Kun taaperolta jättää päivävaipan pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Alkuperäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Alkuperäinen

Vieras
Miten usein olette istuttaneet taaperon potalle että tekisi pissat/kakat pottaan? Kokeilen nyt tuon 1v7kk tytön kanssa niin että pikkuhousut ja pitkät housut vaan jalassa, ja tähän mennessä (3h aikana) on tullut yhdet pissat pottaan ja äsken yhdet pissat mun sylissä (vaikka istutin potalla noin 5 min. aikaisemmin). Ei osaa vielä ilmoittaa ollenkaan hädästä eikä näköjään haittaa vaikka pissat tuleekin.

onko teillä ollut nyt jakso että on tehnyt enemmän pottaan kuin vaippaan ja ilmoittaa ite hädästään?

kun kuulostaa vähän siltä ettei se lapsi ole vielä ite hokannut sitä potalle menemisen ideaa...

meillä jäi päivävaippa pois 1,5v iässä ja sitä ennen oli jo suurin osa vaipoista kuivia kun kävi potalla ennen ja jälkeen heräämisen, ennen ja jälkeen syömisen ja vaipanvaihdon yhteydessä...

Aivan turha vaiva opettaa kun ei siitä mitään vielä ymmärrä, meillä jätettiin vaiooa pois reilu kaksveeltä kun itte kisko sen pois eikä suostunut sitä takasin laittamaan vaan sanoi että pissaa pottaan niinkuin isosiskokin.

toiset hoksaa aiemmin ja toiset myöhemmin, mutta ei sitä ihan kylmiltään voi jättää pois jos lapsi ei osoita mitään merkkejä itse potalla käymiseen.

Me alotettiin 10kk iässä ja siitä saakka pissoja tuli pottaan ja lapsi pyrki sinne potalle itsekin, joskaan ei alkuun kerennyt mitenkään...

Nyt vasta ehdin vastailemaan. Ollaan siis harjoiteltu pottailua reilusti alle 1-vuotiaasta. Aamulla pissaa aina pottaan, joskus herättää aamuyöstäkin ja haluaa potalle (tällöin vaippa on kuiva kun herättää), sit jatkaa unia. Kakat tulee pottaan 3-4 krt viikossa. Välillä on kausia että kakkaa joka aamu pottaan.

Kun lapsi oli hoksannut potan idean aloin käyttä jokaisen ruokailun jälkeen ja aina unien jälkeen sekä illalla viimeisenä. Aika nopeasti lapsi oppi rytmin ja osasi odottaa, että kohta mennään, kun kerra nyt tehdään tämä juttu ja alkoi pidätellä kunnes pääsi potalle. Vaippa pois sitten kun suurinosa vaipoista on kuivia ja lapsi itsekin osasi osoittaa tarvitsevansa. Päiväkodissa käyttivät tunnin välein potalla, kun kotona oltiin jo päiväkuivia mutta lapselle tarvi opettaa, että päiväkodissa voi toimia ihan samalla tavalla.

Mun oli aivan turha istuttaa millääna aikataululla. Tasan ei tehny pottaan yhtään mitään ennenkun 2v täytettyään heivasi vaipat itse. Sitä ennen tuli minne vaan aivan surutta eikä pottaan ollenkaan.

Yhteistyössä