Kun rakkaus hiipuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Luumu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Luumu

Vieras
Viikko sitten mieheni ilmoitti, ettei rakasta minua enää. 10 vuotta oltu yhdessä ja sitten kaikki lässähtää päin näköä. Onhan vaikeita aikoja ja kriisinpuolikkaita matkan varrelle mahtunut aikaisemminkin, mutta tähän asti niistä ollaan selvitty. Asioista puhuminen on ollut miehelleni aina hieman vaikeata ja avoimuuteen olen häntä yrittänyt kovasti rohkaista. Nyt se avoimuus sitten tuli julki näin, miehen mukaan hänestä ei enää tunnu samalta kuin tavatessa.

Haloo, olenkohan ihan naiivi ja tyhmä, mutta itse olen kyllä sitä mieltä, että se alkuajan huuma ja palava rakkaus/ihastus tosiaan useimmiten kuuluu sinne alkuvaiheeseen. Yhteisen elämän ja arjen myötä rakkaus kyllä säilyy, mutta muuttaa jollakin tapaa muotoaan syväksi välittämiseksi ja myös kumppanuudeksi.
Päällimmäinen tunne juuri nyt on, että on saanut sangollisen kylmää vettä kasvoille =(

Näyttää siltä, että hän ei itsekään ymmärrä rakastavansa. Ihastuminen ja rakastuminen ovat lähes käsin kosketeltavissa. Sisällä sydämessä olevaa rakkautta ei välttämättä ymmärrä ennen kuin sen menettää.
Ole kärsivällinen ja odota miten miehesi rakkaus sinua kohtaan tulee pintaan, olen varma, että hän tajuaa tekemänsä virheen. Osoita hänelle rakkauttasi ja pitkää pinnaa sinulle, ei kymmentä vuotta pyyhkäistä hetkessä.

miehellesi on tullut tulkintavirhe.

Aina, kun ihminen päättää sanoa jotain toiselle ääneen, hänellä on siihen joku syy.
Mieti sitä.
Rakkaus ei ole todellisuudessa mitään muuta, kuin siitä kärsivän tai siitä luopuneen ihmisen oma henkilökohtainen asiansa. Siksi kylllä pitää yrittää tavoitella jotain itsekästä, ennenkuin kokee tarpeellliseksi ilmoittaa siitä toiselle-rakastan en rakasta rakastan en rakasta- mitä vittua???!!!Who cares?

Mutta koska ihmiset antavat sille suurtakin arvoa, niin sillä on helppo kiristää, suunnata huomio muualle varsinaisesta asiasta.

Koska rakkaus myöskin on abstrakti käsite, eikä konkreettinen teonsana kuten"" valita"", sillä pääsee hyvin pälkähästä. Sen sijaan, että hän kärsisi ja kiemurtelisi tuskissaan, hän siirtääkin kaiken sinun niskaasi.

Hänellä menee alle viisi sekuntia sanoa tuollainen lause loppuun, ja loppuaika hänen ei tarvikaan muuta kuin katsella sinun helvettiäsi. Voi jopa tarjoutua ""lohduttamaan"" kun sinulla on niin vaikeaa etkä pärjää itsesi kanssa. Eikö ole JALOMIELISTÄ. :D

Ihmistähän ei voi tavallaan *syyttää* siitä, että hänestä ""tuntuu"" joltakin. Kuka tahansa voi vedota siihen, että en vain rakasta. Se ei vaadi edes kovin suurta älykkyyttä-
Lapsistakin tuntuu, että koulunkäynti ei ""huvita"". Meniskö teidän perheessä läpi?!!Moniko äiti tai isä silti antaa sen perusteella jäädä lomille?

Onpa miehesi liukas liero, jos hän olisi minun mieheni niin panisin hänet vastaamaan siitä, että hän tekee tietoisen valinnan sanoa minulle noin.

Lemput mokomalle- tuollainen toisen tunteilla leikkiminen on anteeksiantamatonta pelaamista.

Hieno ja hyvä tulkinta edellisellä kirjoittajalla! Eipä voi paljoa lisätä. Olen samaa mieltä, hirveää julmuutta ja itsekkyyttä ap.n mieheltä laukoa asia noin. Etenkin jos kyseessä on mies, joka ei muuten paljoa keskustele asioista. Todella keskenkasvuista aikuiselta ihmiseltä 10v. suhteen jälkeen! Milloin Suomen armeijan yhteyteen saadaan suomalaisille miehille todellinen kasvatuskoulu, jossa opetellaan käsittelemään omia tunteita ja motiiveja, sekä opetetaan puhumaan niistä avoimesti ja rakentavasti. Tästä olisi saatava todistus, ja ilman peruskurssin käymistä, ei miehelle avioliittolupaa myönnettäisi. Eihän siitä takuita ole , että kaikki oppi olisi perille mennyt...Mutta ehkä olisi helpompi aloittaa suhteessa keskustelut tunne-asioista tms. kun olisi jotain pohjakoulutusta sellaiseen.

Minusta ""eraan"" tulkinnassa ei ollut mitaan hienoa. Vertaaminen lapsen haluun menna kouluun oli mielestani kerrassaan alyton. Ainoa lause, josta olen samaa mielta oli, etta ihmista ei voi syyttaa tunteistaan.

Tekojaan voi kontrolloida, ei tunteitaan. Jos rakkaus on loppunut, ei sita tunnetta voi pakottaa takaisin. Eiko mies ole ennemminkin reilu, kun sanoo sen aaneen? Olisiko parempi, jos han vain jatkaisi tunteetonta suhdetta?

Eiko meilla jokaisella ole oikeus rakkauteen? Mina en ainakaan haluaisi jatkaa suhdetta ihmisen kanssa, joka ei minua rakastaisi. Minusta eroamisessa tunteiden kuoltua ei ole mitaan lieroa. Ikavaa se toki on, mutta kukapa sellaista ilkeyttaan tekisi.

Viimeinen kappale oli jo typeryydessaan vertaansa vailla. Miten ihmeessa voi antaa leput ihmiselle, jolla ei enaa ole tunteita? Eiko han ole jo tehnyt paatoksen jattamisesta?

""Minusta ""eraan"" tulkinnassa ei ollut mitaan hienoa. Vertaaminen lapsen haluun menna kouluun oli mielestani kerrassaan alyton. Ainoa lause, josta olen samaa mielta oli, etta ihmista ei voi syyttaa tunteistaan.""

On totta, että lapsen halu mennä kouluun on täysin eri asia, kuin että parisuhteessa rakkaus loppuu.
Mut selityksenä yhtä typerä, kuin ""ei huvita"" on ""en rakasta"". Puetaan jotenkin hienompaan muotoon vaihtamalla sanan paikalle ""rakasta"". Minusta se, että asia on siinä pisteessä, et kommunikoidaan sillä ""rakastan-en rakasta""-tasolla, on jotenkin lapsellista.

Ap: n tapauksessahan mies ei tuntunut tehneen mitään ratkaisua, vain ilmoittaa että ""ei rakasta"". Ap:han voi kertoa sitten jäikö mies norkoilemaan, vai pakkasiko laukkunsa ja lähti-sanansa mittaisesti.

Noita on kuultu vaan niin paljon- että mies sanoo ettei rakasta- viikon päästä taas ehkä rakastaa- kahden viikonpäästä rakastaa jonkin verran mutta on ihastunut toiseen, on henkisesti ""rikki"" ja jumissa jne. Välillä rakkaus onkin vain kiintymystä, välillä tykkäämistä. Hohhoijaa,

Sysää vain toisen niskaan sen, että on ajautunut väärän puolison kanssa kimppaan, tai mahdollisesti on löytänyt toisen ja yrittää olla ""rehellinen"" että saisi yönsä nukuttua.

Sitten otetaan aikalisää ja laitetaan myös se kumppani aivan ylikierroksille, sillä ihmeellisen dramaattisella tavalla ilmaista tunteensa jonain korkeampaana totuutena.

Minua ihmetyttää muutenkin se ""rakastaminen"", kun ihmiset toitottavat sitä niin tosissaan. Rakkaus tunteena on kuitenkin niin häilyvä, ja vain sen rakastavan ihmisen oma asia. Tällä tarkoitan sitä, että rakkauden tunne voi syntyä alunperinkin täysin ilman rakkauden kohteen omaa ansiota, Mitä sitä toiselle sysäämään sen jälkeenkään? Pian se rakkauden ilmaisu on kuin joku helvetin säätiedotus, ja pian sillä ei ole mitään merkitystä.

En ikinä sanoisi kenellekään miehelle, että rakastan häntä esim. jotta mies alkaisi kanssani kimppaan. En myöskään sanoisi miehelle että ""en rakasta"" siinä vaiheessa kun haluan erota.
Kyllä pitää olla muitankin syitä. Esim: kommunikointi, harrastukset, elämänarvot ja suunnitelmat, tunteista korkeintaan kemioiden toimivuus ja huumorintaju.
Osaan minä rakastua tykönäni, mutta mitä se kenellekään kuuluu. Ei siihen voi vedota.

En halua myöskään itse kuulla moista kenenkään suusta kovin helpolla.
Minusta rakkaus tunteena voi vaikuttaa omiin tekemisiin, mutta houkutella joku muu ihminen tekemään elämänratkaisuja ohimenevän tunteen takia- ei hemmetti.

""Eiko meilla jokaisella ole oikeus rakkauteen? Mina en ainakaan haluaisi jatkaa suhdetta ihmisen kanssa, joka ei minua rakastaisi. Minusta eroamisessa tunteiden kuoltua ei ole mitaan lieroa. Ikavaa se toki on, mutta kukapa sellaista ilkeyttaan tekisi.""

Ei ehkä ilkeyttään. Ja kukapa haluaisi olla jonkun kanssa joka ei rakasta- ainahan se on parempi olla rehellinen.
Mutta monet ei ole. Monet ihmiset vain käyttävät rakkauskorttia kuin ässää hihasta- se viimeinen solvaus, tai ultimaattinen palkinto. Riippuu onko jäänyt riidassa tappiolle ja joku toinen kiikarissa.

""Viimeinen kappale oli jo typeryydessaan vertaansa vailla. Miten ihmeessa voi antaa leput ihmiselle, jolla ei enaa ole tunteita? Eiko han ole jo tehnyt paatoksen jattamisesta?""

Ei aina. Jotkut ihmiset eivät osaa päättää, vaan sysäävät kumppanille vastuun. ilmoittavat vain että rakkaus on loppu ja odottavat sitten nöyränä hallituksen päätöstä. Ap:n tapauksesta en tiedä.

Kerrompa yhden stoorin. Mulle tuli kerran varattu mies kahden viikon tuntemisen jälkeen sanomaan, että rakastaa minua. Nimenomaan käytti sanaa ""rakastaa"".
Oli kuin tulisilla hiilillä ja näytti että pyörtyy rakkaudesta.

No, kysyin että mitäs vaimosi tähän tuumaa.
Hän sanoi että aikoo joka tapauksessa jättää hänet, huonosti on mennyt jo kauan aikaa.
Käskin jättää vaimon ensin, mutta en takaa että meistä tulee mitään.
Jonkun ajan päästä mies tuli järkyttyneenä luokseni: ""Minä tein sen, kerroin vaimolle""
Ai että on toinen kiikarissa? Ei, kun että ei rakasta. Hän oli ns.rehellinen.

Ei tullut mitään, mutta vaimon kanssa ovat vieläkin yhdessä.
Näin vaimoa tapauksen aikana, oli laihtunut, kurja , masentunut, tukka pesemättä.
Ei mies jättänyt naistaan, vaikka oli rakkaus loppu. Oli vain suunta hukassa, ja harkinta-ajan jälkeen ilmeisesti suunta taas löytyi.
Voin kuitenkin kuvitella että vaimo on ollut aivan pää pyörällä. Se että kumppani ""ei rakasta"" on kuitenkin sellainen henkilökohtainenkin isku, ja se sanotaan tahallaan provokaatiomielessä. Oikea päätös voidaan tehdä jämptimmin, jos sellainen olisi taustalla. Minusta se on jotenkin rumasti ja epämääräisesti sanottu. On minullekin sanottu niin. Ja viikonpäästä mies ei halunnutkaan erota.
Siitä alkoi todella raastava on-of suhde, välillä rakasti välillä ei. talossa tunnelma oli aina sen mukainen, missä kohtaa miehen rakastamiskäyrä kulloinkin sattui olemaan.

No, noiden kokemusten jälkeen tulin siihen tulokseen, että en anna kenenkään manipuloida tai pelata minua puhumalla ""rakkaudesta"" suuntaan tahi toiseen.

Lemppasin on-offinkin. Näytin että sillä on oltava seuraukset kun mulle niin sanoo. Joko rakastaa tai ei, joko on rehelline tai ei, mutta kun jotain sanotaan, niin se on parempi sanoa tarkoituksella.

Kymmenen vuotta elettyä elämää voi pyyhkiytyä pois kymmenessä minuutissa.
Jos ukkosi on 100%varma ettei rakasta suo enään, hyvä niin. Mutta jos vielä epäröi- niin sano hänelle että olipa muuten sulla pieni muna, jostain löytyy isompi.
Silloin hän ei ainakaan risteile enää edestakaisin. Se on se viiminen niitti- vielä viimisempi kuin että ei rakasta.

No parempi sekin että nyt kymmenen vuotta hukkaan kuin esimerkiks loput 50 vuotta hukkaan sitten 50 vuoden päästä.

Ihmissuhde on seikkailu- ero on sen seikkailun opetus.
Joskus hyödyllinen- ensikerralla onnistaa ja seikkailu jatkuu, sillä harjoitus tekee mestarin.

syynä on myös toinen nainen. Silloin kun uusi on löytynyt alkaa mieskin ""puhua"" vihdoin ja viimein tyyliin ""en enää rakasta Sinua"", ""meillä ei enää suju sexi tms.

Toivotaan kuitenkin, että kohdallasi olisi ""vain"" tuo rakkauden loppuminen vaikka ei sekään ole helppo käsitellä vuosien jälkeen.

Itse elin - niin ainakin luulin - onnellisessa avioliitossa kunnes mies yksi yö herätti tullessaan ravintolasta ja ilmoitti, että on rakastunut toiseen (naisen mies oli yllättänyt). Pienet lapsikultamme nukkuivat tietämättöminä sängyissään kun selvitimme asiaa, minä puoliksi shokissa. Sinä yönä en nukkunut, mieheni nukkui makeasti.

Itkin koko yön ja seuraavan päivän. Avioliiittomme päättyi aikanaan uskottomuuteen, ei tuolloin, kun rakkauteni ei ollut vielä loppunut ja anelin hänet takaisin.

En koskaan unohda miten hän tuhosi elämämme ja terveyteni naurettaviin naisseikkailuihin. Vieläkin tulee pala kurkkuun kun tätä kirjoitan.

Perin mielenkiintoista. Minusta ""eraan"" kertomuksissa rakkaudesta ei ollut siita itsestaan kyse laisinkaan. Lipevakielinenhan voi puhua mita sylki suuhun tuo tarkoittamatta sita oikeasti. Saattaapi joku paasta lakanoidenkin valiin kun jo ensimmaisena iltana tuijottaa silmiin ja vannoo rakkauttaan. Ei kai kukaan silti tosissaan usko, etta kyseessa olisi oikea rakkaus tuntematonta ihmista kohtaan. Himoa korkeintaan.

""No"" kirjoitti, kuinka 10 tai 50 vuotta elamasta menee hukkaan, jos suhde paattyy. Miten niin elama menee hukkaan? Ei minun elamani ole mennyt hukkaan, vaikka vaimoni avioeron haluaisikin. Elamani on ollut onnellista kaikki nama vuodet, eika niita ero pyyhkisi pois. Toipuisin aikani ja loytaisin lopulta jonkun muun. Jos tuntuisi, etta elamani menee hukkaan suhteessa, lopettaisin sen pikimmiten.

Ja paljonpa tosiaan voittaa sillä, että anelee toisen jäämään. Ei ihminen ole mikään häkkilintu...

Tylyä, mutta kuitenkin: mitäs läksit! Jos olisit pistänyt pisteen tuollaiselle käytökselle ajoissa, ei olisi tarvinut terveyttään menettää.

Ihmistä kohdellaan niin kuin tämä antaa itseään kohdella. Niin yksinkertaista se hyvin pitkälle on.

Jotenkin en oikein osaa ajatella että kyseessä on mikään alkuhuuman haihtuminen. Onhan teillä 10 vuotta takana. Omasta kokemuksesta tiedän miltä tuntuu huomata ettei enää todellakaan rakasta kumppaniaan.
Tsemppiä ja hyvää jatkoa sinulle!

Missä kohtaa Inhorealistin tekstissä oli näsäviisastelua?!

Meillä miehen kanssa on vähän vastaavanlainen tilanne kotona kuin ap:lla; mies ilmoitti noin kolme vuotta sitten, että arki ei miellytä. Asialle kuitenkaan itse mitään tekemättä ja minun ehdotuksia ja muutoksia hyväksymättä olemme nyt siinä pisteessä, että ero on todella lähellä.

Olisin tosi pahoillani siitä, jos eron sattuessa mieheni katuisi päätöstään siitä, että me olemme yhteiselämämme aloittaneet yli 10 vuotta sitten. Jos hän näin tekisi, hän mitätöisi täysin liittomme aikana syntyneen lapsen, sillä ilman yhteenmuuttamista ei olisi poikaakaan.

Minua ei ainakaan kaduta ollenkaan, että yhteen muutettiin, vaikka jätin sen takia työpaikkani, ja ystäväni sekä sukulaiset jäivät monen sadan kilometrin päähän. Olenhan saanut paljon näiden tilalle (ja suhteet ystäviin ja sukulaisiin on säilyneet).

Ap:lle sanoisin, että ei kannata tehdä mitään hätiköityä. Kriisit kestävät kuulemma keskimäärin kolme vuotta. Mutta miehen pitää kyllä ottaa vastuu sanomisistaan. Voi olla, että se oli pikaistuksissa sanottu, mutta siinä tapauksessa se on kuitenkin miehen tehtävä osoittaa jollain tavalla, että ei ole enää samaa mieltä. Asia pitää jollain tavalla kyllä käsitellä.

Muuten voi käydä niin kuin meillä, että mies ei ymmärrä miksi minä vieläkin muistelen jotain monen vuoden takaista sanomista. Mutta kun sitä sanomista ei olla millään tavalla mitätöity (eli arki olisikin ihan hyvä juttu) eikä mikään ei ole muuttunut ja samanlaiset ""oireet"" on nähtävissä edelleen. Omat tunteet on kuolleet tässä matkan aikana. Olen sen verran ylpeä nainen, että minun kanssani ei ole pakko elää.

Oletteko samaa mieltä tämän John Grayn kanssa, joka kirjoitti niitä marsvenus kirjoja?

Hän kirjoitti jossain kirjassa, että jos suhde on solmittu jonkin vaikean elämäntilanteen muutosvimmassa, esimerkiksi liian pian edellisen eron päälle VAIKKA exä oliskin ollut kamala ja oltaisiin oikeasti ihastuttu, niin ei voi olla koskaan varma onko se kestävä suhde.

Olen ajatellut että laastari suhde on joku puolivuottakestävä juttu, muta oikeasti kuulemma ihmisellä kestää pitempään tajuta, että ei ole oikein perustein suhteessa- jopa kymmenen vuotta.

Mä tiedostan tämän omassa suhteessa, muistan kun alettiin seurustella, että itseasiassa molemmilla oli jotenkin surkee elämä silloin kun ""rakastuttiin""

Toinen eronnut ja toisella moni muu asia, oma itse hukassa jne.

nyt ollaan viitisen vuotta oltu yhdessä- ja mä vieläkin epäilen että olenkin miehelle laastari.
Hän vakuuttaa että kaikki on hyvin ja olen hänen sydämen valintansa, ja minäkään en sitä kauheasti kysele, mutta asia tulee silti yöllä uniini aivan ylllättäen monesti. Vaikka menisi kuinka hyvin näen hänen tulevaisuutensa aina jonkun toisen kainalossa.

Meistä on tullut lähinnä hyvät kaverit, olen kuin hänen ""äitinsä"", eli turvallinmen tuttava jolle voi valittaa kaikki ongelmat.
Ei edes silti jaeta ihan kaikkea eikä mielestäni kumpikaan tunne toisiamme läheskään niin hyvin kuin voisi kuvitella.

Olen aivan varma että meille käy juuri noin kuin teille- kymmenen vuotta ja sitten se pöly laskeutuu ja noustaan siivillemme eri suuntiin.

Kiitos kaunis kaikille vastanneille =) Olen niitä ajatuksella lukenut ja muutenkin pohtinut pääni puhki näissä ihmissuhdekiemuroissa...Tilannetta valaistakseni voin kertoa, että mies on jo muuttanut pois yhteisen katon alta. Puhuttu ollaan ja tulos on sama edelleen - kipinä ja yhteenkuuluvuuden tunne on vain hänen puoleltaan kadonnut. En sitten ollutkaan Se Oikea loppuelämäksi. Vaatimalla vaadin miehen puhumaan ja ottamaan vastuun sanomisistaan/teoistaan; lopullista ratkaisua en kyllä ymmärrä ja olo on tosi petetty/paska. No, nyt käytännön asioita seuraavaksi järjestelemään - suurin koitos kai sitten, kun sen aika on. Toisaalta, ehkäpä tämä olikin blessing in disguise? Elämä helpottaa - ainakin hetkittäin ja jossain vaiheessa.

Voimia sinulle, Luumu! Älä kuitenkaan itseäsi syyllistä turhaan. Hyvä, että olette kuitenkin puhuneet ja onhan tuossa hyvää sekin, että asiat etenee pikaisesti. Ei siis tarvitse vuosikausia miettiä, yrittää ja pettyä moneen kertaan. Puhu/kirjoita tuntemuksistasi niin paljon kuin mahdollista, sillä se auttaa ja monesti sitä silloin saa uusia näkökulmiakin asioihin. Eikä ole mikään häpeä turvautua ammattiauttajaankin pahimman tuskan helpottamiseksi.

Kaikkea hyvää sinulle!

toivottavasti saatte selvitettyä asiat.

Eksä ilmoitti aikoinaan samoin, hänellä suuri stressi töistä mm ja kuvitteli että helpompi erota, töissä moni erosi samaan aikaan.

Kaksi vuotta eron jälkeen on tajunnut että stressi aiheutti tuntemukset, edelleen tunteita minua kohtaan.

Mutta paluuta ei ole, hänen tyttöystävänsä odottaa vauvaa ja minun tunteeni on kylmentyneet.

Käy parineuvolassa tms jotta solmut aukeaa, jos syynä ei ole kolmas osapuoli, silloinkin voi terapiasta olla apua.

Kiitos ""eräs"", todella hienoa tekstiä. Olen huomannut ihan samaa, miten ihmiset käyttävät aseenaan sitä, että rakastaako vai ei rakasta, ja se voi vaihdella päivittäin.

Kyllä olen sitä mieltä, että rakkaus on sen verran oma valinta, että ollaan pahasti hukassa, jos se joka toinen päivä vaihtelee. Kuuluu tietynlaiseen tunneälyyn ymmärtää omat tunteensa ja osata käsitellä niitä niin, ettei tarvitse vaihdella niiden mukaan mielipiteitään päivittäin. Kaikkein pahinta on, jos alkaa omien heilahdustensa takia rasittamaan toisen elämää.

heh...toi sana pohjakoulutus kalskahti kivasti tonne mielen sopukoihin. Minusta tuo ""pohjakoulutus"" ei suinkaan kuulu Suomen armeijalle, vaan pienen pojan äitinä sanoisin , että pikemminkin perheelle. Vanhemmille, mummolle, vaareille, läheisille ihmisille. Kaikille jotka rakastaa ja välittää. Minusta minulla ja miehelläni on vastuu ""pohjakouluttaa"" pientä poikaamme siihen, että asioista puhutaan ja että tunteet pitää tuoda julki. Kertoa tunteistaan jo varhaisessa vaiheessa ja yrittää saada toinen ymmärtämään mikä on ja miksi.

Tiedän vastuu on suuri, mutta miksi yleensä tehdä lapsia jos ei heistä kasvata kunnon ihmisiä, joilla on sydän ja ajatuksen kohdallaan? Ja noista lapsistahan ne miehet ja naiset kasvavat.

Minusta on ainakin tullut ihan sydämmellinen ihminen, kun olen kotoa niin hyvän ""pohjakoulutuksen"" saanut. Eikä tuo miehenikään ""pohjakoulutus"" kovin pahalta näytä ;)

Yhteistyössä