Hae Anna.fi-sivustolta

Kun tapaamissopimus ei pidä ?

Viestiketju osiossa 'Yksinhuoltajuus ja uusperheet' , käynnistäjänä neljän lapsen yh, 13.01.2008.

1. muistan Vierailija

Uskomatonta täällä nämä kirjoittelut baanalle menoista ja baari-illoista. Olisin toivonut joskus vapaata hetkeä päästä esim. gynekologille yksin ilman lapsia vaan en päässyt. Muksut luki akkaria odotushuoneessa sen aikaa. Kampaajalla en käynyt vuosiin kun yritin mutta muksut hermostui siellä odottamaan ja kaikki muutkin asiakkaat hermostui sitten. Jätin vuoksiksi hiukset leikkaamatta kun ei koskaan ollut sen vertaa lapsista vapaata.

Jos isä joskus haki lapset (tai toisen vaan, isomman ja helpomman), hän saattoi viedä lapsen yllättäen kesken viikonlopun tai samana iltana kotiin kun tulikin itselleen menoa edes tarkistamatta ollaanko meillä kotona, pudotti lapsen vaan portille. Kerran ei oltu ja 7-vuotias oli yksin kotona, silloin ei ollut kännyjä.

Jotenkin moni isä on vieraantunut lapsestaan eikä voi edes yhtä vuorokautta olla lapsen kanssa, edes kerran vuodessa.

2. Minä luin tänään Iltalehdestä siitä tapauksesta, jossa 8-vuotiaan tytön oma isä oli pahoinpidellyt tämän kuoliaaksi. Minä olen tietysti erittäin järkyttynyt tapauksesta, mutta myöskin ihmettelen erittäin paljon pienen tytän äitiä, koska hän ilmeisesti tiesi, että isä pahoinpitelee tytärtään.
    Tytöllä oli jopa ollut pahoinpitelyjen jäljet näkyvissä ja hänen on täytynyt pelätä isäänsä varmaan melkein koko ajan, koska hän ei uskaltanut kertoa eikä tunnustaa sitä edes omalle äidilleen. Tämä tyttö oli ollut erittäin ahdistunut ja laihtunutkin todella paljon, eikä kukaan tehnyt tytön auttamiseksi mitään, eivät edes sosiaaliviranomaiset.
    Kyllä lastaan rakastava vanhempi yrittää suojella ja varjella omaa lastaan kaikelta pahalta. Jos minä olisin lapsen hoitajana tai huoltajana ja tietäisin, että lasta pahoinpidellään hänen omassa kodissaan, niin minä kyllä puuttuisin asiaan, enkä päästäisi lasta enää menemään yksin sellaiseen kotiin.
    Kyllä kaikkien aikuisten ihmisten, olivatpa he sitten naapureita, ystäviä, sukulaisia, tarhatätejä,
    koulun opettajia, lääkäreitä tai terveydenhoitajia tulisi puuttua aina, kun he huomaavat, että jotakin lasta pahoinpidellään. Pieni lapsi on aina täysin puolustuskyvytön sekä fyysisesti että
    henkisesti aikuista vastaan, eivätkä osaa edes lähteä karkuun.

3. jannimari Vierailija

Itsellä on henkiset ja fyysiset voimavarat loppu. Meillä kun tilanne on sellainen, että erosimme 3 kuukautta sitten ja jäin yksinhuoltajaksi alle 2 vuotiaan kanssa. Lastenvalvojalla isä itse vaati yksinhuoltajuutta, eikä asiasta sen enempää keskusteltu. Suostuin tyhmänä pienempään summaan kuin elatustuen tarve olisi ollut, koska halusin vaan, että lapsen isä ei suutu ja haluaa olla lapsen elämässä. (Isällä vakituinen työ ja itse ollut hoitovapaalla, ja elänyt pienellä rahalla..joskin nyt aloitan osa aikaiset työt ja opiskelun.). Heti lastenvalvojakäynnin jälkeen alkoivat ongelmat.. välillä isä soitti kännissä, että haluaa vain että lapsella ja minulla kaikki hyvin ja haluaa nähdä tytärtään. Välillä taas hän ei halua olla isä ja minun vika että hän ei välitä enää mistään, ja minä olen täysin paska ja haluan vaan , että hänellä menee huonosti. Aina hän puhuu itsestään uhrina, eikä ikinä mainitse, että vaikka kuinka elämä on päin persettä niin lapsi on hänelle maailman tärkein. Ei! Hänellä on uusi suhde ja on kuulemma onnellinen, mutta taas toisessa välissä mikään ei hänelle tunnu miltään.. ja hän on itsemurha partaallla. Välillä hän lähettää viestejä, että toivoo vaan että ollaan lapsen kanssa onnellisia, mutta kun sitten olen niin ei sekään hyvä. Heti kun lapsen isä sai tietää, että minulla on ollut jotain pientä sutinaa miehen kanssa niin sitten tuli taas viestejä, ettei halua lastaan tavata. Hän on kieltänyt omat sukulaisetkin nyt lapsen elämästä ja hänen oma äitinsä ilmoitti minulle, ettei lapsi tarvitse isää. Sitten kun lapsi iso niin kyllä hän sitten haluaa olla isän kanssa tekemisissä. Mielestäni aivan sairasta!!! itse olen eronneesta perheestä, mutta isääni olen nähnyt silti..ja ollut sukulaisten elämässä. Olen ihan rikki. Ja nyt menenkin lääkärin puheille. En jaksa kantaa syyllisyyttä siitä, että halusin erota lapsen isästä, koska hän joi ja petti, enkä jaksa olla syy edelleen hänelle juoda ja laiminlyödä omaa lasta. Minua syytetään siitä, etten anna lapsen tavata isää, sossussakin sanottiin , että lapselle on parasta, että isä on läsnä. Onko se minun vika jos isä pompottaa ja saako hän laittaa äidin henkisesti loppuun vaihtamalla mielipidettä siitä haluaako hän olla lapsen kanssa vai ei. Toivon vaan, että on ratkaisu mikä hyvänsä se olisi pysyvä. En ikinä usko, että lapselle hyvä jos isä voi sotkea aikataulut ja tulla miten sattuu elämään ja taas häippästä. Enkä uskalla luottaa että hän pitää, vaikka niin sanoo. Kerran kun sovimme, että isä hoitaa lasta kun itsellä oli työvuoro niin hän ilmoittikin kaksi tuntia ennen, ettei tule hakemaan lasta. En voi suunnitella omaa elämään en luottaa mihinkään. Hän on koko kesän aikana laiminlyönyt tapaamisia ja viimeksi kun hän lasta piti, niin sain kuulla, että lapsi ei ollut hänen kanssaan yötä, koska isä lähti baariin ja uuden naisen luokse ja lapsi oli sukulaistytöllä hoidossa. Itken joka ilta surusta, miten joku voi omalle lapselle tehdä noin ja olla täysin tunteeton. Enkä voi ymmärtää miten voi lapsen edelle mennä uusi tuttavuus. Jos tapaamisia on sovittu 4 päivää kuukaudessa, niin sitä aikaa ei voi olla erossa uudesta kummanista? Sydän ei pysty ymmärtämään. Ja sitten vielä haluaa kostaa minulle lapsen äidille sen että olen onnellinen ja minulla on myös uusi elämä hänen jälkeensä. En ikinä usko , että pystyn muutaman vuoden kuluttua unohtamaan asian ja antamaan isälle uuden mahdollisuuden.. voiko sittenkään olla varma kuinka kauan isä taas on kuvioissa?

4. Heikko ja avuton Vierailija

5. yksin Vierailija

mielestäni äidit ovat oikeasti kovilla erotilanteessa jos isä ei halua tavata sopimuksesta huolimatta lapsiaan , se on ennekaikkea lapsille väärin että isä käyttäytyy pienen lapsen tavoin itsekkin eikä ota sitä vastuuta mitä sen toisena vanhempana kuuluis ottaa ,sama asia toisin päin . en usko että naimisiin mennessä ajatellaan että me vielä erotaan jossain vaiheessa , se on vuosien tuoma tulos kaikesta ongelmista mitä ei pystytä enää korjaamaan. ja kun sopimus on tapaamisista tehty niin se myös velvoittaa sitä etävanhempaa noudattamaan sopimusta , se ristiriita vain on että etävanhempaa ei voida asiaan tästä huolimatta pakottaa. jos etävanhempi päättää että ei halua tavata / ottaa lapsiaan niin tässä lähivanhempi on voimaton . ja silti lähivanhempi jotuu lapset antamaan etävanhemmalle jos haluaakin tavata , tämä on kuulemma lapsille turvana että edes ne sovitut tapaamiset pitäs toteutua, näin ei kuiteknaan kaikilla ole , mitä turvaa sopimuksesta on kun etävanhempi pystyy sanomaan kuinka haluaa tehdä , eipä siinä silloin lastenkaann pyynnöt ja vetoomukset isäänsä auta. sam se on asia jos etänä on äiti. usein vain lapset jäävät äidille joten se on selvää että molemmat lähivanhemmat ovat kovilla oli se sitten lähivanhempi äiti tai isä. omassa tapauksessani olen itse lähivanhempi ja niin sanotusti taistellu lasten puolesta jo lähes 12v , että saisivat tavata isäänsä mahdollisimman paljon , vähintään sopimuksen mukaisesti mutta yksin vaikea taistella jos isä sanoo että ei ota.ja lapset haluaisisivat tavata isäänsä niin tosiasia on että lastenvalvojat ovat voimattomia asian kanssa . asia osittan niin että etävanhemmalla on tallaisissa tapaukissa enemmän oikeuksia kuin velvollisuuksia ja paremmalla pohjalla kuin lähivanhemmat jos ei oikeasti etävanhempi rakasta lastaan aidosti. jos etävanhempi rakastaa lastaan oikeasti niin kyllä se myös lapsiaan tapais sen sopimuksen mukaisesti, tällainen ajatus itselläni on asiasta.en yleistä asiaa kenenkään kohdalla , itsellä vain asia vaikuttaa olevan näin.

Nämä merkit paljastavat, että sinut on kasvattanut vahva nainen

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri