kun teette vauvalle soseita...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hölmöläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hölmöläinen

Vieras
esim. peruna+kukkakaali niin keitättekö perunat ja kukkakaalin eri kattiloissa vai pistättekö vaan samaan? mietin vaan sitä että lähteekö siitä perunan kuoresta jotain "haitallista" siihen kukkakaaliin.. siis vaikka sen perunan ois pessy? Tähän mennessä ollaan maisteltu peruna+porkkana mut oon aina keittämisen jälkeen kuorinu sen porkkanan. Tulee taas niin fiksu olo ku tämmösiä miettii :D

Alkuperäinen kirjoittaja hölmöläinen;23720425:
esim. peruna+kukkakaali niin keitättekö perunat ja kukkakaalin eri kattiloissa vai pistättekö vaan samaan? mietin vaan sitä että lähteekö siitä perunan kuoresta jotain "haitallista" siihen kukkakaaliin.. siis vaikka sen perunan ois pessy? Tähän mennessä ollaan maisteltu peruna+porkkana mut oon aina keittämisen jälkeen kuorinu sen porkkanan. Tulee taas niin fiksu olo ku tämmösiä miettii :D

No mulla on tapana kuoria ne perunat ensin! Joskus keitän yhessä joskus erikseen.. keitän kattoos montaa lajia yhtäaikasesti ni voi sitten tehä erilaisia sekotuksia kun on erikseen keittäny, mut jos tulee vaan yhtä sörsseliä ni samaan aikaan..

Kuorineen vai kuorimatta
Yleisesti uskotaan perunan arvokkaiden ainesosien sijaitsevan kuoressa ja heti kuoren alla. Siksi peruna muka pitäisi kypsentää ja jopa syödäkin kuorineen. Luulo ei ole aivan tiedon väärti.

Ravintoaineita, vitamiineja ja kivennäisaineita on kaikkialla perunassa. Kuorimisen mukana niitä poistuu paljon vähemmän kuin uskotaan. Kuoriminen saattaa jopa tehdä perunasta entistä terveellisempää. Näin silloin, kun syödään tavanomaisesti viljeltyä perunaa, jonka kuorissa voi olla haitallisia lannoite- ja torjunta-ainejäämiä.

Luomuperunat voi toki syödä keitettyinä vaikka kuorineen, mutta ei niinkään ravintosisällön, vaan kuidun vuoksi.

Luomuperunaa kannattaa suosia. Ero tavanomaisesti viljeltyyn löytyy erityisesti nitraattimääristä ja mausta.

Osoitteesta Artikkeli

siis jos en nyt haluu kuorii niitä perunoita ennen keittämistä (neuvolan suosituksesta) niin olisiko vaan parempi keittää eri kattiloissa?

kuoriiko täällä kaikki muut perunat ensin??

oon ihan yllättyny että näin moni kuorii ne jo valmiiks.. siis nyt oikeesti järki käteen! niistä lähtee kaikki vitamiinit keittäessä jos ne on kuorittu. Ei ole suuri vaiva kuoria niitä keittämisen jälkeen, vauvan terveyttä ajatellen!

Kuorin potut, kun teen muussia eli vauvan soseisiin myös kuorin ja laitan sitä keitinvettä sitten muussin sekaan. Juurekset keitän eri kattilassa, esim. porkkanaa menee soseeksi paremmin sauvasekottimella, kun taas pottu menee siilä usein liisteriksi eli sille riittää sähkövatkain tai survin. Alussa otin yhtä sorttia juuresta ja sekoitin muussiin ja pakastin. Nyt kun lapsi 9kk laitan kaikenlaisia juureksia(ei lanttu yms alle 1-vuotiaalle sopimattomat) sekaisin edelleen siihen muussiin :)

Mä keitin perunat aina vasta sitten ruoalle. Ts. ap:n tilanteessa keittäisin kukkakaali-sosetta pakkaseen, ja sit peruna kerrallaan ruoka-ajalle. Haluaisitteko itse syödä pakastettua peruna-kukkakaalimössöä, ja kun peruna ei ainakaan parane pakastettaessa... Huh!

Peruna pakastettuna makeutuu ei se pilalle mene. Ja kun siihen on lisätty jotain muuta niin ei se pelkkä pottu siinä maistu. Samahan se on verrata perunasipuliseosta pakasteena ja tuoretta perunaa+sipulia esim. laatikkoruoassa. Makueroa on, mutta syödä voi kumpaakin varsin hyvin.

Keittäminen hävittää bakteerit. Eikös? Joten sinänsä kait ihan sama kuoriiko ennen vai jälkeen keittämisen ja laittaako sekaisin vai tekeekö jokaisen keitoksen erikseen, kunhan vain jättää keitinveden käyttämättä. Perunankuorista yms. voi irrota multaa tai hiekaa kattilan pohjalle. Itse kuorin kuorittavat ja laitoin sekaisin yhtä ja toista kasvista. Makoisia soseita näytti tulevan. Käytin soseeseen keitinveden, koska jos jotain liukeni, tuli varmasti jatkohyödynnettyä. Sose säilyi jääkaapissa ainakin 5 päivää ja kahdesti viikossa jaksoin soseita laittaa. Mutta kyllä lapsi tarvittavat ravinteensa saa, jos saa kasviksia, lihaa ja hedelmasoseita antaa sopivasti päivän aikana.

Keittäminen hävittää bakteerit. Eikös? Joten sinänsä kait ihan sama kuoriiko ennen vai jälkeen keittämisen ja laittaako sekaisin vai tekeekö jokaisen keitoksen erikseen, kunhan vain jättää keitinveden käyttämättä. Perunankuorista yms. voi irrota multaa tai hiekaa kattilan pohjalle. Itse kuorin kuorittavat ja laitoin sekaisin yhtä ja toista kasvista. Makoisia soseita näytti tulevan. Käytin soseeseen keitinveden, koska jos jotain liukeni, tuli varmasti jatkohyödynnettyä. Sose säilyi jääkaapissa ainakin 5 päivää ja kahdesti viikossa jaksoin soseita laittaa. Mutta kyllä lapsi tarvittavat ravinteensa saa, jos saa kasviksia, lihaa ja hedelmasoseita antaa sopivasti päivän aikana.

5 PÄIVÄÄ??? Huh! Syöttekö omiakin ruokianne vielä 5 pv jälkeen?? Ei tulis mieleenkään tai saatika sitten antaa vauvalle!! Suosittelen et ostat soseet kaupasta, jos et useammin jaksa vauvalle ruokaa tehdä!

Yhteistyössä