S
surku
Vieras
Eli mitä tehdä kun sisarus vie kaikki hyvin alkaneet ystävyys suhteet?Meillä lapset ovat hyvin erilaisia. Toinen sosiaalinen ja saa kavereita ja on iloinen, helposti lähestyttävä. Ja toinen on erakko, hieman outolintu ja ehkä persoonallinenkin. Tämä on usein yksinäinen, ei ole ystäviä, ja nyt kouluiässä ehkä hiukan näyttäisi asiasta kärsivän. Olen yrittänyt opastaa häntä ystävystymään (itse hän ei oikein tiedä miten etsiä kavereita, ujohko, vähän välinpitämätön), ja jotkut ystävyyssuhteet ovatkin alkaneet hyvin.. Kunnes kaverit huomaavat sisaruksen.. jotenki se aina ajautuu siihen, että kohta pikkusisko onkin se joka leikkii isosiskon kavereiden kanssa.
Äitinä tämä harmittaa, mutta mitä voin tehdä.. eihän ketään voi pakottaa leikkimään toisen kanssa, ja kun pikkusiskon kanssa vaan on helpompi leikkiä.. =(Pikkusisko taas on reipas ikäisekseen, niin ikäerokaan ei haittaa näköjään. Lapsilla ei muutenkaan ole paljoa ikäeroa.
Ja älkää sanoko että leikkisivät kaikki kolme keskenään. Se ei käy. Tiedättehän kolme tyttöä yhteen mitä siitä seuraa!! Ollaan yritetty, mutta kun se vaan ei toimi. Samaa muistan omasta lapsuudestani, kolme tyttöä on aina riitaa.
Ideoita miten saada tälle erikoisemmallekin tytölle kavereita.. harrastuksia ei ole, hän ei halua, sillä viihtyy kotona. (harrastaa kotona kyllä lukemista, piirtämistä, sudokuja yms). Kaikin puolin lahjakas, ja olenkin huomannut, että hän ei kilpaile siskon kanssa kavereista, luovuttaa ne sit mielummin suosiolla ikäänkuin todeten, että ei se kuitenkaan paras kaveri olekkaan.. =(
Äitinä tämä harmittaa, mutta mitä voin tehdä.. eihän ketään voi pakottaa leikkimään toisen kanssa, ja kun pikkusiskon kanssa vaan on helpompi leikkiä.. =(Pikkusisko taas on reipas ikäisekseen, niin ikäerokaan ei haittaa näköjään. Lapsilla ei muutenkaan ole paljoa ikäeroa.
Ja älkää sanoko että leikkisivät kaikki kolme keskenään. Se ei käy. Tiedättehän kolme tyttöä yhteen mitä siitä seuraa!! Ollaan yritetty, mutta kun se vaan ei toimi. Samaa muistan omasta lapsuudestani, kolme tyttöä on aina riitaa.
Ideoita miten saada tälle erikoisemmallekin tytölle kavereita.. harrastuksia ei ole, hän ei halua, sillä viihtyy kotona. (harrastaa kotona kyllä lukemista, piirtämistä, sudokuja yms). Kaikin puolin lahjakas, ja olenkin huomannut, että hän ei kilpaile siskon kanssa kavereista, luovuttaa ne sit mielummin suosiolla ikäänkuin todeten, että ei se kuitenkaan paras kaveri olekkaan.. =(