KUN SISKO VIE KAIKKI KAVERIT

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surku

Vieras
Eli mitä tehdä kun sisarus vie kaikki hyvin alkaneet ystävyys suhteet?Meillä lapset ovat hyvin erilaisia. Toinen sosiaalinen ja saa kavereita ja on iloinen, helposti lähestyttävä. Ja toinen on erakko, hieman outolintu ja ehkä persoonallinenkin. Tämä on usein yksinäinen, ei ole ystäviä, ja nyt kouluiässä ehkä hiukan näyttäisi asiasta kärsivän. Olen yrittänyt opastaa häntä ystävystymään (itse hän ei oikein tiedä miten etsiä kavereita, ujohko, vähän välinpitämätön), ja jotkut ystävyyssuhteet ovatkin alkaneet hyvin.. Kunnes kaverit huomaavat sisaruksen.. jotenki se aina ajautuu siihen, että kohta pikkusisko onkin se joka leikkii isosiskon kavereiden kanssa.

Äitinä tämä harmittaa, mutta mitä voin tehdä.. eihän ketään voi pakottaa leikkimään toisen kanssa, ja kun pikkusiskon kanssa vaan on helpompi leikkiä.. =(Pikkusisko taas on reipas ikäisekseen, niin ikäerokaan ei haittaa näköjään. Lapsilla ei muutenkaan ole paljoa ikäeroa.

Ja älkää sanoko että leikkisivät kaikki kolme keskenään. Se ei käy. Tiedättehän kolme tyttöä yhteen mitä siitä seuraa!! Ollaan yritetty, mutta kun se vaan ei toimi. Samaa muistan omasta lapsuudestani, kolme tyttöä on aina riitaa.

Ideoita miten saada tälle erikoisemmallekin tytölle kavereita.. harrastuksia ei ole, hän ei halua, sillä viihtyy kotona. (harrastaa kotona kyllä lukemista, piirtämistä, sudokuja yms). Kaikin puolin lahjakas, ja olenkin huomannut, että hän ei kilpaile siskon kanssa kavereista, luovuttaa ne sit mielummin suosiolla ikäänkuin todeten, että ei se kuitenkaan paras kaveri olekkaan.. =(
 
No sitten täytyy vain tyytyä tilanteeseen. Siskollani on lasten kanssa sama, ovat jo lukioiässä ja tämä vanhempi, hiljaisempi, ujompi viettää yhä kaiken ajan kotona ja koiransa kanssa. Siskollani muuten hellitti tuo suru toisen puolesta kun ostivat hänelle koiran. On nyt yksinäisen tytön henkireikä, harrastaa koiran kanssa agilityä jne ja saanut koirapiireistä muutamia kavereitakin.

Siskoni tosiaan surkutteli asiaa usein kun lapset olivat pieniä, mutta nyt on hyväksynyt asian, kuten sanoit, pakottaa ei voi.
 
Itekki suosittelen harrastuksia ja tämän tämmösiä, jossa tämä sisko ei olisi mukana. Eli ois vähän omia juttuja kummallakin. Näin sitten tällä aremmallakin ois mahdollisuus =)
 
Meillä on vähän vastaava tilanne, vaikka ikäeroa onkin enemmän. Ikäeroa on niin paljon (3½v), että esikoisen koulukaverit eivät yleensä pelkästään pienemmän kanssa leiki, mutta huomaan, että leikit sujuvat paremmin ja niissä on enemmän iloa ja elämää, kun pienempi on mukana. Luonteet aivan kuten teillä. Meilläkin esikoinen on lahjakas koulussa, varsinkin matematiikassa, älypeleissä, sudokuissa, shakissa, ym peleissä.

Meillä pienempi ei "vie" kavereita, vaan koska ikäeroa on jonkin verran, leikkivät yhdessä.

Aika jännä on ollut huomata lastensa myötä, että vaikka esikoinen on uskollinen, lojaali , rehellinen, pitää sanansa, ei puhu pahaa takanapäin eikä edessäpäin, pitää ihmisistä, niin hänellä ei ole "oikeita" ystäviä. Hänellä on koulussa sama tilanne kuin teillä kotona, eli luokkakaveri on se iloinen ja sosiaalinen ja kulkee koulumatkat yhdessä mutta vapaa-ajalla hänellä on muita kavereita.

Kotona meillä on tilanne, että kuopuksella on hyvä ystävä, ja nyt esikoinen ei mahdu mukaan, vaikka itse on aina ottanut kuopuksen mukaan. joskus vastentahtoisestikin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ihan sama:
Meillä on vähän vastaava tilanne, vaikka ikäeroa onkin enemmän. Ikäeroa on niin paljon (3½v), että esikoisen koulukaverit eivät yleensä pelkästään pienemmän kanssa leiki, mutta huomaan, että leikit sujuvat paremmin ja niissä on enemmän iloa ja elämää, kun pienempi on mukana. Luonteet aivan kuten teillä. Meilläkin esikoinen on lahjakas koulussa, varsinkin matematiikassa, älypeleissä, sudokuissa, shakissa, ym peleissä.

Meillä pienempi ei "vie" kavereita, vaan koska ikäeroa on jonkin verran, leikkivät yhdessä.

Aika jännä on ollut huomata lastensa myötä, että vaikka esikoinen on uskollinen, lojaali , rehellinen, pitää sanansa, ei puhu pahaa takanapäin eikä edessäpäin, pitää ihmisistä, niin hänellä ei ole "oikeita" ystäviä. Hänellä on koulussa sama tilanne kuin teillä kotona, eli luokkakaveri on se iloinen ja sosiaalinen ja kulkee koulumatkat yhdessä mutta vapaa-ajalla hänellä on muita kavereita.

Kotona meillä on tilanne, että kuopuksella on hyvä ystävä, ja nyt esikoinen ei mahdu mukaan, vaikka itse on aina ottanut kuopuksen mukaan. joskus vastentahtoisestikin.

eli siis koulun tapahtumissa olen havainnut, että jos joku olisi kiinnostunut lapsestani tämä lapsen koulumatkakaveri/välituntikaveri on heti siinä vieressä mukana ja "vie" sen kaverin vilkkaampana ja eloisampana.
 
Ei tuohon voi vanhempi vaikuttaa. Jotkut lapset ovat mukavaa seuraa ja he keräävät kavereita, toisilla tutustuminen vie kauemmin aikaa. Osa viihtyy parhaiten yksin ja vaivaantuu muitten lasten seurassa. Eläköön erilaisuus.
 

Yhteistyössä