Kun taaperolle ei ruoka maistu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Syöttäjä.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Syöttäjä.

Vieras
Onko tämä ihan normaali ohi menevä vaihe 15 kk ikäiselle, kun ruuan suhteen ollaan ronkeleita. Tietyt ruuat maistuu paremmin - jotkut ei ollenkaan. Välillä jo syö itse lusikallaan, varsinkin puuroa. Parhaiten uppoaa sormipaloina vihanneksia ja hedelmiä. Aikaisemmin syönyt suht hyvin. Ruokailu vaatii paljon muuta virikettä, ja aina on joku lelu pöydällä...niin suukin aukeaa paremmin.

Olen kyllä huomannut että muutkin lapset välillä lakkoilee, ja voivat jättää jonkin ruokailun väliin. Muistan että oma pikkusiskoni söi akoinaan tosi huonosti...silti kasvoi ja kehittyi. Mietityttää kuinka vähällä ruualla lapset oikein pärjäävät?!

meillä poika söi pienenä tosi hyvin, nyt ikää melkein 5 vuotta ja syö aika huonosti. tosin se syö silloin kun on nälkä ja itse pyytää ruokaa jos tulee nälkä tai ottaa jotain jääkaapista. että eiköhän se ruoka ala taas toivottavasti maistumaan paremmin.

Lapsi syö kyllä kun on tarpeeksi nälkäinen. Ylimääräisiä välipaloja tai maitoa ei kannata antaa välissä, silloin näläntunne taas kaikkoaa ja ns kunnon ruoka ei maistu kun sen aika olisi. Hampaiden, erityisesti poskihampaiden puhkeaminen on ainakin meidän lapsilla tuonut pitkän vähäruokaisen kauden, ikenet on vaan yksinkertaisesti niin arat ettei ruoka maistu. Myös nämä kuumat kelit joita nyt on ollut pitävät lapset vähässä ruoassa. Mutta todella kyllä se lapsi sitten taas syö kun sillä on tarpeeksi nälkä. Ei kannata ainakaan herkuilla lahjoa jos tylsempi ruoka ei kelpaa; muuten hoksaa pian että on mahdollisuus kieltäytyä syömästä tavallista ruokaa ja äiti antaa sitten jotain parempaa. Ota vain ruoka edestä ja lapsi takaisin leikkimään. Tarjoa ruoka aina samoihin aikoihin ja jos ei kelpaa niin anna seuraavalla aterialla sitä samaa ruokaa eteen. Kyllä se jossain vaiheessa alkaa maistumaan. Leluilla voi hämätä, mutta toisaalta voi käydä niinkin ettei lapsi enää syö ilman lelua; hyviä ruokatapoja voi opettaa jo tässä vaiheessa. Emmehän itsekään pelleile ruokaillessamme. Leikki leikkinä ja syöminen sitten erikseen.

Yhteistyössä