nyt ollut vauvana oma pakkaus vai toisen vanha?

Tottakai pitää tasapuolisuuteen pyrkiä noin päällisin puolin, mutta ei ihan överiksi kannata vetää, ei toiselle kaikkea tarvitse eikä pidä uutena ostaa vain siksi kun ensimmäinenkin on saanut, eihän siinä ole järkeä. Miksi niitä vaatteita sitten hankitaan ja säästetään, jos ei sitä varten, että seuraava lapsi ne perii?

Tilanne muuttuu vähän sitten, kun lapsi kasvaa isommaksi ja alkaa itse huomata, mitä toisella on ja mitä ei. Itse olen sanonut omalle esikolle, että maailma on epäreilu ja aina ei kaikki saa kaikkea yhtä paljon ja sitten pokkana antanut kuopukselle jotain enemmän, esim. pikkusyötävää. Kun ei isompanakaan voi kaikkea samaa saada kuin miljonäärikaverit...

Alkuperäinen kirjoittaja auts:
mä sanoin miehelle että mitäs jos otetaan toinen ä pakkaus et sitten molemmilla lapsilla omat pakkaukset ja ne voi sitten myöhemmin antaa omille lapsilleen mies nauroi ja sanoi että ettet yhtään pidemmälle ajattele...

ja esim ku pojalla on oma soittokello sängyssä niin pitääkö mun ostaa toiselleki et silläkin on oma...

tajuuko joku mitä mä tarkoitan?? mulla jo valmiiksi huono omatunto jos toinen ei saa niin paljon uutta kun toinen jne :ashamed:

Tiedän tunteen. Minulla edelleen sellainen vertailu ja huono omatunto koko ajan siitä että kuopus käyttää esikoisen vaatteita, esikoisen vaunuja, esikoisen sänkyä ( nuo toki ihan selviä juttuja ) mutta myös siitä että ei taida tarvita ostaa kuopukselle juurikaan lelujakaan ainakaan vähään aikaan.
Eli mitäs omaa tämä kuopus sitten saa? Joskus vaatteita tms.

Ja myös huomiosta poden huonoa omaatuntoa. En omasta huomiostani. Nuolasen tietysti ennen kuin tipahtaa mutta vauva 2½ kk ja vielä toistaseks olen saanu huomioitua molempia tasapuolisesta =)
Mutta sitten nuo muut. Isovanhemmat esim. Eivät ole niin innoissaan tästä kakkosesta kuin ensimmäisestä ja se tuntuu välillä pahalta.

Ja vähän lisään vielä :
Meillä molemmille otettu äp. Ikäeroa lapsilla 3½ vuotta. Mutta ei tosiaan säästetä niitä. Joitain vaatteita on jäänyt esikoisen pakkauksesta mitä käytetään nyt vauvalla. Pakkauslaatikot täyttyy paljon muustakin vaatteesta kuin äp-vaatteista kun vaatteet jäävät pieneksi. =)

Siis mitä ihmeen huonoa omatuntoa siitä pitäisi tuntea, että toinen ei saa niin paljon uutta kuin ensimmäinen? Sehän on vain luonnollinen maailmanmeno, näin hommat täällä toimii.

Monessa asiassa olen miettinyt ja toteuttanutkin tuota tasapuolisuutta, mutta vaatteiden kohdalla olen jo ajat sitten luopunut tästä ajatuksesta. Tietty olisi hienoa, jos jokaisella olisi ne omat vaatteet siististi äitiyspakkauslaatikkoon varastoituna, mutta oi mitä tuhlausta olisikaan niin paljon hyviä vaatteita jättää käyttämättä. Ollaan sijoitettu äitiysavustusraha mieluummin johonkin muuhun sillä hetkellä tarpeelliseen, kuten tuplarattaisiin ja isompaan autoon. Myöskään omia vauvaleluja ei olla enää nuoremmille osteltu, jokainen kuitenkin saanut jotakin lahjaksi. Kaikenlaista isompana tarvittavaa sitten on enemmän ostettu.

Rahana otettiin ja uusia vaatteita ostettiin tulokkaalle kun eri sukupuoltakin on joten jatkossakin aika lailla uusissa vetimissä. :)
Tytön vaatteet tähän asti aika vaaleanpuna -voittoisia.. ;)
Molemmille on muistojen rasiat johon tulee vauva-ajan muistoja kuten ensitutit, vauvakirjat, syntymäpäivän lehti, kotiutumisvaatteet..

En ottanut toiselle lapselle äitiyspakkausta.Otin rahana ja kävin 4d-ultrassa kurkkaamassa kumpi tulee:)
Tyttö tuli ja esikoinen on poika.Ostan tytölle vaatteita huomattavasti enempi kuin pojalle:) Esikoiselle ostan leluja=)
En säilyttänyt kuin jonkun esikon äp:sen bodyn jota tyttö myös käytti.

meillä ei otettu kun esikoiselle pakkaus. mutta molemmilla on kyllä omat soittokellot :D juu ja molemmat on tyttöjä ja aluksi piti käyttää isomman tytön vaatteet pienemmällä ja näin teinkin kokoon 68 asti ja sit lipsahti möin vanhemman tytön vaatteet pois ja ostelin uudet pienelle..ihan muutaman vaan jätin vanhoja.

ja kyllä siinä oli jotenkin semmonen huono omatutnto fiilis..vaik en ymmärrä itekkään miks pitäis olla :/ en ees osaa selittää mut joku ehkä ymmärtää.. onkohan jääny lapsuudesta traumat kun sain aina siskon vanhat vaatteet :kieh:

Me ei otettu toiselle lapselle äitiyspakkausta.
Eikä kyllä olla säästetty vauvanvaatteitakaan juuri ollenkaan. Muutama 50 cm on tytön nukella nyt, mutta mitään muistolootaa ei ole.
Esikoinen on joutunut/saanut luopua tietyistä tavaroista kun velivauva syntyi ja kasvoi/kasvaa, eikä ole siitä jupissut, saahan hän aina jotain tilalle. Kuopukselle on mainiosti kelvannut siskon vanha fillari, joitain vaatteita, leluja, jne. Saa kuopus toki paljon omiakin juttuja, poikamaisia leluja jne. Mutta siihen ei olla alettu, että kun toinen saa jotain niin toisenkin pitää saada. Ostetaan tarpeeseen. Eikä ole mustasukkaisuutta juurikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Känkkäränkkä:
ei se äitiyspakkaus NIIN paljon tilaa vie (mutta meillä toinen pakkaus otettiin rahana). eikä se sitä tarkoita että kaikki pitää ostaa sitten uutena toiseen kertaan jos edellisetkin on käyttökelpoisia.

tuskin vauva traumoja saa jos isosisaruksen bodyja jne käyttää.

Juuri näin! :D Itse otin kolmannelle ja neljännelle lapselle ä-pakkaukset jo rahana. Kun osa noista ä-pakkauksen vaatteista oli alunperinkin meidän pulleroisille lapsille liian kaposia..

Onhan ne esikon vanhat lelut sille toiselle ihka uusia kun se ne ekaa kertaa näkee!

Esikoinenkin on tyytyväinen esim. kirpparivaatteisiin, kun ne ovat hänelle uusia, vaikka jopa tietää, että ne jonkun toisen vanhoja ovat.

Yhteistyössä